Karlínský startup má kanceláře inspirované hrou Minecraft. Prostor tvoří skulptura z dřevěných kostek
Architekti pro firmu Price (f)x vybudovali kanceláře přes dvě patra. Kromě inspirace Minecraftem je tu vůbec hravý svět. A tak tu je i skluzavka.
Je to kostičkový svět, který plně ovládl mladší generaci. Minecraft je počítačová hra, jež se odehrává v otevřeném prostoru, hráč v ní má neomezenou svobodu pohybu a může si dělat, co chce. Teď se legendou inspirovali také architekti, kteří v pražském Karlíně navrhli kanceláře plné kostek. Ke konceptu došli vlastně náhodou, majitel nemá rád organické tvary.
Společnost Price f(x) přišla s potřebou rozšířit své dosavadní prostory. Místo stěhování se nakonec rozhodlo o tom, že využijí patro nad nimi, které se uvolnilo. „O nutnosti propojit obě patra novým schodištěm a vytvořit dvoupatrovou kancelář jsme klienta chvilku přesvědčovali. Říkali jsme, že to za to řezání betonem fakt stojí. Chtěli jsme kromě schodiště navrhnout výrazný element, atrakci, která bude vítat návštěvníky i zaměstnance,“ popisuje pro CzechCrunch architekt ze studia Coll Coll Šimon Kos začátek příběhu.
Výsledkem je dřevěná struktura uprostřed obou pater, která vypadá, jako by vypadla přímo ze známé hry. Tvoří ji totiž tisíce dřevěných pixelů. Stěžejním nápadem bylo podle Kose vytvořit uprostřed půdorysu funkční sochu. „Vyzkoušeli jsme pár přístupů a nejlepší nám přišlo vzít kvádr zabírající střed půdorysu daleko od oken a do kvádru vydlabat amfiteátry, grotty, schodiště a niky. Tvary těchto vykousnutých prostorů funkčně navazují na prostor kolem. Klientovi se navíc nelíbí organické tvary, a tak jsme zvolili variantu přísné hranatosti,“ líčí architekt.
Kostky o rozměru 40 x 40 x 40 centimetrů odpovídají přibližně rozměru a výšce sedáku tradiční židle, na jednotlivých kostkách se tak dá posedávat. Uvnitř obrovské skulptury se schovávají dva sklady, serverovna, jedna skříň na kancelářské potřeby, skříň s tiskárnou a v horním patře také sestava zamykatelných skříněk na osobní věci. Architekti se snažili využít všechny prostory, volné zůstaly jen ty s nosnou nebo akustickou funkcí.
„Minecraft nám byl inspirací nejen v kostkách, ale také po technické stránce výroby dřevěných voxelů, tedy 3D pixelů. Ve hře jsou renderovány jen viditelné plochy. Podobně jsou naše kostky duté a vyráběly se jen viditelné dílce. Na to jsme vytvořili jednoduchý 3D algoritmus, který se svou logikou blíží hře,“ vysvětluje Kos. Pocit, že jste uprostřed počítačové hry, dokreslují také světla. Připomínají obrazovku rozdělenou právě do jednotlivých pixelů. Je tu také světélkující podhled, který lze zahlédnout i zvenku a v noční krajině Karlína ho prý nelze přehlédnout.
Svět plný her dokresluje také skluzavka, kterou tu studio Coll Coll vybudovalo vedle schodiště. Prý si ji velmi přál klient a také ji používá. Podle architektů nic neobvyklého, jednu z prvních skluzavek měl ve svých kancelářích Google kolem roku 2010.