Jsme jeden z nejnezdravějších národů. Odborníci navrhují vyšší zdanění limonád, prospělo by lidem i rozpočtu

Spotřební daň na slazené nápoje by prý mohla přinést do státní kasy až 2,7 miliardy korun. Zároveň by ale prospěla i tělesné kondici Čechů.

Měly by výrobci slazených nápojů platit vyšší daně?

0Zobrazit komentáře

Daně jsou v Česku v poslední době velké téma. To proto, že jejich změny jsou podstatnou součástí vládního konsolidačního balíčku, který nedávno schválila sněmovna. Mění se i zdanění slazených nápojů, které se mají od nového roku přesunout do skupiny výrobků s vyšší sazbou DPH. Výzkumná organizace PAQ Research ale před časem ukázala, jak by stát mohl z limonád a dalších tekutých pochutin získat mnohem víc. A ještě tím prospět nám všem.

PAQ Research dlouhodobě platí za uskupení, které se nebojí mluvit o problémech současného Česka a ukazovat ně – ať už jde o boj s chudobou, sociální nerovnosti, nebo měnící se politické názory. A její zakladatel Daniel Prokop je i členem takzvaného NERVu, tedy národní ekonomické rady vlády. I proto nedávno spolu se svými výzkumníky navrhnul, aby se na slazené nápoje zavedla spotřební daň. Tedy taková, která se přidává k vybraným výrobkům, jako je alkohol, cigarety nebo pohonné hmoty, s cílem regulovat jejich cenu. Pro Česko by byl podle PAQ Research vhodný takzvaný polský model, který ve výši daně zohledňuje koncentraci cukru v nápoji.

„Nabyli jsme dojmu, že debata o zdanění alkoholických nápojů, obzvlášť tichého vína a úvahy o vyšší sazbě DPH pro slazené nápoje postrádaly kvalitní analytické materiály, ze kterých by mohli čerpat jak politici, tak širší veřejnost,“ říká pro CzechCrunch k tomu, proč se s kolegy do počtů pustil, analytik Jakub Komárek z PAQ Research.

Dobře nastavená spotřební daň na slazené nápoje by podle jejich výpočtů vybrala do státní kasy 2,7 miliardy korun. Jak ale autoři studie sami dodávají, primárně by se daň ze slazených nápojů měla zavést hlavně kvůli zlepšení zdravotního stavu populace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Daňový výběr by zčásti mohl kompenzovat společenské náklady generované nadměrnou spotřebou zdraví škodlivých látek, ať už to je cukr, či alkohol. Pokud se naučíme efektivně využívat spotřební daně, aby motivovaly výrobce k produkci a spotřebitele ke konzumaci zdraví prospěšnějších produktů, budeme mít větší šanci najít finanční zdroje pro kvalitnější školství či nižší daňovou zátěž chudých regionů,“ dodává Komárek.

Ministerstvo financí, které má daňový balíček ve své gesci, na dotaz CzechCrunche odpovědělo, že i když se dodatečné zdanění slazených nápojů v rámci projednávání konsolidačního balíčku řešilo, nakonec padlo rozhodnutí jej nezavádět. Ministerstvo argumentuje tím, že by to bylo velmi složité daňové opatření. „Při rozlišování slazených a neslazených nápojů by vznikaly paradoxní situace například v nápojových automatech, kde by bylo nutné hlídat, zda uživatel nakoupí kávu bez cukru, nebo navolí kávu s cukrem. A podle toho by se musela lišit sazba DPH a tím i konečná cena pro spotřebitele.“

Podle ekonoma Tomáše Sedláčka ale složitost systému nehraje roli. Všechny daně jsou totiž složité. „Jsme jedním z nejnezdravějších národů, spotřeba jak tuků, tak cukrů by se měla radikálně omezit. Podobně na tom bylo kdysi s tukem Finsko. Teď jsou jedním z nejzdravějších národů,“ uvedl pro CzechCrunch.

