Jeho inovativní učebnice používá přes 30 tisíc studentů. Teď chce Marek Liška vylepšit online výuku
Marek Liška, zakladatel projektu ForClassmates.online
Při studiu na hradeckém gymnáziu mu vadilo, jak vypadá jeho učebnice matematiky. Marek Liška si ale vždy dokázal i přes nesrozumitelně podané učivo vypsat to důležité, a tak začal pro své vlastní spolužáky vytvářet první ucelené výpisky, které nakonec díky pomoci kolegů dostal jako inovativní publikace do stovek škol. Teď přichází rovnou s vlastním řešením pro online výuku.
Příběh se začal psát už před osmi lety. Tehdy sedmnáctiletý Liška dal dohromady partu studentů, která podle jeho mínění věděla nejlépe, co jejich vrstevníci k učení potřebují a proč jsou běžné učebnice nevyhovující. Vznikl tak projekt s příznačným názvem ProSpolužáky.cz a zrodily se i první učebnice.
V nich žákům tvůrci tykají, vysvětlují postup přehledně v jednotlivých krocích a především říkají, k čemu jim daná látka v životě bude. Pomocí QR kódů rozšiřují celou sérii do online podoby, díky čemuž si žáci mohou postup jakéhokoliv příkladu zkontrolovat online. Nemůže se tak jednoduše stát, že by nevěděli, jak danou úlohu vypracovat.
Liškův tým přitom vycházel z myšlenky, že běžné učební osnovy jsou příliš plné a částečně zbytečné. A byť to dělají občas neradi, následují rámcové vzdělávací programy stanovené Ministerstvem školství. U části konzervativních škol a učitelů se jejich snahy s pochopením nejdříve nesetkávaly, a to hlavně kvůli méně odbornému jazyku a lidštějšímu přístupu.
Přesto se dnes podle inovativních učebnic, původně vytvořených právě středoškoláky, učí přes třicet tisíc studentů na 235 středních školách. Vznikly jich celé série, pro středoškolskou matematiku, chemii a teď nově i přípravu na přijímací zkoušky na střední školy. Přes dvacet publikací bylo přeloženo i do slovenštiny a matematika vyšla už v sedmém vydání.
Nejnovějším přírůstkem do rodiny vzdělávacích materiálů je čistě onlinový portál pod anglickým názvem ForClassmates. Nenechte se ale mýlit – nejedná se o žádnou přímou reakci na uzavření škol a koronavirovou pandemii, i když Liška přiznává, že díky ní portál zprovoznili o dost rychleji.
„Papírová učebnice mimo třídu ztrácí efekt.“
„Ve skutečnosti jsme o online portálu začali přemýšlet už v roce 2016. Měsíčně jsme totiž registrovali tisíce unikátních přístupů na naše webovky přes QR kódy v učebnicích, takže jsme věděli, že o onlinový doplněk výuky je zájem,“ shrnuje Liška anabázi projektu.
„Chtěli jsme nejdřív nějaké přechodné řešení, pomalu věci vyzkoušet, ale koronavirová pandemie naše snahy výrazně urychlila. Rychle nám došlo, že ForClassmates je skutečně potřeba, protože papírová učebnice mimo třídu ztrácí efekt,“ říká hradecký podnikatel s tím, že beta verzi portálu spustili už v květnu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAčkoliv se doteď Liškův tým věnoval hlavně středoškolákům, na ForClassmates se snaží nově podchytit i poslední ročníky základních škol a nabízí kurzy na přípravu na přijímací zkoušky z matematiky a češtiny. Zároveň má online kurz na základy středoškolské chemie a pro veřejnost i kurz České století, který provede dějinami naší domoviny za posledních sto let.
Inspirovali se jak z vlastní zkušenosti, tak zahraničních online platforem jako Skillshare nebo Udemy. Základní principy sice převzali z papírových verzí svých učebnic, ale kurzy jsou napsané studentským jazykem, vysvětlují postup krok za krokem, jsou interaktivní a obsahují množství příkladů na procvičování.
„V ostatních učebnicích často máte jeden příklad, jeden mezikrok a řešení nebo definici, kterou nikdo moc nechápe, a učitel má zbytek dovysvětlit. To v online prostředí ani nejde, a proto máme na všechno podrobné postupy, možná někdy až s příliš dlouhými komentáři,“ směje se Liška. Zejména v matematice si tak pomáhá pomocí interaktivních grafů.
V kurzech je už i několik interaktivních videí, které zhruba každých třicet vteřin vyzvou posluchače k tomu, aby odpověděl na otázku. „Online kurzy často spoléhají na patnáctiminutová videa, kde jen někdo něco říká. Jenže žáci pak rychle ztrácí pozornost. Když se mě video každou půlminutu na něco zeptá, jsem nucen ji udržet,“ vysvětluje Liška. Tam, kde není postup tak očividný, tvůrci spoléhají na ilustrace, jasně dané základní body a lehce vysvětlené souvislosti. Třeba v češtině či dějepisu.
