Kartony mezi věstonickými vinicemi. Moravský Packung vyrábí krabice na míru pro e-shopy i velké automobilky
Adam Kratochvíl, CEO a zakladatel firmy Packung
Když se vydáte z Brna směrem na jih, z městské zástavby se rychle dostanete až do míst, která jsou jižní Moravou v čisté podobě. Na silnici obsypané vinicemi poblíž Horních Věstonic se ale dost možná potkáte s kamionem. Míří od firmy Packung, která se specializuje se na výrobu obalů všeho druhu.
Člověk by takové místo čekal tak o 30 kilometrů severněji, někde v průmyslové zóně za Brnem. Ale přece jsou tu – v malebné vesnici se čtyřmi stovkami obyvatel stojí dvě průmyslové haly a společnost s obratem sahajícím k 90 milionům korun ročně. O firmě pod vedením Adama Kratochvíla jste možná neslyšeli, ale její produkt jste už dost možná drželi v ruce.
Soustředí se totiž na obalové materiály, hlavně krabice, které následně dodává e-shopům. Má stovky velkých klientů a dokáže vyrobit do 48 hodin jakkoliv velkou krabici v několika typech, a pokud potřebujete, tak klidně jen jednu. Ale na začátek se vraťme k tomu, proč právě v Horních Věstonicích vyrostly dvě velké haly.
Adam Kratochvíl je místní rodák. „Mám to 450 metrů od svého rodného domu a asi 440 metrů od současného domova,“ ukazuje z okna zasedací místnosti v Packungu a říká, že obdobně je na tom značná část jeho kolegů. Sám nejdříve studoval na brněnské Mendelově univerzitě a zároveň začal pracovat v obalovém byznysu jako obchodní zástupce. To bude už čtrnáct let.
Když ale na jeho tehdejším působišti došlo na finanční problémy i osobní pře, on byl jakožto OSVČ zbaven práce mezi prvními. Dostal několik nabídek, ale s hypotékou a rozestavěným domem na krku se přesto rozhodl jít do vlastního podnikání. A tak začal vznikat Packung.
„Půl milionu, které jsem měl ještě na dům, jsem nakonec dal do začátku podnikání. Prvně jsem byl sám, pak s řidičem, pak se skladníkem… krok po kroku. Co se vydělalo, to se vráželo do byznysu zpátky,“ vypráví Kratochvíl. Vlastní dům pak dostavěl až za dva roky.
Rodák z Věstonic věděl, že aby v podnikání uspěl, musí do obalového odvětví přinést svěží vítr. Do jisté míry se svezl na vlně rostoucí e-commerce, ale především chtěl od začátku pojmout celý byznys holisticky. Dnes tak dokáže pomoct všem od malých e-shopů až po obry, kterým se už vyplatí vlastní stroje na výrobu kartonových krabic.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Děláme vlastně přesný opak montovny, o které často mluví představitelé naší vlády. Máme materiály z Německa, stroje z Itálie a vyrábíme a prodáváme z Česka s co největší přidanou hodnotou,“ pochvaluje si věstonický podnikatel.
Jádro celého podnikání stojí na zdánlivě jednoduchém papírenském vláknu. Jednu z prvních věcí, co mi v Packungu ukazují, je malá krabička se vzorky kartonu. Na první pohled vypadají všechny stejně. Až při bližším ohledání je vidět, že vnitřní vzorek je pokaždé jiný, má jinou tloušťku, jiné vlnkování.
Většina je třívstvá nebo pětivrstvá lepenka. Drobnost, která však může znamenat rozdíl mezi tím, jestli se krabice lehce přeloží a propadne, nebo vydrží i nápor těžší zásilky. Vybrat, jaký typ krabice je potřeba, tak může být ve finále celkem alchymie.
