Je tu další nadupaný trailer očekávané hry, jejíž příběh před vydáním unikl. I tak slibuje The Last of Us II velkou jízdu

ellie-tlou2

Foto: Naughty Dog

Druhé pokračování herního hitu The Last of Us

0Zobrazit komentáře

Dílo, jež navždy změnilo žánr hororových akčních adventur a zařadilo se mezi nejúspěšnější a nejoceňovanější tituly herní historie. Přesně to je první díl The Last of Us, série od vývojářského studia Naughty Dog, který na trh dorazil před sedmi lety a odehrává se v postapokalyptickém světě, sužovaném nákazou parazitickou houbou, která mění lidi ve zmutované kreatury. Jenže to je ve hře to vedlejší.

Důvod, proč si The Last of Us získalo fanoušky po celém světě, je především vyprávění příběhu a velmi dobře napsané hlavní postavy Ellie a Joela, jejichž zpočátku nenávistný vztah graduje v silné pouto. Skoro až máte pocit, jako byste nehráli hru, ale byli součástí propracovaného seriálu nebo filmu. Ostatně právě horovový seriál se na motivy hry chystá natočit HBO, které si na to přizvalo tvůrce Černobylu.

Hra, která původně vyšla pouze pro PlayStation 3 a později byla včetně datadisku remasterována na PlayStation 4 coby jeden z exkluzivních titulů Sony, se nicméně už za pět týdnů dočká dlouho očekávaného pokračování. To slibuje ještě intenzivnější zážitek a především dokonalou grafiku, což ukazují vývojáři v novém traileru, který navozuje atmosféru i klíčový příběh.

V Naughty Dog si na hře dali opravdu záležet a vedle další oceňované herní série Uncharted je pro ně The Last of Us naprosto klíčovou záležitostí. Ani jeho vývoj a doba před vydáním se nicméně neobešly bez komplikací. Leccos naznačilo už první odložení v druhé polovině minulého roku, které hru posunulo z letošního února na duben. Vedení studia v otevřené zprávě přiznalo, že nechce hru uspěchat a chce ji dokončit v co nejlepším standardu kvality.

V následujících měsících se čím dál častěji objevovaly zprávy o tom, jak náročné to při dokončování vývoje hry je. Americké studio mělo na vývojáře tlačit, nutit je pracovat i 16 nebo 18 hodin denně, ve dne v noci včetně víkendů, jen aby se nový termín dal bez problému zvládnout. Protože i přes dokončenou hru je nutné dokola testovat a ladit všechny detaily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spoustu z nich se začalo ptát, jestli jim vůbec takový zápřah stojí za to, další odešli a vzali s sebou mnoho svých spolupracovníků. Nutno dodat, že prakticky každé studio u každé hry zažívá tzv. crunch, tedy období, během kterého je potřeba makat a vkládat do práce mnohem víc času. Obzvlášť v případě, kdy je studio posedlé svým perfekcionalismem. A to Naughty Dog bezpochyby je.

Jak zmiňuje server Kotaku, práce v Naughty Dog dokáže být splněným snem stejně jako noční můrou, při které je třeba obětovat částečně své zdraví, čas, ale třeba i vztahy. Zajímavý je fakt, že z 20 designérů, kteří pracovali na Uncharted 4 (2016), jich už 14 ve firmě nadále nepracuje. Je to problém, se kterým se potýká studio s každou hrou, jenže letos do toho vstoupilo něco, co nikdo nečekal – koronavirus.

joel-tlouii

Foto: Naughty Dog

Druhá z hlavních postav série The Last of Us – Joel

Firma se musela přesunout mimo kanceláře k práci na dálku, na kterou není příliš dobře uzpůsobena, což vyvolalo další problémy, jež vedly k propouštění lidí. Ty ale nešlo nahradit tak rychle, jak by bylo třeba, protože si Naughty Dog zakládá na tom, že pracuje primárně s interními zaměstnanci a nenabírá externí dodavatele (freelancery), nebo alespoň ne ty juniorní. Seniorních je přitom k dispozici minimum.

