Jedna z nejodvážnějších fotografek má další výstavu. Libuše Jarcovjáková ukáže i dosud nezveřejněné snímky

Fotograf Gallery uvádí novou výstavu Libuše Jarcovjákové. Nabídne snímky každodennosti i fotografie z jejího projektu Pokoje a postele.

Libuše Jarcovjáková

Foto: Fotograf Gallery / Instagram Libuše Jarcovjákové / CzechCrunch

Dílo Libuše Jarcovjákové je typické analogovými snímky zachycujícími každodenní realitu

0Zobrazit komentáře

Libuše Jarcovjáková je mistryní okamžiku. Její fotografie rezonují především svou autentičností – jsou občas drsné, jindy poetické. Ať už zobrazují ulice, noční svět, vztahy nebo nálady, zachycují běžnou realitu bez přikrašlování. Nejčastěji černobílé analogové snímky jsou tak výpovědí o životě, jaký skutečně je – a jaký ho zažila během 72 let právě Jarcovjáková. V pražské Fotograf Gallery se nyní otevírá výstava Fotografka, která představuje její dílo pohledem její dlouholeté kurátorky Lucie Černé i některé zatím nepublikované snímky.

Dílo jedné z nejodvážnějších českých fotografek je už od konce září k vidění ve velké retrospektivě v Národní galerii, nyní se k tomu ale připojuje i cenný doplněk. V Jungmannově ulici v centru Prahy budou vybrané fotografie k vidění od 19. listopadu do 20. prosince a výstava Fotografka v nich nabídne zachycení syrových emocí i intimních okamžiků, tedy motivů, které jsou pro tvorbu Libuše Jarcovjákové typické. Po nedávném dokumentu Ještě nejsem, kým chci být, který vyobrazoval její život, tak budou navíc uvedeny i dosud nevystavené snímky doplňující mozaiku toho, kým fotografka v průběhu svého života byla.

Její fotografie jsou kronikou času a prostoru, ve kterém se umělkyně v průběhu dekád pohybovala. Nastiňují navíc její velké životní téma – hledání vlastní identity v neustále se měnícím světě. Ať už žila v totalitním Československu, Západním Německu nebo Japonsku, dílo Jarcovjákové reflektovalo nejen danou dobu, ale i každodenní proměny lidského nitra.

Výstava Fotografka teď umožní na to všechno nahlédnout díky dlouhodobé spolupráci s kurátorkou Lucií Černou. S tou společně vytvořily už tři knihy – Evokativ, Supersonico a také nedávno publikovaný T-Club. Ten shromažďuje fotografie Jarcovjákové pořízené v tomto pražském undergroundovém klubu, který byl ústředním místem pro československou queer komunitu v 70. a 80. letech minulého století.

Součástí expozice budou i dosud nepublikované snímky ze série Pokoje a postele, kterou Jarcovjáková začala tvořit už v 80. letech. Fotografie odhalují detaily pokojů, v nichž během svého života spala, ale i cestu, která k místům vedla. „Je to jako sledovat krátký film zobrazující cestu někoho, kdo se chystá ke spánku, ale je neustále vytrháván zajímavými detaily reality kolem sebe,“ vysvětluje Lucie Černá.

Jméno Libuše Jarcovjákové rezonuje v poslední době i díky unikátnímu dokumentu Ještě nejsem, kým chci být od Kláry Tasovské. Snímek je složen z tisíců fotografií a doprovázen úryvky z deníků, které předčítá sama Jarcovjáková. Zobrazuje její příběh o hledání svobody i přijetí sebe sama a ukazuje, že proces lidské identity nemůže být nikdy završen.

„Základní kameny své osobnosti mám samozřejmě dávno ukotvené a už nechci být ani popelářem, ani astronautem a nechci měnit pohlaví ani nic podobného. Ale druhá věc je, že přijít může cokoliv a člověk musí být flexibilní a připravený na změny. Takže to spíš vidím jako pozitivní věc, že člověk – i třeba v 72 letech – může být připravený být ještě někým trochu jiným,vysvětlila Jarcovjáková v rozhovoru pro CzechCrunch název filmu. Stejně jako její fotografie je tak i dokument typický svou syrovostí. O její jasné zobrazení se snaží i nově uvedená výstava.

