Ještě jste o něm neslyšeli, ale už na něj sází Uber. Český datový startup Dataddo má 45milionovou investici a míří vysoko
Zdeněk Pecha a Petr Nemeth, spoluzakladatelé startupu Dataddo
Dataddo začínal jako vedlejší projekt při tehdejším zaměstnání svých dvou zakladatelů – Petra Nemetha a Zdeňka Pechy. Ti se naplno do budování datového startupu pustili před rokem a půl. Do týmu v začátcích přizvali také Američana Joela Thoma, který přímo v kalifornském Mountain View řídí tamní entitu, zatímco dalších osm lidí aktuálně pracuje v kancelářích pražského WeWorku.
Startup, o kterém doteď na trhu moc nebylo slyšet, zjednodušeně řečeno automaticky sbírá data z různých cloudových služeb a systémů, které navzájem nekomunikují, a integruje je na jedno místo. Díky tomu s nimi pak může pracovat i člověk mimo IT či datovou analytiku.
Od vstupu na trh Dataddo nabralo několik desítek převážně amerických klientů, přičemž tím největším je Uber, pro který integruje jedenáct systémů. A i když byl tento datový startup od svých začátků ziskový, v dalším růstu mu pomůže i nedávná seed investice ve výši dvou milionů dolarů (45 milionů korun) od fondu Impluse Ventures, za kterým stojí investor Ondřej Tomek.
Spoluzakladatel a ředitel Dataddo Petr Nemeth, který v 15 letech naprogramoval svou první textovou online hru a později vystudoval mezinárodní obchod na pražské VŠE, v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje začátky podnikání, dění na trhu, získávání klientů, ale také potřebu investice v ziskovém startupu.
Svoji pracovní kariéru jsi začínal v Mafře. Novinář to ale asi nebyl, že?
To ne, v rámci business intelligence jsme tam pracovali na prediktivních a skóringových modelech. Později jsem nastoupil do Českých radiokomunikací (ČRA), které jsou jedním z největších poskytovatelů IoT řešení na českém trhu. Měl jsem na starosti design platformy obsluhující zpracování dat a messaging.
Už v ČRA jsi však začal pracovat na vedlejším projektu, z něhož se vyklubalo Dataddo.
Začali jsme pracovat na Dataddo s tím, že asi před rokem a půl jsme se do něj pustili naplno. Odjel jsem na nějaký čas do Silicon Valley, kde jsme se teď už s nynějším byznys partnerem dohodli na spolupráci a rozhodli se inkorporovat v Americe. Tím jsme začali do byznysu naplno šlapat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak tě během práce v radiokomunikacích napadlo založit si vlastní firmu?
Vyplynulo to organicky. Trh s daty se vyvíjí, do firem se víc dostávají cloudové nástroje na správu různých dat. Ty ve firmách vytvářejí takzvané shadow IT, což znamená, že si oddělení jako marketing, sales nebo HR adoptuje nástroj a kolem něj se vytvoří tým, který s ním pracuje, a tím ve firmách vzniká takzvané datové silo. Jde o systém izolovaný od standardních vnitrofiremních procesů, což vytváří poměrně zásadní problém.
V čem ten problém spočívá?
Pokud má firma skrz různá oddělení několik těchto datových sil, tak má problém získat koncentrovaný datový pohled na to, jak funguje. A čím víc se podobných nástrojů do firem dostává, logickým navazujícím krokem je vytvořit něco, co se na tyhle různé nástroje dokáže napojit a data doručit na jedno centralizované místo – ať už je do datový sklad, nebo jednotný dashboardingový software. Takhle vzniklo Dataddo.
„Od začátku se snažíme být co nejvíce efektivní.“
Neplní takovou funkci například CRM systémy?
Jen do určité míry. Například markeťáci pracují s Google Analytics, Facebookem, Instagramem a podobně, a k tomu mají customer data platformy, které se na tyto nástroje dokážou napojit. Poskytují však jen izolovaný pohled na firmu, protože například v HR oddělení nebo obchodníci pracují s jinými systémy. A ty nemají takovou flexibilitu, aby se dokázaly propojit.
V okamžiku, kdy firma potřebuje udělat integraci napříč celou organizací, potřebuje plnokrevnou integrační platformu, která se na všechny nástroje dokáže napojit a je dostatečně flexibilní, díky čemu dokáže výstup přenést tam, kde zákazník potřebuje.
Vy tedy přímo neděláte nový dashboard?
Dnes už spousta firem používá analytické nástroje jako Tableau, Power BI, Google Data Studio a podobně. Nemá pro ně smysl používat novou platformu, v ideálním případě potřebují data z existujících systémů dostat do dashboardu, který používají. To je přesně náš use case a sweet spot.
