Knižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu

Filip HouskaFilip Houska

vaclav-kadlec

Foto: Albatros

Václav Kadlec, generální ředitel Albatros Media

0Zobrazit komentáře

Pod náporem koronavirové pandemie musela zavřít celá řada podniků, knihkupectví nevyjímaje. Pokud jste si chtěli pořídit nové čtení, museli jste se spoléhat na internetový prodej, což mnoho lidí zrovna u výběru knih úplně nemusí – chybí totiž ten uspokojivý pocit z listování knihami mezi regály. Nejde však pouze o koncové spotřebitele.

Bezprecedentní situaci totiž dlouhé týdny čelila i samotná nakladatelství, kterým se ze dne na den pozastavily příjmy a musela se – v lepším případě – spoléhat pouze na své úspory, z nichž by alespoň omezený provoz i zaměstnance držela nad vodou. Něčemu takovému byl vystaven i Albatros, jeden z největších tuzemských hráčů na knižním poli.

Právě jeho šéf, Václav Kadlec, byl jedním z hostů naší nedávné konference CzechCrunch Onlajn, během které popisoval několik klíčových momentů, jimž musel Albatros čelit. Spolu s tím se zaměřil i na plošnou krizi českého knižního byznysu a oprávněným obavám, jak by koronavirus mohl proměnit celou tuto oblast.

vaclav-kadlec-onlajn

Foto: CzechCrunch

Václav Kadlec během virtuální konference CzechCrunch Onlajn

„V knižní branži se okamžitě zastavilo cash flow,“ zmínil Kadlec na úvod. A protože aktivní průtok peněz mezi jednotlivými hráči je pro knižní trh naprosto zásadní, dopady se začaly projevovat takřka okamžitě. Pokud nakladatelství navíc neměla žádné úspory, které by našetřila během ekonomického růstu z předchozích let, problémy se jevily jako mnohem závažnější.

Jednou se to muselo zlomit

„Řada subjektů ještě během konjunktury jela na doraz, respektive bez rezerv. Fungovaly na průběžném financování, a jakmile jim vypadly příjmy, okamžitě zastavily tok plateb od sebe směrem dál,“ objasňuje Kadlec. Zároveň však dodává, že konkrétně Albatros, který od roku 2012 vede, to nijak extrémně neovlivnilo.

Albatros totiž s něčím takovým minimálně půl roku počítal. Pravděpodobně nepředpokládal, že Česko (a prakticky celý svět) zasáhne virová pandemie, ale připouštěl si, že ekonomický růst musí jednoho dne výrazně zpomalit. Od poloviny loňského roku proto ve firmě najeli na proces zefektivňování a redukování. Měnili portfolio, míchali s interní fungováním a sekali další, boční projekty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zaplať pánbůh, že jsme to tak udělali. Díky tomu jsme mohli garantovat platby, splatnosti vůči ostatním subjektům i mzdy zaměstnanců. Přepnuli jsme společnost během krátkého času na home office a vše relativně dobře fungovalo,“ zmiňuje Kadlec bezprostřední reakci Albatrosu na krizovou vlnu, která do Česka dorazila v polovině března.

Zatímco Albatros prováděl velké funkční změny, podprahově rašila otázka, jestli tato omezení nezmění smýšlení běžných lidí nad fyzickými knihami. Vedle klasických výtisků jsou totiž již celé roky k dispozici i tituly v elektronické podobě a také audioknihy, u nichž se dlouhodobě očekává boom, ale zatím se jednalo především o lehké škrtání sirek.

***

Na záznam naší konference CzechCrunch Onlajn a rozhovor s Václavem Kadlecem se můžete podívat níže:

***

„Fyzické knihy budou stále hrát prim,“ říká s jistotou Václav Kadlec. Ačkoliv věří, že trend elektronických knih se může po relativní globální stagnaci znovu zvednout, nepředpokládá, že se dostanou na stejnou úroveň jako knihy s papírovými stránkami. Lépe by na tom měly být audioknihy, které jsou stále velmi dynamické a pandemie jim může pomoci k většímu podílu na knižním trhu.

Podle Kadlece jsou ale mnohem zásadnější nové, netradiční a hlavně digitální formáty. Takové, které si řada nakladatelství vůbec nepřipouští, že existují a že mohou změnit knižní odvětví. „Historicky byla role nakladatele taková, že propojuje ty, kdo tvoří obsah, s těmi, kdo konzumují obsah. V posledních letech ale vzniká mnoho platforem, kde se tvůrci obsahu mohou s potenciálními čtenáři potkat napřímo, bez nakladatele,“ vysvětluje.

antonin-parma-boxed

Přečtěte si takéFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podoběFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podobě

Především pak naráží na novinky jako knižní aplikace, chatové „stories“, digitální příběhy na pokračování nebo knižní série, které mohou ovlivnit tradiční knižní řemeslo a přetavit trh na něco, co bude pro běžné nakladatele nezvyklé a ohrožující. Albatros by však tyto nové formáty neměly nijak ohrozit, protože operuje s bočními projekty, které jsou na nich založené.

