Každodenní rutina nájemného vraha. Netflix ukázal trailer na Zabijáka, nový thriller Davida Finchera

Za necelé dva týdny dorazí na Netflix film Zabiják, nový thriller režiséra Zmizelé, Sedm nebo Zodiaca. Sleduje mstícího se nájemného vraha.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

The Killer

Foto: Netflix

Michael Fassbender v thrilleru Zabiják

0Zobrazit komentáře

Téměř deset let museli fanoušci režiséra Davida Finchera počkat, než se hollywoodský mistr kriminálního thrilleru vrátí ke svému žánru, alespoň ve formě celovečerního filmu. Na Netflix míří Zabiják, snímek sledující v zásadě každodenní život metodického nájemného vraha. První plnohodnotný trailer i ohlasy kritiků slibují přímočarý příběh, perfektní ztvárnění děsivé hlavní postavy, a jak to u Finchera bývá zvykem, brilantní režii i audiovizuální zpracování.

Zabiják adaptuje stejnojmennou francouzskou sérii komiksů, která původně vycházela od konce 90. let do konce roku 2013. Podle oficiální synopse má příběh sledovat bezejmenného nájemného vraha, který se po zpackané misi musí obrátit proti svým zaměstnavatelům. Vydává se na mezinárodní hon, v němž možná ze všeho nejvíc bojuje sám se sebou.

Ze samotného filmu rychle pochopíme, co tento vágní popis znamená. Novinka režiséra známého svým až úzkostným důrazem na každý detail pojednává o muži, u něhož na přesném provedení úkolů a dokonalém naplnění plánu záleží život jeho i mnoha dalších. Jakmile udělá jedinou chybu, celý jeho rigidní svět se začne pomalu rozpadat s tím, jak mu frustrace z vršících se odchylek rozežírá mysl. Většinu děje nicméně budeme sledovat jeho vražednou rutinu.

Zabiják je první spoluprací Finchera se scenáristou Andrewem Kevinem Walkerem od oceňovaného thrilleru Sedm. Režisér se prý o projekt zajímal už kolem roku 2007 a jednu dobu měl hlavní postavu ztvárnit dokonce Brad Pitt. Pro Michaela Fassbendera to představuje první výraznější roli za šest let herec dvakrát nominovaný na Oscara se v poslední době věnoval spíše automobilovému závodění.

K filmu se ale podle všeho vrátil ve skvělé formě. Ohlasy kritiků jeho herecký výkon označují za jedno z největších pozitiv chladného thrilleru. Fassbender je v roli zabijáka, k němuž nemáme cítit žádné sympatie, stoický a na první pohled kamenný, prostřednictvím jemné mimiky nebo malých změn v držení těla a chování dostáváme znepokojivý vhled do jeho psychiky.

„Znepokojivý“ je právě jedno z označení, která má snímek vystihovat poměrně dobře. Fincher všemi filmovými složkami, od herectví přes výpravu, rámování záběrů a střih až po zvuk nebo hudbu, vytváří kontrast mezi metodickou rutinou a pocitem každodennosti na jedné straně a hrůzným klidem, s jakým „hrdina“ vykonává svoji práci, na straně druhé. Ačkoliv je Zabiják na první pohled poměrně jednoduchý příběh o pomstě, svým zpracováním vyvolává zajímavé morální otázky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Američtí diváci mohou na očekávaný Fincherův návrat ke svému hlavnímu žánru vyrazit už od tohoto týdne do kina, na velkém plátně se od čtvrtka promítá také v Rakousku či Německu. Čeští diváci si ale budou muset vystačit s domácími podmínkami. Snímek u nás do kin vůbec nezamíří a uvidíme ho až za dva týdny, 10. listopadu přímo na Netflixu.

