Jel jsem 100 kilometrů do práce na kole. S gravelem a českým unikátem pod zadkem bez problému
Redaktor CzechCrunche Vojtěch Sedláček si zkusil, jaké to je dojíždět do práce na kole. A ani nevadilo, že to měl krapet z ruky. Asi jen 100 kilometrů.
Pumpičkář ve své přirozené podobě
Dopravovat se na kole do práce je bohulibé rozhodnutí. Platí to však i v momentě, kdy je kancelář vzdálená 100 kilometrů? To jsem se rozhodl otestovat na vlastní kůži, přičemž rozkaz zněl jasně: stihnout poradu v našich karlínských kancelářích v 10.00. Bylo 3.40 ráno, zapnul jsem světlo, zacvakl tretry do pedálů a zahájil švih, přičemž mi na navigaci svítila vzdálenost 92 kilometrů. Byl jsem ale v klidu. Na cestu jsem měl totiž připravené dvě tajné zbraně.
Hned na úvod je třeba říct, že ušlapat 100 kilometrů není zase tak heroický výkon, jak by se mohlo zdát. Pro řadu cyklistů jde o standardní kilometrovou porci, a proto jediným, lehce nestandardním elementem tohoto švihu – jak slangově cyklisté svým vyjížďkám říkají – byla počáteční tma. Přesto jsem se o této zkušenosti rozhodl napsat, a to kvůli dvěma důležitým věcem, kteří mi na cestě dělali společnost.
Tím prvním bylo kolo typu gravel, ve světě cyklistiky pořád relativní novinka, která si však velice rychle nachází více příznivců. Druhým důležitým prvkem bylo sedlo vytvořené na 3D tiskárně z dílny české firmy Posedla. Na 100 kilometrech jsem si mohl vyzkoušet, jak se cestuje na kole, se kterým můžete zdolávat silnice i rozbité lesní cesty, a jak si přitom povede na míru vyrobené sedlo, na kterém by se mělo mé ctěné pozadí cítit v naprostém komfortu i po několika hodinách šlapání.
Chtěl jsem jet co nejvíce nalehko, takže jedinou výbavou byl batoh s počítačem na zádech, energie sbalená na cesty a lepení. Mimo přetrženého řetězu, ulomené patky přehazovačky a přibližně sto padesáti dalších technických závad mě proto nemohlo nic zastavit. Tempo jsem potřeboval nasadit takové, abych vše stihnul včas, a přitom se úplně neodrovnal. Den totiž poradou teprve začínal.
Samotnou trasu jsem se snažil moc nestudovat. Prostě jsem vzal klasické Mapy.cz stažené do telefonu, zadal adresu našich kanceláří a vydal se po první vygenerované trase určené pro horská kola. Důvodem, proč jsem si mohl dovolit oželit hlubší analýzy jednotlivých úseků trati, byl právě gravel, který jsem osedlal.
S Grizlem až na konec světa
Gravel je relativně nová kategorie jízdních kol, která se staví mezi silniční a horská kola. Nejlépe ji vystihuje slůvko univerzálnost. Na laika může působit jako klasické silniční kolo s berany, ovšem od silničního kola se gravel liší v řadě ohledů. Tím prvním je geometrie rámu, díky níž na kole jezdec sedí v pohodlnější pozici než na silničce, ale určitě ne v tolik vzpřímené poloze jako na horském kole.
Dalším rozdílem je přední vidlice. Ta sice není odpružená, byť někteří výrobci gravelů dnes nabízejí i tuto variantu, je ovšem vyrobena z karbonu, který ji určitou flexibilitu propůjčuje. Důležitá je také průchodnost vidlice, která umožňuje na kolo dát široké pláště. Díky tomu si kolo umí poradit s řadou nerovností – a jak název napovídá, nejlépe mu sedí štěrkové cesty a udusané lesní pěšiny.
Další rozdíly můžeme najít u řídítek, sedlovky nebo v přítomnosti několika montážních bodů, na které lze upevňovat držáky na bidony, nejrůznější brašny, pumpičky, nářadí a další vybavení, které přijde vhod zejména u delších výjezdů.
Mým ořem byl gravel Canyon Grizl AL, cestovněji laděný model německého výrobce s hliníkovým rámem. Jedná se o základní verzi této modelové řady, která je nabízená za necelých čtyřicet tisíc korun. Lze ji proto označit za velmi dobrou volbu při seznamování se s gravel cyklistikou, zejména pokud jste předtím sedlali jen horská kola.
Vidlice má průchodnost až padesát milimetrů, v továrním setupu však zákazník dostává čtyřicet pět milimetrů pláště Pirelli Cinturato Gravel s relativně hrubým vzorkem. Díky tomu jsem si mohl dovolit nechat na mapách vygenerovat takovou trasu, která mě vedla snad přes všechny možné druhy cest.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs