Jízda bez řidičů. Nová elektrická koloběžka od Segway-Ninebot si sama dojede k nabíječce

segway-kickscooter-t60

Elektrická koloběžka Segway KickScooter T60 sama dojede k nabíječce

0Zobrazit komentáře

Jméno americké společnosti Segway je notoricky známé především díky jejímu vozítku, které svého času vzbudilo velký zájem ze strany veřejnosti i médií. Ovšem velké prodejní úspěchy se nekonaly, a tak v roce 2015 koupil společnost čínský Ninebot, který celou situaci změnil.

Segway-Ninebot se začal ve velkém soustředit na prodej elektrických koloběžek. Jen v loňském roce dosáhly prodeje jednoho milionu kusů. Jejich koloběžky si často vybírají společnosti, které provozují služby spojené se sdílením elektrokoloběžek, jako je Lime či Bird. A právě pro tyto účely byl vyvinut zcela nový model KickScooter T60, který využívá umělou inteligenci k tomu, aby se sám vrátil zpět k nabíjecí stanici.

Společnost novinku představila před několika dny v Pekingu, jak informovala agentura Reuters. Její cena se pohybuje okolo 1 400 dolarů, tedy 32 tisíc korun. To je na elektrickou koloběžku poměrně vysoká částka, zejména vezmeme-li v úvahu že Segway-Ninebot běžně prodává koloběžky v ceně od 100 do 300 dolarů, přibližně od 2 300 korun do 7 000 korun. Společnost však sází na unikátní technologii, díky které se provozovatelům odstraní náklady na sběr koloběžek pro jejich dobití.

segway-ninebot-kickscooter-t60

Foto: Segway

Koloběžka dokáže jet úplně sama

Gao Lufeng, předseda a výkonný ředitel Ninebotu, uvedl, že takové koloběžky mohou pomoci radikálně zlepšit ekonomiku sdílení koloběžek. „Nejpalčivější problém pro provozovatele koloběžek je lepší údržba s nižšími náklady. Věřím, že koloběžky jednou nahradí kola jako hlavní řešení pro mikromobilitu. Je lidskou přirozeností šetřit energií při přesouvání,“ řekl Lufeng.

V současné době není úplně jasné, jak přesně budou koloběžky fungovat. Na základě videa, které společnost zveřejnila na YouTube, se nejspíše bude jednat o systém, kdy zaměstnanec bude skrze počítač navigovat koloběžku ke svému cíli. Ta díky částečně autonomním schopnostem bude monitorovat dění kolem ní a v případě potřeby na něj sama zareaguje.

lime-kolobezky-praha

Přečtěte si takéLime začne v Praze rozvážet koloběžky elektrickými nákladními koly. Nenápadně se také vrací na Prahu 2Lime začne v Praze rozvážet koloběžky elektrickými nákladními koly. Nenápadně se také vrací na Prahu 2

Otázkou však zůstává, jak si autonomní koloběžka poradí s jurisdikcí místa, kde bude provozována. I přesto, že se bude pohybovat na poměrně krátkých vzdálenostech, stále zde bude chybět plná kontrola lidského faktoru, který by mohl v případě potřeby okamžitě zasáhnout. Je tedy otázkou, zda takové zařízení bude vůbec vpuštěno na chodníky, či zda bude ke svému pohybu moci využívat pouze vozovku.

Segway-Ninebot plánuje zahájit testování v příštím měsíci a zkušební produkci v příštím čtvrtletí. Pokud vše půjde podle plánu, pak by se poloautonomní koloběžky mohly masově rozšířit již v první polovině příštího roku.

Mimo koloběžek nyní Segway-Ninebot vyvíjí také doručovací roboty. Zprvu se chce soustředit na doručování jídla v Číně a již nyní zde jedná s velkými roznáškovými službami. Provoz prvních doručovacích robotů by rád zahájila v polovině příštího roku.

Jedinečný interiér i okénko vyrobené v Česku. To nabídne první elektrické Porsche, které se brzy odhalí

porsche-taycan

Foto: Porsche

Testování předprodukční verze elektrického Porsche Taycan

0Zobrazit komentáře

Automobilovému průmyslu se v České republice daří. Svědčí o tom i loňský rekordní počet vyrobených vozů v tuzemských automobilových závodech. Za rok 2018 zde bylo vyrobeno celkem 1,437 milionu automobilů, které na sobě nesly loga celé řady automobilek. Nejčastěji se jednalo o okřídlený šíp Škoda Auto, H společnosti Hyundai či některá z log patřící automobilkám spadajících pod koncern TPCA, tedy Toyoty, Peugeotu či Citroënu.

Na našem území však nevznikají jen hotové vozy, ale i celá řada menších dílů, které jsou následně odesílány do některé ze zahraničních továren. Jedním takovým dílem je i maličké, ale o to více unikátní sklo vyráběné v chudeřickém závodu AGC Automotive Czech, které bude dodáváno do stuttgartského Zuffenhausenu. V něm bude od letošního září zahájena výroba Porsche s kódovým označením 513, kterému nikdo neřekne jinak než Taycan.

