Jedno kliknutí algoritmu a váš život i práce zmizí. Expertka popisuje, jak přišla o účet na Facebooku
Lenka Chlubnová spravuje účty politikům a na své zkušenosti popisuje, jak frustrující je (ne)komunikace s největší sociální sítí světa.
Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku
Mottem Marka Zuckerberga, s nímž udělal z Facebooku mimořádně úspěšnou a velkou firmu, bylo „move fast, break things“. Volně přeloženo – je třeba být rychlý a nebát se mít ostré lokty. Evidentně to zabralo. Jenže když dojde na rychlost podpory pro klienty, je to rázem úplně jiná, o dost třeskutější písnička. Aktuálně to zažila spisovatelka a expertka na politický marketing Lenka Chlubnová, které Meta, tedy mateřská společnost Facebooku a Instagramu, zablokovala její účet. V glose pro CzechCrunch popisuje, jak složité je něco takového řešit a proč by si na svá data na síti měli dávat pozor všichni, kdo ji používají.
Kdyby se to, co nyní Lenku Chlubnovou potkalo, stalo před volbami, měla by průšvih. „Vloni touhle dobou bych se šla zastřelit,“ píše v komentáři pro CzechCrunch odbornice na sociální sítě a marketing, která s kampaněmi pomáhala či pomáhá lidovcům, TOP 09 či katolické Charitě. To, že jí Meta před pár dny zablokovala účet, s sebou ale nese zkušenost i pro běžné uživatele největší platformy světa – ukazuje to, proč je dobré svá data ukládat i jinde. A také to názorně dokládá, v jak velký a těžkopádný korporát se Facebook proměnil.
***
Vyhodili vás někdy jako děti za dveře? A co teprve jako dospělé? Mně se to stalo minulý pátek. Nebo si tak alespoň přijdu. Facebookový algoritmus mylně vyhodnotil situaci a zablokoval mi můj účet. Podle mailů, které mi přišly, a podle toho, co teď Facebook píše, když se přihlásím, si totiž myslí, že se mi někdo snažil dostat do účtu. To je ale technicky nemožné, protože mám zapnuté dvoufázové ověřování při přihlašování. To znamená, že když se chci přihlásit, musím zadat kromě hesla i kód, který mi Facebook pošle esemeskou.
Mohla by to být vtipná historka o tom, jak mě ta sociální síť žeroucí pozornost donutila mít víkend offline, což by možná ocenili hlavně moje děti a manžel, kdybych ovšem přes ten profil nespravovala obsah pro desítku klientů a taky nezadávala reklamu v měsíčním objemu klidně stovek tisíc korun.
Od té doby, co mne sociální sítě živí, si dávám pozor. Nevstupuju do debat mimo svou sociální bublinu, aby mi profil náhodou někdo nenahlásil, nesdílím věci, které strojová kontrola Facebooku může považovat za porušení zásad, a hlavně mám právě ono dvoufázové ověření při přihlášení se do sítě.
Důvod, proč být až tak moc opatrný, je nasnadě. Facebook skoro dvacet let po svém založení a při své monstróznosti stále ještě nemá dostatečnou klientskou podporu. A to ani pro platící uživatele, kteří u něj kupují reklamu. Pokud vám tedy něco někde zablokuje, vaše šance domoci se nápravy je minimální.