Kdo se vleče, neuteče! Legendární Bulánci se po 20 letech vrací a na novou verzi shání půl milionu

Filip HouskaFilip Houska

bulanci20

Foto: SleepTeam

Krvelační Bulánci se po 20 letech vrací

0Zobrazit komentáře

„Nezůstávej pozadu, oplácej jim olovem, střílej vlevo – uteč vpravo, nebo budeš uloven.“ Pokud jste vyrůstali na přelomu tisíciletí alespoň s částečným přístupem k počítači, dost možná jste se setkali s kultovními Bulánky, v nichž jste se chopili role krvelačného polštáře s právem zabíjet. Legenda mezi českými hrami se nyní vrací a tvůrci lákají na její novou generaci, kterou si zahrajete i na konzolích.

Aby ale návrat Bulánků po dvaceti letech skutečně proběhl, musí autoři ze studia SleepTeam uspět na crowdfundingové platformě Startovač, kde dnes spustili kampaň. Od ní si slibují vybrat alespoň 500 tisíc korun, které poslouží pro dokončení nové verze polštářové střílečky ve 3D a včetně různých hratelných módů, které rozšíří klasický deathmatch.

„Dlouho jsme si s myšlenkou na nové Bulánky pohrávali a nakonec jsme se nechali unést nadšením a voláním komunity po moderním bulánčím titulu,“ zmiňuje pro CzechCrunch spolutvůrce oblíbené hry Jaroslav Wagner a doplňuje, že po jednoduché animované střílečce z ptačího pohledu byl velký zájem i po dvou dekádách. A to ani nemusela splňovat moderní nároky dnešních her.

bulanci-1

Foto: SleepTeam

Noví Bulánci dostanou propracovanější kabátek

Bulánci 2.0 ale budou jiní. Ačkoliv si zachovají svůj punc, pro který se nejen v Česku tak proslavili, tvůrci slibují, že se postaví po bok současné generace her. Vedle trojrozměrného pojetí nebo nových režimů (například mód dobývání) lákají i na možnost personalizace vlastního bulánka či multiplayeru napříč všemi platformami, kde budou dostupní. Vedle PC totiž chtějí i na herní konzole.

V případě úspěšné kampaně si je tak bude možné zahrát také na PlayStationu (4 a 5), Xboxu One i Nintendu Switch. Pokud by se ale tvůrcům podařilo vybrat více peněz, byť nespecifikují kolik, spustí Bulánky také pro počítače Mac i mobilní zařízení. Oproti své původní verzi z roku 2001 už sice nebudou zdarma ke stažení, ale SleepTeam ujišťuje, že cena „nebude závratná“ – na PC je aktuálně nastavena na 400 korun.

bulanci-3

Foto: SleepTeam

Mapa Na dobrou noc v nočním provedení

Renesance jedné z nejikoničtějších českých počítačových her, která byla nainstalována na nejednom školním počítači, ovšem teprve začíná – právě podporovatelé na Startovači budou naprosto klíčoví. Tvůrci se nicméně rozhodli, že je za finanční přízeň náležitě odmění. Třeba sběratelskou figurkou, karetní hrou Bulánci, artworky s podpisy autorů nebo možností nadabovat vlastního bulánka.

„Pro fajnšmekry je připraveno i tištěné vydání fenomenální bulánčí poezie, která provázela úspěch titulu na začátku tisíciletí. Nechybí předběžný přístup a poděkování v titulcích hry,“ popisuje Wagner a dodává, že kampaň poběží až do 16. června letošního roku. Těšit se můžete i na stejně jednoduché ovládání hry pomocí několika tlačítek nebo slavné mapy jako Na dobrou noc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od příchodu první verze ozbrojených barevných polštářů uplyne letos v listopadu už dvacet let. Psal se totiž rok 2001, kdy české studio SleepTeam (mimo jiné tvůrci kultovní adventury Polda) s Bulánky vyrukovalo. Vzhledem k tomu, že začínali na velikosti pouhých 3 MB a byli zdarma, velmi rychle se rozšířili. Do karet jim hrálo i to, že šlo o samostatného klienta, kterého nebylo třeba instalovat. Tím pádem šli Bulánci spustit i na školních počítačích.

I když nešlo o graficky precizní hru, SleepTeam stavěl hlavně na zábavě. Proto se Bulánci nejlépe hráli na jedné obrazovce ve více lidech, přičemž k ovládání stačilo jen pár kláves. Jednoduchá byla ostatně i síťová konfigurace, stačilo znát jen IP adresu protivníka a multiplayer na dálku mohl začít. V roce 2005 pak tvůrci zveřejnili i editor map pro fanoušky, což byl další podnět pro ještě zábavnější hraní. Do dnešního dne se pak Bulánci měli stáhnout až 16milionkrát.

Vydělá i streamer s 20 diváky. InStreamly po investici vstupuje na český trh, na Twitchi propojuje hráče a velké značky

Michal MančařMichal Mančař

instreamly

Foto: InStreamly

Tvůrci InStreamly Szymon Kubiak, Damian Konopka, Maciej Sawicki a Wiktoria Wójciková

0Zobrazit komentáře

Streamování na Twitchi je fenomén, který už před několika lety uchvátil i českou herní scénu a neustále nabírá na síle. Miliony streamerů, stovky milionů diváků a miliardy hodin strávených sledováním různorodého – především však herního – obsahu jsou toho jasným důkazem. Pro nejúspěšnější streamery se tak původní koníček může snadno stát zdrojem zajímavých příjmů. Výjimkou nejsou ani čeští a slovenští tvůrci, kterým nyní expanze polského startupu InStreamly přináší další možnost monetizace jejich streamů.

Konzervativnějším nebo starším hráčům to může připadat jako kuriózní kratochvíle, ale kombinace sledování hry a zábavné osobnosti každým rokem boří rekordy. Ať už je důvodem charisma streamera, nebo prostě nemožnost si sledovaný titul sám zahrát. Stačí se podívat na službu Twitch, která vévodí streamingu na poli videoher.

V jeden okamžik Twitch v průměru sledují tři miliony diváků, ve špičce klidně až dvakrát tolik. Celkem za rok 2020 diváci „nakoukali“ rekordních 17 miliard hodin živého videa. Tento masivní potenciál je samozřejmě monetizován pomocí reklam a různých partnerství, značky se však často (a logicky) zaměřují na největší jména s nejrozsáhlejším publikem.

instreamly-cyberpunk

Foto: InStreamly

InStreamly zprostředkovalo na Twitchi například reklamu na Sprite

Stačí vzpomenout Tylera Blevinse známého pod přezdívkou Ninja, jenž je s více než 16 miliony odběratelů nejpopulárnějším streamerem na Twitchi. Oblíbenost jeho kanálu vedla ke sponzoringu od značek jako Adidas nebo Red Bull, a byť takový úspěch mezi miliony streamerů není zcela obvyklý, dokonale ilustruje možnosti marketingového využití tohoto odvětví.

Na tento lukrativní trh proniká i původně varšavský startup InStreamly, který pro rozšíření svých aktivit nejen v Česku a na Slovensku v dubnu získal investici ve výši 1,1 milionu eur, tedy přibližně 28 milionů korun. Mimo jiné i od fondu Smok VC amerického investora Paula Bragiela, který sám dříve vsadil například na Uber, Stripe nebo herní společnost Niantic, jež stojí za hříčkou v rozšířené realitě Pokémon Go.

Šedesát diváků pro Adidas

InStreamly chce i díky investici rozšířit stávající spolupráci s více než dvanácti tisíci tvůrci obsahu v Evropě a poskytovat všem hráčům příležitosti doposud vyhrazené jen těm největším kanálům na Twitchi. Sází totiž na propojování značek se streamery, kteří nemusí být nutně nejpopulárnější, ale mají o to aktivnější fanoušky.