Výsledek? Další odložení z dubna na květen, jelikož studio jednoduše potřebovalo víc času, a fanoušci začali být nervózní z toho, zda si na hru letos vůbec budou moci sáhnout. Jde přeci jen o jedny z nejpropracovanějších her současnosti a pokazit se může v průběhu testování cokoliv.

Další rána, kterou nikdo nečekal

Květen se pomalu blížil, hráči sužovaní pandemií čekali ve svých křeslech, hrajíc cokoliv, co jim přišlo pod ruku, jen aby si ukrátili čekání, a začátkem dubna přišla další zpráva. Hra je prakticky hotova, ale Naughty Dog ji musí znovu odložit, tentokrát už na prý finální datum 19. června.

fortnite-show

Přečtěte si takéFortnite slaví 350 milionů hráčů a posouvá hranice digitální zábavy. Na virtuální koncert zve přední umělce taneční hudbyFortnite slaví 350 milionů hráčů a posouvá hranice digitální zábavy. Na virtuální koncert zve přední umělce taneční hudby

Důvodem je samotný koronavirus, který omezil přístup do obchodů s hrami, pozastavil dodavatele i logistiku a studio si jednoduše nebylo jisto, že by dokázalo z vydání dlouho očekávané hry vymáčknout maximum. Přeci jen nejde pouze o digitální kopie, jejichž distribuce je jednoduchá.

A tak se kreativní ředitel a viceprezident studia Naughty Dog Neil Druckmann zaručil fanouškům, že 19. června je již finálním termínem, který se nebude posouvat. Dobrá, nedá se nic dělat, svět pokračuje dál a měsíční zpoždění už není tak zásadní.

lastofusii

Foto: Naughty Dog

Ellie, jedna z hlavních postav, série The Last of Us

Duben pomalu ubíhal a k jeho konci se na internetu objevilo něco, co bylo pravděpodobně největší noční můrou celého studia a všech tvůrců. Někdo na YouTube a Reddit dostal záběry ze hry, které odhalovaly podstatné části příběhu (dokonce i jeho zakončení) a hráči začali ve velkém křičet, že si hru nekoupí, protože teď z podstatné části ví, jak dopadne. Při představě, co se v té době muselo v Naughty Dog dít, mi nabíhala husí kůže.

Spekulovalo se o tom, zda šlo o hackerský útok, nebo informace vynesli naštvaní bývalí zaměstnanci nebo třeba konkurence. Sony, jakožto vydavatel hry, před několika dny nicméně uvedlo, že šlo o několik osob, které za odhalením informací stály, ale ani jedna z nich nepracovala v Sony ani v Naughty Dog.

vaclav-kadlec

Přečtěte si takéKnižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch OnlajnuKnižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu

Hackerský útok měl proběhnout tak, že útočníci měli k dispozici bezpečnostní klíč, se kterým se dokázali dostat na vývojářský server, kde byly nahrány některé části hry, včetně těch nejintimnějších. Otázkou zároveň zůstává, zda to byly finální části hry, nebo záběry z nejrůznějších vývojářských verzích, které se testovaly.

Neil Druckmann nicméně před pár dny ve videu (přiložené níže) fanoušky ubezpečil, že i když mohli vidět části příběhu, vyplatí se hru pořídit pro celkový zážitek. To, co viděli, jsou totiž jen střípky více než patnáctihodinového příběhu, který zažijí. Zároveň zmínil, že hra přešla do stavu Gold, tedy že je již plně hotova, otestována, její digitální kopie se nahrává na PlayStation Store k předobjednávkám a tisknou se fyzické nosiče.

Jak moc to ovlivní prodeje a celkový zážitek ze hry, teď nikdo neví. Naughty Dog měl evidentně s druhým dílem The Last of Us poměrně velkou smůlu, ale skalní fanoušci si k němu bezpochyby cestu najdou a budou si chtít vše užít od začátku až do konce.

