Jižní Tyrolsko na elektrokole. Nejlepší způsob, jak si vychutnat Alpy s úsměvem a bez infarktu
Ušlapat Alpy nemusí být pro každého. S elektrokolem si je však vychutnají i ti, kdo nemají cyklistiku příliš v lásce.
Cyklistika byla vždy silně spjata s horským prostředím. Ostatně to nejlepší z největších závodů vždy slibují horské etapy. Jenže pohybovat se na kole v oblastech jako jsou Alpy, je vskutku náročná disciplína, kterou běžný hobby jezdec nemusí udýchat. Jedno řešení se však nabízí – a tím je elektrokolo. V Jižním Tyrolsku jsme si proto dvě půjčili, abychom vyzkoušeli, zda pro nás budou horské masivy se silou elektřiny brnkačka.
Mezi cyklisty jsou dva tábory. Zatímco první nedá na elektrokola dopustit, protože si díky nim dokáže užít celodenní švih, aniž by na konci dne plival plíce, druhý tábor se na kola s elektromotorem dívá skrz prsty. Musím se přiznat, že osobně patřím spíše do druhé skupiny. Jízda na elektrokole mi spíš než cyklistiku připomíná jízdu na babiččině mopedu, na kterém jsme se proháněli o prázdninách po vsi.
Nikdy jsem se zkrátka nemohl zbavit pocitu, že mi kolo pomáhá až příliš a celé je to podvod. Nebo že naopak zbytečně do kopce vláčím nadbytečnou váhu elektromotoru a baterie. Zároveň však dokážu pochopit ty, kteří nedají na elektrokolo dopustit, protože jsou na něm schopni urazit podstatně delší trasy, a tedy toho i více vidět a zažít. Navíc konstantní výkon v nižších tepových hladinách je pro tělo přeci jen o něco příznivější, než když při dojezdu na vrchol kopce má vaše srdce potřebu dát si pauzu.
O to více jsem se těšil na to, až si během našeho výletu do Jižního Tyrolska budeme moci zapůjčit elektrokola a vydáme se s nimi vstříc masivům. Na testování jsme byli dva. Já občas tretru do SPD pedálu zacvaknu, kolegyně však reprezentovala tu skupinu lidí, pro které je cyklistika asi tak příjemná, jako oblékání ponožky na mokrou nohu. Jde to, ale nikdy ne s radostí.
Našimi horskými oři se staly kola Cube Reaction Hybrid Pro, tedy střední třída mezi horskými elektrokoly, která jsou dostupná za zhruba 75 tisíc korun. Princip jejich fungování je relativně jednoduchý. Na ovladači stačí nastavit úroveň výpomoci elektřinou, v našem případě jich bylo k dispozici pět, a pak už jen šlapat. Tedy „šlapat“ v momentě, kdy elektromotor pomáhá nejvíce a makat v momentě, kdy si veškerou podporu vypnete.
Vzhůru do nekonečna
Kdo není fanouškem plánování, je pro něj nejjednodušší zavítat na informační stránky Jižního Tyrolska, kde jsou naservírovány možné okruhy jak na zlatém podnose s veškerými informace o náročnosti, délce, času apod. Trasu pro náš cyklovýlet jsme si však zvolili sami tak, abychom kola otestovali na silnici, v terénu, nepříjemném terénu a brutálním terénu, v kopcích i na rovinkách.
Největší nuda byl samozřejmě asfalt, čemuž se není na horském kole zas tolik co divit. Díky elektrokolu však člověk dokáže velmi rychle krájet výškové metry, které jej dělí od pravé zábavy. I po pár kilometrech tak měla kolegyně stále úsměv na tváři. A já výčitky, že jsme tomu zatím příliš nedali. Pravá zábava přišla v terénu, když jsme odbočili na štěrkovou stezku vedoucí vzhůru do kopců. Ta byla narušena několika říčkami, které vytvořily malé kamenité koryto, a horské kolo najednou začalo dávat smysl.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs