Jazz, cigaretový dým a revolta uměním. Nová výstava v Kunsthalle sleduje 50 let fenoménu bohémství
Umělci a umělkyně z různých prostředí a období se setkávají na nové výstavě v galerii Kunsthalle Praha. Jejich díla ukazují barevné rozměry bohémství.
Vrzavé tóny jazzu, cigaretový dým, nahá lidská těla, víno rozlévané do šálků na čaj a drogami zjitřená mysl. Všechny prvky smíšené dohromady jsou nedílnou součástí fenoménu bohémství. Kulturního hnutí, které se prolínalo s životním stylem vyznačujícím se nespoutaností, oddaností umělecké tvorbě a odmítáním společenských konvencí. Od 23. března se lze ponořit do bohémy rozprostřené od padesátých let minulého století do počátku aktuálního milénia na výstavě Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 v pražské galerii Kunsthalle, která vznikla ve spolupráci s kurátorem a publicistou Russellem Fergusonem z Los Angeles.
Bohemia: Příběh fenoménu, 1950–2000 je po Kinetismus: 100 let elektřiny v umění v pořadí druhá velká interdisciplinární výstava, která v prostorách Kunsthalle probíhá. Vyhrazeno je pro ni celých 900 metrů čtverečních, díky čemuž má možnost plně vyniknout všech sedmdesát sedm děl. Výstava zahrnuje různá média od třiceti devíti umělců z celého světa – důraz přitom klade zejména na fotografii a její schopnost zachytit prchavé momenty, ale důležité místo na ní mají i krátké filmy a malba.
Více než v jiných částech světa je právě v Česku zřejmé, že výraz bohemia má dvojí význam. Jednak označuje region Čech, jednak svérázný životní styl, jehož vyznáváním byli původně označováni Romové – ve Francii se totiž domnívali, že pocházejí ze střední Evropy. A výraz bohém se postupně začal uplatňovat nejen v případě této minority, ale stalo se z něj pojmenování pro kohokoliv, kdo se vzpouzí buržoazním normám.
„Téma bohémství mě zajímá skutečně dlouho. Jde totiž o jedno z nejrobustnějších subkutlruních hnutí, které má kořeny v polovině devatenáctého století v Paříži. Zvládlo ale přežít minimálně 150 let a v různých podobách se objevovalo na různých místech v různých obdobích moderních dějin,“ přibližuje kurátor výstavy Russell Ferguson, který v současnosti působí jako profesor a vědecký pracovník na University of California v Los Angeles.
Výstava podle něj nemá být encyklopedická, při jejím skládání mu šlo spíše o epizodické zachycení různých projevů bohémy. Začíná tak fotografiemi z cyklu Eda van der Elskena pod jménem Milostný příběh v Saint-Germain-des-Prés z poválečné Paříže, která byla i v padesátých letech minulého století stále hlavním městem tohoto fenoménu. A to i přesto, že se v tehdejším kontextu se v ní zrodil před sto lety. Francouzská metropole tak stále přitahovala umělce a lidi bažící po inspiraci z celého světa.
„Bohéma se však v té době začala přelévat i do jiných měst, například do New Yorku, Londýna či San Franciska. S tím je stále složitější ji uchopit, proto jsem se v pozdější části výstavy zaměřil na její různé projevy a na inkarnace bohémské tradice. Snažím se ukázat příklady toho, jak se bohéma projevovala v jiných městech a jiných dekádách. Zároveň se ale zaměřuji i na kontinuitu mezi jednotlivými projevy,“ dodává Ferguson.