„Chceme navázat na úspěchy na polském trhu a rozjet zde spolupráci s top značkami a agenturami,“ říká Ondřej Šilhavý, jenž je v InStreamly zodpovědný za český a slovenský segment. Polsko je totiž v tomto ohledu napřed, současnými partnery tam jsou například Red Bull, Netflix, HBO nebo Samsung.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Přitom streamery u nás máme na stejně dobré úrovni, demograficky i kupní silou jsme podobní. Ale pro spoustu značek je taková spolupráce úplná novinka,“ upozorňuje na českou situaci Šilhavý. A přesně v souladu s celkovým přístupem firmy tak InStreamly i u nás oslovuje širokou hráčskou základnu, nejen její pomyslný vrcholek.

„Streamery nefiltrujeme podle sledovanosti. I z pohledu reklamních kampaní totiž mohou být malé komunity mnohem zajímavější. Také bychom chtěli každému streamerovi dát příležitost proměnit jeho koníček v plnohodnotnou kariéru,“ vysvětluje Šilhavý zaměření svého zaměstnavatele.

Zmínka o síle malých komunit poukazuje na skutečnost, že streamer, který se nevěnuje nejoblíbenějším, mainstreamovým titulům, sice na tisícovky fanoušků zřejmě nikdy nedosáhne, ale jeho nadšení pro okrajové hříčky, náročné simulátory nebo retro hry může vybudovat o to dedikovanější diváckou základnu.

instreamly-ukazka-streamu

Foto: InStreamly

Ukázka kampaně pro Adidas a zapojení diváků streamu prostřednictvím chatu na Twitchi

Ukazují to i čísla úvodní kampaně pro Adidas, kterou InStreamly na české a slovenské scéně rozjelo před několika měsíci přibližně s 250 zájemci. „Zapojili se streameři, kteří mají 300 nebo klidně i jen 60 sledujících a 20 diváků v průměru. Dostat se i na takové číslo vyžaduje úsilí a my chceme podporovat všechny streamery,“ říká Šilhavý.

Samozřejmě ale i zde platí, že více diváků znamená vyšší výdělek a větší zásah. InStreamly tak módní značku kromě menších autorů propojilo i s těmi, kteří mají desítky tisíc followerů. Mezi ty největší patřili například Zolik22 se čtvrt milionem odběratelů nebo Dev1Fifqo s osmdesáti tisíci.

Tisíc dezertů za 250 korun

Mnohem přívětivější přístup k menším streamerům na Twitchi však stále zůstává v jádru aktivit InStreamly. „Z pohledu značek je tu totiž jedna klíčová věc. Malé komunity prodávají lépe. Ale dodnes nebyla cesta, jak je na Twitchi snadno oslovit,“ tvrdí Šilhavý.

Společnost uvádí, že zatímco standardní míra prokliku (CTR) placené reklamy je v tomto odvětví jen 0,7 procenta, tisícovka „mikrostreamerů“ v nedávné kampani dosáhla na hodnotu čtyř procent. Vše je přitom časované a cílené tak, aby reklamy zasáhly co nejvíce unikátních diváků.

Právě počet zobrazení je totiž klíčovou metrikou při monetizaci obsahu. „Periodicitu reklamy nastavujeme obvykle na jedno zobrazení za hodinu,“ upřesňuje Šilhavý. Výdělek streamerů zapojených do kampaní InStreamly pak dosahuje osmi až deseti eur, tedy v přepočtu až 250 korun, za tisíc zhlédnutí.

Polská služba podle Šilhavého také těží z automatizace celého procesu, ve kterém vytváří reklamní obsah a distribuuje ho ve vysílání streamerů, kteří se do kampaně přihlásí. Jejich podoba přímo jako součást streamu navíc nenaruší zážitek tolik jako klasická reklama. Poměrně běžně vypadající vizuály a animace navíc nejsou jedinou zbraní v arzenálu firmy.

InStreamly nabízí totiž i zajímavější formáty, které jsou schopné reagovat na dění ve hře nebo v přidruženém chatu na Twitchi. Dovedou tak například sledovat ukazatel kondice ve hře a v případě poklesu na kriticky nízkou úroveň zobrazí relevantní obsah. Třeba reklamu na vanilkový dezert od Danone, který zažene hlad a doplní energii. Tedy alespoň hráčovi, když už ne jeho postavě.