Když jde do tuhého, jsou Češi nejštědřejší. Díky dobrozvykům je chce Donio naučit pomáhat pravidelně

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-prochazka2

Foto: Michael Tomeš

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Na jaře zažilo Donio raketový růst, když rozjelo několik velkolepých sbírek na pomoc v boji s první vlnou koronavirové pandemie. V červnu dárcovská platforma po překročení milníku 50 vybraných milionů korun hlásila, že chce změnit český crowdfunding, a teď ještě k tomu bude Čechy učit pravidelně pomáhat tam, kde je třeba.

„Donio vzniklo, aby pomáhání druhým bylo pro lidi co nejjednodušší. V tomto duchu chceme představit i náš nový vánoční projekt,“ popisuje zakladatel dárcovské platformy David Procházka. Od června se mu s kolegy podařilo na různé projekty vybrat dalších dvacet milionů korun a celkově tak už přes Donio proteklo přímo k podpořeným 74 milionů korun.

Zejména v době jarní krize a také nyní při druhé vlně koronaviru se ukázalo, že se Češi umí semknout, a když je potřeba, pošlou během pár hodin klidně 15 milionů korun. To byl příklad plicních ventilátorů CoroVent a nebyla to zdaleka jediná úspěšná akce. David Procházka si však všiml, že na rozdíl od spontánního dárcovství, v němž patří Češi k nejaktivnějším na světě, u nás příliš nefunguje pravidelná dobročinnost.

„Je běžné, že člověk přispěje na dobrou věc jednou do roka, většinou právě na Vánoce nebo při mimořádných událostech. My bychom chtěli poukázat na to, že něco změnit může především pravidelná pomoc,“ říká Procházka. Donio tak přichází s novinkou v podobě Dobrozvyků, jejíž název je vševypovídající. Přispívat totiž budou moci lidé na dobrou věc pravidelně, ideálně každý měsíc.

donio_david-prochazka-a-tomas-hodbod-min

Foto: Donio

David Procházka z dárcovské platformy Donio a Tomáš Hodboď z investiční skupiny Miton

V Doniu zjistili, že až tři čtvrtiny darů v Česku tvoří ty jednorázové, a tak přestože jsme obecně považováni za velice štědrý národ, který rád na dobročinné iniciativy přispívá, v pravidelnosti zaostáváme. Podle reportu CAF (Charities Aid Foundation) patří Česká republika za poslední tři roky mezi deset zemí, jež registrují největší propady v dobročinnosti.

Zatímco v Česku pravidelně darováním peněz pomáhá 22 procent obyvatel, například ve Velké Británii, Maltě či Nizozemsku to je přes 70 procent. A právě k těmto číslům chtějí Čechy nasměrovat Dobrozvyky, díky nimž je možné různým iniciativám posílat měsíčně třeba jen minimální příspěvky, ale kouzlo tkví v pravidelnosti a velkém počtu lidí. Ve výsledku to totiž může být i tak velká síla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do konce roku chce Donio v rámci vánoční kampaně získat pět tisíc pravidelných dobrodárců a do dalších let jsou cíle mnohem vyšší. „Kdybychom každý rok v následujících deseti letech číslo zvyšovali o procento až procento a půl, byl by to poměrně velký úspěch. To jsou desítky tisíc lidí ročně,“ plánuje Procházka, podle něhož je důležité, že pravidelné dárcovství může mít nějakou ucelenou koncepci a strategii.

Donio navíc stejně jako u všech jiných sbírek garantuje, že přímo na danou věc půjde 100 procent z vybrané částky. Fungování celé platformy je totiž placeno z dýšek, které mohou lidé při poslání daru zaplatit navíc. Procházka přitom říká, že si v posledních měsících ověřil, že dýška budou zřejmě skutečně udržitelným byznys modelem.

„Daří se nám celkové procentuální číslo dýšek každý měsíc zvyšovat, pohybujeme se kolem 6,5 až 7 procent. Když vybereme například 10 milionů korun měsíčně, už je to zajímavé číslo, které nám minimálně zaplatí celý tým a provoz platformy. Pokud budeme dál růst, je to udržitelné a Donio bude soběstačné,“ uvádí Procházka.

martin-louzecky-1

Přečtěte si takéZ letenského Stalinu až do Afriky, kde staví skateparky. Mosambik mě naučil, že je život skvělý, říká Martin LoužeckýZ letenského Stalinu až do Afriky, kde staví skateparky. Mosambik mě naučil, že je život skvělý, říká Martin Loužecký

Zmíněných 10 milionů korun tuzemská platforma skutečně vybrala během října a meziměsíčně roste od června o 100 až 120 procent. Právě červen byl po jarní první vlně koronaviru a velkých sbírkách zatím nejslabším měsícem, ale Donio i s příchodem druhé vlny nasadilo opět rychlé tempo. A daří se i službě Donio Plus, která má ambici proměnit český crowdfunding, jak Procházka avizoval právě v červnu.

