Jít s elektronickým receptem do kamenné lékárny je paradox. Na online prodej léků na předpis jsme připraveni, říká Finsterle

finsterle-boxedPodcast

Foto: Lékárna.cz

Vladimír Finsterle, zakladatel společnosti Pears Health Cyber, do níž spadá i Lékárna.cz

První internetovou lékárnu rozbíhal Vladimír Finsterle na našem trhu v době, kdy většina lidí doma ani neměla internet. V roce 1999 navíc Lékárna.cz začínala jen jako informační portál, protože léky se mohly začít prodávat až o pár let později. Dnes patří k největším hráčům na trhu a s jejím zakladatelem se v CzechCrunch Premium Podcastu bavíme o tom, jaký je stav českého lékárenství, v čem bychom se mohli inspirovat ve světě, jestli nás čeká v oboru nějaká revoluce, a řešíme i to, proč u nás ještě pořád nejdou prodávat léky na předpis přes internet.

„Budovali jsme ji jako první místo, kam by si měl jít pacient zjistit potřebné informace, které potřebuje, než půjde za lékařem. To, že se z toho stala internetová lékárna, byla náhoda,“ usmívá se při vzpomínce na zrod Lékárna.cz před dvěma dekádami Vladimír Finsterle. Ryze internetovou lékárnou už nakonec jeho firma zůstala a dnes se snaží ukázat, jak důležitá může být profese lékárníka.

„Lidé vnímají lékárníky jako podavače – zákazník přijde s receptem a lékárník podá lék. Taková je realita, i proto, že poslední desítky let je tato pozice spojená čistě s obchodem. Já přitom vnímám pozici lékárníka jako službu, kdy by měl být partnerem pacienta a fungovat v synergii s lékařem,“ míní pětapadesátiletý Finsterle, sám vystudovaný farmaceut, podle něhož je třeba vrátit této profesi prestiž.

V podcastu spolu hovoříme také o tom, jak je na tom české lékárenství proti zbytku světa, v čem bychom se mohli v zahraničí inspirovat a také proč zatím v Česku nejdou prodávat léky na předpis online, byť to vypadá všechno poměrně jednoduše. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Vladimírem Finsterlem řeč?

***

Zakladatel Lékárna.cz, která má miliardový obrat a patří mezi největší online hráče na trhu, říká, že je třeba motivovat lidi, aby šli lékárnictví studovat, protože i kvůli menšímu zájmu celý obor strádá. Rozhodně se však nebojí toho, co prý slýchá od jiných kolegů, zejména z kamenných lékáren, kteří se bojí, že by jejich pozice ještě více ohrozilo, kdyby se v Česku zavedl distanční výdej léků na předpis. Což je věc, která se dlouhodobě diskutuje.

„Když přijdete za lékárníky s dalším moderním řešením, jako je distanční výdej, tak se bojí, že kvůli tomu obor skončí. Obor ale nekončí kvůli digitalizaci a modernizaci, ale kvůli ekonomickým parametrům, které se desítky let nezměnily. Je zásadní podstata lékárnictví, zda je to obchod, nebo služba. Pokud máme být službou, je třeba změnit systém odměňování, a to na základě poskytované služby, nikoliv marže z prodeje,“ říká Finsterle.

V mnoha ohledech pomáhá v modernizaci lékárenství a obecně i celého zdravotnictví pandemie. Podobně jako se teď kličkuje kolem distančního výdeje léčiv na předpis, dlouho se v Česku zaváděl také elektronický recept. Nakonec ale přes mnoho peripetií prošel a podle Vladimíra Finsterleho by teď, nebýt takzvaného eReceptu, zkolabovalo české zdravotnictví úplně. A je víceméně jen otázka času, než ho bude moci možné využít i v internetových lékárnách.

„Že máte elektronický recept, ale musíte s ním jít fyzicky do kamenné lékárny, je jasný paradox dnešní doby. Jsme připravení online prodej léků na předpis poskytovat. Jako Lékárna.cz musíme splňovat veškeré parametry a regule jako kamenná lékárna, bezpečnost a komunikační schopnost je možná ještě větší než u kamenné lékárny. Je třeba odstranit zmíněné obavy lékárníků a vyřešit to legislativně,“ vypočítává zakladatel online lékárny.

V CzechCrunch Premium Podcastu se bavíme také o tom, jak vnímá konkurenci na tuzemském trhu, proč nejde udělat ve zdravotnictví žádnou převratnou revoluci a proč se Lékárna.cz rozhodla radit lidem zdarma. Rozhovor s Vladimírem Finsterlem můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem článku je společnost Lékárna.cz. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Ondřej Holzman

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.