Kam kráčí Škoda Auto? Tuzemská automobilka dostává nového šéfa a strategii, jak méně překážet Volkswagenu
Do čela Škoda Auto míří nový muž, který nahradí Bernharda Maiera. Dnes již bývalý šéf automobilky vykonával svou funkci možná až příliš dobře a s příliš odvážnými ambicemi, což jej nakonec paradoxně stálo křeslo. Do jeho funkce nyní nastupuje Thomas Schäfer, muž, který s největší pravděpodobností dostane od mateřského koncernu za úkol přistřihnout Škodovce křídla a zpřístupnit ji širším masám.
Když začátkem minulého měsíce přišla z Mladé Boleslavi zpráva o konci Bernharda Maiera v čele automobilky Škoda Auto, okamžitě se začalo spekulovat o tom, co je příčinou předčasného odchodu ředitele, který po dobu pěti let vedl automobilku více než svědomitě. Podle původních plánů měl totiž svou funkci uvolnit až na podzim tohoto roku.
Většina odborníků se na důvodech celkem jednohlasně shoduje. S uveřejněním informace o odchodu Maiera se začalo takřka okamžitě psát o neshodách, které měl mít s nejvyšším z nejvyšších v celém koncernu Volkswagen, Herbertem Diessem. Předmětem jejich sporů nebylo nic menšího než vize budoucnosti automobilky Škoda, které se od sebe značně lišily.
Pro lepší pochopení celé situace se vraťme o pět let zpět v čase. Bernhard Maier v té době přebírá od tehdejšího šéfa Winfrieda Vahlanda úspěšně rozjetou automobilku a nikdo netuší, co od chlapíka, který do té doby vedl prodeje u Porsche, vlastně může očekávat. Jenže tento původně vyučený automechanik již několikrát předvedl, že by jej v dílně byla velká škoda.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Coby šéf prodejů u Porsche se mu podařilo navýšit počty prodaných kusů na dvojnásobek a podobně velké ambice přináší i do Škodovky. Od Vahlanda převzal štafetový kolík v podobě produktové a prodejní ofenzivy, kterou se mu dařilo plnit na výbornou. Prodeje trhaly rekordy a nově produkované modely jako Kodiaq či Kamiq začaly dávat světu jasně najevo, že Škodovka chce být automobilkou, která dokáže konkurovat i samotnému Volkswagenu.
Je nutné být levnější
A zde se dostáváme k předmětu sporů mezi Maierem a Diessem. Jak uvedl německý list Handelsblatt, Škoda, potažmo její šéf Maier, začali paradoxně díky svým skvělým výsledkům představovat pro Volkswagen problém. Marže automobilky překonávaly dokonce i prémiové Audi a to je něco, co vedení koncernu nepřijímalo s velkým nadšením.
Je celkem logické, že koncern nepotřebuje mít pod svými křídly dvě automobilky, které si budou vzájemnými konkurenty. To ostatně před několika dny potvrdil německému listu Frankfurter Allgemeine Zeitung samotný Herbert Diess, který řekl, že je Volkswagenu k ničemu, pokud se bude Škoda přibližovat k pozici třetí prémiové značky v rámci koncernu.
„Škoda není dostatečně agresivní v konkurenci s Korejci a Francouzi. Tam promarňujeme naši šanci,“ postěžoval si Diess, což je také důvod, proč by podle něj měla automobilka posilovat v segmentu levných vozů. Tento výrok je ostatně v souladu s již dříve představenou strategií koncernu. V rámci ní by se měl lépe definovat charakter dostupných značek, který byl až doposud mírně nečitelný.
Tak trochu kajícně, po aféře spojené s podvodným softwarem u dieselových motorů, se chce přímo Volkswagen zaměřit na elektromobilitu. Ze Seatu se má překvapivě stát horkokrevný seladon vábící především mladé řidiče, s čímž jsou spojeny spekulace o tom, že by měl vystupovat již jen pod svou sportovní značkou Cupra. Černý Petr tak logicky zbyl na Škodovku, jejímž úkolem bude vydělávat koncernu peníze a více se zaměřit na východní trhy.
Nový model Enyaq by mohl být jedním z posledních prémiovějších modelů automobilky Škoda Auto
Jak silné tlačení výrobních nákladů směrem k zemi bude Škodovce naordinováno, prozatím není jasné. Ovšem vzhledem k tomu, že Diess zmínil konkurenci z Francie a Koreje, měly by mít příští modely Škodovky v potravinovém řetězci automobilových značek o něco vyšší postavení než očesané vozy Dacie.
Nový šéf Thomas Schäfer
Jakým směrem se bude tuzemská automobilka v příštích letech ubírat, ve velkém závisí i na novém předsedovi představenstva Škoda Auto, kterým byl dnes zvolen Thomas Schäfer, dosavadní šéf Volkswagenu v Jihoafrické republice.
Původním Schäferovým působištěm byl Daimler. U něj například pomáhal založit pobočku v Malajsii nebo zastával funkci viceprezidenta pro výrobu a stál za expanzí Mercedesu do Číny. U Volkswagenu Schäfer působí od roku 2012. V roce 2015 převzal funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele jihoafrické pobočky koncernu Volkswagen, kde odpovídal za rozvoj koncernových značek v celém regionu subsaharské Afriky.
Z hlediska zkušeností se tedy jedná o adekvátní náhradu za Bernharda Maiera. Zda se vedení Volkswagenu rozhodlo správně, bude mít prostor dokázat ihned po svém nástupu. Automobilka se totiž potýká s výrazným propadem způsobeným pandemií koronaviru.
Provozní zisk se za letošní první pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny, z téměř 22 miliard na přibližně 6 miliard korun. Tržby klesly o čtvrtinu na 196,5 miliardy korun. Důvodem je hlavně meziroční pokles prodejů vozů o 33,6 procenta, což konkrétně znamená 372 tisíc prodaných vozů.
Přestože je evergreenem českého trhu model Octavia, ani Maierovy modely jako Kamiq či Kodiaq si v prodejích nevedou vůbec špatně. Je tedy otázkou, jak s nimi Schäfer do budoucna naloží a zda se mu podaří pozměnit jejich povahu ku spokojenosti vedení koncernu i samotných zákazníků.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.