Jízda v oblacích. Red Bull zavěsil na balón malý bikepark a poslal do něj BMX jezdce

Takzvaný bowl byl vyroben z podobných materiálů, z jakých firma dělá své formule. I proto vážil „pouhých“ 1,7 tuny.

Filip HouskaFilip Houska

kriss-kyle-1

Foto: Eisa Bakos/Red Bull Content Pool

Britský BMX jezdec Kriss Kyle během jízdy ve výšce šesti set metrů

0Zobrazit komentáře

Ani strach z výšek ho neodradil od toho, aby se britský BMX jezdec Kriss Kyle chopil hlavní role v dalším z adrenalinových projektů, kterými Red Bull smršťuje hranice mezi možným a nemožným. Ostatně koho by napadlo zavěsit na horkovzdušný balón malý bikepark, vyletět s ním do výšky šesti set metrů a nechat do něj slanit člověka, který by v něm na kole skákal tak jako na pevnině? A navíc čelil nebezpečí vypadnutí?

Kriss Kyle jezdí profesionálně na BMX už patnáct let, tedy od svých šestnácti – a to natolik dobře, že si ho do seznamu sponzorovaných sportovců vybral Red Bull. Nevyžívá se ale jen v tricích na rampách, naopak si rád zajezdí také na horském kole ve vysokých kopcích, jejichž prostředí mu právě vnuklo nápad na jeden z nejbláznivějších počinů, které kdy udělal.

Přemýšlel nad tím, jak se oprostit od povrchu zemského a alespoň jednou si zajezdit v bikeparku, který by se vznášel nad pevninou a neměl žádné stabilní ukotvení. Na kus papíru načrtl horkovzdušný balón, pod ním uchycený bowl (jinak řečeno bazén s rádiusy pro ježdění) a v něm malého panáčka. Výtvarná práce hodná žáka prvního stupně se setkala s úspěchem.

Jeho tým mu nejprve navrhl bowl ze dřeva, vážil však šest tun, což by balón neunesl. Potřeboval podstatně nižší váhu. Měl ovšem to štěstí, že na britských ostrovech sídlí divize Red Bullu plná inženýrů, kteří pracují na formulích pro stáj Red Bull Racing – a kteří mají k dispozici aerodynamické materiály, které by Kyleův problém vyřešily.

red-bull-2

Foto: Sam Dugon/Red Bull Content Pool

Kriss Kyle

Standardně tamní inženýři vylepšují zejména monopost mistra světa Maxe Verstappena, na nějaký moment ale svou běžnou práci odložili a zaměřili se na zdokonalení onoho malého bikeparku tak, aby vážil co nejméně. Hmotnost smrskli na 1,7 tuny, což už by speciálně upravený – a oproti normálu šestkrát tak velký – horkovzdušný balón měl unést.

Po úvodních testech funkčnosti na pevnině se mohlo jít do skutečné akce v oblacích. Balón se zavěšenou konstrukcí a týmem lidí vystoupal do výšky okolo šesti set metrů, odkud Kyle slanil z koše přímo dolů do bowlu. Tam popadl své kolo – a zbytek už nejlépe ilustruje níže přiložené video. „Snil jsem o tom tak dlouho,“ řekl britský BMX jezdec.

„Vždycky mi ale faktor výšky připadal jako obrovské břemeno. Už několikrát jsem se musel přenést přes své obavy, ale nic se nedalo srovnat s tímto. Muset přelézt přes okraj koše, abych se dostal dolů do bikeparku pod ním. Byl to tak šílený zážitek. Bez asistence a povzbuzování kamarádů, kteří mi pomohli dolů, bych to nezvládl,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv počasí týmu vyšlo – ostatně právě na ideální, respektive slunečné a bezvětrné podmínky čekali dlouhých jedenáct měsíců –, Kyle musel počítat s tím, že bude jezdit až v minus dvanácti stupních Celsia. Ani to ale neovlivnilo jeho výkon. A naštěstí pro všechny nemusel být použit ani padák, který měl Kyle pro jistotu na zádech.

„Byl tam takový klid. Vzpomínám si, jak jsem se rozhlížel kolem a říkal si, že jízda na tomto malém kole mě dostala až sem. Samotné ježdění ale pro mě bylo příšerné – bylo minus dvanáct, bowl se hýbal a padák mi úplně vyčerpával energii,“ zmínil Kyle, který si už dříve vyzkoušel podobně adrenalinový zážitek – v Dubaji seskočil na BMX z vrtulníku.

Retro, které vynikne. Nové logo hokejového mistrovství světa v Česku rozbouřilo internet

Smějící se puk v národních barvách, to je nový symbol pro očekávaný hokejový šampionát v roce 2024. A co teprve ty „pukotikony“...

