Jeden z nejlepších blockbusterů století. Většina prvních recenzí filmu Duna: Část druhá je nadšená

Za týden do kin vstoupí vysoce očekávané sci-fi Duna: Část druhá. Teď začaly vycházet recenze, které o novince hovoří v mnoha superlativech.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

DUNE 2

Foto: Vertical Ent.

Timothée Chalamet a Austin Butler ve filmu Duna: Část druhá

0Zobrazit komentáře

Je to necelý týden, co se na internetu objevily první novinářské reakce na jeden z nejočekávanějších filmů roku – sci-fi Duna: Část druhá. Ačkoliv je zpravidla nelze brát za zcela směrodatné, bylo z nich zřejmé upřímné nadšení a splnění řady slibů ze strany tvůrců i upoutávek. Plnohodnotné recenze, které začaly vycházet ve středu večer, potvrzují to, v co se dlouho doufalo: Duna bude jedním z hlavních zástupců žánru sci-fi pro současnou generaci.

Příběh zasazený do velice vzdálené budoucnosti se zrodil už v 60. letech minulého století v hlavě spisovatele Franka Herberta. Vypráví o konfliktech v galaktickém impériu, kolonialismu, útlaku a genocidě původních obyvatel nebo nebezpečí víry v charismatické vůdce. V centru stojí Arrakis, extrémně nehostinná písečná planeta, která je jediným místem přirozeného výskytu koření melanž, nejcennější suroviny ve známém vesmíru.

Těžbu melanže měl dlouho na starost rod Harkonnenů, brutálních válečníků posedlých bohatstvím, kteří systematicky vyhlazovali původní obyvatele Arrakisu, fremeny. Galaktický imperátor Shaddam IV. ale rozhodne, že novými správci planety se stanou Atreidé – vážený a oblíbený rod, který Shaddam považuje za potenciální hrozbu a chce ho rozbít. Jeho zákeřný plán ovšem překazí mladý šlechtic Paul Atreides. Na Arrakisu se připojí k fremenům a pomáhá zorganizovat odboj proti Harkonnenům a impériu.

Právě v tomto bodě začíná Duna: Část druhá, kde se více rozvíjejí zmíněné tematické motivy a přibývají další. Paul se bude muset postavit své touze po pomstě, aby neohrozil budoucnost známého vesmíru. Zároveň se zamiluje do fremenky Chani, což věci dále zkomplikuje. Režisér a spoluscenárista Denis Villeneuve nicméně dlouho sliboval, že druhá část Duny bude více přímočará – mluvil o ní jako o epickém válečném filmu.

Recenze jeho slib v zásadě potvrzují. „Duna: Část druhá nabízí v mnoha ohledech klasickou blockbusterovou podívanou s intenzivními válečnými scénami, komplexními světy a postavami, na které pohlížíme jako na hrdiny,“ píše Karl Delossantos v recenzi pro sever Smash Cut Reviews. Redaktor serveru AV Club zase popisuje, jak pokračování svým zpracováním navazuje na první část: „Vizuálně druhá Duna staví na tom, co nabídl první film. Vypadá podobně, ale vše je trochu opulentnější a výraznější. Bitvy jsou větší, písečné bouře intenzivnější.“

Jak Villeneuve a jeho hlavní kameraman Greig Fraser demonstrovali už v prvním filmu, mají skvělé oko pro vytváření dojmu obrovského měřítka, ať už jde o vesmírné lodě nebo nekonečné oceány písku. Mnoho novinářů se shoduje, že tento aspekt je u novinky ještě silnější a snímek tak vizuálně působí jako velkolepé dílo, v němž se odehrává až mytický příběh, něco skutečně důležitého.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V některých momentech se prý tvůrcům dokonce daří v divácích vyvolat až zvláštní pocit sledování zneklidňující psychedelické halucinace. Robbie Collin v textu pro britský deník The Telegraph jako příklad popisuje scénu v začátcích filmu, kde skupina harkonnenských válečníků pomocí jet packů stoupá po hraně kamenitého kopce – místo aby prostě vzlétli vzhůru, zvláštně plavou prostorem. Jako astronauti ve stavu beztíže, ale v geometricky přesné sestavě. „Okamžitě ten pohyb rozeznáte, ale jeho kontext je cizí, a nesoulad, co z toho vychází, vám nažene husí kůži,“ píše Collin.

