Jedna plus jedna nejsou vždy dvě. Nepovedených akvizic je celá řada, jak je provést správně?

Shopsys před rokem odkoupil menší agenturu, po roce hlásí její dvojnásobný růst. A přibližuje detaily a tipy, jak obecně přistupovat k akvizici.

david-simoes-a-matej-kaposvary-minInsider

Foto: Shopsys

David Simoes ze Sounds Good Agency a Matěj Kapošváry ze Shopsysu

0Zobrazit komentáře

Když jedna firma kupuje druhou, vlastníci nebo management očekávají, že výsledná hodnota „jedna plus jedna“ bude větší než dva. Třeba díky novému přístupu k zakázkám nebo nižším operativním nákladům. Zatímco v matematice jsou pravidla nastavená jasně, v byznysu neplatí vždy a častou realitou bývá, že výsledek je ve skutečnosti menší. Před více než deseti lety napsal magazín Harvard Business Review: „Studie za studií uvádějí, že míra neúspěšnosti fúzí a akvizic se pohybuje mezi 70 a 90 procenty.“ Novější data ukazují, že se tento poměr už otočil, spojování dvou či více firem je ale pořád náročnou disciplínou.

Jak tedy dosáhnout toho, aby akvizice dopadla úspěšně? Jako konkrétní příklad může sloužit agentura Shopsys tvořící e-shopy na míru. Před rokem plně přebrala další agenturu Sounds Good se zaměřením na vývoj e-commerce řešení na platformě Shopify. „Že šlo o krok dobrým směrem, ukazuje meziroční růst Sounds Good, který dosáhl více než 120 procent z 7,1 milionu na 15,7 milionu korun,“ pochvaluje si Matěj Kapošváry, ředitel Shopsysu. V komentáři pro CzechCrunch přibližuje, jak k akvizici přistupovali a jakými pravidly se řídili.

***

Když jsme zvažovali akvizici, byl trh v poklesu a firmy byly méně ochotné investovat do velkých e-commerce řešení. Uvědomovali jsme si, že počet velkých e-shopů již výrazně neporoste, proto jsme hledali nové příležitosti pro náš byznys zejména v segmentu středně velkých hráčů. Stáli jsme před volbou: buď vyvinout vlastní platformu, což je časově náročné a drahé, nebo využít již existující řešení. Nakonec jsme se rozhodli pro globální platformu Shopify, která díky podpoře pěti tisíc vývojářů nabízí výhody, jimž lokální dodavatelé nemohou konkurovat.

Klíčové bylo, že jsme si důkladně promysleli, jakou firmu chceme akvírovat. Pokud bychom akvírovali společnost, která je nám podobná velikostí i nabídkou služeb, mohli bychom předpokládat, že se naše obraty jednoduše sečtou. Tak to ale nefunguje, což jsme na trhu mohli vidět hodněkrát – například když se spojily Zoot, Bibloo, Urban Store a Different, vzájemně si kanibalizovaly cílovky a výsledkem byly nižší celkové tržby skupiny.

Kdybychom se spojili s přímým konkurentem, měli bychom stejnou cílovou skupinu a podobný produkt. Shopify je k našemu řešení komplementární, s agenturou Sounds Good se v nabídce částečně překrýváme, ale produkt máme jiný. Navíc nám akvizice dávala smysl, protože jsme si sedli lidsky a například v době námluv nás pozvali na jejich kvartální meeting, kdy neměli potřebu cokoliv skrývat, což nás utvrdilo v jejich otevřenosti a transparentnosti.

matej-kaposvary-1

Foto: Shopsys

Ředitel Shopsysu Matěj Kapošváry

Šest měsíců krok po kroku

Propojení probíhalo postupně, pro obě společnosti to byla významná změna. Pro Sounds Good znamenala přerod z týmu o deseti lidech na více než osmdesát zaměstnanců. Pro Shopsys šlo o změnu v přístupu, kdy po dvaceti letech na trhu nepracujeme jen s vlastní technologií. Celý proces zabral dohromady asi šest měsíců, kdy jsme postupovali krok za krokem.