Donio Plus je konkurencí populárního odměnového crowdfundingového portálu Hithit a během tří měsíců vyrostlo z 200 tisíc vybraných korun na 1,8 milionu, což je podle Procházky dobrý výkon. Projekty prý nejvíce oceňují to, že si mohou nastavit milníky, díky kterým peníze dostanou, i když vyberou třeba jen čtvrtinu cílové částky. A opět platí, že dostanou 100 procent z vybrané částky.

Plány Donia, jehož rozvoj podpořila také tuzemská investiční skupina Miton, ale nekončí zmíněnými novinkami, sahají totiž i za hranice České republiky. Procházka pro CzechCrunch prozradil, že se nyní připravuje vstup na Slovensko, kde by chtěla dobroslužba začít pomáhat v první polovině příštího roku.

Pojištění jako benefit pro zákazníky do každého e-shopu. Mall Pay nabídne pojistky produktů i menším hráčům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-kolesa-mallpay1

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Když si kupujete třeba nový telefon, možná vám k němu e-shop při nákupu nabídne prodlouženou záruku nebo pojištění pro případ krádeže. To však umí zpravidla jen ti největší hráči mezi internetovými obchodníky. Nabídnout takové benefity i pro menší a střední e-shopy chce nyní fintechový startup Mall Pay.

Projekt ze společné garáže Mall Group a ČSOB tím poprvé rozšiřuje paletu služeb, dosud totiž po vzoru tuzemského Twista a dalších světových firem stavěl na odložených platbách. Nově online obchodníkům nabídne také pojišťovací produkty, čímž využívá skutečnosti, že v něm poloviční podíl od loňského roku drží velká banka.

Společně s ČSOB Pojišťovnou připravilo Mall Pay několik druhů pojištění, které si budou moci zákazníci pořídit přímo během nákupu produktu třeba i v malém specializovaném e-shopu. Právě takové obchody totiž na podobné doplňkové služby s ohledem na svou velikost zpravidla nedosáhly.

„Jako provozovatel e-shopu na běžné pojištění pro své zákazníky pravděpodobně nedosáhnete, protože nebudete mít minimální obraty ani garantované prodeje. Pojišťovny nemají zájem dávat tento benefit někomu, kdo prodá týdně třeba jen desítky kusů,“ popisuje pro CzechCrunch situaci na trhu Adam Kolesa, šéf Mall Pay.

mall_pay_pojisteni

Foto: Mall Pay

Mall Pay e-shopům nově nabídne i pojištění produktů

Český startup sice není úplně první, kdo se o nabídku pojišťovacích služeb i pro menší hráče pokouší, ale přináší výhodu v podobě maximální automatizace celého procesu. Mall Pay se tak v e-shopu napojí na seznam produktů a ke každému z nich díky chytrému algoritmu automaticky přiřadí vhodnou pojistkou. Může jít o pojištění pro případ poškození či krádeže nebo prodlouženou záruku.

Důležitá může být pro obchodníky také skutečnost, že nemusí využívat Mall Pay pro odložené platby, ale pojišťovací produkty mohou zavést nezávisle na tom, jaké platební metody nabízí. K dispozici je navíc mají zcela zdarma, protože byznys model je postaven na samotném pojištění, které platí zákazník.

„ČSOB Pojišťovna má logicky byznys na jednotlivých pojistkách, Mall Pay benefit a konkurenční výhodu pro e-shopy a zprostředkovatelskou provizi od pojišťovny,“ potvrzuje Adam Kolesa. Podmínky vychází z klasického pojištění ČSOB Pojišťovny, přičemž Mall Pay dokáže zprostředkovat i menším hráčům podmínky, na něž by běžně nedosáhly.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jde to díky tomu, že má Mall Pay rámcovou smlouvu, tudíž se u pojišťovny bere jako jeden klient, který agreguje velké množství produktů z různých e-shopů. Tím e-shop dosáhne na stejné podmínky jako třeba největší hráči. Vyřešili jsme za e-shopy nepříjemné věci – jsme prostředníkem mezi pojišťovnou a obchodníkem,“ doplňuje Kolesa.

Pro zákazníka má být pojištění cenově podobné jako u největších e-shopů, zaplatí tedy průměrně kolem 12 až 13 procent z ceny produktu. V Mall Pay věří, že díky jednoduché implementaci a rostoucímu zájmu zákazníků o podobné doplňkové služby získají první desítku partnerů ještě letos – do příští vánoční sezony už chtějí jít se stovkou partnerů.

Se svou odloženou platbou je Mall Pay po dvou letech ve více než 150 e-shopech a uvádí přes 100 tisíc klientů. Před měsícem oznámilo spuštění vlastních platebních karet, kterých v rámci pilotu rozdistribuovalo již téměř tisíc. Jedná se o další způsob, jak dostat své služby k více zákazníkům, kteří mohou díky kartám odkládat platby nejen v e-shopech s integrovaným tlačítkem Mall Pay, ale i kdekoliv jinde.