Poznejte fenomén zvaný esport. Stamilionový herní svět láká české sportovce, byznysmeny i sázkaře
Speciál CzechCrunche představuje čím dál populárnější esporty. Jen letos by se tímto odvětvím mohlo v Česku prohnat 150 milionů.
Speciál Fenomén esportu ukazuje svět profesionálního hraní her
Seznam firem, které vstupují do světa esportů, jež postupně pohlcují nastupující generaci, začíná připomínat legendární Žluté stránky. Jako by platilo, že kdo tam není, neexistuje. Fortuna, Vodafone, Kaufland, Sazka, Prima, Syner, Asus, Mastercard… Je to fenomén, ve kterém se celosvětově točí miliardy dolarů. A přesně tak jsme pojmenovali i náš nový obsahový speciál: Fenomén esportu.
Na celém světě je podle výzkumné agentury Newzoo celkem 3,2 miliardy lidí, kteří hrají nějakou formu počítačových her, tedy včetně těch na mobilech. To představuje 40 procent veškeré populace. Do roku 2025 má toto číslo stoupnout alespoň na 3,5 miliardy. To ukazuje, jak velký a perspektivní herní byznys je, jen letos se v něm protočí 200 miliard dolarů. V rámci něj ale postupně sílí ještě jedna specifická část – esport.
Jde o soutěžní hraní her. Těch, které lze sledovat podobně jako zápasy basketbalu nebo hokeje, je už dnes celá řada. Stačí si vybrat: Counter-Strike, League of Legends, FIFA, Fortnite, DOTA 2 a dalo by se pokračovat dál a dál. Na výběr je i forma, jak se na taková utkání dívat, lze zavítat buď fyzicky na některý z turnajů, které se pořádají i v Česku, nebo jsou k dispozici internetové přenosy: nejčastěji buď na Youtube, nebo na portálu Twitch.
Podle výzkumníků z Newzoo se o esporty globálně zajímá zhruba půl miliardy lidí. Tím jsou myšleni všichni ti, kteří je hrají nebo kteří se aspoň tu a tam na nějaký šampionát či digitální zápas podívají. V Česku to podle sociologů ze společnosti STEM, u nichž si speciální průzkum objednala Česká asociace esportu, mohou být až dva miliony lidí. Takové číslo je samozřejmě třeba brát s nadhledem, zahrnuje všechny, kteří se někdy nějak o esporty „otřeli“. Nicméně ukazuje, že jde o fenomén, který i tady nabírá na síle.
A proto k sobě láká čím dál víc byznysové pozornosti. Tak či onak jsou se světem digitálních her a soutěžení spjati takoví hráči, jako je čtvrtý nejbohatší Čech Daniel Křetínský, jehož mediální dům Czech News Center do esportů investuje, nebo majitel televize Prima Ivan Zach, jehož firmy jsou v této oblasti také aktivní. S oborem se ale spojují i v technologickém světě ne tak zavedené značky jako třeba Kaufland.
Do esportu pak naskakují ve velkém rovněž sázkové kanceláře, které v něm vycítily značný potenciál. „Esport je v dnešní době fenoménem a pro nás samozřejmě příležitostí pro vypisování sázek a akvizici nových klientů z řad esportových hráčů nebo fanoušků,“ říká Ondřej Šnaidauf, který se ve společnosti Fortuna stará o značku a partnerství. Firma vstoupila do esportu přibližně před čtyřmi lety a od té doby rozvíjí vlastní aktivity i různá partnerství.
„Je ale nutné říci, že jsme společnost, která je velmi zaměřená na výkon, a proto každá investovaná koruna musí mít návratnost, což si dokážeme velmi dobře spočítat,“ doplňuje Šnaidauf. Fortuna například spolupracuje s pardubickým esportovým týmem Dynamo Eclot a je rovněž partnerem eSuby, jedné z nejstarších esportových organizací v Česku. V neposlední řadě je pak také hlavním partnerem speciálu CzechCrunche Fenomén esportu, který jsme právě spustili.
Pro rozvoj herního byznysu a esportů je a bylo klíčové zlepšování technologické vybavenosti domácností a s tím, jak se z mobilů a počítačů stala běžná záležitost, i hraní se přiblížilo v podstatě komukoli. Obor navíc dlouhodobě přitahuje mladé lidi. A to je i důvod, proč se s ním už sedm let spojuje Vodafone. S výsledky je prý nadmíru spokojený.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Funguje nám to výborně. Cíl je jasný, a to spojit se s fenoménem, který přitahuje mladé lidi. Dát tak o sobě vědět,“ říká Barbora Kožíšková, která se v technologické firmě, jež je také partnerem speciálu CzechCrunche, stará o její značku a image.
Podle odhadů České asociace esportu by se letos mohlo tuzemským esportovým byznysem prohnat až 150 milionů korun, z velké části jde o peníze, které míří na sponzoring a na marketing. Na trhu už funguje několik profesionálních týmů, které se účastní digitálního zápolení jak v Česku, tak v zahraničí. Příkladem může být družstvo Sinners, jehož hráči se věnují hrám Counter-Strike, FIFA, League of Legends, Trackmania a Rocket League.
Výkonný ředitel týmu Moritz Straube připomíná, že byť se jeho svěřenci nehoní za míčem na travnatých hřištích nebo neskáčou přes překážky jako v tradičních sportech, příprava a režim hráčů počítačových her jsou v mnoha ohledech podobné. „Naši hráči se o sebe starají, často sportují, stravují se rozumně a jsou podobně jako jiní sportovci maximální profesionálové. Bez toho se dnes ostatně na esportovou špičku nemáte šanci dostat,“ říká šéf Sinners, kteří jsou dalším z partnerů našeho speciálu.
Kolem hraní her panuje řada mýtů a dohad, i tomu se věnuje naše příloha, ve které najdete informace o tom, jak je to s vlivem her na dětskou psychiku, ale i detailní přehled o tom, jak vychovat profesionálního esportovce. Součástí speciálu jsou také přehledná infografika o byznysu kolem esportu, o jeho vztahu s tradičním sportem, pár rad, jak si pořídit správnou výbavu, nebo medailonky nejpopulárnějších esportových her v Česku.