Kanceláře vybavili českému sídlu Amazonu i Microsoftu. Letos míří na obrat 300 milionů korun
Česká firma cre8 začala v garáži, dnes přináší ergonomická a akustická řešení do kanceláří významných českých i zahraničních společností.
Majitelé cre8, Jan Bastař a Michal Havrda
Co mají společného telefonní budky, donuty a prodyšné pracovní židle? Jde o kancelářské vychytávky, díky nimž se po osmi hodinách v práci člověk necítí, jako by projel mandlem na žehlení prádla a v hlavě mu nehučí jako v úlu. Ergonomie a akustika jsou totiž alfou a omegou zdravého pracovního prostředí. V Česku patří mezi průkopníky řešení, která zkvalitňují den strávený v kanceláři, pražská společnost cre8. Ta vám mimo jiné vysvětlí, proč se vyplatí investovat nejen do akcií, ale také třeba do kvalitního sezení.
Cre8 založili v roce 2010 Jan Bastař a Michal Havrda, kteří společně dlouho působili v zahraniční společnosti zaměřené na design kancelářských prostor. Po letech se rozhodli, že se dají do podnikání na vlastní pěst. Dali hlavy dohromady a na evropském trhu začali vybírat značky, jejichž řešení jim přišla pokroková a která jim zároveň v českém kancelářském rybníčku chyběla.
Mezi prvními v portfoliu cre8 tak byla například značka BuzziSpace, jejíž doménou je akustické osvětlení, ale také akustické obklady či dělicí stěny. CBS si zase vybrali pro její dynamická ramena pro polohování monitorů. „Na začátku jsme neměli příliš velký kapitál, a tak nám díky velice dobrým vztahům dodavatelé pomohli se vzorky a produkty na testování. Ty jsme umístili do garáže a následně s nimi z jednoho malého pokoje, kde jsme začínali, vyráželi na prezentace,“ vzpomíná na začátky podnikání Bastař.
Hned zkraje založení cre8 se podnikatelům podařilo uzavřít exkluzivní smlouvu se společností Herman Miller, dnes MillerKnoll, která je největším výrobcem ergonomických židlí a dalšího především kancelářského nábytku na světě. Bastař tak podotýká, že jedna z jeho prvních investic byla právě do židle této značky. „Jelikož mají židle záruku dvanáct let a jde o záruku na dvacetičtyřhodinový provoz sedm dní v týdnu, slouží klidně dvacet let. Tu svou, na které jsem rozjížděl byznys v roce 2010, stále mám,“ usmívá se Bastař.
Nyní společnost cre8 působí nejen v Česku, ale v celém regionu střední a východní Evropy a vytváří pracovní prostory za využití produktů od dvaadvaceti světových značek. Svou unikátní pozici na českém trhu si Bastař a Havrda vybudovali díky tomu, že trh ergonomického a akustického vybavení kanceláří znají skutečně do hloubky.
„Každý výrobce má spoustu produktů, které mají v kanceláři smysl a nabízejí rozumný poměr kvality a ceny. V nabídce všech jsou však i produkty, které chtějí pouze zaujmout, ale ve skutečnosti moc praktické nejsou. Naším úkolem je klientům, architektům i projektovým manažerům pomoci se smysluplným výběrem, aby projekt a především kancelář pak byla funkční, příjemná a praktická po celou dobu užívání,“ vysvětluje Bastař.
Novým kancelářským trendům na stopě
O tom, že oba podnikatelé mají čich na to, co bude v kancelářích fungovat, svědčí jejich objev firmy Framery a jejích akustických budek. Na prezentaci této finské společnosti Bastař a Havrda narazili na veletrhu Orgatec v Německu. Kolem jejího stánku nikdo nebyl, ale zakladatelé cre8 se k němu stejně vydali, aby zjistili, kolik taková budka vlastně stojí a čím je výjimečná. A i když je pořizovací cena šokovala, po krátké úvaze si řekli, že to s Framery zkusí.
„Hned za první rok jsme prodali 150 budek a od té doby se pohybujeme v rozmezí 150 až 200 prodaných kusů ročně. Nejlevnější budky pro jednoho sice začínají na 180 tisících korun a ty největší pro šest lidí vychází zhruba na 600 tisíc, ale díky flexibilitě, akustickým vlastnostem a účetním odpisům to dává velký smyl,“ říká Bastař.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBudky Framery lze do kanceláře nainstalovat velmi rychle, mohou se stěhovat z místa na místo v rámci jednoho prostoru i v rámci přesídlení do jiné budovy. Na dnešním dynamickém trhu jde tak o něco, co zaměstnavatelé skutečně vítají – jejich potřeby se dle Bastařových slov mění tak rychle, že po tříměsíční stavební úpravě mohou být požadavky na podobu kanceláře úplně jiné. Když tak mohou dispozici pomocí budky změnit ze dne na den, vytrhne jim to několik trnů z paty.
I díky tomu byly akustické budky komoditou, jejíž prodeje výrazně rostly během pandemie. Rozložení kancelářského prostoru se změnilo, lidé začali více využívat videokonference a telefonní hovory. Pandemie ale také přispěla ke změně byznysového modelu cre8 – firma rozšířila své pole působnosti také do retailu a produkty ze svého portfolia začala nabízet přímo koncovým zákazníkům.