  1. Společná organizační struktura s minimem změn pro lidi (neměli nového nadřízeného ani nezačali pracovat na druhé technologii).
  2. Sjednocení interní komunikace (all-hands meetingy), 1 ku 1 stejný formát pro obě firmy, sjednocení komunikačních kanálů (Slack, Jira), jeden účetní systém včetně přechodu celé firmy do angličtiny na společných mítincích, protože Sounds Good mělo mezinárodní tým (zaměstnancům jsme nabídli lektory).
  3. Sounds Good neřešilo a aktivně neinvestovalo do marketingu. Po akvizici začalo marketingové oddělení Shopsysu budovat povědomí o Sounds Good a platformě Shopify.
  4. Spojili jsme sales týmy, protože se často stává, že někdo poptává Shopsys, ale nakonec je pro něj vhodnější Shopify, a naopak.
  5. Shopsys zavedl své best practices do Sounds Good: práce s finančním plánováním, strategií, agilním řízením, tvorbou smluv, KPIs a podobně.

Akvizicí firmy stejného typu, tedy vývojářské agentury, jsme očekávali synergie a úspory hlavně v podpůrných činnostech organizace, jako jsou marketing, sales, finance a HR. Náklady jsme nemuseli dublovat a v důsledku akvizice jsme se nemuseli s nikým rozloučit. Lidé ze Sounds Good, kteří měli na starosti administrativu a finance, jsou teď součástí Shopsysu (oddělení HR, marketing a sales do té doby vůbec neměli). Konkrétní úspory v tomto ohledu neumíme vyčíslit. Kdyby k akvizici nedošlo a v Sounds Good by měli teoreticky růst sami meziročně o 120 procent, museli by zmiňovaná oddělení vybudovat a my nedokážeme odhadnout, kolik by to stálo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K tomu jsme zaměstnance ze Shopsysu začali postupně zapojovat do projektů na Shopify, aby se s touto technologií seznámili. Pro některé lidi to znamenalo změnu myšlení, protože si museli zvyknout, že ne všechno lze udělat tak, jak byli zvyklí. Naopak zaměstnanci Shopsysu do projektů přinesli zkušenost s řízením velkých projektů. Zásadní bylo, že spousta členů týmu si to chtěla osahat z vlastní iniciativy, protože se chtěli učit nové věci. Nenutili jsme je k tomu. V praxi jsme při tvorbě týmů pro nové projekty řešili jejich požadavky a dosazovali správné lidi do správných projektů.

Náklady jsme nemuseli dublovat a v důsledku akvizice jsme se nemuseli s nikým rozloučit.

Největší výzvou byla jakási roztříštěnost pozornosti například v marketingu. I po sloučení jsme nijak nezvýšili počet lidí v tomto týmu, takže neustále řešíme, kolik pozornosti věnovat Shopsysu a kolik Sounds Good. Těžíme ze silného brandu, který si Shopsys vybudoval, a teď část povědomí přeléváme i směrem k Shopify a Sounds Good. Do budoucna ovšem neplánujeme pro Sounds Good vytvořit takovou míru povědomí, jako má Shopsys, ten je pro nás primární brand a podle toho taky řídíme vizibilitu.

Kromě toho se potýkáme i s roztříštěností brandu. Na jedné straně je to výhoda, protože nám to umožňuje u zákazníků vystupovat pod dvěma značkami, na druhou stranu je pro některé zákazníky nečitelné, zda se jedná o Shopsys, nebo Sounds Good. Zmatení napravujeme prvním kontaktem s potenciálními zákazníky, kde vysvětlujeme naše spojení. Jde o dlouhodobé budování povědomí na trhu, že oba brandy sedí pod jednou střechou.

Další podstatnou změnou bylo samotné řízení firmy. Jelikož Sounds Good bylo výrazně menší, jeho problémy se nám ve srovnání s problémy celého Shopsysu zdály příliš malé na to, abychom je řešili na celofiremní úrovni. Některé záležitosti související s kvartálním a ročním řízením včetně priorit si tak stanovují sami. Shopsys je o tom informován a ve chvíli, kdy cítíme, že máme větší zkušenost, podáváme pomocnou ruku.

Jaké jsou benefity

V prodeji nám spolupráce umožnila mnohem efektivněji zpracovávat poptávky klientů. Shopsys dostával poměrně hodně poptávek, ale část z nich jsme nebyli schopni obsloužit, protože řešení na míru je příliš robustní. Jakmile jsme dokázali klientům nabídnout cenově dostupnější řešení na Shopify a k tomu dlouholeté zkušenosti lidí ze Sounds Good, naše šance na úspěch se výrazně zvýšily.

