Jazz, cigaretový dým a revolta uměním. Nová výstava v Kunsthalle sleduje 50 let fenoménu bohémství
Umělci a umělkyně z různých prostředí a období se setkávají na nové výstavě v galerii Kunsthalle Praha. Jejich díla ukazují barevné rozměry bohémství.
Vrzavé tóny jazzu, cigaretový dým, nahá lidská těla, víno rozlévané do šálků na čaj a drogami zjitřená mysl. Všechny prvky smíšené dohromady jsou nedílnou součástí fenoménu bohémství. Kulturního hnutí, které se prolínalo s životním stylem vyznačujícím se nespoutaností, oddaností umělecké tvorbě a odmítáním společenských konvencí. Od 23. března se lze ponořit do bohémy rozprostřené od padesátých let minulého století do počátku aktuálního milénia na výstavě Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 v pražské galerii Kunsthalle, která vznikla ve spolupráci s kurátorem a publicistou Russellem Fergusonem z Los Angeles.
Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 je po Kinetismus: 100 let elektřiny v umění v pořadí druhá velká interdisciplinární výstava, která v prostorách Kunsthalle probíhá. Vyhrazeno je pro ni celých 900 metrů čtverečních, díky čemuž má možnost plně vyniknout všech sedmdesát sedm děl. Výstava zahrnuje různá média od třiceti devíti umělců z celého světa – důraz přitom klade zejména na fotografii a její schopnost zachytit prchavé momenty, ale důležité místo na ní mají i krátké filmy a malba.
Více než v jiných částech světa je právě v Česku zřejmé, že výraz bohemia má dvojí význam. Jednak označuje region Čech, jednak svérázný životní styl, jehož vyznáváním byli původně označováni Romové – ve Francii se totiž domnívali, že pocházejí ze střední Evropy. A výraz bohém se postupně začal uplatňovat nejen v případě této minority, ale stalo se z něj pojmenování pro kohokoliv, kdo se vzpouzí buržoazním normám.
„Téma bohémství mě zajímá skutečně dlouho. Jde totiž o jedno z nejrobustnějších subkutlruních hnutí, které má kořeny v polovině devatenáctého století v Paříži. Zvládlo ale přežít minimálně 150 let a v různých podobách se objevovalo na různých místech v různých obdobích moderních dějin,“ přibližuje kurátor výstavy Russell Ferguson, který v současnosti působí jako profesor a vědecký pracovník na University of California v Los Angeles.
Výstava podle něj nemá být encyklopedická, při jejím skládání mu šlo spíše o epizodické zachycení různých projevů bohémy. Začíná tak fotografiemi z cyklu Eda van der Elskena pod jménem Milostný příběh v Saint-Germain-des-Prés z poválečné Paříže, která byla i v padesátých letech minulého století stále hlavním městem tohoto fenoménu. A to i přesto, že se v tehdejším kontextu se v ní zrodil před sto lety. Francouzská metropole tak stále přitahovala umělce a lidi bažící po inspiraci z celého světa.
„Bohéma se však v té době začala přelévat i do jiných měst, například do New Yorku, Londýna či San Franciska. S tím je stále složitější ji uchopit, proto jsem se v pozdější části výstavy zaměřil na její různé projevy a na inkarnace bohémské tradice. Snažím se ukázat příklady toho, jak se bohéma projevovala v jiných městech a jiných dekádách. Zároveň se ale zaměřuji i na kontinuitu mezi jednotlivými projevy,“ dodává Ferguson.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPo Paříži tak následují záblesky bohémství z New Yorku v pojetí fotografů Willema de Kooninga, Rudyho Burckhardta nebo Frew W. McDarraha, ale také prostřednictvím obrazů od malířky Alice Neel nebo krátkého filmu Roberta Franka a Alfreda Leslieho s názvem Pull My Daisy, který vychází z jednoho dějství hry básníka Jacka Kerouaca – ten navíc film doprovodil improvizovaným komentářem.
Výstava se v další části přesouvá do swingujícího Londýna šedesátých let, kde se bohémský život koncentroval především v klubech v Soho a kde šel ruku v ruce s módou a populární hudbou. Podle Fergusona sice nešlo o „chudou“ bohému, na to se její představitelé obklopovali přílišným pozlátkem. Ale jedině tak se mohli vymezit vůči zkostnatělosti viktoriánských časů. Z této doby prosluly zejména fotografie Davida Baileyho, v nichž zachycoval tehdejší hvězdy – na výstavě je k vidění například portrét dvaadvacetiletého Micka Jaggera nebo charismatických londýnských gangsterů Krayových.
S šedesátými léty se záběry přesouvají dále také do San Franciska k hnutí hippies a se sedmdesátými léty je patrné, že se bohéma plynule přelila do celého světa: od Teheránu, který zde reprezentují kresby perem a akvarelem od Bijana Saffariho, zachycující především gay komunitu krátce před islámskou revolucí, přes Vancouver nebo Záhřeb s performancemi a fotkami Tomislava Gotovace – na nich kráčí nahý ulicemi města – až po Peking, kde se umělci z komunity nazvané Pekingská East Village svou tvorbou odvážně vymezovali vůči autoritářskému režimu.
Své místo má na výstavě také Praha, jejíž bohémskou stránku reprezentují fotky Libuše Jarcovjákové, průkopnice fotografického dokumentu LGBT scény v normalizačním Československu osmdesátých let. „Nejraději mám fotku s nahým pánem v papučích, který vyndává pečené brambory z trouby,“ usmívá se při provádění výstavou kurátor, když ukazuje na jeden ze snímků z cyklu T-Club z osmdesátých let.
Na výstavě Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 je kromě samotného fenoménu také skvěle vidět, jak se jednotlivá města v uplynulých padesáti letech proměnila. A jak do projevů bohémy zasáhla gentrifikace a nový development, který se postaral o to, že ostrůvky anonymity v městských ruinách postupně zmizely. Z omšelých a zapadlých míst plných rozpadlých domů, odpadků a podivných existencí se staly hip čtvrti plné butiků a luxusních restaurací.
Sto padesát let trvající bohémský večírek, který se zrodil v Paříži, tak skončil. Tohle sdělení se přeneseně odráží i v závěrečném díle výstavy, velkoformátové fotografii Wolfganga Tillmanse s názvem wake. I proto se ji Russell Ferguson rozhodl umístit na konec. Éra bohémství jako takového podle něj totiž skončila, ale její odkaz trvá. A na aktuální výstavě v Kunsthalle má v sobě každý možnost najít kousek bohémky či bohéma.