Knižní segment se v Česku změní

Je zřejmé, že i tuzemský knižní byznys koronavirová krize ovlivní. Nyní je ale otázku, jakou měrou. Podle Kadlece bude následující vývoj poměrně přímočarý: začne se pozvolným náběhem k normálnímu provozu, nicméně výhledově se nedostane na úroveň, na jaké byl před pandemií.

Zejména pak dojde ke zrychlenému přesunu na online prodeje knížek, které by měly v horizontu následujících pěti let tvořit zhruba 30% podíl na trhu. „Nezemře ten, který to bude dělat dobře. I tradiční knihkupci musí být připraveni na to, že zákazník čeká něco jiného. Pokud takto funguje dvacet let, může stavět na své tradici. Ale jestli nezmění svůj marketing, přístup k zákazníkům a nové propojení s lokální scénou, mohou nastat krušné časy,“ říká Kadlec.

albatros-fragment

Foto: Fragment

Knihy nakladatelství Fragment, které patří pod Albatros Media

Kdo ale konkrétně přežije? Podle šéfa Albatrosu to zvládnou ty největší nakladatelské domy. Paradoxně by se měli udržet i ti skutečně nejmenší nakladatelé, jejichž tým tvoří pár lidí, a to díky tomu, že se dokáží dobře přizpůsobit a „hibernovat“ – pokud budou mít problém na straně příjmů, snadněji zredukují nákladovou strukturu a přečkají, než se situace přehoupne do optimističtějšího režimu.

Nejohroženější by pak měli být střední hráči s příliš velkou organizační strukturou, která jim redukci nákladů neumožňuje optimálně vyřešit, a ne tak velkou tržní silou, díky níž by dokázali vydobýt pozici v přetransformovaném segmentu. „Knižní trh bude menší, ale o to složitější,“ zakončuje Kadlec.

***

Co dalšího Václav Kadlec ve svém bloku zmínil? Nejen to se dozvíte v kompletním záznamu z naší konference CzechCrunch Onlajn, na které vystoupili například také Tomáš Čupr, Ondřej Kania, Libuše Šmuclerová, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.

Škoda poodhalila své první čistě elektrické SUV. Enyaq představuje revoluční krok do nové éry

skoda-enyaq

Foto: Škoda Auto

Nové plně elektrické SUV Škoda Enyaq

0Zobrazit komentáře

Ještě letos by se měla v Mladé Boleslavi rozjet výroba nového modelu, který se stane druhým ambasadorem čisté elektromobility v nabídce tuzemského výrobce. Jak bude produkční verze Enyaqu vypadat, prozatím nevíme. Téměř vše další a podstatné však Škoda již prozradila.

Enyaq se představil veřejnosti již v minulém roce jako vize čistě elektrického SUV jménem Vision iV a jeho neotřelý design a technologie okamžitě vzbudily vlnu nadšení. Škoda sice již ve své nabídce čistě elektrický model Citigo iV má, ale až Enyaq je vozem, který byl coby elektromobil koncipován od absolutního základu. Navíc se jedná o vůbec první vůz stojící na modulární platformě MEB koncernu Volkswagen, který se bude vyrábět mimo Německo.

Vůz bude nabízen hned v několika variantách. Se základní verzí iV 50 se do nabídky automobilky s okřídleným šípem ve znaku vrátí pohon zadních kol, které bude pohánět elektromotor o výkonu 109 kW, umístěný v zadní části vozu. Tato verze nabídne baterii o kapacitě 55 kWh, se kterou půjde na jedno nabití absolvovat výlet dlouhý až 340 kilometrů.

skoda-enyaq3

Foto: Škoda Auto

Testování vozu probíhalo na irském venkově, pro co největší utajení

Verze iV 60 stojící o kousek výše v modelové hierarchii nabídne 132 kW a dojezd 390 kilometrů na jedno nabití. Hned o 110 kilometrů více ujede varianta iV 80 s výkonem 150 kW, která s 500 kilometry uzavírá dojezdový strop v nabídce.

Další dvě verze s dvěma elektromotory jsou totiž orientované hlavně na výkon, který jde na úkor dojezdu. Verze 80X nabídne 195 kW a verze RS dokonce 225 kW. Ostrá RS se může pochlubit akcelerací z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlostí 180 km/h. Obě verze jsou vybavené stejnou 82kWh baterií jako 150kW varianta, jejich dojezd je ovšem jen 460 kilometrů dle režimu WLTP.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky možnostem modulární platformy pro elektromobily jsme schopni nabídnout ideální vůz Enyaq iV, který bude odpovídat všem požadavkům zákazníků a poskytne různé možnosti využití. Základní verze, která je určena rodinám, nabízí velkorysý prostor a vysokou funkčnost. Vůz je určen také řidičům, kteří často jezdí dlouhé trasy a pro něž je důležitý dlouhý dojezd. Vůz využijí také sportovně založení řidiči, kteří od elektrického SUV vyžadují maximální výkon,“ vylíčil variabilitu použití vozu Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technologický vývoj.

