Jít s elektronickým receptem do kamenné lékárny je paradox. Na online prodej léků na předpis jsme připraveni, říká Finsterle

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

finsterle-boxed

Foto: Lékárna.cz

Vladimír Finsterle, zakladatel společnosti Pears Health Cyber, do níž spadá i Lékárna.cz

První internetovou lékárnu rozbíhal Vladimír Finsterle na našem trhu v době, kdy většina lidí doma ani neměla internet. V roce 1999 navíc Lékárna.cz začínala jen jako informační portál, protože léky se mohly začít prodávat až o pár let později. Dnes patří k největším hráčům na trhu a s jejím zakladatelem se v CzechCrunch Premium Podcastu bavíme o tom, jaký je stav českého lékárenství, v čem bychom se mohli inspirovat ve světě, jestli nás čeká v oboru nějaká revoluce, a řešíme i to, proč u nás ještě pořád nejdou prodávat léky na předpis přes internet.

„Budovali jsme ji jako první místo, kam by si měl jít pacient zjistit potřebné informace, které potřebuje, než půjde za lékařem. To, že se z toho stala internetová lékárna, byla náhoda,“ usmívá se při vzpomínce na zrod Lékárna.cz před dvěma dekádami Vladimír Finsterle. Ryze internetovou lékárnou už nakonec jeho firma zůstala a dnes se snaží ukázat, jak důležitá může být profese lékárníka.

„Lidé vnímají lékárníky jako podavače – zákazník přijde s receptem a lékárník podá lék. Taková je realita, i proto, že poslední desítky let je tato pozice spojená čistě s obchodem. Já přitom vnímám pozici lékárníka jako službu, kdy by měl být partnerem pacienta a fungovat v synergii s lékařem,“ míní pětapadesátiletý Finsterle, sám vystudovaný farmaceut, podle něhož je třeba vrátit této profesi prestiž.

V podcastu spolu hovoříme také o tom, jak je na tom české lékárenství proti zbytku světa, v čem bychom se mohli v zahraničí inspirovat a také proč zatím v Česku nejdou prodávat léky na předpis online, byť to vypadá všechno poměrně jednoduše. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Vladimírem Finsterlem řeč?

***

Zakladatel Lékárna.cz, která má miliardový obrat a patří mezi největší online hráče na trhu, říká, že je třeba motivovat lidi, aby šli lékárnictví studovat, protože i kvůli menšímu zájmu celý obor strádá. Rozhodně se však nebojí toho, co prý slýchá od jiných kolegů, zejména z kamenných lékáren, kteří se bojí, že by jejich pozice ještě více ohrozilo, kdyby se v Česku zavedl distanční výdej léků na předpis. Což je věc, která se dlouhodobě diskutuje.

„Když přijdete za lékárníky s dalším moderním řešením, jako je distanční výdej, tak se bojí, že kvůli tomu obor skončí. Obor ale nekončí kvůli digitalizaci a modernizaci, ale kvůli ekonomickým parametrům, které se desítky let nezměnily. Je zásadní podstata lékárnictví, zda je to obchod, nebo služba. Pokud máme být službou, je třeba změnit systém odměňování, a to na základě poskytované služby, nikoliv marže z prodeje,“ říká Finsterle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V mnoha ohledech pomáhá v modernizaci lékárenství a obecně i celého zdravotnictví pandemie. Podobně jako se teď kličkuje kolem distančního výdeje léčiv na předpis, dlouho se v Česku zaváděl také elektronický recept. Nakonec ale přes mnoho peripetií prošel a podle Vladimíra Finsterleho by teď, nebýt takzvaného eReceptu, zkolabovalo české zdravotnictví úplně. A je víceméně jen otázka času, než ho bude moci možné využít i v internetových lékárnách.

„Že máte elektronický recept, ale musíte s ním jít fyzicky do kamenné lékárny, je jasný paradox dnešní doby. Jsme připravení online prodej léků na předpis poskytovat. Jako Lékárna.cz musíme splňovat veškeré parametry a regule jako kamenná lékárna, bezpečnost a komunikační schopnost je možná ještě větší než u kamenné lékárny. Je třeba odstranit zmíněné obavy lékárníků a vyřešit to legislativně,“ vypočítává zakladatel online lékárny.