V souvislosti se změnou prodejního modelu se změnil také počet zakázek. Před pandemií firma se showroomem na Praze 3 zrealizovala zhruba tisíc projektů ročně – ať už šlo o objednávku jedné židle, nebo o zakázku za 30 milionů. V prvním roce pandemie měla projektů 2 500, ale obrat byl v porovnání s předchozím rokem o 10 procent menší, konkrétně 225 milionů korun. V roce 2021 se obrat zvýšil na 255 milionů a letos by mohl dosáhnout 300 milionů korun.
Vybavení do kanceláří budoucnosti
Ceny za židle Herman Miller se pohybují v rozmezí od čtrnácti do pětatřiceti tisíc korun. A i když jde v případě vybavování kanceláře o velkou investici, firmy, které se pro ni rozhodly, se shodují, že se jim vrátila už po několika málo letech. „Do našeho plzeňského sídla jsem kupovala 230 židlí, které v porovnání s těmi běžnými stály podstatně více. Nyní je využíváme už dva a půl roku a za tu dobu jsem neměla ani jedinou reklamaci,“ říká Andrea Chejlavová, facility manažerka ze společnosti Aimtec, která vyvíjí informační systémy pro výrobu a logistiku.
Podobnou zkušenost sdílí Tomáš Šimon, provozní a finanční ředitel v herním studiu SCS Software: „Po mém nástupu do firmy jsme řešili růst a stěhování do nových kanceláří a hledali jsme takové vybavení a nábytek, se kterým budeme spokojení na několik let dopředu. Chtěli jsme vytvořit dobré podmínky z hlediska akustiky, ergonomie, chladu i tepla, protože naši vývojáři skutečně sedí za počítačem osm hodin denně.“
V SCS Software vybírali mezi několika dodavateli a rozhodli se, že si nechají poslat několik židlí na zkoušku. Zaměstnance pak nechali hlasovat, které se jim zamlouvají nejvíce. „Nakonec zvítězily židle Mirra od Herman Miller, k nimž jsme dokonce dostali školení, abychom věděli, jak fungují, kolik nastavení mají, proč nemají opěrky na hlavy… Osobně mě navíc hodně zaujalo, že mají sedák z pevné síťoviny, díky kterému jsou vzdušné a také se dobře čistí,“ doplňuje Šimon.
Pro vybavení pod taktovkou společnosti cre8 se rozhodlo také české ústředí firem Microsoft a Amazon, realitně-poradenská společnost CBRE, centrála Unicredit Bank nebo startup Productboard. Židlemi to mnohdy začínalo, ale důležité mohou být v pracovním prostředí také akustická řešení v podobě světel z absorpčních materiálů, zástěn a panelů na zdi či stropy rozličných tvarů a další ergonomické pomůcky, jako jsou výškově nastavitelné stoly či ramena na monitory.
Někdy vám v kanceláři není dobře a vy nevíte, proč tomu tak je.
„Akustika je velmi senzitivní téma, každý člověk ji totiž vnímá jinak. Ovlivňuje to, jak se na daném místě cítíte – někdy vám v kanceláři není dobře a vy nevíte, proč tomu tak je. A právě akustika má na celkovou pohodu velký vliv. Doplňky, s nimiž pracujeme, dokážou redukovat dozvuk, která vzniká při mluvení v menším uzavřeném prostoru,“ přibližuje Bastař.
Zakladatel cre8 na závěr zmiňuje zajímavý systém, který vyvinula společnost Herman Miller a který je zatím kvůli legislativě dostupný jen ve Spojených státech. Jde o čidla Live OS, která lze umístit na stůl a pracovní židli, aby sbírala data jednak o obsazenosti pracovního místa, jednak zda člověk ergonomické pomůcky využívá tak, aby mu byly skutečně prospěšné.
„Zaměstnavatel chce mít v práci spokojeného a zdravého zaměstnance, protože to je ideální stav pro obě strany. Takže když investuje do ergonomického vybavení, chce, aby je zaměstnanec dobře používal. Čidla Live OS jsou schopna upozornit na to, kdy by měl člověk stát a kdy naopak sedět a jestli na židli vůbec sedí správně. Čidla ale také sbírají důležitá data o tom, kolik času zaměstnanec u pracovního místa reálně stráví,“ vysvětluje Bastař.
Obsazenost klasického pracovního místa je totiž podle statistik asi 60 procent, u manažerských pozic jen třicet. Facility manager tak může díky takovém čidlu dojít k zjištění, že do kanceláře pořídil moc stolů a že je naopak každý den velký přetlak v zasedacích místnostech. Na základě čísel tak může proměnit podobu kanceláře tak, aby byla z ekonomického hlediska co nejefektivnější.
„Když si firma pronajímá stovky tisíc metrů kancelářských prostor, jsou tvrdá data nesmírně užitečná a mohou ušetřit obrovské náklady. Bez dat se ale vedení nemá o co opřít a vše je jen dojmologie. Záleží tedy na tom, jestli budou v budoucnu zaměstnanci ochotní na tento monitoring přistoupit – může totiž přispět i jim samotným,“ dodává Bastař.
Kancelářský trh prochází neustálou proměnou a ukazuje se, že úsporná řešení, ať už v jakékoliv podobě, jsou cestou k udržitelnosti. V současné době rostoucích nákladů tak může chytré vybavení kanceláře přispět nejen k tomu, že se zaměstnanci po skončení pracovní doby vrací domů nepolámaní a spokojení, ale také ke zdravému firemnímu růstu.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.