Poznejte fenomén zvaný esport. Stamilionový herní svět láká české sportovce, byznysmeny i sázkaře

Speciál CzechCrunche představuje čím dál populárnější esporty. Jen letos by se tímto odvětvím mohlo v Česku prohnat 150 milionů.

Luboš KrečLuboš Kreč

esport-special-minSpeciál

Foto: CzechCrunch

Speciál Fenomén esportu ukazuje svět profesionálního hraní her

0Zobrazit komentáře

Seznam firem, které vstupují do světa esportů, jež postupně pohlcují nastupující generaci, začíná připomínat legendární Žluté stránky. Jako by platilo, že kdo tam není, neexistuje. Fortuna, Vodafone, Kaufland, Sazka, Prima, Syner, Asus, Mastercard… Je to fenomén, ve kterém se celosvětově točí miliardy dolarů. A přesně tak jsme pojmenovali i náš nový obsahový speciál: Fenomén esportu.

Na celém světě je podle výzkumné agentury Newzoo celkem 3,2 miliardy lidí, kteří hrají nějakou formu počítačových her, tedy včetně těch na mobilech. To představuje 40 procent veškeré populace. Do roku 2025 má toto číslo stoupnout alespoň na 3,5 miliardy. To ukazuje, jak velký a perspektivní herní byznys je, jen letos se v něm protočí 200 miliard dolarů. V rámci něj ale postupně sílí ještě jedna specifická část – esport.

Jde o soutěžní hraní her. Těch, které lze sledovat podobně jako zápasy basketbalu nebo hokeje, je už dnes celá řada. Stačí si vybrat: Counter-Strike, League of Legends, FIFA, Fortnite, DOTA 2 a dalo by se pokračovat dál a dál. Na výběr je i forma, jak se na taková utkání dívat, lze zavítat buď fyzicky na některý z turnajů, které se pořádají i v Česku, nebo jsou k dispozici internetové přenosy: nejčastěji buď na Youtube, nebo na portálu Twitch.

Podle výzkumníků z Newzoo se o esporty globálně zajímá zhruba půl miliardy lidí. Tím jsou myšleni všichni ti, kteří je hrají nebo kteří se aspoň tu a tam na nějaký šampionát či digitální zápas podívají. V Česku to podle sociologů ze společnosti STEM, u nichž si speciální průzkum objednala Česká asociace esportu, mohou být až dva miliony lidí. Takové číslo je samozřejmě třeba brát s nadhledem, zahrnuje všechny, kteří se někdy nějak o esporty „otřeli“. Nicméně ukazuje, že jde o fenomén, který i tady nabírá na síle.

A proto k sobě láká čím dál víc byznysové pozornosti. Tak či onak jsou se světem digitálních her a soutěžení spjati takoví hráči, jako je čtvrtý nejbohatší Čech Daniel Křetínský, jehož mediální dům Czech News Center do esportů investuje, nebo majitel televize Prima Ivan Zach, jehož firmy jsou v této oblasti také aktivní. S oborem se ale spojují i v technologickém světě ne tak zavedené značky jako třeba Kaufland.

Do esportu pak naskakují ve velkém rovněž sázkové kanceláře, které v něm vycítily značný potenciál. „Esport je v dnešní době fenoménem a pro nás samozřejmě příležitostí pro vypisování sázek a akvizici nových klientů z řad esportových hráčů nebo fanoušků,“ říká Ondřej Šnaidauf, který se ve společnosti Fortuna stará o značku a partnerství. Firma vstoupila do esportu přibližně před čtyřmi lety a od té doby rozvíjí vlastní aktivity i různá partnerství.

sinners-min

Foto: Sinners

Profesionální hraní počítačových her je nejen v Česku na vzestupu

„Je ale nutné říci, že jsme společnost, která je velmi zaměřená na výkon, a proto každá investovaná koruna musí mít návratnost, což si dokážeme velmi dobře spočítat,“ doplňuje Šnaidauf. Fortuna například spolupracuje s pardubickým esportovým týmem Dynamo Eclot a je rovněž partnerem eSuby, jedné z nejstarších esportových organizací v Česku. V neposlední řadě je pak také hlavním partnerem speciálu CzechCrunche Fenomén esportu, který jsme právě spustili.

Pro rozvoj herního byznysu a esportů je a bylo klíčové zlepšování technologické vybavenosti domácností a s tím, jak se z mobilů a počítačů stala běžná záležitost, i hraní se přiblížilo v podstatě komukoli. Obor navíc dlouhodobě přitahuje mladé lidi. A to je i důvod, proč se s ním už sedm let spojuje Vodafone. S výsledky je prý nadmíru spokojený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Funguje nám to výborně. Cíl je jasný, a to spojit se s fenoménem, který přitahuje mladé lidi. Dát tak o sobě vědět,“ říká Barbora Kožíšková, která se v technologické firmě, jež je také partnerem speciálu CzechCrunche, stará o její značku a image.

