Japonská filozofie přetavená do parfémů. Značka Kintsugi se z Prahy rychle dostala i do Tokia
Na umělecké parfémy narazili před lety v Kodani, v roce 2021 založili vlastní značku. Po zdařilé expanzi se plánují zaměřit i na další vonné produkty.
Daniel Nikolov a Martin Švach, zakladatelé značky Kintsugi Perfumes
Před deseti lety vyrazili Martin Švach a Daniel Nikolov do Kodaně, kde prvně přišli do kontaktu se světem niche parfémů. V Česku šlo tehdy ještě vcelku o pole neorané a ani jeden z nich v té době nejspíš netušil, že se jednou vydají právě cestou tohoto osobitého parfumérského řemesla. Před dvěma lety svou velkou zálibu překlopili v legitimní byznys a na trh uvedli vlastní značku vůní, kterou nazvali Kintsugi Perfumes. A v krátké době jejich počiny voní nejen napříč Českem, ale také v Japonsku či Libanonu.
Vlna niche parfémů, tedy vůní, které vybočují mimo hlavní proud, jelikož vznikají v menším množství a nebojí se odvážných kombinací esenciálních olejů a dalších surovin, se po Česku začala ve větší míře rozlévat v době, kdy v pražském centru otevřel obchod s výběrovými kosmetickými produkty Ingredients. Do té doby museli parfumérští nadšenci lovit spíše v zahraničních vodách, stejně jako to dělali Martin Švach a Daniel Nikolov.
„Před nějakými deseti lety u nás byla oblast niche parfémů skutečně v plenkách. My na ni narazili v Kodani. Vyrazili jsme do jednoho klubu v rámci týdne módy a na ten moment nikdy nezapomenu. Všichni totiž vypadali stejně, protože byli v černém, ale z každého vyzařovala ikonická vůně, se kterou jsme se v Česku nikdy nesetkali. U nás totiž frčel spíš mainstream, který seženete v duty free na letišti,“ vzpomíná Martin Švach.
Oba těmto charismatickým vůním propadli, na dlouhou dobu však jako nadšenci. Postupně si rozšiřovali svou sbírku parfémů, vzájemně si je vyměňovali a zkoušeli nové kousky. Daniel Nikolov působil v oblasti módy, Martin Švach ve startupech a technologiích. „Vždycky jsme ale věděli, že budeme něco dělat spolu. Sedlo si to ale až po deseti letech, kdy vzniklo Kintsugi Perfumes,“ usmívá se Nikolov.
Fascinace křehkostí a nezdolností
Pojem kincugi pochází z Japonska, kde označuje techniku pro opravování hrnků, misek, talířů či jiných hrnčířských výrobků. Spočívá v tom, že poškozená část se spojí lakem, jehož součástí je práškové zlato. Z praskliny se tak stává zdobný prvek a dříve nenápadný produkt je najednou oproti ostatním unikátní, krásnější, a to i přes to, že byl poškozený.
Kincugi se zároveň přelévá i do filozofického směru, který staví na stejném principu, akorát místo hrnčířských výrobků pracuje s lidskou duší. „Každý z nás má na těle nebo na srdci jizvy a šrámy, ale když je přijmeme, dělá to z nás to, kým jsme. Dává nám to jakousi celistvost. Vyjadřuje to, jak jsou lidé křehcí a nezdolní zároveň, což je kontrast, který nás vždycky fascinoval,“ vysvětluje Švach.