Proto bylo pro FG Forrest druhým velkým úkolem vytvořit online konfigurátor, ve kterém si zákazník svůj vysněný skleněný produkt nejen vytvoří, ale nakonfigurovaný produkt je mu rovnou i věrně zobrazen. A právě v tom spočívala pro FG Forrest největší výzva.
Již při samotném spuštění konfigurátoru pojmenovaného MyMoser v něm totiž bylo možné nakonfigurovat na 200 tisíc různých variant skleniček, váz či karaf. Další produkty budou časem přibývat. Pro Moser by výroba každé varianty znamenala nejen obrovskou časovou, ale i finanční zátěž, a proto nezbývalo než každé variantě vytvořit vlastní vizualizaci.
Náročné, ale přesné
Tou nejjednodušší možností bylo vytvořit klasické skici. Vizualizace však přinášejí to riziko, že čím méně se podobají skutečnosti, tím více prostoru zbývá pro představivost zákazníka. A s tím roste šance na jeho nespokojenost v momentě, kdy mu produkt přijde domů. „Trendy termín ‚objednávka z Wishe‘, kdy věc, kterou si koupíte na internetu, nesplní vaše představy, je v tomto případě ideální přirovnání“, usmívá se Luňáček.
„My jsme si nemohli dovolit dodat produkt, který se bude jakkoliv výrazněji lišit, přestože každý výrobek je originál. Dvourozměrná varianta byla na výrobu jednodušší, tam stačilo nastínovat barvy, překrývat jednotlivé vrstvy a konfigurátor bychom dokázali dodat relativně rychle. Ale velkým problémem byla míra abstrakce, která vznikala,“ vysvětluje Luňáček.
Foto: FG Forrest
Původní představa skic ve 2D
Zvažovanou variantu dvourozměrných skic tak FG Forrest rychle zahodil za hlavu a začal se plně soustředit na vytváření fotorealistických 3D modelů, co nejvěrnějších originálu v reálném světě. Tuto činnost si vzalo na starost vývojářské studio More.is.More, jež je součástí skupiny FG, která za loňský rok dosáhla obratu 122 milionů korun. More.is.More se soustředí na vytváření digitálního obsahu právě prostřednictvím skenování, které bylo použito i v případě produktů od Moseru.
Sklo je přitom pro 3D sken velmi problematické, jelikož vytváří nejrůznější odlesky. Proto bylo nutné na každý kousek nanášet speciální sublimační sprej a některé kusy dokonce dekonstruovat a jejich jednotlivé části skenovat zvlášť. Výsledkem je digitální dvojče skenovaného předmětu, se kterým mohou tvůrci-zákazníci experimentovat, co se tvarů, barev a dalších speciálních úprav týče.
Foto: FG Forrest
Proces skenování vázy
„U Moseru to byla o to větší výzva, protože jejich produkty vypadají pod různým úhlem světla vždy trochu jinak. A jinak vypadají i v momentě, kdy se do vázy napustí voda a dá se do nich květina. Je tedy velmi náročné zkoumat tyto specifické vlastnosti a dodávat vizualizace v kvalitě, která odpovídá realitě v jakémkoliv úhlu,“ přidává několik dalších náročných faktorů Petr Luňáček.
Neméně náročné byly i rytiny od umělců Moseru, kterými si může zákazník jednotlivé výrobky dále zdobit. Ty musely být též skenovány zvlášť, aby bylo dosaženo naprosto odpovídajících povrchových vlastností.
Virtuální váza v obývacím pokoji
Náročná práce však přinesla své ovoce, lépe řečeno emoce. Při pohledu na 3D model vázy má totiž zákazník daleko větší množství vjemů než při pohledu na obyčejnou skicu. K tomu připočtěme další doprovodné prvky, které se po rozkliknutí produktu objeví.
Jedná se o další dílky mozaiky, jež ve finále dávají dohromady obraz nejen samotného produktu, ale i celkové filozofie a poctivosti tradičního řemesla, které jeho vznik doprovázely. Zákazník si může přehrát videa, která jej zavedou do historie i procesu výroby. Může se dozvědět více o vybrané barvě, kterou si pro svou vázu zvolil, nebo se dočíst o umělcích, kteří navrhli rytiny, jež ho zaujaly.
Foto: FG Forrest
Podoba vytvořeného konfigurátoru
Doba dodání jednotlivých produktů se liší. Zatímco klasické skleničky s monogramem je sklárna schopna doručit i do pár týdnů, na prémiové vázy může zákazník čekat i v řádech měsíců. Je přitom úplně jedno, odkud si zájemce výrobek objednal. Díky novému e-shopu totiž mohou od mistrů z Karlových Varů nakupovat i lidé z druhého konce planety.
Spolupráce mezi Moserem a FG Forrest spuštěním konfigurátoru nekončí. V plánu je nabídku skenovaných produktů dále rozšiřovat, pokud práce přinese požadované výsledky. A jak to zatím vypadá, o konfigurátor je zájem velký. „Věříme, a již první statistiky návštěvností stránek konfigurátoru od spuštění na začátku října o tom svědčí, že jdeme správným směrem,“ říká Martina Jirásková, marketingová ředitelka společnosti Moser.
„Konfigurátor je určen pro ty, kteří si chtějí hravou formou navrhnout vlastní křišťálové dílo přes svůj počítač, tablet nebo mobilní telefon. MyMoser jistě osloví i mladší generaci, která je zvyklá nakupovat online a uvítá možnost personalizace,“ dodává Jirásková.
Foto: FG Forrest
V budoucnu by mělo být možné prohlížet si navržené vázy přímo v interiéru
Velkým cílem je v budoucnu přenést celý konfigurátor také do prostředí rozšířené reality. V praxi by tak zákazníkovi nabídl nejen fotorealistickou vizualizaci jím vytvořeného produktu, ale také mu umožní promítnout si jej skrze čočku fotoaparátu přenosného zařízení třeba na stůl v obývacím pokoji.
S podobným řešením již mají v FG Forrest zkušenosti. Díky jejich práci mohou zákazníci společnosti Senesi promítat do koupelny sprchové baterie či si ve své kanceláři prohlédnout designový stůl s kávovarem Cafédock. Jak ovšem s povzdechem Petr Luňáček připomíná: „Vlastnosti skla jsou velmi složité. Určitě to bude práce na roky.“
I přes složitost řešení však chce FG Forrest ve využívání 3D skenování pokračovat i nadále a nabízet jej i dalším klientům, u kterých to dává smysl. Tato technologie totiž umožňuje více prezentovat produkt skrze příběh. „U projektů se vždy snažíme zamyslet nejen nad tím, jak byznys dostat na internet, ale vymýšlíme i způsob, jak vstup skloubit s moderními technologiemi a tím produktu pomoci k ještě vyšším prodejům,“ uzavírá Petr Luňáček.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je FG Forrest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.