Kanceláře, obchody a přístaviště s náplavkou. V pražských Holešovicích vzniká nový moderní komplex

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

port7-boxed

Foto: Skanska

Vlajkové budovy projektu Port7

0Zobrazit komentáře

Pražské Holešovice prochází poslední roky značnou proměnou a nyní se dostane na řadu také tamní vlaková zastávka a její okolí. Na jedné straně je poměrně stará budova nádraží, na druhé už dlouho jen z většiny prázdný brownfield s pozůstatky průmyslové zóny. To se brzy zásadně změní. Už v roce 2023 tam má být položen poslední kámen kancelářského projektu Port7, jehož plány obsahují i velký veřejný prostor s obchody, restauracemi a kavárnami.

Developerská firma Skanska se stavbou na nábřeží Vltavy u Trojského mostu právě začala a má ambice z ní udělat nové centrum Holešovic. Dominovat mu bude moderní kancelářská budova s pronajímatelnou plochou o výměru necelých 28 tisíc metrů čtverečních, která vyroste jako první. Později se k ní připojí ještě další dvě menší.

Na celkové ploše 35 tisíc metrů čtverečních se má potkávat práce s volným časem, takže kromě kanceláří má nabídnout dostatek prostoru i pro maloobchod nebo gastronomii. Port7, jak se projekt jmenuje, ale bude z pohledu veřejnosti nejzajímavější v bezprostředním okolí trojice hlavních budov. Vznikne tam kompletní centrum služeb třeba s obchodem s potravinami, bistry, kadeřnictvím, fitness centrem a lékárnou.

Vše bude propojovat rozsáhlá plocha plná zeleně, kde bude možné se procházet po promenádě, odpočinout si na trávě poblíž Vltavy nebo navštívit kavárnu. „V rámci projektu vytvoříme nejen kanceláře, obchody a služby, ale i dvouhektarový veřejný prostor plný zeleně s promenádou podél řeky, příjemným posezením a řadou sportovišť,“ popisuje manažer projektu Skansky Martin Machů.

skanska-port7-praha-holesovice-2

Port7 bude zasazen mezi vlakové nádraží v Holešovicích a břehem Vltavy

Zásadní revitalizací má projít i samotné pobřeží, které v současnosti není nijak zvlášť atraktivní. Součástí promenády bude i cyklostezka, ze které půjde snadno sjet přímo k nové náplavce s přístavištěm pro malé lodě. „Nová náplavka přitáhne pozornost jak našich budoucích nájemců, tak obyvatel Holešovic a ostatních čtvrtí,“ dodává Machů.

Skanska atraktivitě projektu věří dostatečně na to, že se ho rozhodla zahájit spekulativně, tedy bez předem zajištěných zájemců. Jak vysvětluje deník E15, zvlášť v aktuální době jde o poměrně netypické řešení, protože banky na projekty s takovým přístupem zpravidla neposkytují úvěry. Mezinárodní developerská firma ale vždy využívá jen vlastní finanční zdroje a operuje se schopností vzbudit dostatečný zájem nájemníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu se zajímavou lokalitou kousek od pobřeží Vltavy by k tomu mohl dopomoci i samotný design budov. V duchu vzdušných moderních staveb budou všechny tři budovy z většiny prosklené od podlahy až ke stropu a nabídnou dohromady tisíc metrů čtverečních teras. Interiéry jsou pak navrženy s přihlédnutím k vlivům pandemie, tudíž budou obsahovat například účinné filtry zajišťující vysokou čistotu vzduchu.