Dataddo jste původně zakládali jako vedlejší projekt při zaměstnání. Proč ne rovnou od začátků naplno?
Já osobně jsem měl pracovní závazek v ČRA, kde jsem chtěl projekt IoT dotáhnout do takové fáze, aby mohl přijít někdo jiný a na mou práci navázat.
Neovlivňovalo vás, že jste se Dataddu nevěnovali naplno?
Pro nás to byla dobrá věc. Protože jsme všichni měli hlavní náplň času, mohli jsme si dovolit delší dobu experimentovat s první verzí, kterou jsme dali na trh. Byla úplně zdarma, nebylo pro nás důležité generovat tržby, ale získat feedback od uživatelů. Podařilo se nám jich získat dva tisíce a na základě jejich zpětné vazby jsme produkt dotvořili tak, aby byl plně konkurenceschopný.
Bylo už i těch prvních dva tisíce uživatelů hlavně ze Spojených států?
Byli v podstatě z celého světa, určitě pocházeli z více než stovky různých zemí. Avšak zhruba osmdesát procent uživatelů bylo z USA.
Jakým způsobem jste uživatele hledali? Zejména v oblasti B2B to bývá náročné – neznámý startup, nový produkt. Jak jste firmy přesvědčili, že stojíte za to?
Fungujeme čistě na inbound marketingu. Řešíme konkrétní problém, na který datoví analytici narážejí – potřebují dostat data z místa A do destinace B, a to v nějaké pravidelnosti, kvalitě a spolehlivosti. Mohou si sami napsat skript, což ale znamená časové náklady, někdo se o to musí starat, a když tvůrce z organizace odejde, pravděpodobně přestane časem fungovat. Nebo si datoví analytici řešení, jak propojit systém A do destinace B, vygooglí a jako jedna z možností jim vyleze Dataddo.
Proč by si z těch možností měli vybrat právě Dataddo?
Stojíme na no-code přístupu. Ve firmách se rozvíjí data-driven rozhodování, s daty pracuje stále více lidí a s více systémy. Nicméně většina zaměstnanců nemá technický background a nedokáže si napsat SQL nebo transformační skript. Zároveň například nasazení velkých enterprise platforem trvá několik měsíců a mraky člověkodnů konzultantů, u nás trvá několik dnů, občas jen hodin. Snažíme se na trh přijít s jednoduchým a přímočarým out-of-the-box řešením, ve kterém má uživatel stovky různých konektorů na datové zdroje a je schopen data doručit více méně do všech možných systémů na ukládání či zobrazování dat.
Na kolik systémů se dokážete napojit?
Relativně rychle se dokážeme připojit na jakékoliv online rozhraní, ať už je to API, databáze nebo vzdálený server. Když za námi přijde zákazník s legacy systémy, které si vyvinul sám, jsme schopni se na ně napojit v řádu hodin. Nicméně mluvil jsem o no-code přístupu, proto vytváříme předem definované konektory, kde si je zákazník schopný nastavit všechno sám. Jen si nakliká, která data ho zajímají a kam je chce nechat poslat. Takových konektorů máme dnes přibližně 80.
Počet vašich klientů se pohybuje ve vyšších desítkách, mezi nimi například Epic Games, L’Oréal Canada, UAE Exchange nebo česká TV Prima. Největšího klienta však máte Uber, jak jste se k němu dostali?
Šlo o klasický postup, jak už jsem popisoval. Datová analytička v Uberu řešila problém, jak dostat data ze systému do jejich reportovacího nástroje. Našla nás, zaregistrovala se na trial, ve firmě nás vyzkoušeli, a protože všechno fungovalo, postupně přidávali další a další zdroje.
Takže fungujete podobně jako například Slack, který ve firmě nejdřív začne používat malý tým a pak se rozroste zevnitř do celé organizace?
Je to podobný přístup. Pro nás je kanálem internal sales, kdy nás objeví člověk řešící konkrétní problém ve firmě, prodá nás díky technické expertíze a jednoduchosti řešení, a tak se dostáváme dovnitř organizace.
Máte nějaký segment trhu, na který se zaměřujete?
Nemáme jediný segment, na který bychom se orientovali. Spojujícím prvkem našich klientů je, že jde o firmy pokročilé v práci s daty a zároveň mají vybudovanou vlastní personální datovou infrastrukturu – tedy už mají vlastního datového šéfa nebo jiné lidi, kteří umí s daty pracovat.
Jak jsou rozprostřeni regionálně?
Z Evropy máme poměrně dost zákazníků z Holandska, Velké Británie nebo Skandinávie. Zásadní je pro nás ale americký trh, který včetně západní Evropy tvoří asi 85 procent zákazníků.