Psychologická hororovka z moravských lesů za zvuků cimbálovky. Je tu očekávaná česká hra Someday You’ll Return

Filip HouskaFilip Houska

someday-youll-return-1

Foto: CBE Software

Nová česká hororovka Someday You’ll Return

0Zobrazit komentáře

Ve skromných podmínkách na ní pracovali zhruba pět let. Minimálně dvakrát byli nuceni odsunout termín jejího původního vydání. Neměli za sebou žádné velké investory, kteří by je tlačili kupředu s vidinou rychlého zisku. Vývojáři Jan Kavan a Lukáš Medek měli pouze silnou vizi k vytvoření světové hry, jež by se opírala o krásy českých krajin. A tu nyní oficiálně naplňují.

Po náročném vývoji se dnes pod hlavičkou brněnského herního studia CBE Software dostal na trh očekávaný titul Someday You’ll Return, který vyniká svou autentickou grafikou a lokálním vztahem k tuzemské (především moravské) přírodě. V únoru, kdy jsme o blížící se novince napsali poprvé, jsme použili označení moravský Silent Hill, a to proto, že ze Someday You’ll Return sálá ryze hororová atmosféra.

Nečekejte však žádné fantaskní příšery, rachot motorových pil a všudypřítomnou krev. Nová hra vás uhrane především svým psychologickým pojetím, během něhož budete v roli otce, který hledá svou nezvěstnou dceru Stelu. Naneštěstí pro něj je nucen se vydat do hlubokých lesů, kde se mu vrací děsivé vzpomínky z minulosti. A protože jde o formát z pohledu první osoby, budete v celé temné atmosféře naprosto ponořeni.

someday-youll-return-1

Foto: CBE Software

Lokalita inspirované skutečným Českem

Typickou českou kulturu dotváří i cimbálovka

Lokální autenticitu z hraní má zvyšovat i fakt, že je celé herní prostředí inspirováno českomoravskými lesy a skutečnými lokalitami, ve kterých narazíte například na skalní sochy českého sochaře Matyáše Brauna nebo Kazatelnu sv. Metoděje z 9. století. Obecně pak nechybí další známé lokální scenérie, kam mohou směřovat i proslulá česká turistická značení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pocit nefalšovaného „češství“ navozuje i hudební podkres, kdy je do jinak vypjatých hororových melodií zahrnuta tradiční moravská cimbálovka. Tu uslyšíte i třeba během tzv. craftingu, tedy získávání materiálů pro výrobu užitečných předmětů, což je ostatně také inspirováno českou kulturou, pro kterou je kutilství jako takové skoro národní sportovní disciplínou.

Součástí nové české hry je však i řada dalších doplňujících činností jako například vaření lektvarů z bylinek, používání mobilního telefonu, šplhání po horách a podobně. Zkrátka se dokážete velmi dobře sžít s hlavní herní rolí a podnikat takové kroky, díky nimž byste v nehostinném prostředí přežili i vy.

Češi v herním prostředí umí chodit

Someday You’ll Return, která se postupně dostává na Xbox One, PlayStation 4 a PC (přes aktivaci na Steamu), je zároveň další ukázkou, jak jsou Češi schopnými herními vývojáři. Asi nemusíme připomínat megahit Kingdom Come: Deliverance z dílen Warhorse Studios, který nás naopak vrací v čase do středověké české země, nebo třeba fenomén ve virtuální realitě Beat Saber, který odkoupil Facebook.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch OnlajnuZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

To je jen velice úzký výčet toho, kolik oblíbených titulů mají české vývojářské společnosti na kontech. Právě i díky nim se Česku všeobecně daří v celosvětovém herním žebříčku, který pojednává o výnosech jednotlivých zemí. Byť pochopitelně nestačíme na Čínu, USA nebo Japonsko s výnosy v desítkách miliard dolarů, se skóre 157 milionů dolarů za loňský rok se držíme na padesátém místě. S růstem kvalitních titulů (a samozřejmě herních eventů a streamování) se navíc můžeme dál posouvat.