K nápojům i kosmetika. Majitel Kofoly Jannis Samaras se svou ženou vstupují do výrobce ekologické drogerie Tierra Verde
Český výrobce ekologické drogerie a kosmetiky Tierra Verde se stomilionovým obratem má nové spolumajitele. Třetinový podíl si v ní pořídili manželé Zuzana a Jannis Samarasovi, cenu avšak žádná ze stran nezveřejnila. Zaměření firmy se měnit nemá, ostatně na ekologii také majitel Kofoly Samaras v posledních letech klade stále větší důraz.
Menšinový podíl ve výši tří procent zároveň získal Jan Čillík, který ve firmě pracuje šestým rokem a v posledních letech byl na pozici provozního ředitele. Dosavadní spolumajitelé Martin Dokoupil a Tibor Schätzel zůstávají i nadále společníky. Mezi ně a Samarasovi se dělí zbylých 97 procent firmy, takže každý vlastní přibližně třetinový podíl.
Původní zakladatelka Nataša Foltánová však své působení v Tierra Verde ukončila úplně. Doteď vlastnila 40 procent firmy. Majitelé nechtějí důvody veřejně komentovat, podle vyjádření Martina Dokoupila se však majetková struktura řešila ještě před navázáním rozhovorů se Samarasovými.
„Jsou to lidé, kteří nejen sdílí, ale také žijí naše hodnoty. Těším se, že budeme mít nově k dispozici nejen Jannisovy podnikatelské zkušenosti, ale také Zuzčinu moudrost a kreativitu. Pro Tierra Verde je klíčové, že příchodem Zuzky, Jannise a Honzy máme na palubě majitelů skupinu pěti lidí, kteří mají různou životní zkušenost, talenty i temperament a současně sdílí hodnoty a cíl,“ říká Dokoupil.
Vstup manželů Samarasových do společnosti nemá za cíl změnit fungování směrem dovnitř ani navenek. Za komerční část Tierra Verde má být nadále zodpovědný Rostislav Brzobohatý, za provoz pak Jan Čillík.
Dobrý pocit z výrobků
Zuzana Samara uvádí, že výrobky společnosti jí byly blízké už dříve. „Je to pár let, co si mě získaly. Bylo to v období, kdy mne začalo hodně zajímat, co si dávám na kůži nebo čím čistím domácnost a co následně po úklidu vyleju do přírody. Docela se mi v životě daří dát na svůj pocit. A dobrý pocit z používání těchto výrobků je pro mne důležitý,” popisuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Je to skvělá firma s velmi dobrým týmem a krásnými výrobky. Kéž by více firem mělo podobnou filosofii a cíle. Jsou pro mne inspirací. Ekologie, udržitelnost a cirkulární ekonomika jsou témata, která řeším každý den, ale poprvé mám šanci zažít firmu, která má ve svém DNA tyto hodnoty od samého prvopočátku.” doplňuje pak Samaras.
Samaras je podle webu Ekonews mimo jiné chovatelem včel, chce pomáhat farmářům pěstovat jablka a další suroviny v biokvalitě a například vodu Rajec, která spadá do portfolia skupiny Kofola, chce prodávat ze sudů s tím, že použije nerezový keg obal s nejnižší uhlíkovou stopou. V Rajecké dolině také vznikla bio zóna pro volný sběr bylin. „Baví nás neustále hledat nové cesty, jak vytvářet zdravé nápoje a podnikat v symbióze s přírodou. Nesnažíme se proto o jednorázové projekty,“ uvedl k tomu Samaras.
I tamní zemědělci se zavázali, že nebudou používat syntetické pesticidy nebo hnojiva. „Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutí – od omezení jednorázových mlíček do kávy po ochranu vodních zdrojů,” nastínil Samaras.
Majitel společnosti Kofola své portfolio nechal rozrůst o síť freshbarů a salaterií Ugo nebo výrobce bylinných čajů a směsí Leros, v roce 2019 pak Kofola oznámila akvizici minerálních vod Ondrášovka a Korunní. Za loňský rok skupina zaznamenala kvůli postižení gastronomického sektoru pokles prodejů, ale i tak se udržela nad očekáváním. Její tržby přesáhly 6 miliard korun.
Loni Kofola oznámila také akvizici Pragerových ciderů a limonád, jimiž rozšířila své řemeslné a přírodní produkty. V centru Prahy pak během léta pod brandem Ugo otevřela svou největší Salaterii. Mimo jiného právě tady ukázala své zaměření: s cílem snižovat svou uhlíkovou stopu čepuje z nerezových sudů kromě Kofoly i pramenité vody.
Tierra Verde se zaměřením na ekologii už začínala. V roce 2008 spustila prodej mýdlových ořechů na praní, od té doby rozšířila své portfolio o výrobky pro úklid či mytí nádobí. Loni vstoupila na kosmetický trh s novou řadou šamponů, mýdel a sprchových gelů. Má zároveň produkty z recyklovaných materiálů nebo ty pro zero-waste domácnost, v roce 2017 přišla s konceptem bezobalových stáčíren. Ty jsou dnes dostupné na více než 300 místech v České republice i na Slovensku.
Jako první česko-slovenský výrobce drogerie získala mezinárodní certifikát Ecogarantie. V roce 2019 utržila téměř 67 milionů korun, zisk pak přesáhl tři miliony. Aktuálně pro ni pracuje 70 lidí, její obrat za rok 2020 dosáhl 100 milionů korun.