Když bude úspěšný, otevře Lidl outlety i jinde v Česku. Na Slovensku ale skončil po půl roce
Úspěšnost pražského outletu bude Lidl Česko vyhodnocovat. Pak se rozhodne, zda se objeví i v dalších regionech.
Když Lidl před Vánoci otevřel pop-up výprodej v pražských Letňanech, stáli se tam fronty, které jsou srovnatelné s čekáním na nejlepší místa na koncertu rockové hvězdy nebo s frontami v New Yorku, když jde do prodeje nový iPhone. Slevy na zboží Lidlu ale neomrzely ani v povánočním období, kdy Lidl otevřel tentokrát už stálou outletovou prodejnu. Zájem překvapil i samotný obchodní řetězec.
„Návštěvnost se od prvního dne otevření ve čtvrtek 2. ledna, pohybuje v řádech tisíců zákazníků denně,“ uvedla pro CzehCrunch mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková. Podobně to podle ní bylo i v jiných zemích, kde se outlet otevíral. Ať už to bylo v Maďarsku, Portugalsku, nebo ve Španělsku, populární byly obchody od samého začátku.
Co se s outletem v Česku bude dít dál, záleží na tom, jak budou lidé prodejnu ve Štěrboholech nadále využívat. S odstupem času plánuje společnost vyhodnocovat, nakolik je koncept úspěšný. Až bude mít v ruce relevantní data, rozhodne se, zda koncept zamíří i jinam. „Naším cílem je rozšiřovat ho tam, kde o něj bude dlouhodobý zájem. V budoucnu by mohlo vzniknout hned několik outletových prodejen v různých regionech Česka,“ uvádí Froschová Stehlíková.
Jinde ale probíhal opačný scénář. Příklad Slovenska ukazuje, že Lidl může svoji outletovou prodejnu velmi rychle zase zavřít. Prodejna s výprodejovým zbožím pod červeno-modro-žlutým logem otevřela u našich východních sousedů už v červnu 2019. Nacházela se v Ilavě, po půl roce ji ale řetězec uzavřel. Tehdy to mluvčí Lidlu na Slovensku Tomáš Bezák komentoval slovy, že takový záměr byl od začátku – outlet měl existovat jen chvíli a jeho čas se naplnil. Jinde ale výprodejové obchody fungují stabilně. Například ve Finsku je jeden otevřený už několik let.
Všude jde o obchody, kde se nachází nepotravinové zboží z běžných prodejen, které se neprodalo. Například v Česku bylo toto zboží ve skladu a využívalo se ve výprodejích v klasických prodejnách.
„V zemích, kde koncept funguje, se osvědčil velmi dobře. Umožňuje efektivněji využívat skladové zásoby, zároveň přináší zákazníkům skvělou příležitost k nákupu. Prodejny jsou stabilním kanálem pro zboží, které uvolňuje prostor pro nové akce v běžných prodejnách,“ líčí tisková mluvčí s tím, že jde o model, který podporuje udržitelnost a minimalizuje plýtvání.
Zboží v outletech se prodává ve slevě, která dosahuje i několika desítek procent. Každá země, ve které takové obchody fungují, si každopádně koncept přizpůsobuje svým potřebám. Štěrboholská prodejna v Praze má rozlohu 1 700 metrů čtverečních, což odpovídá standardnímu obchodu řetězce. Zboží se v něm bude pravidelně doplňovat podle aktuálních odprodejů.