„Měli jsme seznam investorů, který obsahoval přesně jednu položku.“
Proto máte jednu legální entitu tady a druhou v USA?
Ano, jsme česko-americká firma, jeden z našich společníků je Američan (Joel Thom – pozn. redakce) a přímo v Mountain View máme jedno sídlo. Tím, že jsme z hlediska obchodu aktivní hlavně v USA, je vhodné mít tam legální prezenci, a to i kvůli tomu, že pracujeme s daty a je lepší, když jsme ve stejné jurisdikci. Druhou firmu máme založenou tady v Praze, kde sedí primárně vývoj a další firemní aktivity.
Můžeš prozradit některé ze statistik vašeho byznysu, jako jsou například tržby?
To bohužel nemůžu komentovat.
Prezentujete se však tím, že jste už od svých začátků ziskoví, což je pro startup atypické. Jakým způsobem se vám to povedlo?
Je to tím, že jsme byli od samého začátku schopni pokrýt všechny klíčové oblasti vlastními silami. Od kompletního vývoje produktu přes marketing až po obchod. Od začátku se snažíme být co nejvíce efektivní a měli jsme jen minimální náklady. Postupem času ale přišla přirozeně potřeba nastartovat rychlejší růst a expandovat.
Když jste byli ziskoví, proč jste se rozhodli do firmy přijmout seed investora?
Zisk nám stačil na to, abychom mohli organicky růst, a s narůstáním tržeb bychom mohli nabírat další lidi. Cítíme však, že na trhu probíhají zásadní změny, dochází k větší proliferaci cloudových nástrojů do firem. Tím se otevírá mid-market segment – nejsou to velké korporace používající SAP a podobné služby, ale středně velké byznysy, které však mají podobné nároky na spolehlivost nebo kvalitu služeb, ale nemohou si dovolit platit obrovské peníze za velká řešení nebo drahé konzultanty. To je naše primární cílovka.
Investice vám pomůže při jejich oslovování?
Stále více malých a středních firem začíná adaptovat data-driven rozhodování, a proto cítíme, že by bylo dobré, abychom mohli personálně posílit, rychleji vstupovat na nové trhy a rychleji přidávat nové konektory. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro spolupráci s investorem.
Proč právě Ondřej Tomek?
Má velké zkušenosti s tím, jak se staví globální velké firmy na technologickém trhu. Pro nás byly podstatné smart money, tedy know-how, které od něj můžeme čerpat.
Jak jste se vlastně poznali?
Konzultace nám poskytoval již předtím, takže jsme byli v kontaktu a v určité fázi se mu začal náš projekt líbit. Líbila se mu naše globální strategie i vize, že chceme disruptovat zavedený trh s datovými integracemi, kterému dnes dominují oligopoly.
Takže jste jiné investory nebo fondy ani nehledali?
Jak říká kolega Zdeněk Pecha, měli jsme seznam investorů. Ondřej byl na prvním místě a seznam obsahoval přesně jednu položku. (smích)
Co teď bude pro vás v nejbližší době nejdůležitější?
Obecně jde o škálování v byznys stránce. Technologicky jsme do velké míry schopni nabírat velké množství klientů, v této oblasti výzvy nečekáme. Avšak tím, jak jsme pořád malý tým, budeme z hlediska vnitrofiremních procesů a organizace očekávat další výzvu.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsJaká je vaše dlouhodobější vize, kam byste s Dataddo chtěli doputovat například v řádu let?
Naše vize je disruptovat současný trh datových integrací, kde už asi dekádu existuje oligopol. Vidíme příležitost v tom, že se začíná měnit paradigma a dochází k větší demokratizaci trhu. Je na něm stále více firem, které mají potřebu integrovat a detailněji pracovat se svými daty. Tím, že máme od začátku globální strategii, je pro nás zásadní držet se mezi top globálními hráči segmentu.
Máš představu, zda bys chtěl z firmy exitovat, nebo ji buduješ jako dlouhodobý projekt?
Tohle nechám bez komentáře. (tajemný úsměv)
Ptám se do určité míry i kvůli tomu, že Češi mají talent na datové startupy. V oblasti vidíme mnoho zajímavých startupů, proběhly i velké exity.
To je pravda. Úspěchy českých datových firem jsou super pro celou zemi. Byl bych rád, kdyby všichni naši konkurenci byli z Česka, to pak formuje pracovní trh i celkové prostředí.
Čím to je, že jsou Češi tak dobří dataři?
Je tady dobrá tradice technického vzdělávání, zároveň u nás lidí mají dobrou schopnost technické improvizace, dělat věci efektivním a chytrým způsobem. To nikde na světě moc nevidím. Když se podívám na naši konkurenci, která je zejména v Indii, často jde o šablonovité a ne až tak moc originální služby.