Je až šokující, co se nám povedlo udělat. Zakladatelé českého startupu Stories vypráví svůj velký datový příběh

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stories-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Fedoročko, Filip Doušek a Vojta Roček, zakladatelé startupu Stories

0Zobrazit komentáře

Zakladatelé tuzemského startupu Stories se před lety rozhodli změnit svět datové analytiky a do velké míry se jim to podařilo. „Je až šokující, co se nám povedlo udělat,“ říká hned na úvod velkého rozhovoru Filip Doušek. Jeho upřímná hláška je nejlepším lákadlem na nový díl našeho podcastu, ve kterém spolu s Vojtou Ročkem a Peterem Fedoročkem popisují svůj velký datový příběh, v němž nechybí vypjaté chvíle ani obří prodej do rukou americké korporace.

Trojice datových analytiků založila v roce 2016 startup Stories. Dali dohromady desítky let zkušeností ze světa dat a vymysleli nástroj, který v té době prakticky neměl obdoby. Z nepřehledné spleti dat vytvářel srozumitelné příběhy, na nichž se jednoduše ukazovaly klíčové metriky, příležitosti nebo hrozby. Zní to jednoduše, ale vymyslet všechny algoritmy tak, aby fungovaly, nebylo vůbec snadné. Už jen pomyslet na podobné řešení chtělo prý v té době kuráž.

„Já to vždy shrnuji do anekdoty, kdy jsme seděli u piva a bavili se o tom, že roboti nahradí úplně všechny kromě nás, protože my jsme přeci datoví analytici, máme velmi intuitivní a složitou práci, a tak nás nemůže nikdo nahradit. A po čtyřech pivech jsme vymysleli algoritmus, který to udělal,“ usmívá se druhý spoluzakladatel Vojta Roček.

V podcastu si povídáme o jejich rychlé startupové jízdě, o tom, jak jim krátce po založení začaly chodit nabídky na odkup a jak to nakonec celé dopadlo. Stories si nakonec vybrali americkou společnost Workday, se kterou vyjednali skvělý deal, a nyní trojice zakladatelů svůj datový příběh pomalu končí. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Filipem Douškem, Vojtou Ročkem a Peterem Fedoročkem řeč?

***

Data jsou stále zásadnější součástí našich životů. Firmy díky nim vylepšují své produkty, hledají nové příležitosti a rostou. Ve Stories si ale před lety řekli, že tak, jak se s nimi do té doby pracovalo, je vlastně zastaralý model, a chtěli to změnit. „Tehdy chtělo mít odvahu říct, že to, čemu se říká datová analytika, je starý model, který funguje pořád stejně už deset let, a my máme úplně jiný přístup,“ vzpomíná Filip Doušek.

V malém týmu se pustili do programování a fungující řešení bylo brzy na světě. „Než jsme se my tři potkali, bývalým šéfům v předchozím zaměstnání jsem navrhoval, že bychom mohli analytiku, kterou děláme, automatizovat. Tehdy mi řekli, že je to nereálné a ať se věnuji své práci. Po šesti letech teď vidí výsledek sami,“ usmívá se třetí ze spoluzakladatelů Peter Fedoročko s tím, že všem, kteří mají skvělý nápad, doporučuje, aby si šli za svým a nenechali se odradit.

O tom, že se svým řešením kápli na něco zajímavého, zjistili zakladatelé Stories de facto záhy. Jakmile se začali ukazovat na prvních konferencích, jevili o ně zájem ti největší světoví hráči, kteří s daty pracují nonstop. Když jim pak na jejich první americké konferenci, již pořádala výzkumná a poradenská společnost Gartner, několik firem okamžitě dalo nabídku na odkup, Doušek a spol. věděli, že je to příležitost, kterou musí chytit za pačesy.

stories2016

Foto: Stories

Zakladatelé Stories v roce 2016

„Bylo to extrémně rychlé. Koupili nás dva roky po založení, navíc jsme na celém dealu dělali už prakticky rok předtím. Vždy jsme vnímali, že je logické spojit se s nějakou firmou, která je silná v obchodu s korporáty,“ přitakává Filip Doušek. Nakonec se domluvili se společností Workday, kterou do té doby prakticky neznali. „Když nás poprvé oslovili, tak já jsem se třeba ptal, co je to Workday. V životě jsem o nich do té doby neslyšel,“ směje se Roček.

V podcastu všichni popisují, jak náročná byla vyjednávání, jak ovlivňovala chod firmy a jak velké bylo riziko, že to celé po úporném jednání nedopadne. Při vyjednávání se zástupci Workday pak samozřejmě byla klíčová částka za kompletní akvizici. „S klukama jsme se dohodli, za kolik chceme firmu prodat. Jeden právník ze Silicon Valley mi řekl, ať při vyjednávání řekneme dvojnásobek. Tak jsme řekli dvojnásobek. Byl to strašný moment,“ vzpomíná dnes již s úsměvem Filip Doušek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Workday nebyla jediná firma, která měla o Stories zájem. V jednu chvíli se pražský startup bavil s vícero zájemci. Když pak pokročila jednání s Workday, což je jedna z největších amerických softwarových firem s tržní kapitalizací kolem 74 miliard dolarů, šlo do tuhého. Zakladatelé Stories se dostali pod tlak a museli sehnat peníze na právníky, což mohlo při nejhorším scénáři ohrozit celou firmu. Prodej nakonec vyšel a propojení velmi mladého a dravého startupu s obří korporací mohla začít.

„Po akvizici a nástupu do korporátu mi brutálně stouplo množství stresu, které jsem měl. Netušil jsem, že je to po jízdě ve Stories ještě možné, ale pořád to gradovalo. Najednou jsme byli zodpovědní za to, že doručíme, co jsme slíbili, a to nejen vůči sami sobě, ale i dalším, kteří v tom byli s námi,“ popisuje Vojta Roček.

