Je jim 13 let, přesto si kupují e-cigarety. Česká firma nabízí zeď, která mladé kuřáky v e-shopech zastaví
Službu Adulto využívá 70 procent českých prodejců e-cigaret a tabákových výrobků na internetu. Uživatelé při nákupu musí projít ověřením.
Každé páté dítě v Česku ve věku mezi třinácti a patnácti lety užívá tabákové výrobky
Podle letošního průzkumu Státního zdravotního ústavu užívá tabákové výrobky více než pětina dětí ve věku mezi třinácti a patnácti lety, většinou jde o elektronické cigarety. Kde si je ale kupují? Často na internetu, protože některé e-shopy neověřují důsledně věk navzdory tomu, že jim to od roku 2017 přikazuje zákon. Zatímco u alkoholu věk zákazníka ověřuje dopravce, respektive kurýr, v případě cigaret to musí udělat samotný prodejce. Chybějící řešení na trh v letošním roce přinesla služba Adulto, která od té doby nabrala stovky klientů.
Miroslav Prosecký dostal nápad na Adulto, když v médiích četl o tom, že čím dál více dětí užívá takzvané „vapíky“, tedy jednorázové elektronické cigarety. „Mají různé ‚skvělé‘ příchutě a jsou barevně zabalené, jako by snad výrobci na děti trochu i cílili,“ říká pro CzechCrunch. Poptal se proto mezi známými, kteří mají děti, a zjistil, že ty v kamenných obchodech už většinou nepochodí, protože se prodejci bojí vysokých pokut. Na internetu ale všechno probíhalo jinak.
„Nakupovat online mělo pro děti několik výhod – nikdo neověřuje jejich věk, a vyhnou se tak případnému trapasu v běžné prodejně, kde jim pokladní odmítne zboží prodat nebo je požádá o občanku. V e-shopech je zároveň výrazně větší výběr příchutí a značek a mají nižší ceny,“ popisuje Prosecký.
V Česku přitom už šest let platí zákon o ochraně zdraví před vlivem návykových látek, kde se online prodejcům tabákových výrobků – za které se považují i produkty bez nikotinu nebo nikotinové sáčky – ukládá povinnost ověřit věk zákazníka v okamžiku prodeje, a to i online. „Zajímavostí je, že při schvalování tohoto zákona z něj na poslední chvíli vypadl stejný požadavek u prodeje alkoholu, a tak v jeho případě stačí jen ověření věku dopravcem,“ upozorňuje Prosecký.
V praxi pak požádal své známé, jestli by mohli nechat své děti naoko objednat na různých e-shopech elektronické cigarety, nikotinové sáčky či přímo alkohol. Výsledek byl jednoznačný: z celkem 112 zásilek si děti úspěšně převzaly 104.
„Neproběhlo ověření věku při prodeji ani při předání zásilky dopravcem. Zároveň jsme zjistili, že mnoho dopravců sice nabízí službu ověření věku při dodání zásilky za přibližně třicet až padesát korun, ale ve skutečnosti je to v drtivé většině případů jen slib na papíře,“ říká Prosecký s tím, že stačilo, aby nezletilá figurantka tvrdila kurýrovi, že není doma. On jí pak zásilku hodil přes plot, v jiných případech zase balíčky putovaly do výdejních boxů, kde ověření věku neprobíhá vůbec.
Nedůslednost některých kurýrů pak může být pro prodejce alkoholu problém. „Pokud kontrolní orgány zjistí, že kurýr neověřil věk, pokutu dostane prodejce,“ popisuje podnikatel. Když se některých majitelů e-shopů ptal, proč věk neověřují počítačovým programem, dostal jednoduchou odpověď: žádný takový systém na trhu není. „Takže máme zákon, který něco požaduje, zdravý rozum, který to považuje za logické a společensky odpovědné, ale chybí řešení.“