Filip HouskaFilip Houska

iihf_1-1

Foto: IIHF / CzechCrunch

Oficiální logo Mistrovství světa v ledním hokeji 2024

0Zobrazit komentáře

Příští rok bude Česko hostit další mistrovství světa v ledním hokeji, a proto je nejvyšší čas na něj pomalu lákat. Například nově představeným oficiálním logem, jehož podoba vyvolala na českém internetu nespočet reakcí – každý má k malému, roztomile se smějícímu puku, který bude příští ročník šampionátu v Praze a Ostravě symbolizovat, co říct. Ať už jsou ale názory jakékoliv, splnilo to představu tvůrců. Nové logo má totiž hlavně vyvolat „vášeň a emoce“.

„Co na to říct? Zkuste si vygooglovat logo, jaké mělo mistrovství světa ve fotbale v roce 2006 v Německu,“ říká na úvod oceňovaný český designér a grafik Lumír Kajnar, který v obou logách spatřuje jistou podobnost – obě totiž vsadila na efekt smajlíků, v případě hokejového mistrovství světa v Česku ale (pochopitelně) nejde o fotbalový míč, nýbrž puk, který má být podle tvůrců „srdcem hokeje“. Ostatně i tak zní slogan šampionátu – Srdce do hry.

„Naším úkolem bylo vytvořit design, který se co nejvíce přiblíží emocím a vášním spojeným s jedinečnou oslavou ledního hokeje v Česku,“ řekl Petr Bříza, předseda organizačního výboru mistrovství světa v ledním hokeji 2024. „Tvorba loga je velmi specifická disciplína, protože jsou ze strany Mezinárodní federace ledního hokeje definována základní pravidla. Každá země má ale možnost vnést do loga svůj národní styl,“ dodává.

Symbolika puku je logická – a navíc i tematická, protože v Česku se vyrábějí puky pro celý svět –, využití základního prvku ledního hokeje pro novou vizuální identitu ovšem rozproudilo sociální sítě hlavně z důvodů, v jaké grafice je proveden. Objevují se i názory, že logo působí až příliš retro, takříkajíc devadesátkově, a působí dětinsky. Jak ale Kajnar pro CzechCrunch doplňuje, působí pozitivně a odvážně.

iihf_1-1920-x-1280-px

Foto: IIHF / CzechCrunch

Puk coby symbol nadcházejícího šampionátu v Česku

„Obdivuji jakousi sebeironičnost a jak rychle si k němu vytvoříte vztah. Takový knedlík. To si málokdo troufne o sobě prohlásit. V řadě log Mezinárodní federace ledního hokeje rozhodně vystupuje. Nabourali jsme vyšlapanou cestičku nastavené šablony,“ říká Kajnar, který za svou práci získal několik ocenění v českých i mezinárodních soutěžích a spolupracoval mimo jiné s Českou pojišťovnou, Kooperativou, Českou spořitelnou či Letištěm Praha.

Marketingová agentura Unicorn Attacks společně s Petrem Štěpánem a Bohumilem Vašákem, která za novou vizuální identitou stojí, uvádí, že grafika se navíc nemá stát pouze statickým prvkem v komunikaci mistrovství, ale také by měla dobře fungovat ve virtuálním prostředí. Český designér Václav Kudělka, který pro CzechCrunch mimo jiné komentoval i nové turistické logo města New York, právě v kreativnějším využití novinky vidí využití.

„Dokážu si představit, že to bude milé a bude to fungovat přesně tak, jak má. Pobíhající maskot bude jistě veselý – pokud to rozanimují, tak to také v propagaci bude působit negenericky. Osobně si myslím, že je to stokrát lepší cesta než nějak variovat lva, který je v rámci Česka a sportu zneužitý snad v každé podobě,“ doplňuje Kudělka. „Uznávám ale, že první dojem, co to ve mně vzbudilo, byl, že je to jak redesign Občanského fóra,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S hravostí se pojí i příchod takzvaných pukotikonů, tedy sady speciálních emoji ve tvaru puku, která jsou v modro-bílé barevné kombinaci a přicházejí v počtu deseti kusů. Ty se budou používat také pro různorodé situace s tím, že se jejich množství může postupně rozšiřovat v závislosti na aktuální situaci. Součástí je i nový styl písma, který je podle obou oslovených designérů dobrou cestou a „při správné aplikaci může tato kombinace dobře fungovat“.

„Porovnejte si loga hokejových mistrovství světa za posledních deset let. Ono to nové fakt vynikne,“ doplňuje Kajnar. Samotná podoba oficiálního maskota má být odhalena v nadcházejících měsících, na něj pak na podzim bude navazovat další komunikace a také spuštění první várky vstupenek. Šampionát jako takový vypukne 10. května a Praha i Ostrava budou hostit po jedné osmičlenné základní skupině.