Kdeže obrázky, umělá inteligence vytvoří i videa. Program Mety ale zatím umí jen nekvalitní klipy

Zobrazení pohybu je pro umělou inteligenci těžší než jen statický obraz. Program Mety tak zatím umí jen krátké a rozmazané klipy, rychle se ale učí.

Jiří BlatnýJiří Blatný

metaai1080

Foto: Meta

Umělá inteligence Mety vyobrazí třeba létajícího psa nebo přistání mimozemšťanů.

0Zobrazit komentáře

O obrazových generátorech poháněných umělou inteligencí se toho už napsalo hodně. A není divu, jejich schopnosti se stále zlepšují. Zadáte text, pár vteřin počkáte a program vám vyrobí jakýkoliv obrázek, který byste často těžko rozeznali od reálné fotky. Podobně, jako se v dovednostech předhánějí jednotlivé generátory snímků, závodí i tvůrci umělé inteligence, která textové zadání přetvoří rovnou ve video. Takový program teď představil technologický gigant Meta Marka Zuckerberga.

Systém se jmenuje Make-A-Video a funguje stejně jako obrazové generátory, o kterých jsme v CzechCrunchi v poslední době psali. Na základě textového pokynu umělá inteligence ale vygeneruje video. „Opět tím posouváme možnosti kreativity,“ uvedla Meta při představení.

Je však nutné podotknout, že generovaná videa jsou dlouhá maximálně jen pět sekund a jejich obrazová kvalita zatím také neuchvátí. Podle Zuckerberga má sice program stále mouchy, je to podle něj ale přece jen další krůček vpřed v oblasti umělé inteligence. „Je o dost těžší generovat video než snímky, protože kromě toho, že musí systém správně vytvořit každý jednotlivý pixel, musí i správně předpovědět, jak se budou proměňovat v průběhu času,“ vysvětluje Zuckerberg.

Ve studii inženýrů Mety vědci fungování modelu popisují detailněji. Make-A-Video se učí na základě databáze obrázků s popisky, stejně jako obrazové generátory. Navíc má ale k dispozici i videa, ze kterých je systém schopný učit se bez nutnosti popisků obsahu. „Idea je naučit program, jak vypadá svět a jak se popisuje slovy, k tomu slouží snímky s popisky. Videa umožňují naučit systém, jak se ten svět pohybuje,“ vysvětlují vědci. Dohromady má tak umělá inteligence k dispozici miliony videí z internetu či fotobank.

Program ale zatím není dostupný veřejnosti, byť je na webu dostupný formulář, kterým se mohou zájemci přihlásit k dalším budoucím novinkám. Kdy přesně si ho lidé budou moci vyzkoušet, to zatím není jasné. Zuckerberg ale v citovaném facebookovém příspěvku uvádí, že plánuje demo programu v budoucnu zpřístupnit.

Protože zatím jediná dostupná videa vytvořila sama Meta, nelze se přesvědčit o kvalitách systému Make-A-Video na vlastní kůži. Je tedy možné, že firma jednoduše vybrala povedenější kusy, aby svůj program ukázala v nejlepším světle, jak upozorňuje server The Verge.

Sami vědci v citované studii přiznávají, že rozmazanost a nízká obrazová kvalita nejsou zdaleka jediné problémy, které dnes program má. Nedokáží ho třeba zatím naučit informace, které by z videa dokázal vyvodit člověk. Když například po programu chcete, aby zobrazil mávajícího člověka, má se jeho ruka pohybovat zleva doprava, nebo zprava doleva?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně jako v případě obrazových generátorů však i u této umělé inteligence platí přímá úměra – čím víc vygenerovaného obsahu, tím lepší výkon. Spoléhá totiž na princip strojového učení. Právě díky tomu se raketovým tempem v posledních dvou letech posunuly i schopnosti obrazových generátorů. Kvůli větší složitosti je ale rovněž pravděpodobné, že rychlost vývoje v případě generování videa nebude tak vysoká.

Tvůrci a umělci si tak možná už brzy budou moct do svého kreativního inventáře zapsat další pomůcku. Nástup těchto technologií však kromě nadšení vyvolává i dlouhou řadu etických a právních otázek, například ohledně autorského práva nebo ochrany osobních údajů a soukromí.

