Jste to, co dýcháte. Znečištěný vzduch ohrožuje v Česku tisíce životů, senzory tuzemské firmy před ním pomáhají chránit

agdata2

Foto: Agdata

Jeden ze zakladatelů firmy Agdata Lukáš Musil s meteostanicí

0Zobrazit komentáře

Víte, jaká je kvalita ovzduší v obci, ve které žijete? Pokud vás nikdy nenapadlo si tuto otázku položit, vězte, že je občas dobré se nad ní zamyslet. Dle statistik, na které poukazuje společnost Agdata, jsou prachové částice ročně příčinou až 12 tisíc předčasných úmrtí v České republice. To je také důvod, proč se firma, za kterou stojí trojlístek zakladatelů Lukáš Musil, Jiří Večeřa a Jiří Musil, zaměřuje i na měření kvality ovzduší v obcích, čímž napomáhají starostům zlepšovat životní úroveň místa, které spravují.

Co oči nevidí, to srdce nebolí – v případě neviditelných prachových částic však mohou začít bolet průdušky, ve kterých se částice usazují. Během jednoho roku u nás na onemocnění spojená s vdechováním znečištěného vzduchu zemře 10 až 12 tisíc osob, v celoevropském kontextu je to až 350 tisíc úmrtí za rok.

Tato čísla jsou silně znepokojující a současně vyvolávají otázky, jak je na tom s kvalitou ovzduší právě to místo, ve kterém zrovna sami žijeme. Odpověď přináší řešení Agdata City, které je schopné podávat informace o míře znečištění vzduchu dokonce v reálném čase.

agdata-founders

Foto: Agdata

Trojice zakladatelů startupu Agdata: Lukáš Musil, Jiří Večeřa a Jiří Musil

Byť se Agdata profiluje především jako společnost zaměřující se na digitální revoluci v zemědělství, ve svých rukou drží i takové technologie, které mohou namísto farmářům pomáhat starostům obcí. Onu zemědělskou revoluci Agdata rozdmýchává skrze cloudovou platformu spolu s celou řadou čidel a senzorů přímo na polích, které sbírají množství dat, jež farmářům usnadňují jejich práci a snižují vynaložené náklady.

A pokud lze měřit kvalitu vzduchu nad vyoranou brázdou, proč by něco takového nebylo možné i v ulicích? Agdata proto v červnu loňského roku představila nové řešení vyvinuté pro potřeby obcí a monitoring znečištění vzduchu, který dýchají jejich obyvatelé. A jak se ukázalo, starostové mají o takovou službu zájem.

Přes 30 obcí po celé zemi

Po roce se totiž počet obcí, které využívají systém Agdata City, rozrostl na více než třicet. Po pilotních samosprávách na Moravě a ve Slezsku jej dnes využívají také v Praze, Chrudimi, Lounech či v sedmitisícových Přešticích na západě Čech. „Navzdory koronavirové pandemii a ztíženým možnostem, jak náš produkt dovézt a ukázat, jsme za rok zaznamenali nebývalý nárůst,“ říká Jiří Musil.

„Naším cílem bylo zapojit letos i nějaké samosprávy v Čechách, což se nám povedlo naplnit, a v současné době vyjednáváme také s několika městskými částmi v Praze a v Brně. Musím říci, že jsme takový zájem o data nečekali. Informace z našich přístrojů se podle našich propočtů dostanou k více než 250 tisícům obyvatel,“ dodává jeden ze zakladatelů projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po pilotních projektech nyní všechny obce za řešení platí. Nacenění je však v každém případě individuální. „Problémy s kvalitou ovzduší jsou v každé samosprávě zcela odlišné, proto se snažíme službu namixovat vždy na míru,“ vysvětluje Jiří Musil. Cena se podle něj pohybuje od 890 korun za měsíc za samostatný monitoring polétavého prachu až po 6 990 korun za kompletní monitoring kvality ovzduší.

Instalované meteostanice a senzory jsou v obcích schopny sledovat prašnost od nejjemnějších částic PM1, které se mohou usazovat v plicních sklípcích, až po okem viditelné smogové částice PM10. Zároveň umožňují monitorovat v reálném čase i množství oxidu dusičitého, siřičitého a uhličitého nebo ozonu.

agdata-hardware

Foto: Agdata

Hardware pro sledování kvality ovzduší od firmy Agdata

Starostové si mohou jednoduše nastavit hraniční hodnoty a o jejich překročení jsou informováni prostřednictví SMS zprávy či e-mailu. Efektivně tak lze před znečištěným vzduchem varovat třeba školky či školy. Zároveň lze informovat o stavu ovzduší také obyvatele dané obce, kteří tak mohou učinit potřebné kroky k tomu, aby se kontaminovanému ovzduší nevystavovali, což je vítaný benefit především nyní v době covidové pandemie.

„V nejbližší době spustíme registraci občanů do systému, aby měli i ve svém mobilu aktuální informace o klimatických podmínkách či kvalitě ovzduší ve svém okolí. Pro místní samosprávy připravujeme rozesílání SMS v rámci našeho rozhraní,“ přibližuje některé plánované novinky Jiří Musil.

