Jedna lahev napořád. Drogerie Rossmann vybavuje prodejny stanicemi pro doplňování přípravků
Bezobalový prodej patří mezi stále využívanější metody, jak bojovat proti nadměrné spotřebě jednorázových plastů. Většina běžně nabízených produktů totiž nemusí být zabalena v nešetrném plastovém obalu, ale naopak v různých alternativních materiálech jako třeba papír nebo sklo. Rossmann má však jiný, možná mnohem udržitelnější plán.
Oblíbená síť prodejen drogerie a parfumerie, která v Česku operuje s více jak 130 pobočkami, se rozhodla, že zákazníkům nabídne možnost pro doplňování vybraných přípravků bez toho, aniž by si museli neustále kupovat nové balení. Ve spolupráci se společností Henkel přichází se speciálními plnícími stanicemi, jež fungují na bázi tradičního stáčení.
Funguje to podobně, jako když si jdete pro stáčené víno do vaší ověřené vinárny. Pouze s tím rozdílem, že celý proces obstaráváte sami a neplníte lahve alkoholickým nápojem, nýbrž přípravkem pro praní, mytí nádobí nebo sprchování. Henkel tomu říká Drogerie bez obalu a začíná s ní ve vybraných pobočkách Rossmannu v Praze, Brně, Liberci, Českých Budějovicích a Pardubicích.
„K největšímu dopadu na životní prostředí nedochází jen při výrobě produktů či obalů, ale také při samotném používaní a spotřebě v domácnostech. Záleží tedy i na tom, jakou teplotu používáme při praní, zda třídíme odpad nebo recyklujeme,“ popisuje tento globální problém Roman Kýr, generální ředitel české pobočky Henkelu, který za novými plnícími stanicemi stojí.
Jedna lahev pro váš šampón nebo prací gel
Princip fungování plnících stanic není nijak složitý. Zkrátka vám stačí najít vhodnou prodejnu a mít po ruce lahev, do které produkt načepujete. Háček je jen v tom, že vám Rossmann nedovolí mít jakoukoliv nádobu z vaší domácnosti, ale tu, v níž se dané přípravky standardně uchovávají.
Při první zkušenosti si tak budete muset za zhruba 20 korun lahev koupit a naskenovat její QR kód přímo u stanice, aby se spustilo plnění z příslušné trysky. Je však nutné brát v potaz, na jaký přípravek budete nádobu používat. Aktuálně jsou způsobem plnících stanic podporovány pouze Persil Gel na praní, aviváž Silan Sensitive, prostředek k mytí nádobí Pur Balsam, tekuté mýdlo na ruce Fa a šampony a sprchové gely Nature Box.
Každý z těchto produktů má vlastní typ recyklované lahve, takže pokud budete chtít například šampon značky Nature Box, koupíte si jeho lahev, kterou můžete k doplňování používat prakticky neustále. „Efekt snížení množství plastů se projeví s každým dalším doplněním drogerie do této stejné láhve,“ zdůrazňuje Rossmann.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsNedílnou součástí celého procesu je i tisk etikety s datem spotřeby, která se vytiskne po naplnění lahve a slouží hlavně pro pokladní. Ostatně u pokladny pak získáte i speciální nálepku s poděkováním, díky níž vám bude uděleno oprávnění pro opětovné plnění. Jde tak o jakési označovací razítko.
Budoucnost v tom nepochybně je
Na základě loňských dat ohledně výzkumu trhu, podle nichž Henkel ČR zpracoval svou analýzu, by jedna česká domácnost mohla využíváním bezobalového formátu od Rossmannu v průměru každý rok ušetřit až 77 procent plastového materiálu.
Jak ovšem doplňuje Kýr, jedná se teprve o pilotní projekt, který logicky neslibuje zaručený úspěch. Nic to ale nemění na faktu, že do roku 2025 by měl Henkel produkovat pouze takové plastové nádoby, jež budou stoprocentně recyklovatelné, znovupoužitelné nebo kompostovatelné. Plastové obaly spotřebitelských výrobků by pak měly být z 35 procenty tvořeny z recyklovaného plastu v celé Evropě.
Bezobalovým prodejem se mimo jiné zabývá také drogerie dm, která testuje plnící stanice od letošního dubna, i dva přední české online supermarkety – Rohlik.cz a Košík.cz. Každý však má o něco odlišný přístup. Zatímco firma podnikatele Tomáše Čupra od června experimentuje s nahrazováním plastových balení za skleněné, zálohované lahve, v nichž převáží jogurty a další mléčné výrobky, Košík.cz naopak sází na papírové sáčky, do nichž sype desítky druhů vážených potravin.
Zdaleka se ale nejedná o standardní způsoby a ještě nějaký čas potrvá, než se na tento trend výrobci, supermarkety a samotní zákazníci adaptují, respektive změní své spotřebitelské chování. Je ale jasně vidět, že to směřuje dobrým směrem, který by jednou třeba mohl ušetřit práci například The Ocean Cleanup, který se spotřebované jednorázové plasty snaží usilovně vytahovat z oceánu a nově i z řek.