Podle odhadů České asociace esportu by se letos mohlo tuzemským esportovým byznysem prohnat až 150 milionů korun, z velké části jde o peníze, které míří na sponzoring a na marketing. Na trhu už funguje několik profesionálních týmů, které se účastní digitálního zápolení jak v Česku, tak v zahraničí. Příkladem může být družstvo Sinners, jehož hráči se věnují hrám Counter-Strike, FIFA, League of Legends, Trackmania a Rocket League.

sparta-esport2

Foto: AC Sparta Praha

Do esportů se pouští také tradiční fotbalové kluby jako Sparta

Výkonný ředitel týmu Moritz Straube připomíná, že byť se jeho svěřenci nehoní za míčem na travnatých hřištích nebo neskáčou přes překážky jako v tradičních sportech, příprava a režim hráčů počítačových her jsou v mnoha ohledech podobné. „Naši hráči se o sebe starají, často sportují, stravují se rozumně a jsou podobně jako jiní sportovci maximální profesionálové. Bez toho se dnes ostatně na esportovou špičku nemáte šanci dostat,“ říká šéf Sinners, kteří jsou dalším z partnerů našeho speciálu.

Kolem hraní her panuje řada mýtů a dohad, i tomu se věnuje naše příloha, ve které najdete informace o tom, jak je to s vlivem her na dětskou psychiku, ale i detailní přehled o tom, jak vychovat profesionálního esportovce. Součástí speciálu jsou také přehledná infografika o byznysu kolem esportu, o jeho vztahu s tradičním sportem, pár rad, jak si pořídit správnou výbavu, nebo medailonky nejpopulárnějších esportových her v Česku.

Euthia pokořila Kingdom Come. Fantasy deskovka je nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru

Epické dobrodružství od českých tvůrců z Diea Games vybralo přes 46 milionů korun. Žádný tuzemský projekt na crowdfundingu nezískal víc.

Michal MančařMichal Mančař

euthia-boxed-3

Foto: Diea Games

Euthia nabízí putování po mapě fantasy světa, boj s monstry i vylepšování hrdiny

0Zobrazit komentáře

Před dvěma lety uspěla v komunitním financování poprvé, vybrala deset milionů korun a stala se druhým nejúspěšnějším českým projektem na Kickstarteru. Pár měsíců nazpátek přišel pokus o další crowdfunding, ten ale zkrachoval. Jenže teď česká desková hra Euthia: Torment of Resurrection – věrná svému jménu – po útrapách vstává z mrtvých. Už sice není úplně v českých rukou, ale české ruce ji vytvořily. A díky nim dosáhla na rekordní sumu mezi tuzemskými crowdfundingovými projekty.

České království na Kickstarteru má nového panovníka. Už mu nevládne historická hra Kingdom Come: Deliverance, jež v roce 2014 vybrala úctyhodných 1,1 milionu liber, tehdy přibližně 37 milionů korun. Nový vladař je dokonce z jiného než videoherního rodu. Digitálního krále totiž střídá na trůnu zástupce her stolních. Česká desková hra Euthia: Torment of Resurrection vybrala přes 1,93 milionu dolarů, tedy přes 46,5 milionů korun, a v objemu peněz se stala nejúspěšnějším českým dílem, které si šlo pro peníze na crowdfunding. Ačkoliv podporovatelů mělo Kingdom Come násobně víc.

„Dělal jsem si před kampaní odhady, ty byly kolem 1,4 milionu dolarů. Ale už po prvním dnu jsem věděl, že budeme aspoň o dvě stě tisíc výš,“ říká pro CzechCrunch Tadeáš Spousta, šéf tvůrců Euthie z českého herního studia Diea Games, po pouze desetidenním komunitním financování. To i jeho upravený odhad ještě přeskočilo, ale snad ještě důležitější než částka je podle Spousty číslo sedm a půl tisíce podporovatelů. Na jejich nedostatku totiž před pár měsíci ztroskotal pokus o nové vydání fantasy deskovky.

Euthia na Kickstarteru už jednou uspěla. V roce 2020 vybrala deset milionů korun. Letos v květnu pak šla na crowdfunding znovu. Autoři chtěli další finance na znovuvydání beznadějně rozprodané hry i nových rozšíření. Jenže ačkoliv zvolený cíl hra splnila na 500 procent a sahala po dvanácti milionech korun, podpořily ji jen dva tisíce lidí. Což by znamenalo velké trable a ztrátovou produkci několika různých lokalizací. Zdánlivě úspěšnou kampaň tak v Diea Games museli skrečovat.

euthia-diea-3

Foto: Diea Games

Euthia je nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru

Jenže z hlubin temnot je vytáhl britský deskoherní vydavatel Steamforged Games. Ten práva na Euthii koupil a rozhodl se využít svou expertizu k mírnému zeštíhlení původních ambiciózních nápadů a kampaň restartoval. Hra tedy nevychází pod tuzemskou značkou Diea Games, kickstarterový sukces je ale i tak pro české tvůrce klíčový. „Je zcela zásadní jak pro naši odměnu za prodej Euthie, která je přímo vázaná na úspěch kampaně, tak i pro naši budoucí spolupráci na dalších projektech,“ dodává Spousta, byť konkrétnější kvůli smluvní mlčenlivosti nemůže být.