„Rozesílání zpráv by mělo všem starostům ulehčit práci například v případě smogové situace, kdy mohou snadno a rychle varovat občany či ředitele mateřské školky, aby nechali zavřená okna. Před spuštěním je rovněž spolupráce s Mobilním rozhlasem, v rámci které by Agdata City mělo poskytovat data o ovzduší a klimatických podmínkách,“ dodává.

Lepší vzduch i u sousedů

Startupu Agdata, do kterého po Fire Capital loni investoval i Jiří Hlavenka, se během uplynulého roku podařilo řešení City dostat také za hranice země, konkrétně hned do pěti slovenských obcí. Jedná se například o města jako Partizánske či Levice a vypadá to, že Slovenskem expanze do zahraničí nekončí.

„I díky pilotnímu projektu v Petrovicích u Karviné se nám podařilo zaujmout rovněž polskou stranu Slezska. Jednáme s tamními starosty z popílkem velmi postižené lokality o instalaci senzorů a meteostanic. Takže v letošním roce nemusí zůstat jen u Slovenska, ale plánujeme i zapojení Polska nebo Maďarska,“ vysvětluje Jiří Musil.

Cílem Agdata je mít do konce příštího roku více než tisíc zapojených samospráv v Česku a sto měst či obcí v zahraničí. „Vyjádřeno počtem obyvatel bychom byli rádi, kdyby do našeho ekosystému byly zapojeny více než dva miliony lidí. Kvalita ovzduší je téma, které jen tak nezmizí. Čím více se o něj budou obyčejní lidé i samosprávy zajímat, tím lépe pro společnost,“ uzavírá Jiří Musil.

Fosilní paliva jsou na ústupu i v lodní dopravě. Největší přepravce Maersk jim už nevěří a nakoupí ekologičtější lodě

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Obří kontejnerová loď dánské společnosti Maersk

0Zobrazit komentáře

Tisíce kontejnerů na jedné lodi a několikatýdenní cesty napříč zeměkoulí. To je způsob, jakým se přepravuje většina světového zboží. Jedna z největších značek v tomto odvětví, dánská společnost A. P. Moller-Maersk, se teď rozhodla investovat 1,4 miliardy dolarů (30 miliard korun) do nové, ekologičtější flotily.

Největší kontejnerový dopravce po moři objednal osm lodí, které může pohánět ekologicky vyrobený metanol. Každá z nich bude moci převážet zhruba 16 tisíc kontejnerů a jejich dodávky mají začít v roce 2024. „Nevěříme dalším fosilním palivům,“ konstatoval viceprezident Maersku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. Dodal, že mnoho zákazníků společnosti tento přístup podporuje.

Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady. Podle údajů Mezinárodní námořní organizace (IMO) jsou to tři procenta z toho, kolik celkem vyprodukuje oxidu uhličitého člověk, a tento poměr poslední dobou roste. Veškerá doprava světa, včetně letecké nebo automobilové, odpovídá za zhruba 17 procent této sumy.

kontejner-maersk

Foto: Noel Broda/Unsplash

Maersk je největším provozovatelem kontejnerových lodí na světě

Organizace IMO, která je orgánem OSN a hlavním regulátorem lodní dopravy, usiluje o to, aby se do roku 2050 celkové emise skleníkových plynů v námořní dopravě snížily oproti roku 2008 alespoň o polovinu. V loňském roce vstoupila v platnost pravidla IMO, která mají omezit znečištění ovzduší snížením obsahu síry v lodním palivu.

Ekologičtější lodě pro Maersk dodá jihokorejská firma Hyundai Heavy Industries, nicméně nutno podotknout, že budou představovat jen přibližně tři procenta celkové kontejnerové kapacity společnosti. Nahradí však starší lodě ve flotile, čímž se ušetří přibližně jeden milion tun oxidu uhličitého ročně. Pro srovnání, lidstvo do ovzduší vypustí ročně 51 miliard tun oxidu uhličitého.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Maersk má opci na další čtyři lodě, které mohou být případně dodány v roce 2025, nicméně přiznává, že najít dostatek uhlíkově neutrálního metanolu od prvního dne jejich provozu bude náročné. Ekologická plavba není levná a takzvaný zelený metanol je podle Christiansena nejméně dvakrát dražší než fosilní topný olej s velmi nízkým obsahem síry, který dnes používá mnoho lodí.

Dánský přepravce se o snížení svého ekologického dopadu snaží i na dalších frontách. V únoru informoval, že všechna nová plavidla jeho flotily budou muset být schopna využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva. Společnost tehdy dále oznámila, že v roce 2023 spustí na moře malou kontejnerovou loď, kterou bude moci pohánět zelený metanol.

Toto nové plavidlo bude takzvaně uhlíkově neutrální a přispěje k plánu Maersku, jenž chce do roku 2030 své celkově vypouštěné emise snížit o 60 procent. V přechodu k zelenější námořní dopravě navíc není Maersk osamocen. Vlastník ropných tankerů Euronav si například objednal lodě, které budou schopné plout na čpavek nebo zkapalněný zemní plyn.

S přispěním ČTK.