Pro Finchera se jedná o minimálně šestou spolupráci se streamovacím obrem. Už v roce 2013 pro něj produkoval a u několika epizod i režíroval seriál Domek z karet, později ve stejných rolích pracoval také na dvou řadách chváleného kriminálního thrilleru Mindhunter: Lovci myšlenek. V roce 2020 pak na Netflixu vyšel  Fincherův režijní počin Mank o vzniku scénáře k filmu Občan Kane. Filmař také jako producent pracoval na seriálu Love, Death & Robots a na sérii videoesejů Voir. S Netflixem má exkluzivní smlouvu sahající až do konce příštího roku.

One Billion Dollar Taylor. Swifties vynesli královnu na miliardový trůn a nakopli celé ekonomiky

Taylor Swift je jednou z mála zpěvaček a zpěváků, kteří překonali jednu miliardu dolarů ve svém bohatství. Je čemu se divit? Vůbec.

Filip HouskaFilip Houska

onebilliondollartaylor-3

Foto: CzechCrunch / Midjourney

Taylor Swift válcuje svět

0Zobrazit komentáře

Přepnula se z country zpěvačky, naplno rozjela sociální sítě, aby cílila hlavně na mladé, a pustila se do líbivého, supermarketového a výdělečného popu. Vychází jí to ale náramně. Turné, film, speciálně určení novináři, marketingová kouzla, a dokonce zemětřesení na koncertech. Taylor Swift je hudebním fenoménem, který ovlivňuje až ekonomiky zemí. A proto se není čemu divit, když americká zpěvačka teď dosáhla milníku, k němuž si většina hudebníků ani nepřičichne.

Taylor Swift jako jedna z mála zpěvaček a zpěváků překonala magickou hranici jedné miliardy dolarů ve svém jmění. Její celkový majetek je odhadován na necelých 25,7 miliardy korun, respektive 1,1 miliardy dolarů, jak uvádí ve své analýze agentura Bloomberg. Dostala se tak do exkluzivního klubu mezi Rihannu, Jay-Zeho nebo Paula McCartneyho.

Že se něco takového stane, bylo jen otázkou času. Prim v její momentální kariéře hraje celosvětové turné The Eras Tour, jedna z největších koncertních šňůr, jakou svět zažil. Běží od března letošního roku a teď se po zastávkách v USA rozjíždí i na další kontinenty.

Rozsah turné, na kterém má Taylor Swift fanouškům představovat všechny hlavní éry ve své kariéře, je natolik velký, že se má už pohybovat nad úrovní jedné miliardy dolarů v příjmech ze vstupenek i doplňkových předmětů. Šlo by o historický rekord, nikdo jiný tak výdělečné turné ještě neměl. Ani Elton John se svými rozlučkovými koncerty, které měly utržit zhruba 940 milionů dolarů.

Pokud bude zájem o její mezinárodní koncerty stejně velký jako ve Spojených státech – a vyprodané zastávky naznačují, že ano –, tým okolo Taylor Swift může počítat s příjmy i přes čtyři miliardy dolarů, tedy asi 95 miliard korun. Čas na to má do listopadu příštího roku, kdy turné skončí. Dosud si díky němu měla třiatřicetiletá zpěvačka přijít na asi 225 milionů dolarů (před zdaněním), tedy zhruba pět miliard korun. To je skoro dvojnásobek jejího posledního turné Reputation z roku 2018.

Popularita The Eras Tour se projevuje i jinak. Jednak zemětřesením, které kvůli jednomu koncertu skutečně proběhlo, jednak ovlivňováním ekonomik. Podle analýzy, s níž Bloomberg přišel, měla severoamerická část koncertní šňůry přinést hrubému domácímu produktu (HDP) Spojených států až 4,3 miliardy dolarů, což je asi 97 miliard korun. I proto se čím dál častěji skloňuje pojem Swiftonomics, tedy vliv Taylor Swift na ekonomiku zemí.

Dopad měly mít její koncerty i na Kanadu, kam se zpěvačka vydala se šesticí vystoupení, a něco podobného očekávají experti také v Austrálii, kam teprve zamíří. Reálně se ale její byznysová mašinérie může propsat do řady dalších trhů, které figurují v jejím harmonogramu. Jak je vidět primárně na TikToku a Instagramu, kamkoliv Taylor Swift zamíří, v ten den se neřeší nic jiného.

