K byznysu s elektronickými podpisy přišel jako slepý k houslím. Teď projekt Lukáše Vaněčka míří na první miliony v tržbách

Peter BrejčákPeter Brejčák

vanecek

Šéf Elektronického podpisu Lukáš Vaněček

Když chce firma soutěžit ve veřejných tendrech, podepsat dotační program, ale často jen komunikovat s úřady a státní správou, potřebuje v některých případech kvalifikovaný certifikát, tedy možnost elektronicky podepisovat dokumenty či pracovat s příslušnými aplikacemi. V takovém případě může jít daná firma za jednou ze tří akreditovaných certifikačních autorit: První certifikační autoritou, eldentity nebo na Českou poštu (služba PostSignum), kde si musí vystát frontu a všechny smlouvy a dokumenty vyplnit sama.

„Pokud bude mít štěstí, potká tam někoho, kdo tomu rozumí, a zřizováním tak stráví jen několik hodin. Pak si ještě dalších několik hodin bude všechno nastavovat na počítači,“ popisuje Lukáš Vaněček. „Když jsem to dělal poprvé, strávil jsem tím reálně celý den,“ pokračuje ve vyprávění pro CzechCrunch.

Lukáš Vaněček chce společnostem i fyzickým osobám tyto starosti ušetřit. Proto odbavení všech souvisejících záležitostí nabízí jako službu ve své příhodně se jmenující firmě Elektronický podpis.

Proces funguje jednoduše – za klientem dorazí konzultant kamkoliv po republice, připraví veškerou smluvní dokumentaci, nainstaluje související programy, případně přidá nezbytný hardware jako čipovou kartu nebo USB token. Většinou se to všechno (včetně vystavení certifikátu a vysvětlení fungování) stihne do hodiny a zástupce Elektronického podpisu pak už jen dokumentaci odevzdá České poště.

ep-screen

„Krása spočívá v tom, že člověk nemusí nikam chodit. Tuhle příšernou byrokracii, kterou spousta lidí dennodenně podstupuje, nemusí vůbec řešit, nechá ji kompletně na nás a do hodiny má všechno plně funkční,“ říká Vaněček s tím, že celý proces přitom podléhá přísným bezpečnostním podmínkám a ověřování totožnosti dané osoby.

I když jde na první pohled možná o malou a jednoduchou službu, za celým procesem se skrývá ziskový byznys. Firma podle vyjádření svého vlastníka meziročně z hlediska tržeb dvojnásobně vyrostla na jednotky milionů a daří se jí růst i nadále – služby Elektronického podpisu za poslední rok využilo přes 500 klientů. Zároveň však devětadvacetiletý podnikatel jedním dechem přiznává, že vzhledem k povaze tohoto produktu a byznysu není příliš potenciál na škálování za hranice Česka.

Vaněček se přitom k tomuto byznysu dostal v podstatě náhodou. Podnikání se věnuje už roky a aktuálně spoluvlastní například i digitální agenturu Digihive. Portfolio různých oborů, ve kterých působí, se však snaží diverzifikovat. „Doba stále více nahrává tomu, aby člověk stál na více pilířích,“ říká s tím, že ve všech oborech využívá své znalosti online prostředí a toho, jak cílit na zákazníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před necelými třemi lety na jednom fóru narazil na prodejní nabídku Elektronického podpisu. „Viděl jsem, že z čísel, které firma dosahovala, se dá dosáhnout i deseti- nebo dvacetinásobku. Tak jsem to koupil a přišel k tomu jako slepý k houslím,“ směje se Vaněček.

Prvních několik měsíců po získání portálu se věnoval orientaci v oboru, zasahuje do něj totiž národní i evropská legislativa, navíc se v ní průběžně mění podmínky. Valuace firmy při prodeji byla však opravdu nízká a vydělávat tak začal téměř okamžitě. „Původní majitel se tomu dále nechtěl věnovat a exit pro něj byl logický krok,“ říká Vaněček a dodává, že na odhadované tržby se mu postupně podařilo dostat.

Aby mohl byznys firmy nějakým způsobem škálovat, rozhlíží se i po dalších souvisejících oborech, z nichž zmiňuje oblast HSM (Hardware Security Modul). Zjednodušeně řečeno jde o velký kus „železa“, který se napojí do systémů, přesněji řečeno spisových služeb úřadů, nemocnic či magistrátů, kde pak ověřuje, podepisuje a pečetí dokumenty.

lukas-vanecek

Lukáš Vaněček

Každý dokument, který v orgánu státní moci vznikne, by totiž měl být při komunikaci s třetí stranou jednoznačně podepsaný nebo zapečetěný tak, aby bylo zřejmé, kdo jej vytvořil, podepsal nebo odeslal.