skoda-enyaq1

Foto: Škoda Auto

Dobíjení prostřednictvím rychlonabíjecí stanice jen jednou z možností

Ať už se rozhodnete investovat do kterékoliv verze, nutnost nabíjení vás nemine. V případě Enyaqu tak můžete učinit hned třemi způsoby. Buď skrze klasickou zásuvku o výkonu 2,3 kW. Dodávat energii novému obyvateli vaší garáže půjde také prostřednictvím wallboxu o výkonu 11 kW, který je schopen, v závislosti na kapacitě, vůz nabít za 6 až 8 hodin. Případně můžete zastavit u některé z rychlonabíjecích stanic a dopřát vozu až 125kW energetickou vzpruhu. V takovém případě by se baterie měla z 10 % kapacity dostat na 80 % za 40 minut.

antonin-parma-boxed

Přečtěte si takéFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podoběFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podobě

Pak už jen stačí nasednout do vozu a pokračovat dál v cestě. Společníky vám při ní budou displej infotainmentu o velikosti 10 či 13 palců a head-up displej s rozšířenou realitou. Ve voze nechybí řada dalších výdobytků moderní doby, jako jsou nejnovější možnosti konektivity, moderní asistenční systémy či udržitelné materiály. Škoda je však stále věrna své filozofii zahrnující i praktičnost vozů. Proto ve voze najdeme řadu populárních prvků Simply Clever i zavazadelník o objemu 585 litrů.

Zdroj života i světelných efektů

Jaký je Enyaq, jehož jméno vychází z irského pojmu pro zdroj života, na povrchu, prozatím bohužel nevíme. Zveřejněné fotografie totiž ukazují elektromobil jen pod silnou vrstvou kamuflážní folie.

V takto „zabalených“ vozech mělo možnost první jízdy hned několik automobilových novinářů a všichni se shodují na tom, že roky vývoje, které Enyaqu Škoda a celý koncern věnovaly, se vyplatily. Díky své platformě je vůz, který by se měl svou velikostí pohybovat mezi modely Karoq a Kodiaq, uvnitř daleko prostornější, než se na první pohled zdá. Pocitově má blíže k většímu z bratrů a i jeho jízdní schopnosti jsou zcela bez výhrad.

skoda-enyaq2

Foto: Škoda Auto

Cenovka a datum premiéry jsou dva poslední chybějící dílky celé skládačky

Ve voze není radost jen sedět, ale je příjemné se na něj i dívat. A to jak ve dne, tak také v noci, za což vděčí nejen zajímavě tvarovaným světlometům a celkovým liniím, ale hlavně efektivně podsvícené mřížce chladiče. Nejen na českých silnicích by se tedy již brzy měla rozpoutat světelná show, na jakou jsme doposud nebyli od Škodovky zvyklí.

space-force-netflix-steve-carell-cast-cropped

Přečtěte si takéKancl, ale z prostředí Pentagonu. Netflix chystá novou komedii o amerických vesmírných silách se Stevem CarellemKancl, ale z prostředí Pentagonu. Netflix chystá novou komedii o amerických vesmírných silách se Stevem Carellem

Kdo bude pro tuto novinku konkurentem, je nyní velice těžké určit. Vzhledem k tomu, že vůz nebude prodáván za tak vysoké částky, jako jsou elektrická SUV od Mercedesu či Tesly, musíme jej z tohoto sektoru vyřadit. Nejvíce společného bude mít Enyaq se svým německým bratrancem ID.3 od Volkswagenu, který je však výrazně menší, případně jej půjde srovnávat s divokou novinkou od Fordu v podobě Mustangu Mach-E.

Nová éra přichází

Češi si na Škodovky potrpí a svézt se na vlně populárních SUV modelů jim také nedělá problém. Bude tak velice zajímavé sledovat, jak budou přistupovat k SUV od jejich oblíbené značky, kterou bude pohánět nekonvenční pohonná jednotka.

skoda-enyaq5

Foto: Škoda Auto

Enyaq se může pochlubit nejen zajímavými světlomety s efektivním denním svícením, ale i podsvícenou mřížkou chladiče

Výroba nového elektrického crossoveru, která bude probíhat v Mladé Boleslavi, by měla být zahájena koncem tohoto roku a na trh by měl vůz vstoupit začátkem roku příštího. Prozatím není jasné, kdy Škodovka automobil představí veřejnosti bez maskování, ani jaká bude jeho přesná cenovka.

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, označil Enyaq za krok do nové éry celé automobilky. V příštím roce chce Škoda investovat do vývoje dalších elektromobilů a ekosystémů v oblasti nových řešení mobility dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun), což představuje nejvyšší investiční program v historii značky.

Do konce roku 2022 bychom se měli v modelové paletě tuzemského výrobce dočkat více než deseti elektrifikovaných vozů a je jasné, že Enyaq bude jednou z hlavních tváří této nově se formující elektrické rodiny.

skoda-enyaq7

Foto: Škoda Auto

Enyaq je rodinným vozem i hračkou pro milovníky rychlosti