Ačkoliv se doteď Liškův tým věnoval hlavně středoškolákům, na ForClassmates se snaží nově podchytit i poslední ročníky základních škol a nabízí kurzy na přípravu na přijímací zkoušky z matematiky a češtiny. Zároveň má online kurz na základy středoškolské chemie a pro veřejnost i kurz České století, který provede dějinami naší domoviny za posledních sto let.
Inspirovali se jak z vlastní zkušenosti, tak zahraničních online platforem jako Skillshare nebo Udemy. Základní principy sice převzali z papírových verzí svých učebnic, ale kurzy jsou napsané studentským jazykem, vysvětlují postup krok za krokem, jsou interaktivní a obsahují množství příkladů na procvičování.
Foto: ProSpolužáky.cz
Kurzy ForClassmates.online inovativně učí i češtinu
„V ostatních učebnicích často máte jeden příklad, jeden mezikrok a řešení nebo definici, kterou nikdo moc nechápe, a učitel má zbytek dovysvětlit. To v online prostředí ani nejde, a proto máme na všechno podrobné postupy, možná někdy až s příliš dlouhými komentáři,“ směje se Liška. Zejména v matematice si tak pomáhá pomocí interaktivních grafů.
V kurzech je už i několik interaktivních videí, které zhruba každých třicet vteřin vyzvou posluchače k tomu, aby odpověděl na otázku. „Online kurzy často spoléhají na patnáctiminutová videa, kde jen někdo něco říká. Jenže žáci pak rychle ztrácí pozornost. Když se mě video každou půlminutu na něco zeptá, jsem nucen ji udržet,“ vysvětluje Liška. Tam, kde není postup tak očividný, tvůrci spoléhají na ilustrace, jasně dané základní body a lehce vysvětlené souvislosti. Třeba v češtině či dějepisu.
Hlavně kvalitní obsah
Online výukových platforem od jara vyrostlo jako hub po dešti, a tak chce Liška a jeho tým do celého procesu přinést hlavně kvalitní obsah, se kterým má letité zkušenosti. Nejde mu ani tak o nové technologie, kolem kterých se často točí zejména marketing. Obsah je zkrátka alfou a omegou.
Liška si každopádně představuje, že škola bude jeho produkty používat jako doplněk. Aktuálně je totiž celý nástroj koncipovaný především pro samostudium, ale do budoucna by chtěl přidat i řešení pro synchronní výuku.
Foto: ProSpolužáky.cz
Marek Liška se ředitelem ProSpolužáky.cz Radkem Lekešem
V prvních týdnech provozu využila ForClassmates zhruba tisícovka uživatelů, kteří už prošli stovkami úloh. I kvůli pandemické situaci se Liškův tým soustředí na jednotlivé uživatele, ale zapojují se i první školy jako celek.
Jednou ze škol, která už ForClassmates využívá, je i Základní škola Hnojník. Ta zakoupila licenci od ForClassmates hlavně pro své učitele, kteří z kurzů vybírají doplňkový materiál pro své žáky.
„Online aplikaci využíváme jako inspiraci pro přípravu matematických či češtinářských seminářů. Je to dobře připravený výukový materiál, kde jsou hezky a přehledně zpracovány teorie k jednotlivým tematickým celkům i vhodně zvolené příklady,“ říká tamní učitelka Magdaléna Klímová.
Za největší plusy kurzů považuje Klímová názornost a přehlednost. Uvítala by ale více testových přijímačkových případů, třeba takových, které se objevily už v minulých letech na přijímacích zkouškách. Onlinové prostředí ovšem přináší i další, dlouhodobé výhody.
„Můžeme si hrát s daty. Jednoduše lze učivo přizpůsobovat na míru každému studentovi nebo zjišťovat, co mu jde a co nejde, a podle toho navrhnout řešení. U papírových učebnic vlastně nevím, jestli je studenti čtou, nebo ne,“ vysvětluje šestadvacetiletý podnikatel.
Do budoucna bez papíru
Přestože byl Liška dříve příznivcem papírových učebnic, postupně svůj pohled přehodnotil. „Žáci mají vysoké štosy učebnic, se kterými se musí tahat. Pro nás jsou zároveň drahé kvůli tisku i distribuci. To všechno v onlinu odpadá,“ říká a ukazuje třeba na příklad geometrie, která v papírových učebnicích matematiky typicky zabírá velké množství stránek.
ForClassmates proto míří do fáze, kdy už nebude vytvářet nové tištěné učebnice, ale jen onlinová řešení. A to jak kvůli nutným pandemickým úsporám, tak na základě celospolečenských trendů. Liška totiž vidí v onlinu budoucnost a doufá, že elektronické vzdělávací zdroje ty papírové jednoho dne zcela nahradí. A to i přesto, že v současné výuce mají papírové učebnice hluboce zakořeněnou roli.
„Teď to bude znít blbě, ale my se v podstatě snažíme o eliminaci potřeby učitele.“
Názory na roli papírových učebnic se různí, a to i ve vzdělávacích kruzích, kde se moderních prvků ve výuce nebojí. „Papírová učebnice má svoje místo, nechceme je určitě opustit,“ řekl v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Jízdný, který do výuky na Střední pedagogické škole Futurum zavedl virtuální realitu.
Liška ale zároveň nezachází tak daleko, že by chtěl eliminovat běžnou, offline školu. „Teď to bude znít blbě, ale my se v podstatě snažíme o eliminaci potřeby učitele. Učitel by nově měl být jakýsi průvodce,“ nastiňuje Liška svou vizi, která je shodná s přístupem, který už praktikují například v českých ScioŠkolách.
Foto: ProSpolužáky.cz
Krok za krokem a interaktivně. Takové jsou hlavní principy Liškových online kurzů
V příštích měsících má v plánu hlavně vylepšovat ForClassmates. Brzy tak přidá i maturitní kurzy z češtiny a matematiky, v dlouhodobém horizontu pak chce poskytovat online vzdělávání přinejmenším v matematice pro všechny ročníky od páté třídy. A jak už naznačuje anglický název služby, Liška počítá také s expanzí.
„Třeba Polsko je nám velmi podobné v systému školství, ovšem s tím rozdílem, že minimálně v matematice nemají tak nabušené osnovy. Slováci a Němci stejně tak, což je pro nás daleko lepší,“ říká Liška a vyhlíží i budoucnost, kdy budou na ForClassmates všechny materiály v angličtině.
Liškova ultimátní vize je pak vlastní škola, kde by všechny zkušenosti zkombinoval a mohl jednoduše testovat všechny nové učební prvky, které jeho tým vyprodukuje. „Tato vize je stále platná. Myslím si, že kvalitních učitelů na to máme dost,“ uzavírá Liška.