Jen dřevo, hlína a kamení. Kruhovou kapli postavili v malé obci na jižní Moravě částečně svépomocí
Kapli v Nesvačilce si lidé doslova vymodlili. Kruhovitá stavba je protkaná malými okny. Sluneční paprsky tak pronikají až do jejího nitra.
Opravdu moc si ji přáli. V obci Nesvačilka na jižní Moravě mezi lány polí chybělo něco, k čemu by lidé mohli vzhlížet. Obětovali spoustu energie, jejímž výsledkem je kruhovitá kaple, která je v podstatě ze dřeva, hlíny a kamení. Propojuje tradici a moderní technologické možnosti, především ale spojila místní.
„Mírně zvlněná krajina jižní Moravy je zde rozlehlá, s nekonečnými lány polí. Vesnička Nesvačilka se od svého vzniku v době baroka příliš nerozšířila a zachovala prostor na vrcholku nad obcí, ke kterému zástavba graduje a je vidět zdaleka. Toto místo je jako stvořené k naplnění barokních principů zkulturnění krajiny,“ uvádí Jan Říčný ze studia RCNKSK. Právě na toto místo, kde není vidět ani lesy, ani skály, jen hlínu a pole, umístili novou kapli.
Stavba vychází právě z tradice. Konstrukce je tak inspirovaná středověkými stavebními postupy. Podlahu tvoří dusaná broušená hlína, stěny soklu pak lomový kámen. Nad soklem se nachází dřevěná konstrukce. Je tvořená tisíci dřevěných lamel, které jsou tradičně pospojované na čepy a klíny, je ale udělaná pomocí CNC frézy. Patnáct metrů dlouhé trámy jsou ručně tesané. Architekti zvolili modřín, jedli, smrk, dub, jasan a břízu. Střechu tvoří malá ocelová věžička.
„Zvolil jsem princip centrální stavby, která na vrcholku mezi poli působí jako maják, orientační bod v prostoru i v duchovním smyslu,“ dodává Říčný. Do kaple se vchází skrze pět metrů vysoká měděná vrata. Vchodový prostor je doplněný o sakristii s kůrem a se schodištěm. I díky tomu kaple v některých místech dostává spíš půdorys vejce, z vnějšku však stále vypadá jako kruh. Stavbu pak obklopuje křížová cesta doplněná o jabloně, které tvoří také alej vedoucí ke kapli. Sad za ní navazuje na záhumenní.
„Kaple není ukotvená v čase – netušíte, kdy byla postavena. Vnímáte její výraz, hru světla, akustiku i vůni. Materiály jsou přirozené, haptické, plné řemeslného doteku, snaží se vás odvést mimo každodenní všednost. Důležitou roli při výběru materiálů hraje i jejich schopnost krásně stárnout – aby čas jejich povrchům neubíral, ale naopak přidával na kvalitě,“ popisuje architekt. Kámen a dřevo jsou navíc v oblasti nedostatkovým zbožím a tak působí i symbolicky. Mají dodat víru do vyprahlé krajiny.