Proč podle něj nehraje u velkých korporací cena akvizice zas takovou roli? Co se při tříletém působení v amerických korporátních strukturách naučili? A co chystají zakladatelé dál? Nový díl CzechCrunch Podcastu s Filipem Douškem, Peterem Fedoročkem a Vojtou Ročkem můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Od dluhů přes fitko až ke stomilionovému byznysu s oříškovými másly. Alex Koníček vypráví příběh své značky Big Boy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

big-boy-konicek

Foto: Ondřej Duffek

Alex Koníček, zakladatel značky Big Boy, která vyrábí oříšková másla

0Zobrazit komentáře

Vyrobit oříškové máslo není technologicky nutně zas tak složité. Jelikož ho ale dnes vyrábí celá řada firem, je ho mnohem složitější prodat. Prodávat nejen arašídové krémy, a to ve velkém, se naučil Alex Koníček, jehož značka Big Boy vyrostla na stomilionový obrat. Nechybělo ale mnoho a už vůbec nemusela existovat. Více o garážovém příběhu a jízdě nahoru a dolů vypráví jeho hlavní postava v novém díle CzechCrunch Podcastu.

„Když jsme si koupili první mlýnek, na který jsme čekali devět měsíců, tak mi lidé říkali, co to dělám, že je tady takových produktů už plno. Tehdy jsem si ani já nemyslel, že z toho jednou bude tak velký byznys. Teď už jsme ale v obratu překonali 100 milionů korun,“ shrnuje v kostce příběh značky Big Boy Alex Koníček, který se pustil do výroby oříškových krémů a dalších souvisejících produktů tak trochu z nouze.

V mládí se totiž živil finančním makléřstvím, což nakonec skončilo neslavně. Ve třiadvaceti měl na sobě více než milionový dluh a musel vymyslet, jak ho splatí. „Nedokázal jsem vymyslet jiný nástroj než podnikání. Chtěl jsem ale dělat něco s vyšším principem, co nebude jen čistě o penězích, ale bude to mít vyšší přidanou hodnotu. Už jsem se nikdy nechtěl stydět za to, co dělám,“ říká Koníček v otevřeném rozhovoru.

V podcastu dnes devětadvacetiletý podnikatel popisuje, jak vlastně dostal nápad vyrábět oříškové krémy, jaké překážky musel překonat i jak mu firma vyrostla pod rukama, až byla tak velká, že na to málem doplatila. „Od začátku je to byznys na hraně,“ přitakává Koníček. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Alexem Koníčkem řeč?

***

Dnes už můžeme na arašídová másla a další oříškové krémy všech druhů a chutí narazit prakticky v každém obchodě. Když ovšem Alex Koníček kolem roku 2016 začínal, byl to – dle jeho slov – v této oblasti pravěk. „Byli tady tehdy dva čeští výrobci, jinak to válcovaly zahraniční firmy. Všichni ale oříškové krémy jedli ve velkém,“ vzpomíná Koníček, který v té době pracoval ve fitku a vzestup oříškových másel a spol. viděl v přímém přenosu.

Trenéři totiž do jídelníčků svých klientů předepisovali například právě ořechy a někteří si je rozmílali a různě ochucovali, aby měli stravu pestřejší. „Tak jsme si koupili mlýnek a šli do toho,“ říká Koníček, který za 16 tisíc korun vydělaných na brigádě nakoupil mlýnek, sto skleniček s víčky a pětadvacet kilogramů arašídů. A tak se zrodila značka Big Boy, která dnes ořechy obaluje v čokoládě, vyrábí granolu, kaše i třeba preclíky v čokoládě a chystá vlastní popcorn.

Alex Koníček neskrývá, že za výrobou krémů není žádná složitá technologie. Ne každý však dokáže vyrábět v tak velkých objemech – a o tom, že to není nic jednoduchého, se několikrát přesvědčil i samotný Big Boy. Na přelomu roku se výrobní firma rozjela tolik, že se rozrostla na 84 zaměstnanců a dle Koníčkových slov vyráběla opravdu ve velkém. Jenže to nebylo dlouhodobě udržitelné, a to jak pro celou firmu, tak i pro samotného zakladatele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Místo toho, abychom optimalizovali provoz, tak jsme jen přidávali další zaměstnance a mandatorní výdaje rostly. Když pak velký kšeft odešel, což se nám bohužel stalo, tak lidi zůstali, ale logicky se propadly příjmy. Dostali jsme se do finančních potíží a já věděl, že takovou situaci sám nevyřeším,“ popisuje zásadní momenty v rozvoji Big Boye Koníček. Věděl, že musí někoho najít, a nakonec si na poslední chvíli plácl s Martinem Glauschem.

Ten přišel do Big Boye ze softwarové firmy Abra, kde řídil rostoucí tým account manažerů a konzultantů, ale především uměl pracovat s daty. To bylo pro Koníčkovu firmu klíčové. „Nasadili jsme business inteligence a okamžitě jsme viděli, kde máme obrovské problémy, které jsme do té doby vůbec neřešili. Bylo to emotivní, museli jsme propustit mnoho lidí, ale jinak bychom firmu neudrželi,“ popisuje Koníček.

V CzechCrunch Podcastu otevřeně mluví také o tom, jak udělal nejlepší rozhodnutí, když odstoupil z pozice jednatele, proč se podle něj člověk nemá bát říct si o pomoc, když je mu nejhůř, a také o tom, jak rozhodující může být, když si do firmy najdete dobrého parťáka, který nakopne vás i celou firmu. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.