Založil jeden z prvních carsharingů. Dnes Daniel Franc buduje v Googlu globální komunity pro stovky tisíc vývojářů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

daniel-franc

Foto: Tisophotography

Daniel Franc

V Česku je jen málo lidí, kterým se kdy podařilo dostat na vlivné pozice ve velkých zahraničních firmách typu Apple, Microsoft, Google nebo třeba Adobe. Přesto se to několika málo jedincům povedlo. Patří mezi ně i Daniel Franc, kterého by se dalo popsat jako muže mnoha tváří. Mimo předávání zkušeností a práce pro technologický gigant Google stál kdysi u zrodu řady zajímavých služeb, mezi nimiž nechyběl ani jeden z prvních carsharingů nebo platforma podporující internetové vzdělávání.

Na Karlově univerzitě vystudoval sociologii a byl také zakládajícím členem univerzitního počítačového centra pro zrakově postižené studenty. Další jeho kroky už však vedly na West Chester University v Pensylvánii, kde se zabýval HR.

Během pobytu ve Spojených státech mimo jiné získal jiný pohled na tuzemské prostředí, do něhož poté přenesl několik nápadů. Už ve zmíněném roce 1997 tak trochu předběhl dobu, když založil a provozoval jednu z prvních globálních ridesharingových aplikací Rideseek.net. Dnes již takřka pradávný předchůdce služeb jako Uber nebo Lyft zanikl o čtyři roky později, když se spojil s eRideshare.com a v Evropě se službou MyLifts.com.

daniel-franc2

Daniel Franc na jedné ze svých přednášek

Byl také u zrodu jedné z prvních e-learningových platforem WebStudy, která pak i díky partnerství s americkou veřejnoprávní televizí umožnila distanční vzdělávání desítkám tisíc studentů na vysokých školách v USA.

Komunitní leader v Googlu

V té době se Daniel Franc vzděláváním zabýval naplno, a začal také konzultovat, trénovat a radit firmám s firemní kulturou, strukturou týmů, a to jak v online, tak v offline prostředí, což mu vydrželo dodnes. Aktuálně ho ale místo podnikání jako takového vytěžuje především tvorba a správa komunit, včetně globálního komunitního programu v Googlu.

„Body v mém doširoka rozkročeném CV asi lze spojit jen tématem propojování lidí mezi sebou a s technologiemi. Vejde se do toho jak práce outdoorového instruktora v Austrálii, tak CTO v e-learningových startupech, tvůrce a manažera komunitních programů nebo manažerského konzultanta,“ popisuje Daniel Franc svou kariéru.

bill-gates-netflix

Přečtěte si takéV hlavě zakladatele Microsoftu. Netflix natočil dokument o životě Billa GateseV hlavě zakladatele Microsoftu. Netflix natočil dokument o životě Billa Gatese

Cesty k jeho současnému zaměstnavateli, Googlu, se začaly rýsovat už v roce 2007. Založil totiž platformu Gug.cz, světově první komunitní platformu uživatelů Googlu se zájmem o jeho technologie, ze které se stal vzor meetupových komunitních platforem Google pro celý svět. A i dnes, o dvanáct let později, Gug.cz stále funguje a pod jeho hlavičkou a za podpory Googlu jednotlivé skupiny po Česku pořádají přednášky, workshopy a další akce.

Postupem času se vyvinuly i jednotlivé subkomunity pro vývojáře, manažery, zaměstnance či majitele malých firem a Daniel Franc se stal zároveň externím konzultantem v Googlu. V nové pozici se zasloužil o globální růst projektu Google Developer Groups a měl na starosti také projekty Google Business Groups a Google Educator Groups.

gug-cz

První komunitní platformu uživatelů Google, Gug.cz, založil Daniel Franc

Od roku 2015 se pak Franc nechal Googlem naplno zaměstnat, a dráhu nezávislého konzultanta a podnikatele opustil. „Začal jsem cítit, že potřebuji změnu, a po všech těch letech podnikání a freelance konzultování už moc jiných alternativ, než být zaměstnanec, rentiér nebo meditující poustevník, nemáte,“ řekl Franc v roce 2016 pro server E15 poté, co se stal v Googlu člověkem č. 1 v oblasti vývojářských komunit.

Daniel Franc má v současné době na starosti podporu více než 1 000 developerských komunitních skupin, které dohromady dosáhnou na přibližně 400 tisíc developerů po celém světě, a partnerství s tisícemi dalších komunitních organizátorů.

„S mým týmem podporujeme i vývojářské meetupy, které nemají s Googlem nic společného, a my přesto chceme, aby byly úspěšné. Nedávno jsme v tichém režimu spustili portál pro komunitní organizátory z celého světa, kde si s naší podporou navzájem pomáhají,“ vysvětluje Franc.

Manažer jako strážce hracího pole

Jedno z témat, které se prolíná jeho celou kariérou, jsou pracovní týmy a vše, co se jich týká. Práci v jeho organizaci v rámci Googlu popisuje jako nehierarchickou, kde projekty vznikají ve spontánních týmech.

„Mohlo by to připomínat klasický podnikatelský punk, ale na workshopech si ukazujeme, že i v korporátním prostředí lze dát svobodu, a naopak že i ve startupovém prostředí je zase nutné mít určitý minimální procesní systém,“ upřesňuje Franc.

daniel-franc-google-developers

Daniel Franc s interním týmem Developer Relations v Googlu

Manažer má prý v podobných strukturách funkci jakéhosi strážce hracího pole. Například jako ve fotbale – manažer má na starosti, aby měl na poli správné hráče, ti akceptovali pravidla, respektovali kulturu svého týmu, ale ve zbytku ať už si běží, kam to jim dává největší smysl.

Nehierarchická organizační struktura je přesto podle France v mnohém ideální: „Pokud váš tým vstupuje do třeba ne úplně známých situací, pak je dobré uvolnit prostor pro energii a inovace, a k tomu mohou nehierarchické struktury pomoci.“

Zázrak v podobě mravence

Daniel Franc pracuje také s myšlenkou, že se během svého života začleňujeme do volných komunit, jako jsou například různé kruhy přátel, kde jsme obvykle dobrovolně a cítíme se tam příjemně. V práci ale mohou komunitní principy chybět, a tak mnohdy schází i nadšení z práce. Daniel Franc tak sdílí zkušenosti i s tím, jak komunitní principy zavést také do pracovních kolektivů.

Při konzultování problematiky pracovních týmů s oblibou používá příklad mraveniště. Mravence považuje za malý zázrak – je proti všem lidským zkušenostem, jak mohou tak primitivní organismy bez šéfů, delegování či výkazů postavit složité konstrukce jako je mraveniště.

pavel-jezek-alza

Přečtěte si takéPavel Ježek: Pohled do zákulisního mozku Alzy aneb jak vypadá vývoj našeho interního informačního systémuPavel Ježek: Pohled do zákulisního mozku Alzy aneb jak vypadá vývoj našeho interního informačního systému

Mravenci jsou pro něj dobrou inspirací pro organizace s velkou svobodou – v dobře nastavených podmínkách stačí poskytnout jedincům základní zdroje, jednoduchá pravidla, nechat je často komunikovat s ostatními a ponechat jim definovaný operační prostor, aby vzniklo nakonec třeba právě mraveniště.

Za největší problém současných týmových kultur Franc považuje to, že jsou někdy uměle založené na hodnotách shora, které samotnému týmu nejsou vlastní. „Pokud chci stavět kulturu třeba respektu k zákazníkovi a členové mého týmu se v kuchyňce baví nadáváním na klienty, tak mě čeká spousta předem prohraných bojů,“ říká Franc.

daniel-franc3

Foto: Tisophotography

Daniel Franc

Nezávislý mentoring již není jeho hlavní činností, v předávání zkušeností ale rád pokračuje. „Těší mě vidět, když v někom vzbudím dojem, že lze spojit třeba i nespojitelné a jít za hranu toho, co si do té doby mysleli, že je možné, dovolené, vhodné nebo očekávané,“ říká o jednom z aspektů svých workshopů.

Aby Daniel Franc mohl své bohaté zkušenosti předávat dál, začal spolupracovat se vzdělávací institucí ELAI. Vznikl unikátní workshop, během nějž účastníci poznají jeho osobní know-how z oblasti budování specializovaných týmů, dostanou konkrétní tipy pro využití jejich potenciálu a také například pomoc s nastavením modelu spolupráce a odpovědnosti.