V Packungu dnes tvoří širokou skupinu produktů, které v obalovém byznysu míří na všechny typy zákazníků. Jedním z nich je i služba Box48.cz, která se specializuje na krabice na míru. Díky ní dokáže věstonická firma vyrobit krabici s téměř jakýmikoliv rozměry, do čtyřiceti osmi hodin a již od jednoho kusu.
„Obvykle, když e-shop potřebuje krabice, to vypadá tak, že zkontaktuje kartonážku, obchodní zástupce jim dá nabídku za nějaký minimální počet kusů a ty dodají za několik týdnů,“ vysvětluje Kratochvíl běžnou praxi s tím, že takový postup v případě Box48 odpadá. Naopak si svou krabici objednáte stejně jako v jiném e-shopu.
Automatizace nadevše
Celý proces je na první pohled jednoduchý. Stačí na milimetr přesné rozměry naklikat v e-shopu, objednávka pak automaticky putuje na cloud a z něj se až na linku v Horních Věstonicích stahují připravené výrobní příkazy. Software si sám určí, co přesně potřebuje vyříznout, a hotovo může být doslova za pár okamžiků.
S takovou mírou automatizace je Packung podle Adama Kratochvíla ve světě ojedinělý a na objednávkách je to znát. S projektem začal tým dnes třiatřicetiletého podnikatele experimentovat v polovině roku 2019 a jen mezi lednem 2020 a lednem 2021 vyrostl osmkrát.
„Na konci loňského roku nás zájem překvapil natolik, že jsme měli problém vyrábět do těch čtyřiceti osmi hodin. Jeli jsme na tři směny a obchoďáci chodili i na večery. Já jsem tu strávil dost víkendů,“ vypráví Kratochvíl. O krabice na míru nicméně nezačal být zájem jen kvůli pandemii a novým e-shopům nebo firmám, které přešly na internetový prodej.
Do karet hrálo moravské firmě i to, že hlavní dopravci postupně změnili strategii. Místo hmotnosti relativně nově vypočítávají cenu přepravy podle rozměrů balíku, aby jejich dodávky mohly být co nejvíce naplněné. E-shopy tak mají motivaci své zásilky balit co možná nejúsporněji, ačkoliv by dříve neváhaly použít třeba i o třetinu větší krabice, než by bylo třeba.
„Máme spočítáno, že s krabicemi na míru se do přepravní dodávky vyjde o 30 až 40 procent více balíčků. Stejně tak v případě vyzvedávacích boxů. Tam se vejde díky nám až o čtvrtinu více zásilek,“ vypočítává jasné výhody nabízeného řešení Kratochvíl.
Není to ale jediný důvod, proč po službě Box48 sáhly doposud přibližně čtyři tisíce klientů a zhruba polovina z nich nakupuje pravidelně. Většina z nich jsou totiž malé e-shopy nebo i jednotlivci, kteří si jednoduše nemohou dovolit, ať už finančně, nebo prostorově, naskladnit celé palety univerzálních krabic od velké kartonážky.
Pro ty největší naopak služba obvykle neposlouží. Zkrátka proto, že e-commercoví giganti mají velké množství svých krabic v několika různých typech i velikostech. Služby Packungu ale prý občas využije i obří e-shop jako Alza, naposledy třeba když posílala již sestavené, atypicky tvarované 3D tiskárny a potřebovala k tomu patřičný obal.
„Obrací se na nás e-shopy, jejichž standardní dodavatel nestíhá.“
„Třeba čokoládovny Lindt potřebovaly před Vánoci něco expedovat do tří týdnů a neměly hotové přepravní krabice. Takto se na nás obrací e-shopy, jejichž standardní dodavatel nestíhá nebo nemá materiál,“ zmiňuje Kratochvíl další případy použití. I jejich však odvětví postihlo globální roztrhání dodavatelských řetězců – cena dřeva a tím pádem i papíru za poslední měsíce rapidně vzrostla a doby dodání se prodlužují.
