Když berou drogy chudí, přijde nám to špinavé, když je bere elita, je to zábava. Jsou ale všude, říká DJka

Nina Farrina v podcastu Režim nerušit popisuje autenticitu pražské techno scény i problémy, které jsou s klubovým prostředím spojené.

ninafarrina

Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch

Hostem čtvrtého dílu podcastu Režim nerušit byla DJka Nina Farrina

0Zobrazit komentáře

Nina Farrina patří mezi nejvýraznější tváře současné klubové scény. Techno DJka, která se narodila na Slovensku, našla svůj hudební domov v Praze, kde také působí. Kromě hudby se věnuje ale i vizuálnímu umění a organizování akcí. „Ve světě jde o byznys. Zdejší lidé jsou ale pohostinní, dělají to od srdce,“ říká o autenticitě pražské scény v dalším díle podcastu Režim nerušit od CzechCrunche.

Ačkoliv se na Slovensko Farrina stále vrací za svou rodinou, zakotvila v Praze, kde má kreativní svobodu. „Mnoho Slováků se cítí v Česku doma, mají tu všechny podmínky, které by si přáli mít i na Slovensku. Bohužel s momentální vládou a fungováním státu nevím, jestli to tam bude nějak prosperovat. Praha mi přijde nejbližší mému stylu a vkusu,“ říká otevřeně DJka.

Není to přitom jen o podmínkách pro umělce, ale i o současné atmosféře. Kluby na Slovensku čelí podle ní velkému tlaku, který odrazuje nejen pořadatele, ale i návštěvníky. „Když teď přijdete do klubu v Bratislavě, tak tam mají u vchodu napsané, co dělat, pokud je policejní razie, na co máte právo a co dělat nemusíte. To vůbec nevytváří důvěru. V tamních klubech se lidé neustále bojí,“ vysvětluje Farrina.

I když techno pořád funguje jako určitá subkultura, dostává se stále více do mainstreamu. Na klubovém parketu tak najdete lidi všech věkových kategorií i sociálních tříd. „Myslím si, že mainstream si z té subkultury bere to, co se mu hodí – sex, drogy, mládí, tanec, všechno, co vypadá dobře. Ale ta subkultura sama o sobě je úplně o něčem jiném,“ říká Farrina, která dnes hraje v nejlepších evropských klubech, včetně třeba berlínského Tresoru.

Právě drogy jsou to, co se do povědomí široké veřejnosti zapsalo ve spojitosti s technem snad nejvíc. I Farrina je vnímá jako součást scény, upozorňuje ale na stereotypy, které jsou s nimi spojené. „Když vidíš chudší lidi brát drogy, je to špinavé. Když vidíš elitu brát drogy, tak je to fun. Podívejme se na ten sociální rozdíl, to je extrém, vždyť drogy jsou všude,“ říká DJka.

Sama s nimi má přitom velmi nepříjemnou zkušenost – na podzim loňského roku ji totiž neznámý člověk v jednom z pražských klubů zdrogoval. Incident ji zasáhl nejen fyzicky, ale i psychicky, přesto neměla prostor na delší zotavení. „Když se ti něco stane a děláš jako freelancer a umění, tak si rychle spočítáš, že volno pro mentální zdraví je luxus,“ vysvětluje v podcastu.

Ačkoliv situaci řešila s policií i lékaři, otevřeně mluví o problematice celého procesu. „Musíš jednat do 24 hodin, abys měla důkaz, že se to stalo. Chápu, že to spousta obětí vzdá,“ říká Farrina. Přesto se rozhodla o své zkušenosti promluvit na sítích, aby zvýšila povědomí o tom, že takové věci se dějí a lidé by měli být opatrní. „Od té doby všechno vnímám jinak,“ dodává teď s tím, že se naučila být drzá.

Poslechněte si čtvrtý díl podcastu Režim nerušit od CzechCrunche. S hosty v něm probíráme témata, která řeší hlavně mladí Češi a Češky, ale ovlivňují celou společnost. Popkultura, trendy, škola, byznys, postironie, móda, řemeslo nebo závislosti. Nový díl očekávejte každé druhé úterý na CzechCrunchi a na všech platformách, kde sledujete podcasty.