Čtyřhodinový intenzivní workshop reflektuje stále častější změny v pracovním prostředí, kde je klasická hierarchie nahrazována spíše sítí týmů, v němž je posílená odpovědnost každého jednotlivce. Workshop Daniela France s názvem Řízení týmů se uskuteční 10. září a 26. listopadu, vždy od 9 hodin a jeho cena je 6 900 korun bez DPH. Více informací je k dispozici přímo na webu ELAI.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Shoptet slaví úspěch s Obchodiště.cz. Na velkoobchodní platformu naskočily už dva tisíce českých dodavatelů

miroslav-udan-shoptet

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, CEO Shoptetu

Na českém internetu působí Shoptet už deset let. Za tu dobu šéf a zakladatel největší tuzemské e-commerce platformy Miroslav Uďan velmi podrobně zjistil, jaká největší úskalí na začínající e-shopaře běžně potkávají. Proto koncem loňského roku spustil Obchodiště.cz a zdá se, že to byla trefa do černého.

Na Shoptetu dnes běží již více než třetina všech českých e-shopů, a tak loni v pražském sídle firmy padlo rozhodnutí, že dává smysl, poskytnout jim novou služu, kterou může na trhu uvítat mnoho hráčů. Vzniklo tak Obchodiště.cz, které má ambici, stát se největším portálem pro propojování velkoobchodních dodavatelů s jednotlivými e-shopy.

Po deseti měsících na trhu nyní Obchodiště.cz, které vede Jakub Gottwald, hlásí, že již přijalo více než dva tisíce velkoobchodů. Vedle toho má zalistované bezmála čtyři tisíce produktů a počítá s dalším růstem. Jen za poslední čtyři měsíce totiž Obchodiště získalo přes 1 400 partnerů a zrychluje tempo.

obchodiste-cz

Velkoobchodní platforma Obchodiště.cz od Shoptetu

„Dřív museli e-shopaři jednotlivě obepisovat dodavatele, čekat na odpovědi, pak na zaslání katalogu a ve výsledku kolikrát stejně kupovali zajíce v pytli. Na Obchodišti tenhle proces zabere zlomek času – vyberete dodavatele, prohlédnete produkty a objednáte,“ vysvětluje šéf Shoptetu Miroslav Uďan hlavní myšlenku za vznikem nového portálu.

Shoptet by rád s Obchodištěm zmodernizoval celý trh, zlepšil vztahy a důvěru mezi velkoobchody a odběrateli a celkově dostal do oběhu kvalitnější produkty z domácí produkce. Zejména pro začínající e-shopy je totiž často jednodušší, sáhnout po levném zboží z Číny, které je dnes již vcelku jednoduše dostupné.

tiscali-media

Přečtěte si takéProti WeTransferu, OneDrivu nebo Google Disku. Úschovna.cz jde poprvé za hranice a rovnou do USAProti WeTransferu, OneDrivu nebo Google Disku. Úschovna.cz jde poprvé za hranice a rovnou do USA

„Pro majitele e-shopu je dnes jednodušší nechat si dovézt věci z Číny, než hledat malé české výrobce. Právě to se ale teď mění. A vzhledem k tomu, že lidé chtějí kvalitnější a kvalitnější zboží, věřím, že Obchodiště otevře cestu i tomu,“ doplňuje Uďan.

jakub-gottwald

Foto: Shoptet

Šéf Obchodiště.cz Jakub Gottwald

Na Shoptetu aktuálně běží přes 18 tisíc e-shopů, přičemž aktivních internetových obchodů je v Česku kolem 43 tisíc. S rostoucím počtem e-shopů na platformě rostou i příjmy Shoptetu, které ještě v roce 2017 představovaly 68 milionů korun, loni to bylo už 120 milionů korun a letos firma cílí na 200 milionů korun. A Obchodiště.cz představuje jednu z dalších vertikál, do níž firma vydělané peníze investuje.

„Obchodiště bereme jako skvělý impulz a portál pro ty, kdo hledají sortiment pro svůj rozjíždějící e-shop nebo prodejnu. Na jednom místě dokáže najít všechny potencionální dodavatele sortimentu, kteří by se mu pro jeho podnikání hodili,“ popisuje jeden z těch, který na novém portálu Shoptetu živě obchoduje – známý lihovarník Martin Žufánek.

Jeho firma má dokonce pro velkoobchodní zákazníky připravený slevový program odstupňovaný podle objemu dané objednávky. „Každou objednávku připravujeme na míru, protože každý odběratel má trochu jiné představy a požadavky,“ dodává.