Když se sklářská tradice potká s virtuální realitou. 3D konfigurátor Moseru umožňuje navrhnout luxusní díla z křišťálu online

fg-forrest-konfigurator3

Foto: Martin Kaňůrek

Petr Luňáček ze skupiny FG Forrest s výrobky sklárny Moser

Kromě piva je Česká republika ve světě známá i pro své sklo. Historie křehkého sklářského řemesla u nás sahá hluboko do minulosti a dodnes zde funguje několik tradičních skláren, které věhlas této tradice udržují při životě. Jednou z nich je i karlovarská sklárna Moser, specialista na výrobu českého křišťálu.

Jak moc je tato tradiční manufaktura výjimečná, pochopíte okamžitě při vstupu do některé z jejích poboček. Atmosféru nádherných prostor připomínajících uměleckou galerii doprovází tóny klasické hudby a světlo lámající se ve vystavených skleněných exemplářích vyvolává celou plejádu emocí.

S příchodem pandemie však byly tyto malé svatyně magického světa skla uzavřeny, což pro Moser znamenalo problém. „Na webu Moseru totiž nefungovaly online transakce,“ vysvětluje Petr Luňáček, Key Account Manager ve společnosti FG Forrest, která má více než dvacetileté zkušenosti s tvorbou online řešení pro takové klienty, jako jsou ČEZ, Bernard, Kooperativa pojišťovna a další.

Nejsou to však jen velká jména českého byznysu, která pražskou společnost oslovují. V portfoliu klientů nechybí ani menší manufaktury, jako je právě Moser. Ten se na FG Forrest obrátil s poptávkou, zda by nebyli schopni převést do online prostředí nejen výrobky sklárny, ale i celou její filozofii. A „Forresti“, jak je s oblibou klienti nazývají, tuto prosbu vyslyšeli.

fg-forrest-konfigurator4

Foto: Martin Kaňůrek

Petr Luňáček na pobočce sklárny Moser

„Práce pro Moser představovala v podstatě dva cíle. Tím hlavním bylo pomoci Moseru do onlinu. Z důvodu covidu se uzavřely pobočky a mělo to vliv na celou firmu, která tak ze dne na den přestala prodávat. Naším úkolem proto bylo dostat produkty online za velmi krátkou dobu,“ říká Petr Luňáček.

„Na všem jsme začali pracovat minulý rok v létě o prázdninách a web byl hotový již na podzim. V podstatě jsme byli schopni vše spustit během tří měsíců, což by bez zkušeného týmu a připravené platformy Edee.one nebylo možné,“ popisuje Luňáček rychlost, s jakou byl e-shop postaven, a platformu, na níž běží.

Křišťál na míru

Jenže vytvoření e-shopu bylo splněním první části zadání. Moser, který se může pochlubit 164letou tradicí, chtěl, aby i e-shop působil podobně oslnivým dojmem jako jeho kamenné pobočky. Na nich si může zákazník nejen vybírat z nabízených výrobků, ale Moser mu výměnou za trochu trpělivosti nabízí i možnost nakonfigurovat si skleněný produkt přesně na míru.

Ať už jsou to skleničky s vlastními iniciálami, karafy s ozdobným zlacením, nebo vázy ve zcela specifické kombinaci barev s jedinečným brusem i unikátní rytinou, to všechno je Moser zákazníkům schopen nabídnout. A tuto svobodu v podobě maximální personalizace výrobků chtěl dát i návštěvníkům svého webu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto bylo pro FG Forrest druhým velkým úkolem vytvořit online konfigurátor, ve kterém si zákazník svůj vysněný skleněný produkt nejen vytvoří, ale nakonfigurovaný produkt je mu rovnou i věrně zobrazen. A právě v tom spočívala pro FG Forrest největší výzva.

Již při samotném spuštění konfigurátoru pojmenovaného MyMoser v něm totiž bylo možné nakonfigurovat na 200 tisíc různých variant skleniček, váz či karaf. Další produkty budou časem přibývat. Pro Moser by výroba každé varianty znamenala nejen obrovskou časovou, ale i finanční zátěž, a proto nezbývalo než každé variantě vytvořit vlastní vizualizaci.

