Odebírají od nich nejlepší restaurace. Maso Klouda ale chce, aby si dobrý steak mohl udělat každý
Sdíleli lásku k masu, ostatně potkali se v jiném masném provozu. Dnes mají manželé Kloudovi provoz s obratem kolem 80 milionů korun.
Z malého hráče se stal z Maso Klouda dodavatel do nejlepších podniků
Jejich heslo je „Vyzráli jsme“. A zrovna tak to platí i o jejich mase, které odebírá pražská fine diningová restaurace Radka Kašpárka Field, stejně jako oblíbený foodtrack z brněnského Zelného trhu Bucheck. Jsou totiž zárukou dobrého a kvalitního kusu hovězího či vepřového. Z malé rodinné firmy Maso Klouda se stal pojem gastroscény i gurmánů na Rohlíku.
Jejich první výrobek bylo uzené pastrami. Hovězí brisket se naloží na tři týdny do speciální směsi, které vévodí divoké koření a pak se vyudí. Chuť? Lahodná. Konzervované libové maso se takto zpracovává ve velkých kusech a odebírat se dá buď celé nebo krájené. Rádi ho mají zejména v kavárnách a bistrech, kde z něj pak vyrábí sendviče.
Provoz, který od doby svého vzniku udělal nejen v gastru velké jméno, založil Martin Klouda se svou ženou Zuzanou. Oba se poznali v jiném masném podniku. Oba jsou myslivci a oba mají na maso stejný názor – je to surovina, kterou se nemá plýtvat, protože zvíře by nemělo zemřít nadarmo. „Snažíme se lidem říkat, aby nad nákupy přemýšleli a kupovali jen to, o čem vědí, že to spotřebují. Ne všeho musí být nadbytek. Vždy tvrdíme, že je lepší si koupit dobré maso jednou týdně a radši si připlatit za farmářský produkt od lokálního dodavatele,“ líčí Zuzana Kloudová, která se v rodinné firmě nyní stará o obchod.
Ostatně přesně tak to dělají i tady, v podniku v Olešnici na Moravě. Maso tu upravují podle speciálních receptů a hlavně ho nechávají zrát. Na odebírané kusy mají specifické požadavky, především pak na tuk. Zatímco většina zpracovatelů chce libové kusy, Klouda odebírá ty nejvíc tučné. Tuk je pro zrání masa totiž klíčový, ať už ten na povrchu nebo vnitrosvalový. „Tuk maso zakonzervuje, to pak i díky tomu neplesniví. Zrání masa je biochemický proces, při němž se maso přirozeně zbavuje vody a odbourává kyselinu mléčnou, která rozkládá bílkovinu. Díky tomu je pak křehké,“ vysvětluje Martin Klouda.
Pořídit si takový pěkně vyzrálý kousek je možné i na dálku. Především díky online prodejcům jako je Rohlík nebo Košík. Maso nechávají Kloudovi zrát suchou či mokrou cestou. Za mokra zraje ve vakuu. Jedná se hlavně o partie bez kosti, které se expedují nejméně po jednadvaceti dnech zrání. Masa s kostí, jako jsou celé hřbety nebo roštěnce, zrají zase za sucha minimálně třicet dní. Ke koncovému zákazníkovi se každopádně dostane přesně v takové formě, aby bylo snadné ho udělat. „Lidé nám hodně říkali, že by si to rádi vyzkoušeli, ale vlastně neví, jak takové maso dělat. Rádi proto navigujeme lidi, jak ho připravit, a máme i recepty přímo na našem e-shopu,“ líčí Kloudová.
Před dvěma lety přibyly do portfolia také uzeniny. Jsou to opravdové lahůdky. Kloudovi dělají například sušené fermentované klobásky, hovězí klobásu s černým pepřem, vepřovou klobásu s fenyklem, sušenou krkovičku, šunku nejvyšší jakosti nebo hovězí špekáček. V nabídce je třeba ale také klobása s čedarem a jalapeňos, která vznikla po návštěvě Texasu. Dnes je to jeden z nejprodávanějších produktů.