Nová Bridget Jonesová vtrhla do kin. Je z ní vdova a na stole v kuchyni má české sklo

Ve Velké Británii zválcovala po své premiéře kina. Nová Bridget Jonesová je ale zajímavá i proto, že si pořídila sklo od Klimchi.

Eliška NováEliška Nová

Bridget Jonesová a český džbán

0Zobrazit komentáře

Během prvního víkendu se v Británii stala nejúspěšnější romantickou komedií vůbec. Za čtyři dny od premiéry tu utržila 11,8 milionu liber, což je něco přes 357 milionů korun. Tím překonala i všechny předchozí verze sebe sama. Bridget Jonesová se vrátila do kin po devíti letech a během té doby si navíc pořídila džbán od české sklářské značky Klimchi.

Bridget vstoupila do kin ve Velké Británii opravdu s velkou slávou. Lidé na ni chodili dokonce víc než na nový díl z marvelovské série Captain America, který měl s podtitulem Nový svět premiéru ve stejný den. Podle listu The Guardian za sebou zanechala nejlepší víkendový start v historii britské produkční společnosti Working Title Films a překonala tu snímky, jako je Oppenheimer. Na prvním místě nejnavštěvovanějších filmů byla rovněž v kinech v Polsku, Nizozemsku nebo Norsku.

V jednu chvíli se spekulovalo i o tom, že filmová vdova překoná Barbie, hit roku 2023, který se stal nejúspěšnější komedií všech dob. To se nakonec nestalo, přesto se díky oběma filmům začalo hovořit o novém fenoménu snímků pro ženy, které mají obrovský úspěch.

Bridget Jonesová a Barbie mají každopádně ještě jedno společné: vlastní české sklo. A to konkrétně džbán Hobnail, ikonický produkt od firmy Klimchi. Zatímco v Barbie měl podle očekávání růžovou barvu, v Bridget Jonesové je světle zelený. „Je fascinují sledovat, jak si filmoví designéři sami našli cestu k našemu sklu. Na našem e-shopu vidíme vícero poptávek a objednávek od produkčních společností,“ líčí zakladatel a ředitel značky Lukáš Klimčák.

O tom, že se jejich sklo objeví také ve čtvrtém díle úspěšné romantické komedie, však neměli v Klimchi ponětí. „Dozvěděli jsme se to až díky upozornění našich sledujících ze zahraničí na Instagramu,“ popisuje Klimčák s tím, že je rád, že si produkce sklo zvolila sama. Je to podle něj důkaz, že se značka po pěti letech svojí existence stala známá i v zahraničí.

Za výběrem Klimchi na stůl Bridget Jonesové stojí Penny Crawford a Peter Lee, kteří mají na starosti rekvizity. Ti podle svých slov strávili hodiny hledáním autentických předmětů, které by vystihly osobnosti hlavních postav. Na džbán narazili v obchodě, který značku zastupuje v Británii, Klimchi jim navíc doporučili kolegové.

Velká Británie je pro českou sklářskou značku důležitý trh, ostatně už když v roce 2019 vznikla, její produkty se začaly prodávat na ostrovech. Klimčák totiž navázal spolupráci s britskými obchody během svého pobytu v Anglii a značka se tam etablovala. V Česku se představila až v roce 2021, tedy o dva roky později.

Bridget Jonesová: Láskou šílená je od 20. února také v českých kinech. Stejně jako v Anglii i tady se stala po uvedení jedničkou. Za první čtyři dny utržila bezmála 10 milionů korun a film navštívilo skoro padesát tisíc diváků.

České sklo, a nejen to od Klimchi, navíc v poslední době dobývá filmový průmysl. Skleněné dekorace s původem u nás se objevily také ve filmu Na nože: Glass Onion, ve kterém si hlavní roli zahrál Daniel Craig. Šedesátku plastik tam dodala sklárna Pačinek Glass.