Dodavatelé Packungu prý ale naštěstí stále drží. Kromě klientů, kteří si jednou za čas objednají deset krabic třeba na vlastní obrazy nebo netypicky dlouhé, široké či vysoké výrobky, využívají služeb věstonické firmy i velcí hráči jako Citroën, Volkswagen či Peugeot. Dodává také lokálním subdodavatelům řetězce IKEA nebo slovenskému Samsungu.
Adam Kratochvíl přiznává, že jeho proces přitom neušetří ve výsledku velké množství kartonu, jak by se na první pohled mohlo zdát. I při výrobě krabic na míru vzniká odpad – zhruba třináct procent kartonu se při samotné výrobě nevyužije. To je odhadem o osm procent více než při výrobě standardizovaných obalů. Jsou ale ve výsledku až o 35 % menší.
Klienti Packungu s krabicemi na míru ale ušetří, protože přinejmenším nemusí utrácet za výplňový materiál. Teoreticky tak mohou dopravu zlevnit nebo ji nabízet zdarma, což je podle Adama Kratochvíla v dnešní době velká konkurenční výhoda. Samotný Packung nicméně dál nakládá i se samotným opadním kartonem, který nařezává a prodává jako výplň pro ty, kdo ji dál potřebují, třeba na křehké zboží. Tím se cyklus uzavře a všechen karton se může dále také recyklovat.
Od jedné krabice po celé stroje
Pokrývat potřeby malých e-shopů ale Adamu Kratochvílovi nestačilo. Když dnes otevřete web jeho firmy, v hlavičce najdete odkazy na řadu dalších dílčích projektů. Místo toho, aby se věnoval stále jednomu segmentu, Packung jednoduše šel strategií růstu společně se svými věrnými klienty.
Příkladem může být nábytkářská firma Wuders z rukou tří bratrů, kteří v Hodoníně vyrábí dřevěný prémiový nábytek. Potřebují tak mimo jiné i celou řadu pevných a velikostně atypických krabic a právě ty už více než dva roky odebírají z Packungu. Společně s papírovými páskami, proložkami a zkrátka vším, co se obalů týče.
Byznys ve Wuders ale vyrostl natolik, že už se jim vyplatí vlastní produkce krabic přímo v místě výroby nábytku. I v této fázi nastupuje na scénu Packung. Stal se totiž i lokálním obchodním zástupcem pro italskou firmu Panotec, která samotné stroje na výrobu krabic vyrábí, a do Wuders tak nový stroj dodal.
„Jsme rádi, že jsme takovou možnost od Packungu dostali, pro nás to znamená velký posun v balení. Stroj nám prakticky vyrobí krabice na aktuální poptávku podle plánu balení daného dne. Sníží se nám tak obrátkové náklady. Krabice budeme mít potisknuté vlastním vizuálem, to vnímáme jako velký krok v naší brandové identitě,“ říká Jan Herka, spoluzakladatel Wuders.
Budoucnost vidí Adam Kratochvíl technologicky. Už brzy bude s kolegy instalovat v Praze stroj, který dokáže takřka nevídané. Na začátku linky stačí dát k sobě výrobky všeho druhu, ty se pošlou po páse a na konci vylezou už ve zcela optimalizované krabici. Úspory jdou v takovém případě zcela do jiných řádů, nebudou totiž téměř vůbec potřeba lidští „baliči“.
Packung už podobný stroj v červenci nainstaloval klientovi v Praze a jedná se o vůbec první linku svého druhu v Česku. Futuristický stroj s názvem Opera od firmy Panotec zvládne vyprodukovat až 21 600 krabic za den a k tomu recykluje veškerý odpad do formy výplňového materiálu.
Firma letos v obratu překoná 90 milionů korun, každý rok k tomuto číslu přidává 10 až 15 milionů. Daří se mu – a svědčí o tom i pohled na rozkopanou část velkého pozemku. Dvě průmyslové haly se stroji a skladem uvnitř brzo doplní třetí budova. To všechno stále uprostřed malé jihomoravské vesničky, z níž budou malými uličkami nadále odjíždět velké kamiony.