Jurský park slaví 30 let od premiéry. Spielberg ukázal dinosaury jako živé a navždy proměnil svět filmu
Tyranosauři, brachiosauři, triceratopsové... Dinosauří dobrodružství bylo klíčovým okamžikem historie. A hlavně skvělý a skvěle vypadající film.
Někteří dinosauři v Jurském parku byli animatroničtí, třeba tady triceratops. Jinak se ale film spoléhal na digitální dinosaury
Je to ukázkový příklad hollywoodského blockbusteru. Jeden z největších hitů jednoho z nejoceňovanějších režisérů. A teď slaví třicet let od premiéry. Jurský park Stevena Spielberga měl devátého června 1993 předpremiéru, o dva dny později už se kina po celých Spojených státech a poté i ve světě třásla jako hladina vody ve sklenici, když se s dusotem blíží Tyrannosaurus rex. Byly z toho tři Oscary, pět pokračování a jedna z nejslavnějších značek v dějinách filmu.
Na počátku byla kniha. Napsal ji Michael Crichton, autor řady thrillerů, ve kterých často hraje velkou roli věda. Ať už to byla smrtící nákaza v románu Kmen Andromeda, nebo genetika právě v Jurském parku. Však sám Crichton vystudoval medicínu. Ale místo lékařské praxe se věnoval psaní bestsellerů, o které se s vidinou kasovních trháků v kinech rvala filmová studia. Nejinak tak tomu bylo i v případě dinosauří story, jejíž hollywoodská adaptace slaví třicítku.
O práva na natočení Jurského parku studia soupeřila dokonce ještě dříve, než knihu Crichton dokončil. Z jeho do té doby šestnácti románů se hned devět dočkalo filmového zpracování, například dobrodružné Kongo, sci-fi Koule či Pojídači mrtvých známí z pláten coby Vikingové s Antoniem Banderasem. Za jeden a půl milionu dolarů vyhrál závod o dinosaury Steven Spielberg s Universal Studios, dalšího půl milionu dostal samotný Crichton, aby připravil scénář.
Zájemců o Jurský park však bylo mnohem více. Takový James Cameron by využil zkušenosti s xenomorfními zabijáky. „Když jsem film Stevena Spielberga viděl, došlo mi, že bych pro Jurský park nebyl správnou volbou. Natočil film o dinosaurech pro děti, zatímco můj by byl jako Vetřelci,“ okomentoval finální výsledek. I když s masožravými choutkami T-rexe to až tak úplně dětské nebylo. A kdo ví, jak by asi vypadala verze pohádkově-hororového Tima Burtona. Nebo Richarda Donnera, který natočil sedmdesátkového Supermana či Smrtonosnou zbraň.
Podobně jako se lišily vize jednotlivých uchazečů, tak i psané dílo o zábavním parku původně mělo docela jinou podobu. Nejdřív se děj točil kolem studenta, který jednoho dinosaura opět přivede k životu. Ale Crichton si následně vcelku logicky usmyslel, že takový projekt genetického inženýrství by byl pro osamoceného výzkumníka nákladný. A tak svou knihu zasadil do prostředí komerční atrakce pro veřejnost na ostrově Isla Nublar.
Obrovskou atrakcí byl samozřejmě i film, který následoval tři roky po vydání knihy. Spielbergův Jurský park patří k těm nejlepším dobrodružným filmům v historii Hollywoodu. Samozřejmě také k těm nejvýdělečnějším. Tyranosauři a velociraptoři se v roce 1993 zakousli do tehdy rekordních tržeb přesahujících 900 milionů dolarů a drželi se jich zuby nehty po dlouhé čtyři roky, než připlul (a utopil se) Leonardo DiCaprio na Titaniku. Prehistorický úspěch se přitom zrodil i díky tomu, že Spielberg chtěl uctít zdánlivě béčkové filmy.
Konkrétně ty od Raye Harryhausena, který v padesátých a šedesátých letech mladého Stevena okouzlil svou animatronickou tvorbou s mechanicky rozpohybovanými loutkami. „Všechny ty příšery z filmů o monstrech mě inspirovaly. Ray Harryhausen byl umělec a kouzelník, který dokázal vdechnout život figurkám z plastelíny a drátů. A v nás dětech tak vyvolal radost i strach. Všechny ty údajně béčkové filmy byly pro mé malé já áčkovými,“ vzpomínal už před lety na Harryhausena slavný filmař.
Diváky v roce 1993 pak Jurský park uchvátil nejen snad univerzálně vděčným tématem dinosaurů, ale především jejich zpracováním. I dnešní optikou vypadají chladnokrevní obyvatelé pravěku jako živí a triky zůstávají z velké části realistické a uvěřitelné. Což se o vizuálních kouzlech jiných devadesátkových filmů rozhodně říct nedá. Ve výčtu skvěle zvládnutých disciplín je také nutné zmínit Spielbergova dlouholetého spolupracovníka Johna Williamse, který jako už tolikrát i pro Jurský park složil ikonický soundtrack.