Největším úspěchem filmu ovšem nemá být jen vizionářské využití prvků blockbusteru, ale jejich aplikace ve vyprávění komplexního příběhu s mnoha tématy. Zápletka, v níž se točí celá řada důležitých postav, je poměrně složitá, a přesto se podařilo více než pětihodinový celek udržet pohromadě. Ať už jde o motivy kolonialismu, útlaku, ekologie nebo převrácení konceptu hrdiny na hlavu, dostává se jim uspokojivého vyvrcholení.

Duna: Část druhá přesto není bez výhrad. Ačkoliv podle některých je snímek pocitově příliš dlouhý, spíše se objevují argumenty, že obě části měly být naopak buď delší, nebo měl Villeneuve předlohu rozdělit na tři části. I když má v současné formě celá Duna 321 minut, velké množství postav, dějových linií a motivů znamená, že většinou musí plnit přesně vyhrazenou funkci v přesně vyhrazeném čase a příběh nemá prostor „dýchat“. Například recenze serveru Observer hovoří o postavách princezny Irulán nebo Lady Margot Fenring, které se v příběhu jen krátce objevují, aniž by na dění měly výraznější vliv.

To jde ruku v ruce s poznámkami, že sestava plná hvězd jako Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Austin Butler, Javier Bardem, Léa Seydoux, Florence Pugh, Christopher Walken a další předvádí skvělé výkony, bez nichž by vyprávění ztratilo všechnu přesvědčivost. Působilo by příliš povrchně. „Film má problém plně přijmout nuance Herbertova antiimperialistického a ekologicky dystopického textu,“ píše například Lovia Gyarkye pro The Hollywood Reporter. „Mnohem lépe ukazuje zjevnější násilí imperiální moci a předvádí více známý a jednodušší boj dobra a zla,“ dodává.

Duně nechybí krásné detaily, spíše než o propracované myšlenky či složité charaktery jde o momenty a záběry dávající vyniknout unikátní poetice na pomezí blockbusteru a uměleckého filmu. Díky tomu snímek působí jako výjimečné dílo, na které jen tak nepůjde zapomenout. I ty kritičtější recenze se nakonec přiklánějí k pozitivnímu názoru a ty nadšené zase hovoří o shakespearovské tragédii, ohromujícím úspěchu nebo jednom z nejlepších blockbusterů století.

Druhou částí Duny, která do českých kin vstoupí přesně za týden 29. února, Denis Villeneuve zakončuje adaptaci Herbertova nejslavnějšího románu, na Arrakis ale má v plánu se vydat ještě jednou. Už teď pracuje na scénáři pro Spasitele Duny, adaptaci stejnojmenné knihy sledující pozdější osudy Paula Atreida. Pro HBO vzniká také minisérie Dune: Prophecy (dříve Dune: The Sisterhood), která se vydá deset tisíc let do minulosti k počátkům náboženské sekty Bene Gesserit. Vyjít by mohla už koncem letošního roku.

Chystá se další pokračování sci-fi Blade Runner. Televizní minisérie se má brzy natáčet v Praze

Blade Runner patří k nejoceňovanějším filmovým sci-fi vůbec. V řádu týdnů začne natáčení televizního pokračování s názvem Blade Runner 2099.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

blade-runner-2049-2

Reprofoto: Warner Bros. Pictures

Film Blade Runner 2049

0Zobrazit komentáře

Přestože pokračování kultovního sci-fi Blade Runner 2049 v kinech příliš neuspělo, film si získal mnoho oddaných fanoušků a režiséra Denise Villeneuva pomohl ustanovit coby jednoho z nejzajímavějších hollywoodských tvůrců současnosti. Estetika futuristické dystopie se navíc neztratí, a proto se už delší dobu připravuje seriálové pokračování s názvem Blade Runner 2099. Podle nejnovějších informací to bude další velký projekt, který se bude natáčet v Praze.

