Klub rváčů v Číně vymýtila policie. Slavný film v asijské zemi dostal nový závěr, který odvrací revoluci

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

fight-club-brad-pitt-1

Foto: 20th Century Fox

Brad Pitt ve filmu Klub rváčů

0Zobrazit komentáře

Prvním pravidlem Klubu rváčů je, že se o něm nemluví, v Číně si ho ale interpretovali poněkud neobvyklým způsobem. Nedávno totiž jeden z nejslavnějších filmů 90. let vstoupil do zdejší distribuce bez posledních několika minut. Záměry hrdinu pustit se do války proti konzumerismu překazí policie, rebelové jsou potrestáni a vše se vrátí zpět do zajetých kolejí.

Následují spoilery z filmu: V původním konci Klubu rváčů se bezejmenný protagonista v podání Edwarda Nortona pokusí zastavit ničivý plán Tylera Durdena, ale neuspěje – i policisté, kterým vše nahlásí, jsou členy teroristické skupiny. Následně hlavní hrdina Tylera (hraného Bradem Pittem), který se ukáže být jen součástí jeho představivosti, zastřelí. V posledním záběru pak za zvuků songu Where is My Mind? od Pixies sleduje explodující budovy finančních institucí. 

Čínské orgány nicméně rozhodly, že to je pro tamější publikum nevhodné, a po zdánlivé smrti Durdena následuje jen tma a titulek: „Díky tipu od Tylera policie rychle odhalila celý plán, zatkla všechny zločince a tím zabránila odpálení bomb. Po soudním procesu byl Tyler poslán do ústavu pro choromyslné, kde se podrobil psychologické léčbě. Z léčebny byl propuštěn v roce 2012.“

fight-club-edward-norton

Foto: 20th Century Fox

Edward Norton ve filmu Klub rváčů

Snímek se v této pozměněné verzi objevil na streamovací službě Tencent Video, provozované jedním z největších čínských technologických a zábavních konglomerátů. Podle serveru The Guardian, který na úpravy v Klubu rváčů upozornil jako první, nebylo jasné, zda za změnou stojí cenzura ze strany státních úřadů nebo jde o autocenzuru ze strany distributora. Samotné Tencent Video se k situaci odmítlo vyjádřit.

Server Vice nicméně zmiňuje anonymního insidera, podle něhož se o předělaný závěr postaral držitel autorských práv, změny schválil příslušný vládní orgán a následně se film prodal do distribuce na streamovací službě. Čínským distributorem snímku je přitom společnost Pacific Audio & Video Co., spadající pod státní podnik Guangdong TV. V každém případě šlo nejspíš o snahu změnit radikální povahu díla, které při svém původním vydání v roce 1999 vyvolalo nejednu horečnou diskuzi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klub rváčů je v zásadě příběhem krize maskulinity na přelomu tisíciletí. Vypráví o mužích frustrovaných systémy, které je nutí se podrobit – ať už je to korporátní sféra, konzumerismus, nebo samotné mezilidské vztahy. Cítí se odcizení, ponížení, bezmocní, jsou jen bezejmennými koly ve stroji na zbytečnost. Založení klubu i jejich další aktivity jsou různými formami anarchie, nakonec ale paradoxně vedou k vytvoření dogmatické teroristické organizace vyžadující dokonalé podrobení se jinému systému.

Proto je film ve výsledku hlavně satira na maskulinitu a jisté varování před radikalizací, kterou může vyvolat. Cenzoři, zdá se, toto nepochopili, jelikož Klub rváčů změnou úplného závěru neztratí téměř nic na svém antisystémovém vyznění. Jeden z čínských diváků také na sociální sítí Weibo zmínil: „Bylo by lepší, kdyby Tencent ten film prostě stáhl. To, co šíříte, nemá ‚pozitivní energii‘. Čeho se změnou závěru snažíte dosáhnout?“

Vliv Číny na hollywoodskou produkci v posledních letech stoupá a určité cenzorské zásahy do natočených filmů, ale také do scénářů jsou poměrně časté. Široce se například zmiňuje vystřižení scén týkajících se homosexuality Freddieho Mercuryho ze snímku Bohemian Rhapsody nebo úpravy uniforem letců v chystaném filmu Top Gun: Maverick. Poměrně velká část americké produkce se do asijské velmoci dnes ani vůbec nedostane, byť za tím může stát i snaha posílit domácí kinematografii.