Bezproblémový každodenní život v budovách má zajistit možnost se v nich pohybovat bezkontaktně, specifické členění jednotlivých kanceláří a podrobné plány pro dezinfekci povrchů. Všechny prostory mají navíc projít certifikací WELL Health-Safety Rating zaměřující se na bezpečnost v rámci šíření nakažlivých nemocí.

port7-holesovice1-min

Foto: Skanska

Projekt Port7 v pražských Holešovicích kombinuje kanceláře a veřejný prostor na kraji Vltavy

Nakonec při návrhu celého projektu hrála významnou roli také ekologie. „Brownfield mezi řekou a nádražím bereme jako náročnou výzvu, ale s podobnými projekty máme řadu zkušeností. Do našeho portfolia přibude další udržitelná budova a uděláme vše pro to, aby vliv stavby na okolí byl co nejmenší,“ říká prezident Skansky pro střední Evropu Michal Jurka.

Konkrétně to znamená, že ze všeho nejdřív se průmyslové plochy čistí od ekologické zátěže a následná výstavba i provoz budov mají co nejefektivněji pracovat s energií a vodou. Port7 chce dosáhnout na certifikaci LEED Platinum, nejvyšší mezinárodní standard pro udržitelnou architekturu. Jelikož má ke stejnému smýšlení motivovat i návštěvníky budov, v podzemním parkovišti nabídne dobíjecí místa pro elektromobily a kolárnu se sprchami.

První fáze projektu, která právě započala a zahrnuje postavení hlavní velké budovy, vyjde asi na dvě miliardy korun. Následně se počítá s vytvořením podzemních garáží a dalších částí komplexu. Kompletní Port7 má být dokončen ve druhé čtvrtině roku 2023.

port7-holesovice5-min

Foto: Skanska

Port7 nabídne kavárny, restaurace i fitness centum

port7-holesovice9-min

Foto: Skanska

Promenáda

port7-holesovice6-min

Foto: Skanska

V obklopení moderních budov

port7-holesovice8-min

Foto: Skanska

Interiéry kladou důraz na sklo

port7-holesovice4-min

Foto: Skanska

Nová holešovická náplavka

port7-holesovice7-min

Foto: Skanska

Posezení na terase

port7-holesovice3-min

Foto: Skanska

Pohled na Port7

Amazon odhalil podobu své druhé centrály. Vévodí jí skleněná věž ve tvaru šroubovice, která je obsypaná stromy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

amazonx

Foto: NBBJ/Amazon

Druhé centrále Amazonu má vévodit skleněná šroubovice obsypaná stromy

0Zobrazit komentáře

Zařazení architektury mezi umění je pro mnohé neintuitivní myšlenka. Dnes už ale po celém světě existuje řada budov, které připomínají spíš abstraktní sochy. Do této kategorie se řadí i návrh na podobu nové centrály Amazonu v americké Virginii. Na první pohled připomíná točenou zmrzlinu vyvedenou ve skle a obsypanou stromy, jiní v ní zase uvidí jistou hnědou emoji. Pro společnost Jeffa Bezose jde nicméně o ekologický výhled do budoucnosti.

Amazon se vnímá jako primárně inovativní technologická firma, u které je prodej produktů vlastně jen dominantním zdrojem příjmů (což ostatně potvrzují i nedávné výsledky). V očích většiny lidí je to ale ze všeho nejdřív spíše velký internetový obchod, se kterým si kromě loga vizuálně spojí bezpočet krabicovitých skladů. Se změnou takové optiky by Amazonu mohla pomoci i extravagantní architektura, jaká například u Applu platí za jedno z poznávacích znamení.

Jednu velmi nezvyklou budovu už americký gigant postavil v Seattlu, nedaleko své původní centrály. Z chodníku tam vyrůstají tři propojené skleněné bubliny známé jako Amazon Spheres. Jde vlastně o velký skleník se 40 tisíci rostlinami z celého světa, který zaměstnancům firmy slouží k relaxaci i práci v příjemném prostředí. Nová stavba má podobný účel, ale pracuje s mnohem větším měřítkem.

amazon-hq2-virginia-penplace-helix-1

Foto: NBBJ/Amazon

Panorama amerického Arlingtonu s extravagantní budovou

The Helix, jak zní její název, má fungovat jako centrální část komplexu PenPlace s celkem čtyřmi kancelářskými objekty pro 25 tisíc zaměstnanců. Projekt plánovaný ve městě Arlington nedaleko Washingtonu D.C. je výsledkem tříletého procesu hledání druhé centrály Amazonu, která měla zčásti vzniknout i v New Yorku, ale kvůli kontroverzi ohledně daňových úlev se tak nejspíš nestane.