fitkichen-2

Přečtěte si takéVe FitKitchen rozvezou 4 000 jídel denně a míří k obratu 100 milionůOd zatavování krabiček žehličkou k obratu 100 milionů. Ve FitKitchen připraví čtyři tisíce jídel denně

Opatření podpořil za Hospodářskou komoru její viceprezident Tomáš Prouza. Ten podle svých slov vnímá potřebu bojovat s civilizačními chorobami ve společnosti a zároveň podotýká, že návrh je z jeho pohledu dobrým vodítkem i pro producenty limonád a dalších slazených nápojů: „Oceňujeme, že návrh je jednoznačně motivační pro výrobce i spotřebitele, protože dává jasnou finanční výhodu těm, kteří sníží podíl cukru ve svých výrobcích, i těm, kteří se rozhodnou omezit rizika ve svém stravování. A zkušenosti ze zahraničí jasně dokazují, že správně nastavené zdanění slazených nápojů přináší nejen významné prostředky do státního rozpočtu, ale skutečně mění chování významné části populace.“

Podle návrhu PAQ Research by se nápoje měly danit podle množství cukru na jeden litr tekutiny. Čím víc cukru, tím vyšší daň – to je onen zmiňovaný polský model. Zdanění podle množství cukru v nápojích je i podle WHO nejefektivnějším opatřením jak snížit spotřebu cukru v populaci. Má totiž vést ke dvěma jevům zároveň. Kromě toho, že si lidé budou méně sladké pití kupovat, výrobci se také budou snažit prodávat nápoje s menším obsahem cukru.

„Víme, že citlivost spotřebitelů na cenu slazených nápojů je relativně vysoká, a tak i nižší zdražení vede k substituci za zdravější varianty nápojů. Avšak hlavní pozitivní efekt probíhá skrz motivaci výrobců snižovat koncentraci cukru ve slazených nápojích,“ říká Jakub Komárek. A dále dodává, že v Polsku od zavedení spotřební daně na slazené pití už výrobce Coca-Coly sice ne o moc, ale přeci jen snížil množství cukru v nápoji. „Zatímco Coca-Cola se v Česku skládá z 11,2 procenta z cukru, v Polsku, kde je daň zavedena, je to již méně, a sice 10,6 procenta,“ uvádí Jakub Komárek.

V průměru v zemích, které zavedly daň ze slazených nápojů, poklesla konzumace slazených nápojů o patnáct procent.

V Česku by se pode návrhu PAQ Reseach spotřební daň na slazené nápoje pohybovala v řádu vyšších jednotek korun. Například u nápoje s hustotou cukru 50 gramů na litr by byla 3,4 koruny. Opatření už funguje ve dvanácti zemích Evropy a padesáti zemích světa. V Evropě si připlatí za cukr v nápojích obyvatelé Finska, Maďarska, Francie, Belgie, Irska, Lotyšska, Portugalska, Spojeného království, Estonska, Norska a Chorvatska. Polsko zavedlo cukrovou daň předloni. „V průměru v zemích, které zavedly daň ze slazených nápojů, poklesla konzumace slazených nápojů o patnáct procent,“ dodává Komárek.

Mimo starý kontinent opatření pozitivně zafungovalo například v Mexiku, které se potýká s epidemií obezity způsobenou právě velkou oblibou slazených nápojů. Daň na ně v Mexiku zavedli v roce 2014 – a ještě tentýž rok klesla jejich spotřeba plošně o 6 procent, u sociálně slabších vrstev pak o 9 procent. Hlavně chudší Mexičani vyměnili lahve Coca-Coly za balenou vodu.

