Kanceláře, obchody a přístaviště s náplavkou. V pražských Holešovicích vzniká nový moderní komplex
Pražské Holešovice prochází poslední roky značnou proměnou a nyní se dostane na řadu také tamní vlaková zastávka a její okolí. Na jedné straně je poměrně stará budova nádraží, na druhé už dlouho jen z většiny prázdný brownfield s pozůstatky průmyslové zóny. To se brzy zásadně změní. Už v roce 2023 tam má být položen poslední kámen kancelářského projektu Port7, jehož plány obsahují i velký veřejný prostor s obchody, restauracemi a kavárnami.
Developerská firma Skanska se stavbou na nábřeží Vltavy u Trojského mostu právě začala a má ambice z ní udělat nové centrum Holešovic. Dominovat mu bude moderní kancelářská budova s pronajímatelnou plochou o výměru necelých 28 tisíc metrů čtverečních, která vyroste jako první. Později se k ní připojí ještě další dvě menší.
Na celkové ploše 35 tisíc metrů čtverečních se má potkávat práce s volným časem, takže kromě kanceláří má nabídnout dostatek prostoru i pro maloobchod nebo gastronomii. Port7, jak se projekt jmenuje, ale bude z pohledu veřejnosti nejzajímavější v bezprostředním okolí trojice hlavních budov. Vznikne tam kompletní centrum služeb třeba s obchodem s potravinami, bistry, kadeřnictvím, fitness centrem a lékárnou.
Vše bude propojovat rozsáhlá plocha plná zeleně, kde bude možné se procházet po promenádě, odpočinout si na trávě poblíž Vltavy nebo navštívit kavárnu. „V rámci projektu vytvoříme nejen kanceláře, obchody a služby, ale i dvouhektarový veřejný prostor plný zeleně s promenádou podél řeky, příjemným posezením a řadou sportovišť,“ popisuje manažer projektu Skansky Martin Machů.
Zásadní revitalizací má projít i samotné pobřeží, které v současnosti není nijak zvlášť atraktivní. Součástí promenády bude i cyklostezka, ze které půjde snadno sjet přímo k nové náplavce s přístavištěm pro malé lodě. „Nová náplavka přitáhne pozornost jak našich budoucích nájemců, tak obyvatel Holešovic a ostatních čtvrtí,“ dodává Machů.
Skanska atraktivitě projektu věří dostatečně na to, že se ho rozhodla zahájit spekulativně, tedy bez předem zajištěných zájemců. Jak vysvětluje deník E15, zvlášť v aktuální době jde o poměrně netypické řešení, protože banky na projekty s takovým přístupem zpravidla neposkytují úvěry. Mezinárodní developerská firma ale vždy využívá jen vlastní finanční zdroje a operuje se schopností vzbudit dostatečný zájem nájemníků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolu se zajímavou lokalitou kousek od pobřeží Vltavy by k tomu mohl dopomoci i samotný design budov. V duchu vzdušných moderních staveb budou všechny tři budovy z většiny prosklené od podlahy až ke stropu a nabídnou dohromady tisíc metrů čtverečních teras. Interiéry jsou pak navrženy s přihlédnutím k vlivům pandemie, tudíž budou obsahovat například účinné filtry zajišťující vysokou čistotu vzduchu.
Bezproblémový každodenní život v budovách má zajistit možnost se v nich pohybovat bezkontaktně, specifické členění jednotlivých kanceláří a podrobné plány pro dezinfekci povrchů. Všechny prostory mají navíc projít certifikací WELL Health-Safety Rating zaměřující se na bezpečnost v rámci šíření nakažlivých nemocí.
Nakonec při návrhu celého projektu hrála významnou roli také ekologie. „Brownfield mezi řekou a nádražím bereme jako náročnou výzvu, ale s podobnými projekty máme řadu zkušeností. Do našeho portfolia přibude další udržitelná budova a uděláme vše pro to, aby vliv stavby na okolí byl co nejmenší,“ říká prezident Skansky pro střední Evropu Michal Jurka.
Konkrétně to znamená, že ze všeho nejdřív se průmyslové plochy čistí od ekologické zátěže a následná výstavba i provoz budov mají co nejefektivněji pracovat s energií a vodou. Port7 chce dosáhnout na certifikaci LEED Platinum, nejvyšší mezinárodní standard pro udržitelnou architekturu. Jelikož má ke stejnému smýšlení motivovat i návštěvníky budov, v podzemním parkovišti nabídne dobíjecí místa pro elektromobily a kolárnu se sprchami.
První fáze projektu, která právě započala a zahrnuje postavení hlavní velké budovy, vyjde asi na dvě miliardy korun. Následně se počítá s vytvořením podzemních garáží a dalších částí komplexu. Kompletní Port7 má být dokončen ve druhé čtvrtině roku 2023.