Kostky másla za 333 korun vyprodal během chvíle. Teď dá sklář Lukáš Novák do prodeje máslo skleněné

Sklářská hvězda Lukáš Novák vydává limitovanou edici Obžerství. V prodeji budou skulptury jen 48 hodin, soutěžní máslo se vyprodalo během mžiku.

Eliška NováEliška Nová

maslo

Foto: Lukáš Novák/CzechCrunch

Lukáš Novák a jeho Obžerství

0Zobrazit komentáře

Inspirace přišla od chleba s máslem. Obyčejné jídlo se na mnoha místech může proměnit v luxusní záležitost, kdo jednou navštívil pražský Karlín, ví o tom své. Samotné máslo je pak v poslední době patrně nejskloňovanější surovinou, a to v souvislosti s jeho stoupající cenou. Ostatně ještě nedávno se o kostky vedla v obchodech poměrně slušná bitva. Na to všechno si vzpomněl talentovaný český sklář Lukáš Novák, když vytvářel svou novou kolekci Obžerství.

Novák má za sebou spolupráce s Adidasem i Footshopem, stejně jako sklárnami Rückl či Lasvit. Vždycky svým dílem překvapí, ať už šlo o skleněný set na přípravu filtrované kávy V60 in Wonderland, výroční aukční lahev pro Plzeňský Prazdroj, nebo interiér legendárního Porsche 911. Loni pustil sklář do prodeje limitovanou kolekci skleněných plastik Lil Mirage. Vyprodala se za půl hodiny.

Nyní přichází s novou sběratelskou edicí, která dostala název Obžerství. Novák se inspiroval u samotného Matyáše Bernarda Brauna. Barokní sochař vytvořil známý soubor Ctností a neřestí, který se nachází v areálu hospitalu v Kuksu. Nový cyklus pojmenovaný Neřesti vytvořil i Novák. Představil ho na letošním Designbloku, nyní dává do prodeje limitovanou sběratelskou edici, která má odrážet právě obžerství.

Limitka má podobu menších a dostupnějších skleněných objektů, které jsou sestavené v podstatě ze čtyř kostek másla. „Jídlo je láska, které se těžko odolává. A pro mě je tou neřestí právě chleba s máslem. Mohl bych ho jíst na kila,“ říká Novák, odkud nápad přišel. K tomu si pak vzal na paškál i reflexi současné společnosti, a to právě kvůli ekonomickému ukazateli, jakým surovina je. „Kdo by si pomyslel, že máslo může odrážet hladinu našeho blahobytu? Jeho prodej poslední roky připomíná epizodu absurdního seriálu. Není to tak dávno, kdy se v supermarketech bojovalo o poslední kus levného másla,“ dodává sklář.

Prodej sběratelské edice odstartuje 24. listopadu v 19 hodin, umělecká díla pak budou v prodeji pouhých 48 hodin. Dohromady půjde o 33 skleněných objektů. Každý je vysoký třicet centimetrů a umělec je navrhl ve svém pražském studiu. Vznikly pak v rodinné sklárně na severu Čech.

Že bude zájem i o tuto limitovanou edici, je jasné už nyní. Před zahájením prodeje skleněných objektů dal Novák do prodeje farmářská másla, která byla vyrobená na farmě v Krasolesí. Dohromady šlo o 150 kostek, zabalených do speciálních očíslovaných obalů. Jeden z nich bude výherní. Den před zahájením prodeje skulptur vylosuje sklář na Instagramu jedno číslo, které získá třicátý čtvrtý neprodejní kus uměleckého díla. I přes to, že kostka másla vyšla na 333 korun, zaprášilo se po nich stejně jako po zlevněných kusech v obchodech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novák patří k předním českým sklářským umělcům a designérům skleněných objektů. Není to jen tím, že provokuje, třeba právě jako v případě Obžerství, umělec má v sobě zakořeněnou sklářskou tradici, která je daná nejen tím, že pochází ze středu sklářského umění v Česku, které se ukrývá v Novém Boru, navíc ze sklářské rodiny, ale i tím, že se snaží objevovat staré sklářské praktiky a převádět je do současné doby.

Takovým projektem bylo například znovuoživení takzvaného lithyalinového skla, které obsahuje drahé kovy. Tu vynalezl Bedřich Egermann v roce 1828. Novák ji dal moderní háv v podobě kolekce Lost and Found.