V CzechCrunch Premium Podcastu se bavíme také o tom, jak vnímá konkurenci na tuzemském trhu, proč nejde udělat ve zdravotnictví žádnou převratnou revoluci a proč se Lékárna.cz rozhodla radit lidem zdarma. Rozhovor s Vladimírem Finsterlem můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem článku je společnost Lékárna.cz. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Učím se teď tátovi zadávat práci. Jan Musil popisuje, jak ve firmě LIKO-S předávají vedení z generace na generaci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

musil-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Musil, předseda představenstva firmy LIKO-S

0Zobrazit komentáře

Rodinná firma LIKO-S ze Slavkova u Brna má od letošního roku nové vedení. Štafetu po svém otci Liborovi po třech dekádách převzal Jan Musil. V osmadvaceti letech se stal předsedou představenstva podniku, jehož tržby přesahují tři čtvrtě miliardy korun a který patří mezi evropské lídry v interiérových příčkách či akustice. V CzechCrunch Podcastu se s Janem Musilem bavíme o tom, jaké to je přebírat od rodičů firmu, která vznikla ještě před jeho narozením, a jak tranzice z generace na generaci vlastně probíhá.

„Lidé mi často gratulují k nové roli, ale já nevím, co na to mám říct, protože jsem zatím nic nedokázal. Mám za sebou teprve kvalifikaci a teď musím ukázat, zač je toho loket a že to zvládneme. Udělali jsme změnu v hodně turbulentní době, je to pro mě obrovská škola, každý den se spoustu věcí učím a věřím, že na to za pár let budu vzpomínat v dobrém,“ říká Jan Musil.

Vedení firmy, která je o několik let starší než on, přebíral letos na jaře a právě téma předávání podniků do rukou nastupující generace se v rodinných firmách skloňuje stále více, protože lidé, kteří hned po revoluci zakládali firmy, se nyní často blíží důchodovému věku. V případě LIKO-S jde zatím vše dobře.

„Oficiálně jsem vedení přebíral 1. dubna letošního roku. Táta ve firmě hned na začátek říkal, že to není apríl, ale že se to opravdu děje,“ směje se v podcastu Jan Musil a popisuje, zda bylo už odmala jasné, že jednou převezme rodinný podnik do svých rukou, co bylo při jednání s rodiči nejtěžší a jaké teď má sám plány. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Janem Musilem řeč?

***

Janu Musilovi je sice teprve osmadvacet let, ale v LIKO-S už působí celou dekádu. Během ní si prošel různé role a fungování podniku poznal z mnoha stran, a tak věří, že ví vše potřebné, aby jeho řízení zvládl. Kvůli práci ani neodešel na vysokou školu. Po střední ve Velké Británii se chystal do Spojených států, jenže si mezitím dal rok volno. Během něj chtěl vyrazit na heliskiing do Japonska, ale neměl peníze, a tak se nechal zaměstnat u otce ve firmě, aby si na zábavu vydělal.

„Začal jsem dělat obchodního asistenta a ta práce mě začala tak bavit, že jsem už na vysokou nikdy neodešel,“ vzpomíná v podcastu Jan Musil. Dnes to bere jako svou velkou výhodu, protože kdyby ještě studoval, začínal by prý v byznysu mnohem později a bylo by téměř jistě nereálné, aby mu dnes rodiče svěřili otěže celé firmy. V podcastu popisuje i to, jak studia dohání a co mu v rozvoji pomáhá.

„Praxe ti ukáže, co nevíš a neumíš – a je na tobě, aby sis to zjistil nebo doučil,“ říká Musil. Jelikož měl v byznysu proti mnoha svým vrstevníkům náskok, tak se nebál vzít iniciativu do svých rukou. „Rozhodl jsem se, že si chci na sebe tu zodpovědnost vzít a že je lepší to udělat dřív, kdy jsem plný sil a energie a mohu se všemu věnovat naplno. A případně i třeba teď udělat nějaké chyby a rychle se z nich poučit, i to k tomu patří,“ popisuje svou cestu předseda představenstva LIKO-S.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V nové roli se mimo jiné učí zadávat práci svému tátovi, k němuž odmala vzhlížel, ať už v byznysu, tak třeba i při sportu, kdy ho otec vedl jako trenér. Teď mu ale třeba schvaluje také výplaty a ne všechny debaty ohledně předání moci z rodičů na potomky (Jan Musil má i starší sestru Hanu) byly vždy příjemné. „Člověk kombinuje emoce s byznysem, což není nikdy jednoduché, ale nakonec jsme se na všem domluvili,“ říká Musil mladší.

Libor Musil se svou manželkou Janou budovali firmu konzervativně, historicky neměli prakticky žádné dluhy a firmu tak předávali ve velice dobré kondici. „Teď je to o tom, abychom ji posunuli dál produktově i geograficky. Budujeme silnou mezinárodní a inovativní společnost, která je mistrem ve výrobě prémiovým stavebních systémů vytvářejících lepší budovy pro lidi a přírodu,“ plánuje Jan Musil.

Do jakých zemí se plánuje se značkou LIKO-S rozběhnout? Jak funguje rodinná rada a musí se vždy všichni na všem shodnout? Co ho v prvních měsících v nové funkci překvapilo a kde vidí největší výzvy? O tom všem hovoříme s Janem Musilem v novém díle CzechCrunch Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.