Česká republika je na třetím místě evropských zemí, které se potýkají s nadváhou. Množství Čechů starších 15 let, kteří pijí alespoň jeden slazený nápoj denně, je sedmé nejvyšší v Evropské unii. Slazené nápoje jsou i u dětí jedním z důvodů nadváhy a obezity. Obezitolog Jan Boženský v rozhovoru pro Deník N uvádí, že se setkává ve své ambulanci s dětmi, které jsou schopné za měsíc „vypít“ dvě kila cukru. To je 24 kilo cukru za rok. Když dítě přestane limonády pít, výrazně zhubne.

„Dobře designovaná daň by v Česku měla mít efekt. A to zejména mezi skupinami s vysokou konzumací slazených nápojů, nadváhou a cenovou citlivostí, tedy mezi mladými nebo chudšími lidmi. Nelze si slibovat zázraky – pokud například dojde k dvaceti- až třicetiprocentnímu omezení konzumace cukru ve slazených nápojích, které tvoří jen část příjmu cukru, je celkový efekt na snížení příjmu cukru v nižších jednotkách procent. Takže jde jen o jedno z mnoha opatření pro zlepšení životního stylu,“ uzavírá zakladatel PAQ Research Daniel Prokop.

Nad budoucí prosperitou Brna se zamyslí úspěšní podnikatelé, regionální politici i dánská futuristka

Na třetím ročníku konference Velvet Innovation pořádané 15. listopadu se brněnská startupová a technologická scéna ukáže v plné síle.

Brno se začalo v létě řídit novými stavebními předpisy

Foto: Leonhard Niederwimmer/Unsplash

V Brně se odehraje další ročník konference Velvet Innovation

0Zobrazit komentáře

Podnikatelské úspěchy z jižní Moravy potvrzují, že v Brně se startupům a inovacím daří. Inovační agentura JIC pořádá třetí ročník mezinárodní konference Velvet Innovation, na které se setká technologická a byznysová komunita s investory, výzkumníky a politiky z Česka i ze světa. Na programu je zamyšlení nad budoucností pohledem dánské futuristky Darii Krivonos i panelové diskuze s osobnostmi českého byznysu, politiky či zástupkyní Evropské komise a americkým velvyslancem.

Konference Velvet Innovation, které je CzechCrunch mediálním partnerem, vznikla jako vyvrcholení celoročních setkání pod hlavičkou Velvet Innovation, jež pořádá agentura JIC (Jihomoravské inovační centrum) pro brněnský region. Po dvou ročnících, které byly jen pro pozvaný okruh lidí, se tato výroční akce otevírá široké veřejnosti. Letos se bude vše točit kolem budoucnosti regionu ve světle globálních výzev a řešení otázky, co mohou technologické inovace nabídnout pro udržitelnou prosperitu Brna, Česka i celého světa.

Na konferenci, která se koná 15. listopadu 2023 v Hotelu Passage v Brně, vystoupí přes tři desítky podnikatelů, inovátorů a další osobností, ať už s inspirativními přednáškami na třech paralelních scénách, nebo v rámci panelových debat zaměřených na udržitelný rozvoj jihomoravského regionu a potřebné kroky k jeho zářné budoucnosti.

„Konference je unikátní v tom, že se tu mezi sebou setkávají zástupci napříč celým inovačním ekosystémem, lidé z veřejné správy, korporací, podnikatelé, vědci, vedení akademických institucí,“ domnívá se David Uhlíř, ředitel pro strategii inovační agentury JIC a mimo jiné také bývalý prezident Evropské sítě inovačních agentur EBN.

velvet-innovation

Foto: Velvet Innovation

Konference Velvet Innovation

Podle jeho slov je myšlenka Velvet Innovation vlastně globální: „Inovace jsou jednou z cest, jak zvládnout aktuální globální výzvy. Ať už je to kyberbezpečnost, stárnutí populace, nebo třeba změny klimatu – inovace mohou být klíčovým nástrojem, který lidem pomůže efektivně projít obdobím opravdu velkých změn, a současně cestou, jak z výzev vytvářet nové příležitosti.“