Dnes se běžně stává, že firma, která poptává řešení na Shopsys Platform, nakonec odejde s nabídkou na Shopify, a naopak. V některých výběrových řízeních dává smysl předložit nabídky pro obě platformy: spousta firem totiž do nich přichází s pouhou představou, co potřebují. Až po prvních diskuzích a analýzách zjišťují, která z nabízených platforem je pro ně vhodnější.

Dalším přínosem pro Sounds Good je skutečnost, že Shopsys je poměrně známá a etablovaná firma. Přestože Sounds Good působí na trhu již delší dobu a byla první Shopify agenturou v Česku, stále zůstává relativně malou společností. Některé velké firmy tak mohly při spolupráci s nimi pociťovat nejistotu, což se spojením změnilo. Shopsys také Sounds Good přinesl zkušenosti s velkými klienty nejen v realizaci projektů, ale i ve vyjednávání. Díky tomu mohlo Sounds Good uzavírat zakázky za výhodnějších podmínek.

top-peter-varga_high-resolution-14-min

Přečtěte si takéZavřeli produkt, s nímž začínali. Nelze pořád doufat, že se to zlomíZavřeli produkt, se kterým začínali, aby mohli dál růst. Nemůžete pořád doufat, že se to zlomí, říká Varga

Úspěšnost naší roční spolupráce potvrzuje také to, že jsme nezaznamenali odchod zaměstnanců ani na jedné straně. Když se spojují firmy, často se stává, že odejde až třetina zaměstnanců – tomu se nám ale podařilo předejít. Navíc jsme hned v prvních měsících po akvizici získali zakázku na Shopify. První dvě zakázky byly potenciální klienti Shopsysu, se kterými jsme otevřeli i téma Shopify, a to vedlo k získání těchto dvou zakázek pro Sounds Good.

To vše potvrdilo, že šlo o krok správným směrem. Díky spojení jsme celkově větší a stabilnější, s týmem schopným pracovat na obou platformách, což nám umožňuje lépe reagovat na výkyvy v poptávce.

Zakladatel Telegramu promluvil poprvé od zatčení: Přístup Francie je scestný, nejsme anarchistický ráj

Pavel Durov byl na konci srpna zatčen a vyslýchán francouzskými úřady kvůli jeho komunikační aplikaci Telegram. Co si o tom sám myslí?

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

durov

Foto: @durov/Instagram / CzechCrunch

Pavel Durov, zakladatel aplikace Telegram

0Zobrazit komentáře

Zakladatel a šéf komunikační platformy Telegram Pavel Durov v noci na pátek kritizoval francouzské úřady za to, že ho zatkly a obvinily kvůli nelegálnímu obsahu na jeho síti. V první reakci na své zadržení z minulého týdne, kterou zveřejnil v příspěvku přímo na Telegramu, se devětatřicetiletý rodák z Petrohradu podivuje nad tím, že je podle Paříže osobně zodpovědný za obsah zveřejněný jinými lidmi. Odmítl také označení, které se objevovalo v médiích, že by byla jeho platforma „anarchistickým rájem“.

Paříž vyčítá Durovovi a jeho síti Telegram, že nedostatečně komunikují s úřady a neposkytují informace, o které žádají soudní orgány. Tím by se platforma a její šéf mohli dopustit spoluúčasti na zločinech, které uživatelé Telegramu plánují a koordinují pomocí této sociální sítě, jako je pašování drog, šíření dětské pornografie či vydírání.

„Pokud je nějaká země nespokojená s internetovou službou, je zavedenou praxí zahájit právní kroky proti samotné službě,“ uvedl Durov, který svá obvinění označil za „překvapivá“. Francouzské úřady podle něj přijaly „scestný přístup“, ale zároveň připustil, že Telegram není dokonalý. „Nicméně tvrzení v některých médiích, že Telegram je jakýmsi anarchistickým rájem, jsou naprosto nepravdivá,“ napsal na sociální síti s tím, že každý den odstraňují miliony škodlivých příspěvků a kanálů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Devětatřicetiletý miliardář Durov se narodil v Rusku, žije v Dubaji a má také francouzské občanství – a má 100 dětí, figuru jako Ken a spoléhají na něj Ukrajinci i Rusové. Zatčen byl 25. srpna na letišti Le Bourget. Pařížská prokuratura Durova po čtyřech dnech pustila z vazby po zaplacení kauce pěti milionů eur (125 milionů korun). Durov má ale povinnost hlásit se dvakrát týdně na komisařství a nesmí odjet z Francie.