Různé formy cenzury, respektive omezení obsahu médií, nicméně platí ve velké části filmové produkce, jen nejsou nutně vymáhané vládou. V Hollywoodu až do roku 1968 platil takzvaný Haysův kodex, podrobně popisující, co je v rámci „správné morálky“ akceptovatelné a co ne. Kodex byl později nahrazen mnohem tolerantnějším systémem různých úrovní přístupnosti, ani ten však zdaleka nedovoluje ukázat cokoliv. Například větší úroveň nahoty film zařadí do nejvyšší kategorie NC-17, což de facto znamená vyřazení z široké kinodistribuce.

Satirický hit K zemi hleď! je druhou nejsledovanější premiérou Netflixu v historii. Jen těsně za Red Notice

Filip HouskaFilip Houska

dontlookup

Foto: Niko Tavernise/Netflix

Jennifer Lawrence a Leonardo DiCaprio ve filmu K zemi hleď! od Netflixu

0Zobrazit komentáře

Filmový hit K zemi hleď! nastavil zrcadlo dnešní společnosti a po právu si na Netflixu vysloužil obří sledovanost. Aby také ne, když jde o černou, satiricky vyvedenou komedii spojenou s áčkovými herci jako jsou Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep nebo Jonah Hill. Díky tomu všemu se stalo K zemi hleď! druhým nejsledovanějším filmem Netflixu za úvodních osmadvacet dní od premiéry, jen těsně za snímkem Red Notice.

Za první čtyři týdny, po které bylo K zemi hleď! na streamovací službě k dispozici, si ho diváci přehrávali téměř 360 milionů hodin, respektive patnáct milionů dní. To jsou nevídaná čísla, která v historii Netflixu překonal už jen jeden snímek – Red Notice s Dwaynem Johnsonem, Gal Gadot a Ryanem Reynoldsem, jenž byl o čtyři miliony zhlédnutých hodin silnější.

Že půjde o velice úspěšný film, bylo zřejmé už několik dní po vydání na Štědrý den minulého roku, kdy mělo K zemi hleď! za sebou nejsilnější premiérový týden Netflixu vůbec. Lze to přičítat hereckému obsazení, které se v jednom snímku jen tak nevidí, na druhou stranu je nutné podotknout, že za úspěchem nestojí jen postavy, ale také téma, kterým se tahle černá komedie zaobírá. To totiž rezonuje společností více než kdy předtím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příběh režiséra a scenáristy Adama McKaye představuje dva neznámé americké astronomy, kteří prakticky náhodou objeví kometu mířící přímo k Zemi. Co nejdříve se pokusí upozornit NASA a vládu Spojených států na blížící se hrozbu, když ale nezodpovědná prezidentka jejich varování ignoruje, vydají se na mediální tour ve snaze zburcovat veřejnost.

V době médií zajímajících se jen o čísla sledovanosti a sociálních sítí, které se honí za alternativními (a mnohdy nepravdivými) fakty, se ale i to ukáže jako téměř nadlidský úkol. K zemi hleď! tak propojuje vlastně děsivý pohled na společnost, jenž se v řadě věcí neliší od té skutečné, a poněkud bizarní zábavu dotaženou do relativního absurdna. Své postřehy jsme na megahit Netflixu sepsali i my v komentáři.

DON’T LOOK UP

Foto: Niko Tavernise/Netflix

Hvězdně obsazená satira K zemi hleď!

Úspěch K zemi hleď! (a vlastně i filmu Red Notice) však není zrovna „šťastnou zprávou“ pro hororový snímek V pasti, v originále známý jako Bird Box, který vyšel v roce 2018 a až do listopadové premiéry Red Notice držel první příčku v počtu zhlédnutých hodin. Těch si V pasti za první čtyři týdny od premiéry připsalo 282 milionů.

Je ovšem fér si přiznat, že výsledky mohou být ovlivněny diváckou bázi Netflixu. Když vycházelo V pasti, Netflix měl daleko méně předplatitelů než teď, kdy má přes 220 milionů předplatitelů. Nic to ale nemění na faktu, že firma ví, co s originálním obsahem dělá. Stačí se ostatně podívat na úspěchy seriálů jako Hra na oliheň, Zaklínač nebo Ty – všechny se drží na prvních deseti místech žebříčků návštěvnosti.