Jeden z největších podcastů končí na YouTube. Joe Rogan se se svým pořadem přesouvá exkluzivně na Spotify
Joe Rogan je americký komik, komentátor, příležitostný herec, bývalý popírač přistání na Měsíci. Hlavně je ale moderátor podcastu, kvůli němuž ze dne na den spadla hodnota akcií Tesly o devět procent a výrazně vzrostla podpora několika amerických demokratických kandidátů na prezidenta. Jeho pořad, The Joe Rogan Experience, loni v dubnu dosahoval 190 milionů stažení měsíčně, patřím tedy k těm nejposlouchanějším podcastům a na konci letošního roku se kompletně přesune na Spotify.
Rogan začal podcasty vytvářet v roce 2009, kdy si takřka okamžitě získal početné publikum. To v průběhu let rychle rostlo paralelně se stoupajícím zájmem o médium samotné. Po necelém půldruhém tisíci většinou několikahodinových epizod jeho studio už dvakrát navštívil Elon Musk, Jack Dorsey, Robert Downey Jr., Edward Norton, Kevin Hart, Mike Tyson, mnoho známých komiků, vědců a stovky dalších osobností. Nic z toho si ale stále není možné pustit na největší hudební streamovací platformě na světě, která má přes 280 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Spotify nicméně neustále hledá další způsoby, jak získat nové posluchače. V centru samozřejmě stojí obrovská hudební knihovna, ta však sama o sobě spíše není schopna poskytnout konkurenční výhodu oproti ostatním službám. Na řadu tedy přichází doporučovací algoritmy, kurátorované playlisty a v posledních pár letech také podcasty. Švédská služba za nákup celých studií i exkluzivních práv na distribuci utratila už stovky milionů dolarů.
Jen v prvních třech měsících roku 2019 koupila za 340 milionů dolarů tři velká podcastová studia s prohlášením, že chce být Netflixem pro audio. To znamená mnohem větší spolehnutí na vlastní obsah, u něhož se nemusí o příjmy z předplatných a reklamy tolik dělit s třetími stranami. Navíc se jedná o lákadlo třeba i pro lidi, kteří přílišný zájem o hudbu na vyžádání nejeví.
Tato strategie se v řádů měsíců ukázala jako velmi úspěšná, když Spotify půl roku po velkých akvizicích vzrostly příjmy z reklamy o třetinu. V posledním loňském čtvrtletí se pak ukázalo, že popularita podcastů na platformě se meziročně zvětšila až o 200 procent. Nehudební obsah tak má potenciál být výrazným aspektem dlouhodobé udržitelnosti byznysu firmy, která revolucionalizovala hudební průmysl.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJméno Joe Rogan patří v tomto kontextu k těm vůbec nejzásadnějším a k danému médiu často přitahuje nové publikum. Proto působí adekvátně údajných více než 100 milionů dolarů (přes 2,5 miliardy korun), které streamovacímu gigantovi podle informací The Wall Street Journal zajistily exkluzivní distribuční práva na Roganův pořad na několik let dopředu.
Hlavními distribučními kanály Roganova podcastu jsou v současnosti jeho vlastní web, iTunes a YouTube. Více než u jiných je přitom důležitá vizuální složka. Spotify sice video na své platformě poprvé představilo už v roce 2015, ale až nedávno s ním začalo experimentovat ve spojitosti s podcasty. Širší nasazení lze nejspíš očekávat v horizontu několika měsíců, kdy se sem přesune právě i jeden z nejsledovanějších videopodcastů.
Na streamovací službě se nyní na profilu The Joe Rogan Experience objevil první příspěvek ve formě minutového ohlášení spolupráce. Kompletní knihovna zde bude dostupná od 1. září, přičemž zatím není známo, kdy přesně zmizí s ostatních oficiálních zdrojů. Kanál na YouTube s více než osmi miliony odběratelů má zůstat aktivní i poté, bude však obsahovat jen vybrané úryvky. Vše se přesune na nový kanál na Spotify.
Rogan zdůraznil, že z jeho strany se nic nezmění, i nadále bude pracovat se stejným týmem na stejném typu obsahu, který bude všem dostupný zdarma. Jediným rozdílem tak má být platforma, kde ho půjde přehrávat. Jeho přesun na Spotify každopádně vzbudil v komunitě posluchačů a odborníků značný rozruch a bude zajímavé sledovat, jak se bude bude dál podcastový trh vyvíjet.
Například autor populární podcastové aplikace Overcast Marco Arment si na Twitteru nebral servítky a napsal: „Do háje se Spotify a do háje s každým ‚podcastem‘, který je možné přehrát jen v jediné aplikaci.“ Jako zastánce otevřeného podcastového formátu tvrdí, že „zamčení“ podcastu na konkrétní platformu může i pro slavného Rogana znamenat zásadní propad v poslechovosti.
O jednom z největších přesunů v mediálním světě za poslední dobu hovoří pro změnu úspěšný technologický youtuber Marques Brownlee, známý jako MKBHD: „Tohle je pravděpodobně #1 podcast na světě. Plně nezávislý. Multiplatformní. A najednou bude na konci roku pouze na Spotify. Skvělý tah pro Spotify, bláznivý pro zbytek.“