„V tomhle se dostáváme do pestřejšího oboru, nejde o jednu instalaci, ale také o dodání hardwaru, průběžný servis, implementaci, upravení směrnic a podobně. V této oblasti do určité míry polezeme do zelí zavedeným hráčům, kteří už na poli státní správy jsou, a určitě nebudou rádi,“ usmívá se Vaněček. „Je to jedna z cest, kam se můžeme rozvíjet.“

Firmu přitom částečně nakopla i letošní pandemie koronaviru, kvůli které muselo mnoho společností přejít na online dokumentaci nebo zabezpečit vzdálený přístup. Během jarního lockdownu sice došlo k poklesu poptávky, po uvolnění opatření však také přišel o to rychlejší růst.

O řešení Elektronického podpisu se přitom stále více začínají zajímat i firmy, které to nepotřebují kvůli komunikaci se státní správou, ale k prostému zjednodušení papírování a podepisování smluv například s dalšími společnostmi. Elektronický podpis je totiž zakotvený v zákoně a vymahatelný i u soudu.

„Doba, která nastala, podobným řešením nahrává. Firmy vyjíždějí ze zajetých kolejí, dělají změny v procesech, učí se pracovat vzdáleně. Digitalizace procesů je jednou z možností. Celý trh, ale i státní správu, však čeká ještě dlouhá cesta,“ hodnotí Vaněček na závěr celou situaci.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Elektronický podpis. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Za záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávek

Peter BrejčákPeter Brejčák

sebou-min

Foto: Creepy studio

Aplikace Sebou funguje jako bezplatný objednávkový systém pro restaurace a další podniky

0Zobrazit komentáře

Když se v březnu během první koronavirové vlny zavřely podniky, zlínská kavárna Kafö chtěla otevřít okénko i dělat rozvozy, přičemž samotné objednávky plánovala přijímat rovnou přes Instagram. Partička ze studia Creepy, které se zaměřuje na vývoj webů a aplikací, ovšem věděla, že to jde dělat efektivněji, a proto se pustila do práce na jednoduchém objednávkovém formuláři.

Na něm nakonec vznikla aplikace Sebou, která nabízí přehled objednávek, správu nabídek a skladu, výběr platby hotovostí či převodem na účet nebo selekci způsobu dopravy. Samotné restaurace, pro které je tato aplikace k dispozici bezplatně a bez provizí, si mohou vše nastavit na svém účtu za pár minut.

Toho využilo na 200 podniků po celém Česku, byť aktuálně je na ní podle tvůrců aktivní přibližně polovina z nich. Celkově však už aplikace zlínského studia pomohla vyřídit více než deset tisíc objednávek. „V porovnání s jarem jsou čísla více než dvojnásobná a aplikace stále roste,“ pochvaluje si hlavní vývojář a spoluzakladatel Creepy David Žák.

dsc01719

Foto: Creepy studio

Aplikace Sebou funguje bezplatně jako pomoc podnikům

„Na začátku všichni kolem nás šili roušky. My jsme tohle viděli jako formu naší pomoci v době karantény. V gastronomii máme hodně kamarádů a přišlo nám logické jim aspoň takto pomoci. Tehdy jsme říkali, že je zdarma v době karantény, a to stále platí,“ doplňuje s úsměvem pro CzechCrunch.

Pokud by taková aplikace byla klientskou zakázkou, její hodnota by se pohybovala kolem půl milionu korun. „V březnu jsme jí obětovali hodně času, a především pokračovali vývojem nových funkcí. Teď plánujeme další sadu včetně platební brány a více se zaměřujeme na propagaci, aby se dostala mezi co nejvíce podniků, kterým může pomoci,“ říká David Dvoráček, který má na starosti design a propagaci aplikace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sebou fungovalo i během léta, po uvolnění vládních opatření a opětovném otevření restaurací pochopitelně klesl jak zájem, tak i návštěvnost uživatelů. Ve druhé vlně však opět poutá pozornost a studio Creepy očekává zvýšený zájem o aplikaci i po skončení karanténních opatření.

K vývoji na trhu zároveň Davidové ze studia doplňují zajímavý insight – pro samotné podniky byla docela klíčová jejich aktivita na sociálních sítích a práce, kterou dělaly v rámci brandingu a marketingu, již před pandemií.

„Podniky, které se sociálními sítěmi přirozeně pracovaly a uměly nabídku dobře sdílet svým zákazníkům, vycházely z našich dat nejlépe. Dokázaly se rychle přizpůsobit době, bylo pro ně jednodušší na své profily dostat zákazníky a tím získat více objednávek,“ popisuje zkušenosti Dvořáček.

fitify-1

Přečtěte si takéZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičeníZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

Samotné studio Creepy, které vzniklo před sedmi lety a dnes zaměstnává jedenáct lidí, je podle svého spoluzakladatele Žáka aktuálně relativně v pohodě. Během jarního lockdownu sice přišlo o svého největšího klienta, jiní však začali růstu díky transformaci do digitálu a další se ozvali i v reakci na aplikaci Sebou.

„Momentálně jsme do příštího roku plní a doufáme, že druhá vlna nějak výrazně nepoškodí naše klienty,“ doplňuje Žák. „I přes investici do Sebou, kdy jsme v březnu a dubnu měli minimální příjmy, letos očekáváme růst, ale ne tak výrazný jako v předchozích letech.“