Taycan je vůbec prvním čistě elektrickým vozem této německé automobilky, která následuje odkaz Ferdinanda Porscheho. Sám zakladatel značky si v sobě nese výraznou českou stopu, protože do svých 18 let žil ve Vratislavicích nad Nisou. A malý kousek Čech v sobě bude mít i každý vyrobený kus sportovního Taycanu. Stane se tak díky nejmenšímu kusu skla, jaké v Chudeřicích za několik posledních let vyráběli.

taycan

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan

Luděk Steklý, generální ředitel AGC Automotive Czech, k projektu říká: „Výrobu tohoto unikátního skla jsme vyvíjeli přímo se zákazníkem. Vzhledem k ojedinělosti projektu jsme také společně řešili úpravy výrobních linek. Výroba pro tento ojedinělý model Porsche dokazuje, že jsme schopni se v Chudeřicích podílet na špičkových projektech světových automobilek.“

V chudeřickém AGC totiž nevyrábějí jen tento jeden kus skla, ale jsou jedním z největších dodavatelů autoskel v Evropě. Mezi jejich zákazníky patří značky jako BMW, Volkswagen, Mercedes, Škoda Auto, GM, Ford, Renault, Toyota, Porsche a mnoho dalších.

Konkurence pro Tesla Roadster

Nově tak přibude i výroba skla pro model Taycan, který slibuje rozpoutání malé elektrické revoluce přímo na silnicích. Jedinečnost projektu naznačoval již jeho koncept jménem Mission E, který se představil v roce 2015. Po čtyřech letech konečně přichází jeho výrobní verze, která slibuje výkon až 440 kW (600 koňských sil) generovaných dvojicí synchronních elektromotorů. Kapacita baterie vozu by měla na jedno nabití vystačit až na 500 ujetých kilometrů a díky systému rychlonabíjení by ji mělo jít nabít na 100 % kapacity již za 15 až 20 minut.

lavoiturenoire2

Přečtěte si takéBugatti prodalo nejdražší nové auto v historii. Za jediný kus La Voiture Noire zájemce zaplatil 430 milionů korunBugatti prodalo nejdražší nové auto v historii. Za jediný kus La Voiture Noire zájemce zaplatil 430 milionů korun

Porsche plánuje hned několik verzí vozu, kdy každá nabídne trochu jiný výkon a také kapacitu baterií. Všechny by se však měly pyšnit vskutku zajímavou cenovkou, ta u nejdražší verze bude šplhat až k částce 4,5 milionu korun. Vysoká cena však nebude to jediné, co budou mít všechny verze společné. Za pozornost bude rozhodně stát i interiér vozu.

Displeje a recyklované rybářské sítě

Jeho designéři hledali minimalistickou inspiraci u palubní desky ikonického modelu Porsche 911 z roku 1963. Retroprvky tu však nehledejte, ba naopak. Celý interiér působí velice moderně, chlubí se čistými a jasnými liniemi, minimem fyzických tlačítek a celou řadou displejů, které sahají až ke spolujezdci.

První displej slouží coby přístrojová deska vozu a zprostředkovává řidiči veškeré technické informace o jízdě a vozidlu. Zobrazované informace lze plně individualizovat, a pokud jste skutečnými milovníky minimalismu, pak vám zajisté udělá radost co nejčistší přednastavení, které zobrazuje pouze informace o rychlosti, navigaci či data ze systému rozpoznávání dopravních značek.

porsche-taycan-interier-2-min

Foto: Porsche

Takový obrázek se naskytne řidiči po nastoupení do Taycanu

Pro přímou komunikaci s infotainmentem Taycanu slouží další dva displeje a dotykový panel s trackpadem, přičemž jeden z displejů je určený výhradně pro spolujezdce. Jeho zajímavostí je, že Porsche vyvíjí technologii, díky které se neaktivuje, pokud je řidič jedinou osobou na palubě vozu. Nechybí ani tradiční detaily, jako jsou držáky nápojů či přihrádky pro uložení mobilního telefonu a peněženky.

Vývojáři navrhli vše tak, aby bylo ovládání infotainmentu vozu co nejintuitivnější a řidič nemusel neustále hledět do displejů. K tomu poslouží také funkce hlasového ovládání, která se aktivuje vyřčením „Hey Porsche“ či stisknutím tlačítka hlasového ovládání na volantu, nebo centrálním dotykovém displeji. Skrze něj bude možné ovládat například Apple CarPlay či Apple Music, která bude vůbec poprvé instalována přímo v infotainmentu jakéhokoliv vozu.

porsche-taycan-interier-3-min

Foto: Porsche

Pohled na část interiéru vyhrazenou spolujezdci

Celý interiér si budou zájemci moci ladit do čtyř základních barevných variant, které však půjde více individualizovat různým druhem obložení, chromováním a dalšími detaily. Ve voze s nulovými emisemi bude možné nalézt i ekologické čalounění, protože Porsche chce nabídnout speciální tkaninu z mikrovláken Race-Tex, které jsou částečně tvořeny recyklovaným polyesterem. Na koberečky vozu bude zase použito vlákno Econyl, které je vyráběno recyklací rybářských sítí.

Nadšení tak bude Taycan vyvolávat nejen svým exteriérem, ale i interiérem. Přesvědčit se o tom budeme moci již 4. září, kdy Porsche svou novinku oficiálně představí v produkční verzi. Až tedy někdy tuto elektrickou prvotinu od Porsche uvidíte, zkuste nenápadně nahlédnout dovnitř, třeba skrze jeho malé okénko vyrobené v Česku, a pokochejte se krásou moderní automobilové technologie ztělesňující budoucnost automobilového průmyslu.

porsche-taycan-interier-4-min

Foto: Porsche

Skica interiéru Porsche Taycan

porsche-taycan-interier-1-min

Foto: Porsche

Skica interiéru Porsche Taycan

porsche-taycan-interier-5-min

Foto: Porsche

Skica interiéru Porsche Taycan