Náročné, ale přesné

Tou nejjednodušší možností bylo vytvořit klasické skici. Vizualizace však přinášejí to riziko, že čím méně se podobají skutečnosti, tím více prostoru zbývá pro představivost zákazníka. A s tím roste šance na jeho nespokojenost v momentě, kdy mu produkt přijde domů. „Trendy termín ‚objednávka z Wishe‘, kdy věc, kterou si koupíte na internetu, nesplní vaše představy, je v tomto případě ideální přirovnání“, usmívá se Luňáček.

„My jsme si nemohli dovolit dodat produkt, který se bude jakkoliv výrazněji lišit, přestože každý výrobek je originál. Dvourozměrná varianta byla na výrobu jednodušší, tam stačilo nastínovat barvy, překrývat jednotlivé vrstvy a konfigurátor bychom dokázali dodat relativně rychle. Ale velkým problémem byla míra abstrakce, která vznikala,“ vysvětluje Luňáček.

moser-2d-grafika-skica

Foto: FG Forrest

Původní představa skic ve 2D

Zvažovanou variantu dvourozměrných skic tak FG Forrest rychle zahodil za hlavu a začal se plně soustředit na vytváření fotorealistických 3D modelů, co nejvěrnějších originálu v reálném světě. Tuto činnost si vzalo na starost vývojářské studio More.is.More, jež je součástí skupiny FG, která za loňský rok dosáhla obratu 122 milionů korun. More.is.More se soustředí na vytváření digitálního obsahu právě prostřednictvím skenování, které bylo použito i v případě produktů od Moseru.

Sklo je přitom pro 3D sken velmi problematické, jelikož vytváří nejrůznější odlesky. Proto bylo nutné na každý kousek nanášet speciální sublimační sprej a některé kusy dokonce dekonstruovat a jejich jednotlivé části skenovat zvlášť. Výsledkem je digitální dvojče skenovaného předmětu, se kterým mohou tvůrci-zákazníci experimentovat, co se tvarů, barev a dalších speciálních úprav týče.

moser-vaza-diva-3d-sken-min

Foto: FG Forrest

Proces skenování vázy

„U Moseru to byla o to větší výzva, protože jejich produkty vypadají pod různým úhlem světla vždy trochu jinak. A jinak vypadají i v momentě, kdy se do vázy napustí voda a dá se do nich květina. Je tedy velmi náročné zkoumat tyto specifické vlastnosti a dodávat vizualizace v kvalitě, která odpovídá realitě v jakémkoliv úhlu,“ přidává několik dalších náročných faktorů Petr Luňáček.

Neméně náročné byly i rytiny od umělců Moseru, kterými si může zákazník jednotlivé výrobky dále zdobit. Ty musely být též skenovány zvlášť, aby bylo dosaženo naprosto odpovídajících povrchových vlastností.

Virtuální váza v obývacím pokoji

Náročná práce však přinesla své ovoce, lépe řečeno emoce. Při pohledu na 3D model vázy má totiž zákazník daleko větší množství vjemů než při pohledu na obyčejnou skicu. K tomu připočtěme další doprovodné prvky, které se po rozkliknutí produktu objeví.

Jedná se o další dílky mozaiky, jež ve finále dávají dohromady obraz nejen samotného produktu, ale i celkové filozofie a poctivosti tradičního řemesla, které jeho vznik doprovázely. Zákazník si může přehrát videa, která jej zavedou do historie i procesu výroby. Může se dozvědět více o vybrané barvě, kterou si pro svou vázu zvolil, nebo se dočíst o umělcích, kteří navrhli rytiny, jež ho zaujaly.

fg-forrest-konfigurator1

Foto: FG Forrest

Podoba vytvořeného konfigurátoru

Doba dodání jednotlivých produktů se liší. Zatímco klasické skleničky s monogramem je sklárna schopna doručit i do pár týdnů, na prémiové vázy může zákazník čekat i v řádech měsíců. Je přitom úplně jedno, odkud si zájemce výrobek objednal. Díky novému e-shopu totiž mohou od mistrů z Karlových Varů nakupovat i lidé z druhého konce planety.

Spolupráce mezi Moserem a FG Forrest spuštěním konfigurátoru nekončí. V plánu je nabídku skenovaných produktů dále rozšiřovat, pokud práce přinese požadované výsledky. A jak to zatím vypadá, o konfigurátor je zájem velký. „Věříme, a již první statistiky návštěvností stránek konfigurátoru od spuštění na začátku října o tom svědčí, že jdeme správným směrem,“ říká Martina Jirásková, marketingová ředitelka společnosti Moser.

„Konfigurátor je určen pro ty, kteří si chtějí hravou formou navrhnout vlastní křišťálové dílo přes svůj počítač, tablet nebo mobilní telefon. MyMoser jistě osloví i mladší generaci, která je zvyklá nakupovat online a uvítá možnost personalizace,“ dodává Jirásková.

fg-forrest-konfigurator2

Foto: FG Forrest

V budoucnu by mělo být možné prohlížet si navržené vázy přímo v interiéru

Velkým cílem je v budoucnu přenést celý konfigurátor také do prostředí rozšířené reality. V praxi by tak zákazníkovi nabídl nejen fotorealistickou vizualizaci jím vytvořeného produktu, ale také mu umožní promítnout si jej skrze čočku fotoaparátu přenosného zařízení třeba na stůl v obývacím pokoji.

S podobným řešením již mají v FG Forrest zkušenosti. Díky jejich práci mohou zákazníci společnosti Senesi promítat do koupelny sprchové baterie či si ve své kanceláři prohlédnout designový stůl s kávovarem Cafédock. Jak ovšem s povzdechem Petr Luňáček připomíná: „Vlastnosti skla jsou velmi složité. Určitě to bude práce na roky.“

I přes složitost řešení však chce FG Forrest ve využívání 3D skenování pokračovat i nadále a nabízet jej i dalším klientům, u kterých to dává smysl. Tato technologie totiž umožňuje více prezentovat produkt skrze příběh. „U projektů se vždy snažíme zamyslet nejen nad tím, jak byznys dostat na internet, ale vymýšlíme i způsob, jak vstup skloubit s moderními technologiemi a tím produktu pomoci k ještě vyšším prodejům,“ uzavírá Petr Luňáček.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je FG Forrest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Budoucnost zemědělství není na polích. Skotská firma získala na své vertikální farmy přes miliardu korun

igs2

Foto: IGS

Rostlin, které se mohou pod umělým osvětlením vertikálních farem pěstovat, je celá řada

0Zobrazit komentáře

Zapomeňte na širé lány s obilím a nekonečné bramborové brázdy. Budoucnost zemědělství se ukrývá v plechových halách, ve kterých se rostliny koupou ve speciálním roztoku a 24 hodin denně vystavují své lístky diodám s umělým osvětlením. Tato budoucnost zemědělství zajímá i investory, čemuž nasvědčuje investice, ve které skotský startup Intelligent Growth Solutions získal 42,2 milionu liber, tedy přes miliardu korun.

Jedná se o jedno z vůbec největších evropských kol financování pro startup zabývající se pěstováním rostlin pomocí takzvané hydroponie. Během tohoto procesu rostliny nerostou v půdě, ale své kořeny zapouštějí do živného roztoku, přičemž se permanentně vyhřívají pod diodami imitující klasické sluneční záření.

Díky tomu jsou farmáři schopni na relativně malé ploše vypěstovat v krátkém čase a s menšími náklady na vodu i energie větší množství plodin než tradiční cestou. Mezi pěstovanými plodinami jsou nejčastěji saláty, bylinky či takzvané microgreens, tedy křehké rostlinky, které se konzumují celé i se stonkem.

Působení v odvětví vertikálního farmaření může být dvojí. Firmy se mohou zaměřovat přímo na pěstování rostlin, které následně prodávají svým zákazníkům. Těmi mohou být jak koneční spotřebitelé, tak i B2B (business-to-business) partneři, jako jsou restaurace, hotelové kuchyně nebo velké obchodní řetězce.

igs2

Foto: Johnston Carmiachael

David Farquhar, zakladatel IGS

Na partnerství s velkými řetězci staví například německý startup Infarm, který jim dodává nejen samotné rostliny, ale mezi jejich regály instaluje i své vertikální farmy, ve kterých jsou plodiny přímo pěstovány. Spotřebitel si v tomto případě sám sklízí vybranou rostlinu, čímž je dosaženo maximální čerstvosti.

Infarm na svou formu podnikání nabral na jaře tohoto roku investici přesahující dvě miliardy korun, která doplnila předchozí investiční kolo, ve kterém získal závratné čtyři miliardy korun. Právě vývoj, výroba a prodej samotných hydroponických farem je druhou možností, jak do segmentu vertikálního farmaření naskočit.

Stejnou cestou se vydal i skotský startup Intelligent Growth Solutions (IGS), který tak namísto „hledání zlaté žily začal zlatokopům prodávat lopaty“. A sázka na tuto strategii přináší své ovoce s tím, jak celý segment vertikálního farmaření roste. Zatímco v roce 2018 byla jeho hodnota odhadována na 2,2 miliardy dolarů, v roce 2026 by mohl narůst až na 12,8 miliardy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během necelé dekády tak může objem financí ve vertikálním zemědělství narůst téměř šestinásobně na bezmála 300 miliard korun, jak informoval v minulém roce GlobeNewswire s odkazem na průzkum společnosti Allied Market Research. V Evropě hrál až dosud hlavní roli, co se objemu investic týče, právě Infarm, IGS mu ovšem díky nejnovější finanční injekci může být přinejmenším důstojnou dvojkou.

Ve svém druhém finančním kole totiž startup vybral 42,2 milionu liber, tedy přibližně 1,2 miliardy korun. Mezi investory dominují společnosti jako COFRA, startupový akcelerátor Cleveland Avenue či skotský vydavatel komiksů DC Thomson.

„Jediný z našich systémů provozovaných farmářem vygeneruje hotovost již v prvním měsíci, přičemž doba návratnosti se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi roky. Provozní ziskovosti však lze dosáhnout velmi rychle, za méně než šest měsíců,“ uvedl David Farquhar, zakladatel IGS, které chce být samo ziskové již v příštím roce, zatímco Infarm počítá s překlopením do černých čísel v roce 2023.

igs3

Foto: IGS

Pohled do nitra věže vertikální farmy

Celé řešení IGS je koncipováno jako věž zabírající plochu 42 metrů čtverečních, na které je možné vypěstovat stejné množství plodin jako na poli o čtyřech hektarech. Mezi plodiny nepatří jen listová zelenina a bylinky, ale i ředkvičky, tuřín, mrkve, brokolice, rajčata, papriky, jahody, borůvky či brambory. Některé podniky na těchto farmách pěstují i květiny či keře, které poté využívají třeba na výrobu parfémů.

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Podle Farquhara je řešení startupu schopné nabídnout 50- až 60procentní úsporu energie i výrazně menší nutnost lidské obsluhy než jiná řešení. Za úsporou energie stojí sedmnáct různých patentů, které upravují osvětlení a další podmínky pro růst přesně na míru dané rostliny. Systém je navíc robotizován, takže potřeba zásahu ze strany zaměstnanců by měla být menší až o 80 procent oproti jiným řešením.

Celý systém je dále modulární, takže se dokáže přizpůsobit na míru výchozích požadavků a časem se přizpůsobovat potřebám. IGS své řešení dodává například francouzskému zemědělskému startupu Jungle a do dalších evropských zemí. Své výrobky má však také v USA, na Blízkém východě či v Austrálii. Podle Farquhara bude v následujícím období zájem o podobná řešení stále silnější, protože si lidé měli během pandemie uvědomit potřebu lokálních zdrojů čerstvých potravin. A vertikální farmy jsou vhodným řešením.