Produkce seriálu měla původně začít už loni v létě v irském Belfastu po mnoha měsících příprav, plány ale překazily rozsáhlé stávky – nejdříve scenáristů a později i herců. Už v květnu se tak očekávalo, že první klapka nepadne dříve než letos na jaře. V říjnu pak následovaly zprávy, že produkce se z Belfastu z nespecifikovaných důvodů přesouvá jinam.

Podle informací serveru Deadline si produkční společnost Alcon, která Blade Runnera 2099 připravuje pro Amazon Prime Video, jako hlavní místo pro natáčení vybrala Prahu. V současnosti zde už probíhají přípravy a samotná produkce má začít v dubnu – premiéru novinky tak lze zřejmě očekávat někdy v roce 2025.

První Blade Runner vyšel už v roce 1982, kdy film režíroval Ridley Scott jako adaptaci knihy Sní androidi o elektrických ovečkách? od Philipa K. Dicka. Původně se mu v kinech ani u kritiků moc nedařilo, postupem času ale nabíral na popularitě a dnes ho mnozí považují za jeden z nejlepších snímků v žánru sci-fi, co kdy vznikly. Představil ve své době unikátní vizi budoucnosti a noirovou zápletku, v níž osamělý detektiv hledá tzv. replikanty, umělé lidi vytvořené pro vykonávání těch nejtěžších a nejnebezpečnějších prací.

Blade Runner 2049 se pak odehrává několik desítek let po prvním filmu. Hrdinou je opět lovec replikantů, který je ovšem sám jedním z nich. Příběh točící se kolem prvního dítěte počatého umělou lidskou bytostí se zabývá tématy jako povaha lidství, destrukce životního prostředí, plodnost, postavení žen v dystopické budoucnosti i současnosti nebo kastovní rozdělení společnosti. Dočkal se velice dobrého přijetí, avšak při rozpočtu mezi 150 a 185 miliony dolarů v kinech vydělal relativně nízkých 267 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O ději chystaného pokračování není téměř nic známo, z názvu Blade Runner 2099 nicméně vyplývá zasazení do doby 50 let po posledním filmu. Očekává se také, že půjde o desetidílnou minisérii. Režie prvních několika epizod se původně měl ujmout Jeremy Podeswa, známý z práce na seriálech jako American Horror Story, Hra o trůny nebo Příběh služebnice, kvůli posunům natáčení z důvodu stávek ale odstoupil. Podle serveru Deadline ho nahradí Jonathan van Tulleken, jenž v minulosti pracoval třeba na Misfits či Top Boy nebo historickém Šógunovi, který tento týden vychází na Disney+.

V pozici showrunnerky, tedy osoby rozhodující o tvůrčím směřování minisérie jako celku, má novinku na starosti Silka Luisa, jejíž předchozí tvorba zahrnuje seriály Halo a Dívka, která se třpytila. Na Blade Runnerovi 2099 pracuje také coby scenáristka, spolu s Tomem Spezialym. Spezialy má zkušenosti například z Ash vs. Evil Dead a Pozůstalých. Ridley Scottovi, podobně jako u Blade Runnera 2049, náleží role výkonného producenta.

Blade Runner 2099 bude dalším z velkých projektů, které v posledních letech v Praze, potažmo Česku, vznikají. Netflix zde v roce 2021 točil svůj dosud nejdražší film The Gray Man nebo pokračování akčního hitu Vyproštění. Apple zase v Česku natáčel druhou i třetí řadu svého velkolepého sci-fi Nadace. Praha je oblíbenou produkční lokací také pro Amazon – za natáčení dvou řad fantasy seriálu Carnival Row zde utratil přes tři miliardy korun.