Jared Leto jako bůh v čele WeWorku. Apple ukázal trailer na minisérii o kontroverzním zakladateli coworkingového startupu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

wecrashed-jared-leto

Foto: Apple

Jared Leto v minisérii WeCrashed

0Zobrazit komentáře

Co tak nepídit se po vlastních nudných kancelářích, ale pracovat spolu s lidmi z jiných firem v atraktivním prostředí, kde se budeme všichni vzájemně motivovat? Už základní myšlenka, byť v několika ohledech pozitivní, má náběh na vznik trochu zvláštní kultury. Také Adam Neumann, který se s ní v čele startupu WeWork postavil do role spasitele kancelářské práce, se nakonec ukázal jako velice zvláštní člověk. V nové minisérii pro Apple TV+ ho teď ztvárnil Jared Leto.

„Takhle vypadá zítřek.“ Mohla by první slova traileru televizní novinky s názvem WeCrashed vůbec znít jinak? Neumannův startup si vytyčil za cíl způsobit revoluci nejen v tom, kam lidé chodí do práce, ale v celém jejich životě. WeWork měla být životní filozofie zaměřená na spolupráci, optimismus a nekonečné možnosti. Z úst Jareda Leta také zaznívá „WeWork není jen firma, je to hnutí.“

Postupně se ovšem začalo ukazovat, že je to spíš prostředek pro specificky vertikální hnutí samotného Adama Neumanna a jeho blízkého okolí směrem vzhůru. Za firemní peníze si on i jeho přátelé užívali luxusního života, včetně pravidelných letů soukromými letadly. Spoluzakladatel a ředitel také uzavíral podezřelé smlouvy sám se sebou, jako když počátkem roku 2019 za skoro šest milionů dolarů WeWorku prodal licenci na nový název We Company.

Hodnota startupu ale stále rostla a spolu s ní rostly také investice od velkých institucí typu SoftBank, počty poboček i zaměstnanců. V průběhu let ale bylo čím dál více zřejmé, že byznys WeWorku tak docela nefunguje. Stavění velkých kanceláří v prestižních lokacích a provoz rozsáhlé sítě zaměstnanců se jednoduše nemohly zaplatit z členských příspěvků za přístup do sdílených kanceláří. V létě roku 2019 zaznívaly hlasy, podle nichž byla profitabilita startupu nepředstavitelná.

Podobně jako v případě medicínského Theranosu nebo automobilky Nikola se v WeWorku razilo heslo „předstírej úspěch, dokud ho nedosáhneš“. Místo skutečných úspěchů se ale nakonec mnohdy ukazuje, že nadšení z údajných inovací a disrupcí je postavené na vodě a že zdravá míra skepticismu je minimálně stejně důležitá jako optimismus.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Takové závěry prozatím visí jen někde na pozadí traileru WeCrashed, který ukazuje výhradně Neumannovu předkládanou revoluci. Vedle Jareda Leta v hlavní roli v něm dále vystupuje Anne Hathaway jako manželka a spolupracovnice šéfa WeWorku Rebekah Neumann. Právě tato dvojice a jejich zvláštní osobní i pracovní vztah má být jádrem minisérie, jejíž první tři díly vyjdou na Apple TV+ 18. března.

WeCrashed bude už druhým televizním počinem na téma coworkingového startupu za poslední dobu. Americká streamovací služba Hulu, spadající pod Disney, loni vydala dokument WeWork: Or the Making and Breaking of a 47 Billion Unicorn. Ačkoliv byl veskrze dobře přijat, část novinářů kritizovala nedostatečnou analýzu někdy toxické kultury Silicon Valley a pozdního kapitalismu. WeCrashed by na první pohled mohlo jít výrazně kritičtější cestou, když se v něm Neumann nebojí přirovnávat sám sebe k Bohu.

Hodnota Netflixu se propadla o pětinu. Služba nenaplňuje očekávání, rozvíjí ale videohry i univerzum Hry na oliheň

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-squid-game-1

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Korejská Hra na oliheň ovládla Netflix

0Zobrazit komentáře

První rok pandemie představoval velký boom streamovacích služeb, druhý očekávané zpomalení a ke konci už rostoucí frustraci z absence zotavení. Podobný průběh platí pro velkou část trhu v čele s Netflixem, který za si za uplynulé čtvrtletí opět připsal méně předplatitelů, než se čekalo. Vedení firmy přesto stále říká, že potenciál pro její růst je obrovský a zároveň znovu potvrzuje zvyšující zájem o hry. Prý se chystá i nákup práv na opravdu velkou franšízu.