Hlavně kvalitní obsah
Online výukových platforem od jara vyrostlo jako hub po dešti, a tak chce Liška a jeho tým do celého procesu přinést hlavně kvalitní obsah, se kterým má letité zkušenosti. Nejde mu ani tak o nové technologie, kolem kterých se často točí zejména marketing. Obsah je zkrátka alfou a omegou.
Liška si každopádně představuje, že škola bude jeho produkty používat jako doplněk. Aktuálně je totiž celý nástroj koncipovaný především pro samostudium, ale do budoucna by chtěl přidat i řešení pro synchronní výuku.
V prvních týdnech provozu využila ForClassmates zhruba tisícovka uživatelů, kteří už prošli stovkami úloh. I kvůli pandemické situaci se Liškův tým soustředí na jednotlivé uživatele, ale zapojují se i první školy jako celek.
Jednou ze škol, která už ForClassmates využívá, je i Základní škola Hnojník. Ta zakoupila licenci od ForClassmates hlavně pro své učitele, kteří z kurzů vybírají doplňkový materiál pro své žáky.
„Online aplikaci využíváme jako inspiraci pro přípravu matematických či češtinářských seminářů. Je to dobře připravený výukový materiál, kde jsou hezky a přehledně zpracovány teorie k jednotlivým tematickým celkům i vhodně zvolené příklady,“ říká tamní učitelka Magdaléna Klímová.
Za největší plusy kurzů považuje Klímová názornost a přehlednost. Uvítala by ale více testových přijímačkových případů, třeba takových, které se objevily už v minulých letech na přijímacích zkouškách. Onlinové prostředí ovšem přináší i další, dlouhodobé výhody.
„Můžeme si hrát s daty. Jednoduše lze učivo přizpůsobovat na míru každému studentovi nebo zjišťovat, co mu jde a co nejde, a podle toho navrhnout řešení. U papírových učebnic vlastně nevím, jestli je studenti čtou, nebo ne,“ vysvětluje šestadvacetiletý podnikatel.
Do budoucna bez papíru
Přestože byl Liška dříve příznivcem papírových učebnic, postupně svůj pohled přehodnotil. „Žáci mají vysoké štosy učebnic, se kterými se musí tahat. Pro nás jsou zároveň drahé kvůli tisku i distribuci. To všechno v onlinu odpadá,“ říká a ukazuje třeba na příklad geometrie, která v papírových učebnicích matematiky typicky zabírá velké množství stránek.
ForClassmates proto míří do fáze, kdy už nebude vytvářet nové tištěné učebnice, ale jen onlinová řešení. A to jak kvůli nutným pandemickým úsporám, tak na základě celospolečenských trendů. Liška totiž vidí v onlinu budoucnost a doufá, že elektronické vzdělávací zdroje ty papírové jednoho dne zcela nahradí. A to i přesto, že v současné výuce mají papírové učebnice hluboce zakořeněnou roli.
„Teď to bude znít blbě, ale my se v podstatě snažíme o eliminaci potřeby učitele.“
Názory na roli papírových učebnic se různí, a to i ve vzdělávacích kruzích, kde se moderních prvků ve výuce nebojí. „Papírová učebnice má svoje místo, nechceme je určitě opustit,“ řekl v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Jízdný, který do výuky na Střední pedagogické škole Futurum zavedl virtuální realitu.
Liška ale zároveň nezachází tak daleko, že by chtěl eliminovat běžnou, offline školu. „Teď to bude znít blbě, ale my se v podstatě snažíme o eliminaci potřeby učitele. Učitel by nově měl být jakýsi průvodce,“ nastiňuje Liška svou vizi, která je shodná s přístupem, který už praktikují například v českých ScioŠkolách.
V příštích měsících má v plánu hlavně vylepšovat ForClassmates. Brzy tak přidá i maturitní kurzy z češtiny a matematiky, v dlouhodobém horizontu pak chce poskytovat online vzdělávání přinejmenším v matematice pro všechny ročníky od páté třídy. A jak už naznačuje anglický název služby, Liška počítá také s expanzí.
„Třeba Polsko je nám velmi podobné v systému školství, ovšem s tím rozdílem, že minimálně v matematice nemají tak nabušené osnovy. Slováci a Němci stejně tak, což je pro nás daleko lepší,“ říká Liška a vyhlíží i budoucnost, kdy budou na ForClassmates všechny materiály v angličtině.
Liškova ultimátní vize je pak vlastní škola, kde by všechny zkušenosti zkombinoval a mohl jednoduše testovat všechny nové učební prvky, které jeho tým vyprodukuje. „Tato vize je stále platná. Myslím si, že kvalitních učitelů na to máme dost,“ uzavírá Liška.