Euthia je fantasy dobrodružství, ve kterém se hráči převtělí do válečníků a čarodějů putujících tajuplnou krajinou. Potkávají strašlivé příšery, plní rozmanité úkoly, získávají masivnější meče a mocnější magii… prostě dělají to, co je mnoha hrdinům ve stolních i počítačových hrách vlastní. Deskovka od Diea Games to vše navíc doprovází bohatou výpravou s hromadou ilustrovaných karet, žetonů nebo dílků mapy. A není to jen pozlátko, i hráčskou veřejností na populárním serveru BoardGameGeek je skvěle hodnocená.

Není tedy tak trochu škoda, že Diea Games po neúspěchu prodali práva na svou hru vydavateli a nemohou si aktuální úspěch užívat sami? „Určitě nás to nemrzí, naopak. Poté, co jsme si zažili s prvním náročným Kickstarterem, nás dodělala květnová zkušenost s druhým, neúspěšným crowdfundingem. Všechno taháte z úvěrů, nemáte peníze na marketing, slibujete platbu po kampani, ale ono to nedopadne. Takže to, že za námi stojí firma se zázemím a stabilní cash flow, je k nezaplacení. Společnými silami to jde opravdu krásně,“ odpovídá autor hry.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hra navíc zůstává pod kreativní kontrolou původního týmu, do herního vývoje podle Tadeáše Spousty nikdo nemluví. Desetičlenné Diea Games tak nemusely řešit záležitosti okolo kampaně a marketingu ani teď nebudou muset zajistit výrobu a dopravu. To všechno si bere na starosti několikanásobně větší tým Steamforged Games. „My bychom už sami takového úspěchu nedosáhli. Nebyly na to peníze a upřímně už ani síly,“ dodává Spousta.

Spolupráce s distributorem samozřejmě znamená, že kickstarterové peníze poputují na účet Steamforged Games, nikoliv českému studiu. Ale byť je 1,93 milionu dolarů solidní suma, než se projeví jako zisk, tak marketing i výroba spolu s poplatky Kickstarteru spolknou klidně dvě třetiny této částky. Nezanedbatelné jsou i provozní náklady vydavatele. Přesto mohou být na ostrovech spokojeni.

„Měli o něco vyšší odhady než já, ale i tak jsou z výsledku nadšení. Mají radost, že se to povedlo za tak krátkou dobu. Ale vyloženě překvapení nejsou, mají za sebou tucet podobných kampaní,“ vysvětluje Spousta a připomíná fakt, že Steamforged mají na kontě třeba deskoherní předělávky videoher Dark Souls a Resident Evil. Projekt se jim podle českého designéra navíc vyplatil nejen finančně, ale i coby dobré promo v herním světě: „Zachránili Euthii i tým Diea Games.“

euthia-diea-2

Foto: Diea Games

V české deskovce Euthia se proměníte na fantasy hrdiny

Pro Steamforged Games přesto byla akvizice Euthie rizikovým krokem. Podobně velké projekty totiž nemívají vysokou marži. I proto je česká hra dostupná pouze přes Kickstarter a neobjeví se v obchodech. A kdyby restartovanou kampaň nepodpořilo sedm a půl tisíce lidí, britský vydavatel by byl v problémech. I při současném úspěchu by jich pro zajímavější ziskovost chtěl o několik tisíc víc.

Původních šest lokalizací, které vše výrazně zdražovaly a způsobily krach druhého crowdfundingu, totiž sice zkrouhli noví majitelé na polovic, ale i tak překlady znamenají vysoké náklady. A ty se rozmělňují až při vyšších tisících vyrobených kusů. Pokud by podporovatelů byly třeba jen čtyři tisíce, už by navzdory splněnému crowdfundingovému cíli ve Steamforged Games museli řešit ztrátovou výrobu. Černé myšlenky však pokořená sedmitisícovka a český kickstarterový rekord během deseti dní zahnala a Euthia tak může radostně zamířit do tiskáren.

Zasloužené smeknutí klobouku před Euthií je však i příležitostí podívat se na rekordy globální. Ty jsou na největší crowdfundingové platformě přece jen o řád jinde. Mezi hrami patří prvenství kombinaci hry na hrdiny a deskovky Frosthaven, která vybrala přes 12 milionů dolarů. A vůbec nejúspěšnějším projektem na Kickstarteru se pak nedávno stalo pokračování fantasy příběhů spisovatele Brandona Sandersona.