Nový film a stará deska

O tom, že vliv Taylor Swift na nejen hudební, ale i celospolečenskou sféru sílí, svědčí mimo jiné fakt, že média hledají novináře, kteří by pokrývali pouze ji – vše, co se okolo zpěvačky šustne, by měli vědět ideálně mezi prvními. A na to má být určen dedikovaný redaktor, který se nebude zabývat ničím jiným. Přišel s tím Gannett, největší americký vydavatel novin.

Právě „swifteři“ by se měli nyní zaměřovat obzvlášť na film Taylor Swift: The Eras Tour, který se na jejím více než miliardovém bohatství také znatelně propíše. Dokumentuje její probíhající koncertní sezónu, díky čemuž mohou diváci nahlédnout do zákulisí a poznat zpěvačku i její tým z jiné stránky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jen za debutový víkend utržil po celém světě přes 120 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 2,8 miliardy korun, a stal se vůbec nejúspěšnější premiérou, co se koncertních filmů týče. S velkým odstupem tak za sebou nechal i populární snímky jako Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert a Justin Bieber: Never Say Never.

Spolu s tím se Taylor Swift: The Eras Tour postaral o rekord v objemu prodaných vstupenek za jediný den v letošním roce. V rámci předprodejů se měly prodat lístky v celkové hodnotě 37 milionů dolarů, respektive přes 860 milionů korun, a to pouze na území Spojených států. Zajímavé také je, že na film byla uzavřena exkluzivní smlouva přímo s AMC, jednou z hlavních amerických sítí kinosálů.

Média teď ale mají nové, velice aktuální téma. A tentokrát už čistě hudební, rovnou ze studia. Taylor Swift tento týden znovu vydala desku 1989, která původně vyšla už v roce 2014, ale nově ji zpěvačka kompletně přenahrála. O takzvaném rerecordingu se mluvilo už dříve – a za vším stojí autorská práva, která na originální nahrávky nemá ona, ale vydavatelství Big Machine Records.

Kvůli četným neshodám s jeho majitelem se Taylor Swift rozhodla, že původní desky přenahraje, dá jim přídomek Taylor’s Version a bude doufat, že je fanoušci opět najedou, ačkoliv jsou vesměs totožné jako předtím. Jde ale hlavně o to, že po rerecordingu bude mít zpěvačka znovu autorská práva. A to se může ukázat jako chytrý krok. Byznysově i marketingově.

Před 1989 (Taylor’s Edition) přenahrála ještě alba Speak Now, Red a Fearless. Jak uvádí agentura Bloomberg, právě proces opětovného nahrání měl vynést část zisků ze zhruba 400 milionů dolarů (osmi miliard korun), což má být přibližná – a velmi konzervativní – hodnota celého jejího hudebního katalogu. Optimističtější odhady mluví o více než dvojnásobné sumě.

Hudební katalog tak má být největší položkou v jejím bohatství, nelze ale opomenout ani příjmy ze smluv s hudebními streamovacími službami, které mají činit asi 120 milionů dolarů (2,7 miliardy korun) a samotný prodej hudby, kde je řeč o sumě 80 milionů dolarů, tedy 1,8 miliardy korun. Do toho ještě Taylor Swift vlastní pět domů v hodnotě 110 milionů dolarů (2,4 miliardy korun).

Taylor Swift má tak našlápnuto stát se jednou z nejúspěšnějších zpěvaček moderní historie – a analytici i posluchači nedočkavě čekají, jak odstartuje svou mezinárodní část turné. Začíná v listopadu Jižní Amerikou, pak se přesune do Japonska, z něj do Austrálie, několikrát vystoupí v Singapuru a pak si to zamíří do Evropy. V červenci příštího roku vtrhne do Německa, poté do Polska a následně do Rakouska. Česko v plánu nemá.