Jiný než všichni ostatní. Oživená legenda Ford Bronco je svébytná stylovka, kterou jen tak něco nerozhází
Usedli jsme za volant Fordu Bronco a celou dobu měli úsměv od ucha k uchu. Takový vůz tu dlouho nebyl a nejspíš ani nebude. Má historii, styl i schopnosti.
Začíná se smrákat a na deštěm rozmáčenou krajinu sedá tma. Projíždím severočeskou vesnicí, když si všimnu, že u jednoho z domů nepěkně zapadli dva nebožáci s naloženým Transporterem. Jindy bych se jim pomoci ani nesnažil, protože bych stejně neměl jak. Tentokrát jsem však přibrzdil, zařadil zpátečku a nabídnul, že jim píchnu. Své běžné auto jsem totiž na týden vyměnil za Bronco od Fordu, legendu, která je na podobné situace vyloženě stavěná.
Pak už šlo vše ráz na ráz. Kurty, háky, zvolení toho správného režimu, hup a cuk a Transporter byl ze svého bahnitého sevření vysvobozen. A já jsem si opět potvrdil, že pokud člověk žije na místě, kde má ještě pořád příroda občas navrch, je opravdu funkční auťák k nezaplacení. Jeho pravý potenciál sice může po většinu roku poklidně dřímat bez využití, ale v těžkých situacích jste zatraceně rádi, že jej máte po ruce.
Bronco ideál vozu do nepohody naplňuje na výbornou. Ford si s ním dal opravdu záležet, přičemž se vrátil k úplné prapodstatě, s jakou v roce 1965 vzniklo. Tehdy si americká automobilka dala za cíl vytvořit kompaktní terénní vozidlo s jednoduchým, ale dnes ikonickým designem. Bylo určeno pro rangery, surfaře, ale i zcela běžné zákazníky, kteří si chtěli občas vyrazit do divoké přírody třeba na piknik.
Vůz byl dostupný také jako roadster bez střechy i dveří a továrna k němu nabízela i takové vybavení, jako byl sněžný pluh či vrták děr do země. Z Bronca, což je anglický slangový výraz pro zdivočelého koně, se brzy stal hit, který byl v reklamách prezentován coby nezdolný parťák do každého dobrodružství. A z hitu se časem stala legenda jako například Mustang či F-150.
Ford v druhé polovině minulého století představil celkem pět generací Bronca. To se s každou stávalo o něco větším a méně osobitějším SUV. Vůbec poslední sjelo z výrobních linek automobilky v roce 1996, a to z důvodu klesajícího zájmu. Podle spekulací za to mohla i role Bronca ve slavné honičce O. J. Simpsona s policií a následném procesu století, jak je jeho případ někdy nazýván.
Pro připomenutí – 17. června roku 1994 prchal tento někdejší hráč NFL, herec a moderátor obviněný z vraždy své manželky a jejího přítele právě v Broncu před eskadrou policejních vozů, přičemž vše vysílalo živě hned několik televizních stanic. A u obrazovek tehdy sedělo 97 milionů lidí po celých Státech, což bylo víc, než kolik jich ten samý rok usedlo k slavnému Super Bowlu.
Ford si dal následně od Bronca pauzu trvající 25 let, na legendu však nezapomněl. Nejnovější šestá generace je vzpomínkou na časy minulé, ale i přehlídkou toho, že Ford funkční auta opravdu umí. Na trh se tak dostal vůz, který se dost zásadním způsobem vymyká všemu, na co jsme běžně zvyklí. Zapomeňte na fádní a unifikované tvary, líné motorizace a předstíranou praktičnost. Bronco je zkrátka jiné.
Krabice plná překvapení
Začněme u vzhledu. Nemyslete si na obliny, dynamické prolisy a chrom, Bronco má vzhled krabice, která je na první pohled kompaktnější, než by se mohlo z fotografií zdát. Vše bylo podřízeno funkčnosti. Především maska vozu s kulatými světlomety je poctou první generaci modelu. V tomto případě je však kulatý tvar světlometů penetrován horizontální linkou, která dává vozu nezaměnitelný světelný podpis a grafický prvek, se kterým je pracováno i v interiéru.