Jeden z největších podcastů končí na YouTube. Joe Rogan se se svým pořadem přesouvá exkluzivně na Spotify
Joe Rogan je americký komik, komentátor, příležitostný herec, bývalý popírač přistání na Měsíci. Hlavně je ale moderátor podcastu, kvůli němuž ze dne na den spadla hodnota akcií Tesly o devět procent a výrazně vzrostla podpora několika amerických demokratických kandidátů na prezidenta. Jeho pořad, The Joe Rogan Experience, loni v dubnu dosahoval 190 milionů stažení měsíčně, patřím tedy k těm nejposlouchanějším podcastům a na konci letošního roku se kompletně přesune na Spotify.
Rogan začal podcasty vytvářet v roce 2009, kdy si takřka okamžitě získal početné publikum. To v průběhu let rychle rostlo paralelně se stoupajícím zájmem o médium samotné. Po necelém půldruhém tisíci většinou několikahodinových epizod jeho studio už dvakrát navštívil Elon Musk, Jack Dorsey, Robert Downey Jr., Edward Norton, Kevin Hart, Mike Tyson, mnoho známých komiků, vědců a stovky dalších osobností. Nic z toho si ale stále není možné pustit na největší hudební streamovací platformě na světě, která má přes 280 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Spotify nicméně neustále hledá další způsoby, jak získat nové posluchače. V centru samozřejmě stojí obrovská hudební knihovna, ta však sama o sobě spíše není schopna poskytnout konkurenční výhodu oproti ostatním službám. Na řadu tedy přichází doporučovací algoritmy, kurátorované playlisty a v posledních pár letech také podcasty. Švédská služba za nákup celých studií i exkluzivních práv na distribuci utratila už stovky milionů dolarů.
Jen v prvních třech měsících roku 2019 koupila za 340 milionů dolarů tři velká podcastová studia s prohlášením, že chce být Netflixem pro audio. To znamená mnohem větší spolehnutí na vlastní obsah, u něhož se nemusí o příjmy z předplatných a reklamy tolik dělit s třetími stranami. Navíc se jedná o lákadlo třeba i pro lidi, kteří přílišný zájem o hudbu na vyžádání nejeví.
Tato strategie se v řádů měsíců ukázala jako velmi úspěšná, když Spotify půl roku po velkých akvizicích vzrostly příjmy z reklamy o třetinu. V posledním loňském čtvrtletí se pak ukázalo, že popularita podcastů na platformě se meziročně zvětšila až o 200 procent. Nehudební obsah tak má potenciál být výrazným aspektem dlouhodobé udržitelnosti byznysu firmy, která revolucionalizovala hudební průmysl.