Je jim dvacet, i tak svému publiku z Generace Z přestali rozumět. Tak zaměstnali středoškoláky
Když Jakub Rychlý a Maria Šimůnková projekt zakládali, byli náctiletí a na podobně mladé cílili. Teď už prý v komunikaci s nimi potřebují pomoc.
Jejich cíle nejsou zrovna malé – chtějí mezi mladými rozšířit finanční gramotnost. Už teď dosáhnou na tisíce lidí a cílem je brzy vyrůst na desetitisíce. Projekt pod názvem Nekrachni se vysněným číslům rychle přibližuje, aktuálně pracuje s rozpočtem okolo 2,5 milionu korun, podporou velkých organizací a jasnou představou, že finančně vzdělávat chce především lidi kolem šestnácti let. A pokud je chce oslovit, potřebuje radu přímo od nich – ve dvaceti už jsou na to zakladatelé prý staří.
Jakub Rychlý a Maria Šimůnková založili projekt Nekrachni, když jim bylo osmnáct. Funguje od předloňského září a je to nezisková organizace, která vzdělává především žáky základních a středních škol. Věnuje se takzvaně mladým dospělým, tedy lidem zhruba mezi patnácti a dvaadvaceti lety. Obecně je to takzvaná Generace Z.
Nekrachni ale věří, že může vzdělávat i ty na základní škole nebo lidi, kteří dostudovali a právě vstupují do pracovního procesu. Cílem je, jednoduše řečeno, zvyšování finanční gramotnosti. A pokud jde o formulaci v Nekrachni, je to příprava na „každodenní výzvy života“ ve financích: od sestavování osobních rozpočtů přes financování až třeba po řešení peněz v podnikání.
Důležitá je tu ale forma takového vzdělávání. Nekrachni mezi mladé vypustilo aplikaci a poznání šíří na sociálních sítích nebo přes newsletter. Soustředí se na ta místa, kde mladí jsou – tedy mimo jiné na TikTok –, tam komunikuje právě tak, jak je jejich cílovka zvyklá informace konzumovat. Na TikToku rychle. A v aplikaci využívá třeba prvky gamifikace, mimo jiné možnost porovnávat své výsledky s ostatními.
Finančních projektů nebo aplikací není málo, Nekrachni se od nich svou cílovou skupinou ale značně liší. Právě to je podle Rychlého zdroj úspěchu. Už teď aplikace vysvětluje finanční nástrahy i možnosti tisícům lidí a o svém zápalu přesvědčilo i velké firmy, které projekt finančně podporují. Loni mělo Nekrachni k dispozici 1,2 milionu korun, letos už je to 2,5 milionu. Na rok a kousek starou neziskovou organizaci dvacetiletých to nepůsobí jako špatná čísla.
„Jsme ti, co umí mluvit s Generací Z, protože jsme Generace Z. Je to naše klíčová výhoda. Děláme to od nás pro nás, a proto rosteme,“ začíná Rychlý naše povídání, když se spolu scházíme – přesně den před tím, než odletí na Tenerife. Když říká, jak se těší, slovo dovolená přitom nepoužije ani jednou. Jede tam na Erasmus a nemůže se prý dočkat, až bude mít odstup a klid na práci.
Ani nemá TikTok
Dokud byl v Česku, tak mladý vysokoškolák běhal mezi obchodními schůzkami a školou, řešil směřování týmu pětadvaceti lidí a dalších externistů i způsob komunikace celého projektu Nekrachni. U jeho profilu na sociálních sítích i na webu září pozice COO a jako mladý se neoznačuje, právě naopak.
Ve skutečnosti před pár dny napsal na LinkedIn veřejně a vážně míněnou informaci, že jak on, tak spoluzakladatelka Nekrachni Maria Šimůnková, nyní šéfka, stárnou, tedy už je jim oběma přes dvacet. A to je problém.
„Začali jsme se své cílové skupině vzdalovat. A třeba Maruška ještě ani nemá TikTok. Ač v něm vidíme velký potenciál, tak mu prostě nerozumíme tak jako lidé o pár let mladší než my,“ popsal s tím, že i když mluví o lidech jen o zhruba pět let mladších, vnímá, že jednají v online i offline světě jinak. „Uvědomili jsme si, že ač jsou lidé ve stejné generaci, propast mezi námi je obrovská. Dost pravděpodobně ji udělal TikTok a covid jako dva nejklíčovější faktory,“ popisuje.
Říká, že do pandemických lockdownů vstoupil v podstatě v pracovním životě, tedy v jeho případě okolo osmnácti. Ale o pár let mladší lidé byli na konci základní školy. „Takže svět začali vnímat úplně jinak a obsah konzumují úplně jinak. Chtějí ho jednoduše, rychle, dalo by se říct efektivně, chtějí se naučit hodně hodnotné informace, které budou schopni rychle aplikovat a nějaké výsledky vidět,“ vysvětluje.
Dva spoluzakladatelé proto před pár měsíci zavedli poradní sbor, kterému říkají Youth Board, tedy dozorčí rada mladých. Skládá se z pěti středoškoláků, většinou studentů víceletých gymnázií. U projektu je to významný orgán. V Youth Boardu sedí lidé kolem šestnáci let a jejich složení se má pravidelně obměňovat tak, aby si Nekrachni udrželo mladý náhled i pohled na své aktivity „zvenčí“.
Rada mladých mu sděluje, jestli tým dělá dobře to, co dělá. Zda jsou pro ně zajímavá témata, kterým se organizace chce věnovat, a především, jestli je dostatečně vhodná forma, kterou komunikuje. „Začali jsme s nimi pracovat od podzimu a už máme popsaných asi dvacet stránek A4 věcmi, které děláme špatně nebo bychom je měli dělat jinak,“ uvádí Rychlý.