Když kvalita zachraňuje byznys. Český výrobce oblečení Elka Lounge vyměnil ambice za lepší produkt a vyplatilo se
Začalo to podomácku vyrobenými trenýrkami, které Jakub Kofroň nebyl schopen rozeznat od originálu, dnes je Elka Lounge jednou z největších českých značek vyrábějících takzvané lounge oblečení, tedy věci pro pohodlné nošení nejen na doma. Když jsme se zakladatelem značky mluvili před dvěma roky, nosil v hlavě množství velkých plánů. Jak dnes ovšem Kofroň přiznává, pokud by se držel strategie, kterou měl tehdy pro Elku naplánovanou, nejspíše by to firmě zlomilo vaz.
Jedním z největších plánů bylo navýšit tehdejší obrat pohybující se okolo 14 milionů korun na 23 milionů. Cestou k dosažení této mety se měla stát kvantita. Tehdy Kofroň ještě netušil, že přichází ofenziva extra levné konkurence, která by značku nejspíše položila na lopatky. Naštěstí pro Elku si ale Kofroň stále více uvědomoval nutnost inovovat, a to i za cenu nedosažení cílů.
„Niterně jsme cítili, že je potřeba ještě na spoustě věcí máknout, že ještě dost věcí neumíme, a tak jsme se rozhodli se v nich co nejdřív zdokonalit. Ukázalo se, že nám to zabere více času. Ale teď je to tady. Z čistě trenýrkového byznysu se stala lounge, sebevědomá, dospělá značka. Máme řadu nových produktů z prémiových materiálů, kompletně novou designovou identitu, nový web a ještě pár dalších novinek před sebou,“ pochvaluje si Kofroň.
Od původního nápadu dodávat trenýrky skejťákům Elka Lounge skutečně ušla velký kus cesty, během které do svého portfolia zařadila spoustu nových produktů. Ať už se jedná o spodní či ložní prádlo, mikiny, nebo trička, všechny produkty mají jedno společné – dopřávají svému majiteli pohodlí.
Více kvality a udržitelnosti
Právě rozšíření portfolia byl jeden z již dříve oznámených cílů, který se podařilo naplnit. K trenýrkám přibyla zcela nová sekce Deco & Home a rozšířil se i počet nabízených kousků v samotné kategorii Lounge. „Přidali jsme povlečení, kraťásky, mikiny, dámské podprsenky, boxerky, dámská body, tílka, topy, relaxační masky a vonné sáčky. Dvě poslední jmenované položky dokonce v rámci projektu zero waste – vyrábíme je totiž ze zbytků látek z trenýrek nebo povlečení,“ vyjmenovává Kofroň.
Společnosti se navíc podařilo zapracovat i na kvalitě a odpovědnosti. Až na jediného dodavatele jsou výrobky značky stále vyráběny v České republice. Navíc onen jediný zahraniční dodavatel znamenal přechod z plastových knoflíků na knoflíky vyráběné z materiálu corozo, tedy z rostlinných semen.
„Stále více produktů vyrábíme z materiálů, které mají certifikát GOTS (nejpřísnější a nejuznávanější certifikace pro textil vyrobený z organických vláken – pozn. red.). Inovovali jsme i další detaily vůči udržitelnosti. Začínáme postupně měnit textilní etikety na čistě bavlněné a našli jsme dodavatele potisků s certifikací GOTS. Takže míříme k velmi nízce odpadové firmě, což bereme jako důležitou investici,“ dodává Kofroň, který prozatím celou Elku vede bez vnějších investic.
Firmě se i díky orientaci na online prodej podařilo poměrně dobře vybalancovat i pandemickou situaci, ve které se například pustila do prodeje a rozdávání roušek. Podle slov Jakuba Kofroně tak Elka Lounge vyrostla přibližně o 40 procent.