Jízda bez řidičů. Nová elektrická koloběžka od Segway-Ninebot si sama dojede k nabíječce
Jméno americké společnosti Segway je notoricky známé především díky jejímu vozítku, které svého času vzbudilo velký zájem ze strany veřejnosti i médií. Ovšem velké prodejní úspěchy se nekonaly, a tak v roce 2015 koupil společnost čínský Ninebot, který celou situaci změnil.
Segway-Ninebot se začal ve velkém soustředit na prodej elektrických koloběžek. Jen v loňském roce dosáhly prodeje jednoho milionu kusů. Jejich koloběžky si často vybírají společnosti, které provozují služby spojené se sdílením elektrokoloběžek, jako je Lime či Bird. A právě pro tyto účely byl vyvinut zcela nový model KickScooter T60, který využívá umělou inteligenci k tomu, aby se sám vrátil zpět k nabíjecí stanici.
Společnost novinku představila před několika dny v Pekingu, jak informovala agentura Reuters. Její cena se pohybuje okolo 1 400 dolarů, tedy 32 tisíc korun. To je na elektrickou koloběžku poměrně vysoká částka, zejména vezmeme-li v úvahu že Segway-Ninebot běžně prodává koloběžky v ceně od 100 do 300 dolarů, přibližně od 2 300 korun do 7 000 korun. Společnost však sází na unikátní technologii, díky které se provozovatelům odstraní náklady na sběr koloběžek pro jejich dobití.
Gao Lufeng, předseda a výkonný ředitel Ninebotu, uvedl, že takové koloběžky mohou pomoci radikálně zlepšit ekonomiku sdílení koloběžek. „Nejpalčivější problém pro provozovatele koloběžek je lepší údržba s nižšími náklady. Věřím, že koloběžky jednou nahradí kola jako hlavní řešení pro mikromobilitu. Je lidskou přirozeností šetřit energií při přesouvání,“ řekl Lufeng.
V současné době není úplně jasné, jak přesně budou koloběžky fungovat. Na základě videa, které společnost zveřejnila na YouTube, se nejspíše bude jednat o systém, kdy zaměstnanec bude skrze počítač navigovat koloběžku ke svému cíli. Ta díky částečně autonomním schopnostem bude monitorovat dění kolem ní a v případě potřeby na něj sama zareaguje.
Otázkou však zůstává, jak si autonomní koloběžka poradí s jurisdikcí místa, kde bude provozována. I přesto, že se bude pohybovat na poměrně krátkých vzdálenostech, stále zde bude chybět plná kontrola lidského faktoru, který by mohl v případě potřeby okamžitě zasáhnout. Je tedy otázkou, zda takové zařízení bude vůbec vpuštěno na chodníky, či zda bude ke svému pohybu moci využívat pouze vozovku.
Segway-Ninebot plánuje zahájit testování v příštím měsíci a zkušební produkci v příštím čtvrtletí. Pokud vše půjde podle plánu, pak by se poloautonomní koloběžky mohly masově rozšířit již v první polovině příštího roku.
Mimo koloběžek nyní Segway-Ninebot vyvíjí také doručovací roboty. Zprvu se chce soustředit na doručování jídla v Číně a již nyní zde jedná s velkými roznáškovými službami. Provoz prvních doručovacích robotů by rád zahájila v polovině příštího roku.