Jsou jen dva, ale vydali hry za desítky milionů. Teď čeští vývojáři tvoří kombinaci Diabla a Doomu
Herní studio Trickster Arts tvoří pouze Matouš Ježek a Ladislav Týč. Už třemi hrami dokázali, že i nevelká firma může naplnit velké ambice.
Velké ambice mohou mít – a především úspěšně naplňovat – i nevelké firmy. Pražské herní studio Trickster Arts to se svými hrami dokázalo už třikrát. A to ho tvoří pouze dva vývojáři. Ti nyní chystají už čtvrtý důkaz. Nese jméno Dreadhunter a má být divokou, ale promyšlenou akcí, ve které budete potřebovat rychlé prsty i bystrou mysl. Bere si totiž inspiraci z ďábelského Diabla i démonického Doomu.
Na začátku byla prostá a mnoha hráčům věrně známá touha vytvořit vlastní hru. Vývojář Matouš Ježek s ní zamířil na internetové fórum o českých videohrách. Tam potkal Ladislava Týče, studenta ČVUT, který v diskuzi prezentoval své menší hříčky na mobilní telefony. „Úplně naslepo jsem mu poslal stránku konceptu s jediným obrázkem, jak by měla moje hra vypadat. A od té doby spolu děláme hry. Letos už je tomu deset let,“ popisuje Ježek pro CzechCrunch vznik studia Trickster Arts.
Pár měsíců po šťastném setkání vydali svůj premiérový počin Hero of Many. Dnes, o dekádu později, Ježek s Týčem chystají už čtvrtou hru. V akci Dreadhunter by chtěli spojit ty nejzábavnější prvky dvou naprosto ikonických videoherních značek, Diabla a Doomu. To zní jako dost ambiciózní cíl, ale ačkoliv jsou jen dva, úspěchu i zkušeností mají Trickster Arts na rozdávání.
Ježek dříve pracoval pro studio 2K Czech, ale s přibývajícími roky mu přibývaly i argumenty pro vydání vlastního titulu. „Byla to super zkušenost. Ale jak jsem postupoval v kariérním žebříčku, místo dělání her jsem jen odpovídal na maily. Došlo mi, že mě víc baví vyhrnout si rukávy a hry tvořit. To mi přináší větší radost, i když třeba výsledek nemá takový potenciál jako Mafia,“ říká s odkazem na slavnou českou herní sérii, za níž 2K Czech – dříve Illusion Softworks – stojí.
Ale byť má nezávislá tvorba Trickster Arts skutečně menší potenciál než Mafia, rozhodně ho nemá malý. Tři dosud vydané hry pražského studia za deset let překonaly patnáct milionů stažení. To je samo o sobě impozantní, ale pouhý zájem další vývoj financovat nemohl. Autorská dvojice však dosáhla i na zajímavé tržby. Jak Matouš Ježek poodhaluje: „Řádově jsou to desítky milionů korun.“ Ve dvou lidech.
„V roce 2012 jsem přitom měl peníze asi na deset měsíců života. A za tu dobu jsme museli zvládnout vydat naši první hru Hero of Many,“ přibližuje spoluzakladatel. To se povedlo, téměř tisícovka hráčských recenzí na Google Play nebo Steamu se shoduje na velmi kladném hodnocení. Ještě větší úspěch a stažení od více než deseti milionů uživatelů získal druhý titul Hackers z roku 2016, jenž vyšel na mobilní telefony. Před třemi lety pak už opět i na PC dorazila fantasy akční hra na hrdiny Monolisk.
Tedy pro úplnou přesnost je nutné dodat, že pouze dva na to všechno Týč a Ježek vždycky nebyli. Za deset let s nimi spolupracovalo několik externistů například na záležitostech týkajících se serverů nebo zvuku. S muzikálním podkresem Dreadhunteru tak pomáhá slovenský hudebník Matúš Široký. Skládat songy je totiž jedna z mála disciplín – snad jediná –, kterou dynamické duo nezvládá. „Jinak si celý vývoj děláme sami. Od designu po marketing,“ říká Ježek. V takovém nastavení pracují oba vývojáři od založení Trickster Arts.
S výjimkou dokončení Týčových studií v úplných počátcích Trickster Arts se oba spoluzakladatelé věnují hernímu vývoji na plný úvazek. A žijí pouze z toho, co jejich hry vydělají, tedy bez externího financování. Důvod je nabíledni, zachování si tvůrčí svobody. Kreativita nespoutaná korporátními řetězy je tak dovedla i k právě chystané hře. Ke Dreadhunteru, který kombinuje Diablo a Doom.
Z prvně jmenovaného si bere izometrický pohled (tedy hezky česky šikmo seshora) a vylepšování ovládané postavy. Tou je v Diablu některý z archetypálních fantasy hrdinů meče a magie, v Dreadhunteru je to nositel mechanického bojového obleku. Tím se hra naopak spíš přibližuje k Doomu, kde hlavní bijec démonů nosí futuristický pancíř. Mnohem víc si ale z kultovní střílečky bere svižný způsob boje proti pekelně protřelým a rozmanitým nepřátelům, který prověří mušku i reflexy.
Dreadhunter bude takzvaný twin-stick shooter, tedy střílečka určená primárně pro ovládání na dvou páčkách gamepadu. To je koncept blízký hlavně konzolovým hráčům, novinka Trickster Arts si nicméně alespoň prozatím prostřílí cestu pouze na počítače. Hráči ji ale samozřejmě dostanou pod kontrolu také pomocí běžné klávesnice a myši.
„Když před lety vyšla dnes už velmi populární konzole Switch od Nintenda, přišlo mi, že tohle je nový směr a že musíme mít hru, která se bude pohodlně hrát na ovladači,“ vysvětluje Ježek volbu ovládání. O správnosti úvahy podle něj svědčí i obří zájem po Steam Decku, tedy další „ruční“ konzoli, kterou na trh uvedla společnost Valve, jež provozuje platformu Steam. Právě na té Dreadhunter vyjde, o případném rozšíření na konzole rozhodne úspěch hry.