V Arlingtonu bude zhruba 106 metrů vysoká spirálovitá struktura vystupovat mírně nad zbytek panoramatu města. Už v tomto ohledu tak dostane výsadní status bodu, kolem kterého se bude blízké okolí sdružovat. Zatímco většinu času budou zaměstnanci Amazonu trávit v jedné ze tří dvaadvacetipatrových budov s tradičnějším designem, The Helix jim poskytne alternativní prostor plný zeleně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Amazon vysvětlil, že netypická stavba je jádrem jeho konceptu práce v novém kampusu. Lidé tam mají neustále pociťovat blízkost přírody, dostatek přirozeného světla a atmosféru podněcující spolupráci. Zároveň bude mít každý dostatek příležitostí k fyzické aktivitě a sám si bude vybírat, kde a jak pracovat. Studio NBBJ, které má nový projekt na starost, vycházelo stejně jako u Spheres z idee tzv. biofilie, přirozené touhy spojovat se s jinými formami života.

The Helix proto názvem i designem odkazuje k dvojité šroubovici objevující se v DNA, mušlích, meteorologických jevech i galaxiích. Ačkoliv tvar budovy Amazonu nemá stejně specifický účel jako přírodní fenomény, po točitém obvodu se půjde mezi stromy procházet ze spodu až na vrchol. Tuto možnost přitom dostanou také návštěvníci mimo firmu.

Blíž okolní komunitě

Jedním z důvodů, proč se technologický e-commerce gigant rozhodl svou druhou centrálu postavit uprostřed města, je právě blízkost k okolní komunitě. Místo typického kampusu izolovaného od okolního světa chce vytvořit do velké míry sdílený prostor, takže nový komplex budov má kromě kanceláří obsahovat obchody, restaurace a síť veřejně přístupných chodníků. Místo průjezdů pro auta pak dostanou prostor cyklostezky.

amazon-hq2-virginia-penplace-helix-4

Foto: NBBJ/Amazon

Veřejné louky a chodníky v kampusu Amazonu

amazon-hq2-virginia-penplace-helix-6

Foto: NBBJ/Amazon

V blízkém okolí centrály mají vzniknout veřejné prostory s obchody

S ideou biofilie se nepřímo pojí ještě jeden aspekt návrhu, totiž jeho ekologická stopa. Všechny plánované budovy mají splňovat certifikaci LEED Platinum, nejvyšší úroveň globálně uznávaného standardu pro udržitelnou architekturu. Při hodnocení se zde hledí na použité materiály, způsob konstrukce i provoz hotových budov. Druhá centrála Amazonu má vytápění i klimatizaci kompletně napájet z obnovitelných zdrojů a plnit snahy firmy k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2040.

V současnosti musí firma s dalším vývojem projektu počkat na schválení návrhu ze strany města. Pokud vše proběhne bez větších problémů, začít stavět by se mělo v roce 2022 s plánovaným datem dokončení o tři roky později. Výsledný komplex má poskytnout přes 260 tisíc metrů čtverečních kancelářských prostor a více než deset tisíc metrů čtverečních veřejného prostoru s loukami, stromy i amfiteátrem pro venkovní společenské akce.

amazon-hq2-virginia-penplace-helix-5

Foto: NBBJ/Amazon

Okolí centrály má být hlavně pro chodce a auta

amazon-hq2-virginia-penplace-helix-3

Foto: NBBJ/Amazon

Druhá centrála Amazonu má výrazný komunitní aspekt