Brněnský startup na vyhledávání levných kombinací letenek, Kiwi.com, který v květnu kompletně rebrandoval z původního názvu Skypicker, se po posledních změnách evidentně nehodlá zastavovat. Jen za poslední kvartál letošního roku se totiž podařilo dohnat tržby za celý minulý rok, které se příblížily 1,9 miliardám korun.
Od ledna 2016 pak Kiwi.com, které při své změně identity prošlo i silnou vlnou negativních reakcí od svých uživatelů, roste meziměsíčně ve dvouciferných číslech a konečně se mu podařilo dosáhnout „vysněné“ mety jednoho milionu eur v průměrném denním obratu. Pro porovnání, v lednu se podařilo Kiwi.com vygenerovat 445 milionů, kdežto o 5 měsíců později už 782 milionů korun.
Zakladatel Skypickeru a nynější CEO Kiwi.com, Oliver Dlouhý, dodává:
„Rebranding byl pro nás klíčovým projektem první půlky roku. Jelikož firma procházela takto náročným obdobím, museli jsme se soustředit především na kvalitu našich služeb, abychom udrželi konstantní růst tržeb. Po oznámení a spuštění rebrandingu se nám tržby nijak nepropadly, právě naopak – začaly růst ještě větším tempem.”
Není žádným tajemstvím, že nové služby, které přímo neupravují tuzemské zákony, čelí mnoha legislativním problémům. A speciálně to pak platí pro služby přepravní, kde se zvláště například na Uber valí stížnosti kvůli řidičům bez taxikářské licence, jejich zdanění nebo využití nekomerčního pojištění, které je značně levnější.
Nejvíce stížností ale nepadá ze strany oficiálních orgánů, ani zákazníků, ale spíše taxikářských společností, které se nyní spojily v podání návrhu o předběžné opatření na městský soud v Praze o okamžité ukončení služby UberPop, tedy nejlevnější varianty jízdného, které Uber v Česku provozuje. O UberBlack, ve kterém figurují licencovaní řidiči samozřejmě nepadlo ani slovo.
V soudním procesu ovšem pro tentokrát Uber opět zvítězil a soudkyně případ zamítla s tím, že není žádný okamžitý zájem na omezení nebo zrušení takové služby, která funguje na místním trhu již měsíce až roky. Taxikáři se podle všeho k rozhodnutí chtějí odvolat a podat i oficiální žalobu, informoval server iDnes.cz.
V rámci dalších tuzemských služeb, mezi kterými se objevuje například Taxify nebo Liftago, prý zároveň není fér, že je nutné jejich řidiče vybavit kromě taxikářské licence a komerčního pojištění i stále běžícím taxametrem a označením jako taxi, což stojí řidiče desetitisíce ročně. Pokud by měly být podmínky pro všechny hráče rovné, měly by dvě poslední věci logicky odpadnout a srovnat se s Uberem.
To není ovšem problém jen těchto služeb
P2P služby v Česku totiž stejně jako jinde v Evropě narážejí na legislativní potíže, které právně nijak neupravují jejich podmínky k poskytování služeb – mezi těmito dohady by tak bylo lepší věc rozseknout přílepkem zákona, který by je ošetřoval a jasně řekl, co je a co není možné nebo legální.
Další z českých služeb, tentokrát agregátor taxikářů Liftago
Pro UberPop jako takový totiž jezdí oficiálně i mnoho taxikářů. Ti si za účelem přivýdělku sundávají svoje označení taxi a vypínají taxametr, i když ho fyzicky ve voze stále mají. To je samozřejmě podobně nelegální, jako je relativně nelegální i UberPop jako celek.
Snaha o zákaz hrozí Uberu na každém rohu
Podobnými soudními tahanicemi si Uber prošel již například v Německu, kde bylo nutné jeho alternativu pro místní UberPop nebo americký UberX zcela zrušit a nahradit UberTaxi, které agreguje klasické taxikáře, s možnou platbou prostřednictvím aplikace, ze které, jako u jiných služeb, má Uber přibližně čtvrtinu.
Tak nebo tak, jde u Uberu o jednu z nejpohodlnějších alternativ přepravy a jak už bylo zmíněno, než zakazovat, dohadovat se a působit komplikace mnoha stranám, bude lepší, pokud se na úpravu zákona zaměří přímo oficiální orgány, za což lobbují jak taxislužby, tak samotný Uber a další jemu podobné služby.
Autonomní systémy testuje i alternativní přepravní služba Uber. A není jediná.
Globálně vypadá ale startup nezastavitelně
I přes problémy na mnoha jednotlivých trzích se zdá, že jde Uberu business více než dobře. Jen za posledních 6 měsíců dokázal vygenerovat miliardu jízd, tedy přesně tolik, co mu předtím trvalo takřka 6 let. Velký podíl na tom má trh v Číně, kam Uber vstoupil se samostatnou společností a do které jde momentálně většina investic.
V Lotyšsku se mu pak společně s Taxify podařilo podepsat dohodu, která legalizuje privátní jízdy za účelem přivýdělku.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.