Když Žižka potká Warcraft. Český sólo vývojář tvoří husitskou strategii, vyzkoušejte její demo
Když Písně z Kalicha spustíte, hned se vám vybaví Warcraft 3. Jen velíte husitům, ne orkům. A místo obřího týmu hru vytvořil jediný autor.
Nedávno se hráči mohli vydat do doby husitské s nádechem temného fantasy v české videohře 1428: Shadows over Silesia. Nově do ní zamíří v roli vojevůdců ve strategii Písně z Kalicha. Tedy prozatím jen v krátkém demu, které právě vyšlo. Ale ani tak hra nezapře slavnou inspiraci a je adeptem na zařazení do seznamu přání na Steamu. Ke kališnické zpovědi jsme proto přizvali jejího jediného tvůrce Jana Vodičku a zeptali se nejen na to, jak taková husitská hra vzniká.
Když Písně z Kalicha spustíte, okamžitě se vám vybaví Warcraft 3. Rozhraní klasické realtimové strategie, trojrozměrná stylizovaná grafika, vojáci poslouchající každý váš rozkaz a hrdina, který je vede. To všechno tam je. Jenže zatímco ve slavné hře, která dala vzniknout ještě slavnějšímu hitu World of Warcraft, jste do boje posílali orky a rytíře ve fantasy světě, v českém titulu velíte kališníkům se sudlicemi a samostříly a Janu Žižkovi z Trocnova.
A ještě jeden podstatný rozdíl tu je. Warcraft je dílem kolosálního studia Blizzard. Zato Písně z Kalicha (v angličtině Songs of the Chalice) tvoří jediný nadšenec, Jan Vodička alias Vodasoft. Než si přečtete, jak hra vzniká a jaké plány s ní autor má, odskočte si na Steam a stáhněte si její právě vydanou hratelnou ukázku. Zabere vám pár minut a odhaluje jen zlomek z budoucí podoby díla, ale už teď kratičké demo naznačuje potenciál k potěšení virtuálních stratégů.
Jediný autor hry pracuje jako softwarový vývojář v Plzni, ale pochází z jižních Čech. Důvodem pro táboritské téma hry však jeho původ není. „Můj kamarád Spytihněv, mimochodem tvůrce retro střílečky Hrot, kdysi dělal hru o husitech. Ale nakonec začal pracovat na jiných titulech, a tak mě napadlo, že bych na husity mohl navázat já. A protože mám rád Warcraft i Starcraft a na škole už jsem na podobných hrách pracoval, tak jsem si řekl, že udělám Warcraft husitský,“ říká pro CzechCrunch.
Už to je pro tuzemského hráče zajímavé, ale tento příběh jde mnohem hlouběji, než byste od hry vyvíjené sólo tvůrcem čekali. Písně z Kalicha totiž nevyrazily do boje cestou drobných úprav předpřipraveného generického obsahu, kterým si menší hry někdy pomáhají. Ani nevyužívají stávající technologie, například nezávislými autory oblíbený herní engine (zjednodušeně řečeno motor, na kterém celá hra běží) Unity. Jan Vodička prakticky vše kóduje a tvoří sám od nuly.
„Mám rád, když nad tím, co dělám, mám plnou kontrolu. Engine je napsaný v programovacím jazyce C++, pro grafiku používám OpenGL, pro zvuk OpenAL,“ vyjmenovává názvy, které ani mnoha hráčům nic moc neřeknou, ale věřte, že podtrhují spíš méně často vídaný přístup a nasazení. Přeloženo do husity srozumitelného jazyka – Jan Vodička si nezašel ke kováři pro novou přilbici a meč, které by jen vyleštil či nabrousil. Namísto toho sám narubal rudu, postavil uhlířský milíř a následně si sám všechno vykoval.
Však k tomu měl namířeno už od dětství, kdy ho zlákaly legendy videoherní historie jako Mario nebo Duck Hunt, načež v útlém věku začal s prvním oťukáváním programování. Poté přišel půvab prvního PlayStationu: „A totálně jsem se coby desetiletý zamiloval do 3D her a nutně jsem je potřeboval dělat.“ V roce 2008 se čerstvě plnoletý Vodička skutečně začal hernímu vývoji věnovat. Jeho první hříčky sice světlo světa nikdy nespatřily, ale už tehdy pracoval na vlastním herním enginu.
„Hotové enginy jako Unreal nebo Unity nemám rád. Sice díky nim mohou dělat hry i neprogramátoři nebo lidé bez grafického nadání, ale hodně titulů, které je využívají, jsou odpad. Když vidím, že někdo stáhne hromadu předem vytvořených objektů a kupa her pak vypadá úplně stejně, je mi z toho smutno,“ vysvětluje Vodička. „Ale pochopitelně jsou v Unity a především Unrealu skvělé tituly. A lidem, kteří v nich umí taková kouzla, fandím. Zároveň i sám něco okoukám. Ale mám rád, když si to mohu napsat sám a díky tomu věcem rozumím na základní úrovni,“ dodává.