Meta není jediná, která se vývojem umělé inteligence tvořící videa zabývá. Letos s podobným systémem přišli výzkumníci čínské Univerzity Čching-chua a Pekingského institutu umělé inteligence. Jejich program CogVideo je podle The Verge zatím jediný takový veřejně dostupný systém. Tvůrci jeho kód zpřístupnili přes GitHub.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Obsah je král, a ten Google neměl. Proto po třech letech pohřbil herní službu Stadia, jíž tak věřil

Všechny peníze za pořízené hry budou hráčům navráceny. Stejně tak jako suma, za kterou si pořídili hardware přes Google Store.

Filip HouskaFilip Houska

stadia_1

Foto: Google

Google začátkem příštího roku ukončí svou herní streamovací službu Stadia

0Zobrazit komentáře

Bylo to velké ohlášení, které mělo Google naplno dostat do herního světa. Jak už to ale u ambiciózních projektů někdy bývá, přehnaná očekávání vedou ke konci. To se nyní děje u gamingové streamovací služby Stadia, která po třech letech končí. A hlavním důvodem není ani tak selhání technologie, na které funguje, nýbrž nedostatek her, které by hráči mohli hrát. A samozřejmě i cena, jež od začátku nedávala příliš velký smysl.

V době, kdy každým rokem vzniká plejáda zajímavých her s vysokými technickými nároky, se platforma Google Stadia jevila jako chytré řešení. Představa, že nepotřebujete vysoce výkonný počítač nebo konzoli, protože ty nejlepší herní tituly zvládnete streamovat na dálku přes jakékoliv zařízení s operačním systémem Android, potažmo Google Chrome nebo Chromecast Ultra, byla zajímavá. Ale…

Aby něco takového mohlo v praxi mezi uživateli fungovat, byl zapotřebí přísun áčkových her – a to se příliš nedělo. I když Google zpočátku lákal například na Baldur’s Gate 3Doom EthernalHumankind nebo Assassin’s Creed: Valhalla (a také Cyberpunk 2077), postupem času nabídku her příliš nerozšiřoval. Když se teď podíváte do výčtu podporovaných titulů, hardcorovější hráče tam nic moc nepřesvědčí.

O možném konci Stadie se tak s ohledem na upadající nabídku her spekulovalo již delší dobu. Podpořeno to bylo i skutečností, že Google před časem ukončil vývoj vlastních herních titulů, což spustilo odchod některých velkých jmen z týmu Stadie ke konkurenci. Například Jade Raymondová, která pracovala na sériích Assassin’s Creed či Watch Dogs, přešla na obdobnou vývojářskou pozici do Sony.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším hřebíkem pro blížící se pohřbení služby byla i cenová politika, kterou Google v rámci Stadie nastavil. Lidé si totiž museli platit nejen předplatné, aby ji mohli využívat, ale také plné ceny všech her, které si chtěli zahrát. Prakticky tak platili dvakrát, zatímco konkurenční služby typu Cloud Gaming od Xboxu nebo GeForce Now od Nvidie měly vše v jednom balíčku.

Obecně byla Stadia nákladná i pro samotnou firmu, protože musela pod svá křídla lákat velká studia, u kterých potenciální hráči vědí, že mají dobré a zajímavé tituly. Že to příliš finančně nevycházelo, bylo zčásti potvrzeno i loňským zavřením vlastního herního studia Googlu, s čímž zaniklo i několik rozpracovaných projektů. Konec byl nevyhnutelný.

Google už evidentně neměl sílu platformu pouze udržovat, proto se rozhodl, že ji 18. ledna příštího roku definitivně ukončí. A spolu s tím bude vracet i peníze. Nejen za nakoupené hry a mikrotransakce, ale také za hardware pořízený skrze Google Store. Takže například ti, kteří si tímto způsobem koupili Chromecast Ultra, si zařízení budou moci ponechat a ještě jim přijde zpět částka, za kterou jej koupili.

Do 18. ledna bude možné službu Google Stadia nadále používat také v Česku, a to zdarma bez měsíčních poplatků. Nové hry už však do té doby nebude možné pořizovat.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.