Budoucnost začíná vizí

Zajímavým jménem na seznamu hostů je dánská futuristka a šéfka Copenhagen Institute for Futures Studies Daria Krivonos, která se podělí o myšlenky, jak se celý region může připravit na budoucnost, aniž by se nechal brzdit strachem ze změn, nejistotou a kognitivním zkreslením. V doprovodném panelu se pak Daria Krivonos zamyslí spolu s hejtmanem Jihomoravského kraje Janem Grolichem, ředitelem organizace Fakta o klimatu Ondrášem Přibylou a sociologem Danielem Prokopem nad budoucí vizí jižní Moravy.

Přednášky a diskuze proběhnou ve třech paralelních blocích. Brněnští podnikatelé Petr Palas, který založil platformu pro správu obsahu Kontent.ai, a zakladatel Smartlooku Petr Janošík se podělí o své úspěšné startupové příběhy. O budoucnosti práce budou diskutovat odborníci v panelu moderovaném Filipem Dřímalkou, který firmám pomáhá s digitální transformací skrze své firmy Digiskills a Digitask.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Budoucnost mobility proberou zástupkyně Evropské komise Rosalinde van der Vlies s ředitelem inovací za ministerstvo dopravy a zástupci firem Honeywell a Škoda X. A v rámci diskuze, kterou moderuje Petr Knap z EY, přijde řeč i na adaptaci principů udržitelnosti do byznysových modelů nebo sdílení zkušeností ze spolupráce mezi startupy a korporacemi.

Startupy a investoři

Nedílnou součástí startupového a investičního světa jsou investoři. V rámci konference Velvet Innovation se v panelu setká americký velvyslanec Bijan Sabet, který sám působí jako venture kapitálový investor, s českými představiteli startupových fondů Purple Ventures, Evolution Equity Partners a zástupkyní rakouského fondu 3VC. Diskuzi povede další zástupce investičního světa, Miloš Sochor z Y Soft Ventures.

V rámci konference proběhnou i tři prezentační bloky. Prvním je Startup Spotlight, na kterém se představí začínající startupy z jižní Moravy spolupracující s inovační agenturou JIC, CzechInvestem či Impact Hubem. Z těchto prezentací vyberou účastníci konference jednoho vítěze, stejně jako v dalším bloku s názvem Emerging Innovators. Ten zase nabídne přehlídku studentských projektů úspěšných v soutěžích Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Svůj nesoutěžní prostor pak dostanou v bloku Innovation Leaders i zástupci zajímavých ekosystémových projektů na podporu inovací.

velvet-innovation2

Foto: Velvet Innovation

Na akci Velvet Innovation vystoupí také Jiří Hlavenka

hailey

Přečtěte si takéHailey Bieber královsky vydělala, Justin Bieber se trochu zbláznilJejí muž se byznysově zbláznil, ona královsky vydělala. Svou virální kosmetiku prodala za miliardy

Právě poslední jmenovaný blok uvede známý brněnský patriot a zkušený startupový investor Jiří Hlavenka, který poslední roky působí i jako zastupitel Jihomoravského kraje pro vědu, výzkum a inovace. „Naprosto výjimečná je tu sounáležitost všech aktérů inovačního ekosystému. Ať už jsou to velké korporace, střední firmy, startupy, investoři, nebo kdokoliv další – všichni vnímají, že když budou pomáhat k tomu, aby rostl celý ekosystém, tak se to vrátí i jim samotným,“ sdílí své nadšení Hlavenka.

Konference Velvet Innovation se letos poprvé otevírá každému, kdo fandí inovacím a novým technologiím. Akce se uskuteční 15. listopadu 2023 v Hotelu Passage v Brně a kromě tří paralelních bloků přednášek se účastníci mohou těšit na vyhlášení ceny Startup roku JMK – cena za udržitelnost, kterou předá Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje. Vstupenky pořídíte přímo v konferenční aplikaci.