Jídlo nestačí. Wolt v Česku otevře svůj první kamenný obchod, ze kterého bude rozvážet zboží všeho druhu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

wolt-hradec

Foto: Wolt

Kurýr rozvozové služby Wolt v Hradci Králové

0Zobrazit komentáře

Rozvážet jen obědy a večeře z restaurací nestačí. Rozvozové služby po celém světě si chtějí ukousnut kus z dalšího rychle rostoucího trhu a k hotovým jídlům přidávají kurýrům do tašek také další zboží všeho druhu. Nejnovější trend se nevyhýbá ani České republice, kde se chystá svůj první kamenný obchod otevřít finský startup Wolt. Důvod je jasný – zákazníkům chce do pár desítek minut přivézt, pokud možno, vše, co by mohli chtít nebo potřebovat.

Největší konkurencí je pro Wolt tuzemské Dáme jídlo, a jelikož se celý svět ubírá podobným směrem, není překvapivé, že i v segmentu quick commerce, což je termín pro rychlé doručení libovolného zboží objednaného online, půjdou proti sobě. Dáme jídlo spustilo svou službu Dáme market před několika měsíci a jak ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch prozradil jeho šéf Filip Fingl, vidí v ní velkou budoucnost. Podobně smýšlí také Wolt.

Finský startup, který do Česka přišel v roce 2018 a z Prahy se postupně rozšířil do Brna, Olomouce, Plzně, Ostravy, Liberce, Pardubic a Hradce Králové, oznámil, že na podzim u nás spustí velmi podobnou službu jako jeho konkurent a bude se dokonce i podobně jmenovat. Wolt Market je název prvního kamenného obchodu v Praze, ze kterého bude firma expresně doručovat přes tisíc produktů.

Všichni rozváží všechno

„Nejedná se o to, že bychom šli proti sobě (proti Dáme jídlo – pozn. red.). Zákazníci jednoduše oceňují rychlou a pohodlnou donášku. Fenomén expresní donášky potravin získává celosvětově na oblibě a dříve či později bude vlastní obchod v našem segmentu standardem,“ říká pro CzechCrunch ředitel českého Woltu Jan Foret a připomíná, že Wolt Market firma neotevírá pouze v Praze.

Česká republika bude každopádně mezi prvními zeměmi, kde Wolt – dnes působící ve 23 zemích světa – svůj kamenný obchod otevře. Prozatím takzvaný dark store, jak se obchodům, které slouží především jako sklady pro kurýry a běžní zákazníci do nich nemají přístup, testoval ve Finsku a Řecku. V další vlně se chystá do Česka, Německa, Dánska, Maďarska a Polska, tedy na trhy, v nichž vidí největší potenciál.

jan-foret-wolt

Foto: Wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

„V Česku bude první Wolt Market spuštěn v Praze na podzim letošního roku a výhledově mají následovat i další města. Počáteční plán je otevřít několik obchodů – jeden až tři – v lokalitách s největší poptávkou, především v centrech měst. Naším cílem je postupně zrychlovat dobu doručení. Nyní se pohybuje do 30 minut,“ plánuje Jan Foret.

Ve Finsku, kde již Wolt Market funguje, se prý kurýři dokáží s nákupem dostat k zákazníkovi od objednání průměrně už za 20 minut. Právě na rychlosti a zároveň dostatečně zajímavém a širokém sortimentu celý koncept quick commerce stojí. Wolt dosud na tuzemském trhu navázal spolupráci s více než dvěmi sty maloobchodními partnery, od nichž už vybrané produkty rozváží, ale s vlastním skladem chce vše posunout na další úroveň.

V nabídce Wolt Marketu má být zpočátku přes tisíc položek. Mezi dosavadní partnery patří například Žabka, Delmart, Lush, Freshlabels či Erotic City a Jan Foret pro CzechCrunch prozradil, že nyní dává dohromady nový tým, který bude vybírat i další dodavatele. Konkrétní zatím být nechce, ale naznačuje: „Chtěli bychom naše zákazníky naučit nakupovat jak potraviny, tak další zboží, jako je kosmetika a drogistické zboží. A výhledově bychom určitě rádi rozšířili nabídku o další sortimenty.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I po spuštění Wolt Marketu severská služba plánuje, že bude spolupracovat se současnými partnery a rozvážet zboží i z jejich obchodů. Podle Foreta má z jiných trhů zkušenost, že po spuštění Wolt Marketu došlo ke zvýšení poptávky také u maloobchodních partnerů. Stejně tak není v plánu konkurovat velkým online supermarketům, jako jsou v Česku Rohlík s Košíkem, kde lidé dělají zpravidla větší nákupy.

„Naše benefity vidíme v jiných oblastech. Snažíme se oslovovat naše stávající zákazníky, aby mohli na jednom místě rychle objednat vše potřebné, a to v kvalitě, na jakou jsou zvyklí,“ dodává Jan Foret. Kvalitu, o níž mluví a která dle něj staví zejména na rychlém zákaznickém servise i doručení do 30 minut, si mohou čeští zákazníci ověřit už v osmi českých městech, kam se Wolt postupně rozrostl.

Naposledy expandoval do Hradce Králové a sousedních Pardubic, v dubnu se zase vydával do Liberce a k jídlu postupně přibírá další sortiment v podobě již zmíněných potravin, kosmetiky nebo květin. V květnu začal podobně jako konkurenční Bolt Food spolupracovat se sítí Žabka, čímž se dostáváme zpět k úvodnímu konkurenčnímu boji. Dáme jídlo, Wolt i Bolt po loňském odchodu Uber Eats ovládají tuzemský rozvozový trh a všichni jdou stejným směrem. Všichni zkrátka chtějí rozvážet všechno.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

iPrice rychle roste. Asijská Heureka Davida Chmelaře nabírá desítky milionů a potkává se v rodině s Dáme jídlo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

0Zobrazit komentáře

David Chmelař absolvoval v posledních měsících hned několikrát let na trase Praha–Kuala Lumpur. V hlavním městě Malajsie má centrálu jeho společnost iPrice, která je největším cenovým srovnávačem v jihovýchodní Asii, a proto se jí u nás přezdívá „asijská Heureka“. V roli výkonného místopředsedy představenstva musel devětatřicetiletý podnikatel mnoha lidem ukázat, že svoji roli zvládne i z Česka, ale přímo do centra dění odjel mimo jiné jednat o další investici. A úspěšně.

Skupina iPrice, která napříč regionem jihovýchodní Asie nabízí na sedm miliard produktů od více než dvou milionů prodejců, nabrala další kapitál na svůj rozvoj od Woowa Brothers. Jihokorejská obdoba tuzemského Dáme jídlo do iPrice poslala 1,5 milionu dolarů, což je v přepočtu přes 30 milionů korun. To není při pohledu na předchozí investiční kolo mnoho, ale tentokrát to podle Chmelaře nebylo primárně o penězích.

„Nejde o součást standardního investiční kola, ale byla to oboustranně výhodná příležitost,“ komentuje pro CzechCrunch David Chmelař, který iPrice založil před šesti lety spolu s Němcem Heinrichem Wendelem. Standardní bylo loni na podzim uzavřené investiční kolo Series B, které do cenového srovnávače přineslo přes 10 milionů dolarů. Současná investice má hlavně strategický charakter.

Ve stejné rodině jako Dáme jídlo

„Nový kapitál, který je součástí dohody, je ale samozřejmě fajn. Zlaté startupové pravidlo říká, nikdy neříkej ne, pokud máš možnost nabrat další peníze,“ usmívá se Chmelař. Pro pochopení strategického rozměru je třeba vysvětlit, kdo to vlastně jsou Woowa Brothers. Jedná se o společnost, která rozváží jídlo v Jižní Koreji a před několika měsíci ji pohltila skupina Delivery Hero. Do ní shodou okolností od roku 2014 patří i tuzemské Dáme jídlo.

„Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že jednou budeme s iPrice součástí stejné rodiny jako Dáme jídlo, tak bych řekl, že to je naprostý nesmysl,“ říká opět s úsměvem Chmelař. Na rozdíl od firem Dáme jídlo či Woowa Brothers, jež byly Delivery Hero pohlceny ze sta procent, jde v případě iPrice pouze o minoritní investici. I tak ale bude moci využívat potenciálních synergií německé skupiny, která se s doručovacími službami rozpíná ve více než 40 zemích po celém světě.

iprice1

Foto: CzechCrunch

Asijský cenový srovnávač iPrice

„Woowa Brothers jsou součástí Delivery Hero, které má silné zastoupení v jihovýchodní Asii zejména přes značku Foodpanda. Chtějí se postupně vydat nad rámec doručování jídel a e-commerce jako obrovsky rostoucí trh u nich rezonuje. V iPrice jsme unikátní v tom, že dokážeme e-commerce do jednotlivých ekosystémů dodat,“ popisuje David Chmelař s tím, že přesně vytyčenou podobu spolupráce zatím obě strany nemají.

Jako příklad však dává partnerství s Home Creditem v Indonésii, kterému iPrice dodává na pozadí obchodní platformu, díky níž může firma svému klientovi po splacení úvěru automaticky nabídnout k nákupu další zboží. „Lidé jsou tady na takové chování zvyklí, žijí v takzvaných super aplikacích, kde najdou všechno, a očekávají, že nákupy na ně vyskakují prakticky všude,“ popisuje specifikum tamního trhu spoluzakladatel iPrice. O jeho trochu skryté asijské misi jsme se před časem bavili i v našem podcastu.

„S rozvojem e-commerce trhu v jihovýchodní Asii se zostřuje konkurence mezi jednotlivými platformami a zároveň roste počet prodejců. Věříme, že role společnosti iPrice, která pomáhá uživatelům najít správnou platformu a ušetřit peníze, bude pro tento region i nadále zásadní,“ uvedl k investici Joshua Dhong z Woowa Brothers, kteří již v regionu podnikli několik podobných minoritních investic, aby dokázali zachytávat nejnovější trendy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V iPrice sice umí poskytnout svým partnerům již zmíněnou obchodní část, ale primárně slouží jako cenový srovnávač a vyhledávač pro desítky milionů uživatelů. „Loni na náš web přišlo 100 milionů unikátních uživatelů, to už je velká masa lidí, a meziročně dál rosteme,“ podotýká Chmelař a dodává, že díky přetrvávajícím lockdownům v regionu se již přesunula do onlinového světa většina prodejců.

Předpokládaná hodnota zobchodovaného zboží (GMV), které přes platformu iPrice projde, je proto pro letošní rok na úrovni 300 milionů dolarů, což je zhruba 6,4 miliardy korun. Loni šlo přitom zhruba o polovinu, což dokazuje rychlý růst jak samotného iPrice, tak i celého regionu a oblasti e-commerce. Ostatně sedm miliard dostupných produktů, které firma na své platformě napříč sedmi zeměmi má, hovoří za vše.

I proto již v iPrice Group pracují na dalším investičním kole Series C, které by mělo být uzavřeno pravděpodobně během příštího roku a přinést další potřebný kapitál pro rozvoj i expanzi. Prozatím startup od investorů nabral přes 21 milionů dolarů, tedy necelou půl miliardu korun, a další kolo by mohlo tuto sumu zdvojnásobit.