Níže si můžete přečíst celé jeho vyjádření, které zveřejnil ve svém kanálu na Telegramu:

Děkuji všem za podporu a lásku!

Minulý měsíc jsem byl po příjezdu do Paříže čtyři dny na výslechu na policii. Bylo mi řečeno, že mohu být osobně zodpovědný za nelegální používání Telegramu jinými lidmi, protože francouzské úřady nedostávaly od Telegramu odpovědi.

To mě překvapilo z několika důvodů:

  1. Telegram má v EU oficiální zastoupení, které přijímá žádosti EU a odpovídá na ně. Jeho e-mailová adresa byla veřejně dostupná pro každého v EU, kdo zadá do Googlu „Telegram EU address for law enforcement“.
  2. Francouzské úřady měly řadu možností, jak mě kontaktovat a požádat o pomoc. Jako francouzský občan jsem byl častým hostem na francouzském konzulátu v Dubaji. Před časem jsem jim na požádání osobně pomohl zřídit horkou linku Telegramu pro řešení hrozby terorismu ve Francii.
  3. Pokud je některá země nespokojena s internetovou službou, je zavedenou praxí zahájit soudní řízení proti samotné službě. Používat zákony z doby před nástupem chytrých telefonů k obvinění generálního ředitele z trestných činů spáchaných třetími stranami na platformě, kterou spravuje, je scestný přístup. Vytváření technologií je už tak dost těžké. Žádný inovátor nebude nikdy vytvářet nové nástroje, pokud bude vědět, že může být osobně zodpovědný za případné zneužití těchto nástrojů.

Stanovit správnou rovnováhu mezi soukromím a bezpečností není snadné. Musíte sladit zákony na ochranu soukromí s požadavky na prosazování práva a místní zákony s právními předpisy EU. Musíte brát v úvahu technologická omezení. Jako platforma chcete, aby vaše procesy byly celosvětově konzistentní a zároveň abyste zajistili, že nebudou zneužívány v zemích se slabým právním řádem. Zavázali jsme se spolupracovat s regulatorními orgány, abychom našli správnou rovnováhu. Ano, stojíme si za svými zásadami: naše zkušenosti jsou formovány naším posláním chránit uživatele v autoritářských režimech. Ale vždy jsme byli otevřeni dialogu.

Někdy se s regulátorem dané země nemůžeme shodnout na správné rovnováze mezi ochranou soukromí a bezpečností. V takových případech jsme připraveni danou zemi opustit. Udělali jsme to už mnohokrát. Když Rusko požadovalo, abychom mu předali „šifrovací klíče“ umožňující sledování, odmítli jsme – a Telegram byl v Rusku zakázán. Když Írán požadoval, abychom zablokovali kanály pokojných demonstrantů, odmítli jsme – a Telegram byl v Íránu zakázán. Jsme připraveni opustit trhy, které nejsou v souladu s našimi zásadami, protože to neděláme pro peníze. Jsme vedeni záměrem přinášet dobro a hájit základní práva lidí, zejména v místech, kde jsou tato práva porušována.

To vše neznamená, že Telegram je dokonalý. I to, že úřady mohou být zmatené v tom, kam mají posílat žádosti, je něco, co bychom měli zlepšit. Ale tvrzení některých médií, že Telegram je jakýmsi anarchistickým rájem, jsou naprosto nepravdivá. Každý den odstraňujeme miliony škodlivých příspěvků a kanálů. Denně zveřejňujeme zprávy o transparentnosti (jako je tato nebo tato). Máme přímé horké linky s nevládními organizacemi, abychom rychleji vyřizovali naléhavé žádosti o moderaci.

Slyšíme však hlasy, že to nestačí. Náhlý nárůst počtu uživatelů Telegramu na 950 milionů způsobil růstové bolesti, které usnadnily zločincům zneužívání naší platformy. Proto jsem si dal za osobní cíl zajistit, abychom v tomto ohledu věci výrazně zlepšili. Tento proces jsme již interně zahájili a brzy se s vámi podělím o další podrobnosti o našem pokroku.

Doufám, že srpnové události povedou k tomu, že Telegram – a sociální sítě jako celek – budou bezpečnější a silnější. Ještě jednou děkuji za vaši lásku a memy.

S přispěním ČTK