Netflix se takovými plány snaží přesvědčit investory, kteří nyní více než dříve pochybují o jeho schopnosti výrazně rozšiřovat uživatelskou základnu. A nelze říct, že pro to nemají žádný dobrý důvod. Streamovací gigant odhadoval, že poslední čtvrtletí roku 2021 zakončí s 222,06 milionu předplatitelů, což by znamenalo přírůstek 8,5 milionů nových účtů. Skutečné číslo se ale zastavilo na 8,28 milionu – ještě o trochu níže než konzervativnější předpoklady z Wall Street.

Zdá se to jako malé rozdíly, představují ale dlouhodobější trend zpomalujícího růstu. Jak jsme psali ve velkém profilu firmy před časem, příběh Netflixu je už několik let příběhem disrupce Hollywoodu i televizních produkcí po celém světě. To se ovšem zároveň pojí s velkými otázkami o udržitelnosti celého projektu, jenž spoléhá na mnohamiliardové investice do tvorby obsahu, který pomůže vybudovat dostatečné publikum pro profitabilní byznys.

RED NOTICE

Foto: Netflix

Ryan Reynolds, Gal Gadot a Dwayne Johnson ve filmu Red Notice

Netflixu se loni konečně podařilo přestat ztrácet peníze na každodenním provozu, náklady na nové produkce ale zatím stále stoupají. Nedávno společnost v Česku točila svůj dosud nejdražší, dvousetmilionový projekt The Gray Man s Ryanem Goslingem a za dvě pokračování hitu Na nože zaplatí 469 milionů dolarů. Příští rok se pak mají začít najednou natáčet dvě pokračování akční komedie Red Notice, která se stala nejsledovanějším filmem Netflixu, ale také výměnou za obří rozpočet. Loni firma za obsah utratila přes 17 miliard dolarů, což se letos dost možná zvýší.

S tím, jak náklady stoupají rychle a příjmy relativně pomalu, se Netflix uchyluje k jiným strategiím. Nedávno na svém největším trhu, ve Spojených státech, už poněkolikáté za dva roky plošně zvedl ceny všech předplatných. Diváci jsou prozatím ochotní si za kvalitní obsah připlácet více a nemají tendenci odcházet ke konkurenci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflixu se i díky tomu stále daří stabilně zvyšovat přísun peněz. Oproti roku 2020 byly jeho loňské příjmy o 16 procent vyšší, množství placených účtů pak narostlo o 9 procent. Jak už ale zaznělo výše, podle některých investorů to nejsou uspokojivá čísla a na aktuální ohlášení výsledků nereagovali pozitivně. Hodnota akcií streamovací služby se po zveřejnění čísel propadla téměř o pětinu, tedy na nejnižší hodnotu od června roku 2020.

Vedení Netflixu zpomalení nadále přičítá spíše externím faktorům. „Myslíme, že za tím stojí několik faktorů, mezi jinými pokračující vliv covidu a makroekonomické problémy v některých částech světa,“ zaznívá z firmy. Pozornost přitom znovu stáčí ke srovnání s trhem klasické televize. Věří, že jeho většina bude postupně přecházet na streamovací služby, kterým momentálně patří jen desetina veškerého času, co Američané stráví u obrazovek.

stranger-things-2022

Foto: Netflix

Hrdinové ze Stranger Things dorazí v nové sérii v létě

Další velkou příležitostí pak mají být hry. Už nějakou dobu si v rámci předplatného lze na Netflixu zahrát několik jednodušších mobilních her, o něž prý roste zájem. Celá věc je ale stále jen v naprostých začátcích a plány jsou velké. Postupně například dává dohromady svoje vlastní vývojářské studio.

Proto také při hovoru s akcionáři padla zmínka o nedávné akvizici Microsoftu, který za 69 miliard dolarů získal herní vydavatelství Activision Blizzard. Produktový šéf Netflixu Greg Peters na to řekl, že sami jsou otevřeni nákupu práv na široce známou franšízu. „Myslím, že něco takového letos uvidíte,“ dodal.

Primárně ovšem král streamování vkládá důvěru do popularity svých vlastních titulů. Podle spoluředitele Teda Sarandose jsou například Stranger Things podobně hodnotné jako kterákoliv jiná franšíza v zábavním průmyslu. Cílem je ji a mnoho dalších rozšiřovat různými směry tak, aby zákazníkům přinášely zajímavé nové zážitky. A v souvislosti s tím Sarandos dodal, že univerzum Hry na oliheň deseti díly seriálu „teprve začalo.“