Knižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu
Pod náporem koronavirové pandemie musela zavřít celá řada podniků, knihkupectví nevyjímaje. Pokud jste si chtěli pořídit nové čtení, museli jste se spoléhat na internetový prodej, což mnoho lidí zrovna u výběru knih úplně nemusí – chybí totiž ten uspokojivý pocit z listování knihami mezi regály. Nejde však pouze o koncové spotřebitele.
Bezprecedentní situaci totiž dlouhé týdny čelila i samotná nakladatelství, kterým se ze dne na den pozastavily příjmy a musela se – v lepším případě – spoléhat pouze na své úspory, z nichž by alespoň omezený provoz i zaměstnance držela nad vodou. Něčemu takovému byl vystaven i Albatros, jeden z největších tuzemských hráčů na knižním poli.
Právě jeho šéf, Václav Kadlec, byl jedním z hostů naší nedávné konference CzechCrunch Onlajn, během které popisoval několik klíčových momentů, jimž musel Albatros čelit. Spolu s tím se zaměřil i na plošnou krizi českého knižního byznysu a oprávněným obavám, jak by koronavirus mohl proměnit celou tuto oblast.
„V knižní branži se okamžitě zastavilo cash flow,“ zmínil Kadlec na úvod. A protože aktivní průtok peněz mezi jednotlivými hráči je pro knižní trh naprosto zásadní, dopady se začaly projevovat takřka okamžitě. Pokud nakladatelství navíc neměla žádné úspory, které by našetřila během ekonomického růstu z předchozích let, problémy se jevily jako mnohem závažnější.
Jednou se to muselo zlomit
„Řada subjektů ještě během konjunktury jela na doraz, respektive bez rezerv. Fungovaly na průběžném financování, a jakmile jim vypadly příjmy, okamžitě zastavily tok plateb od sebe směrem dál,“ objasňuje Kadlec. Zároveň však dodává, že konkrétně Albatros, který od roku 2012 vede, to nijak extrémně neovlivnilo.
Albatros totiž s něčím takovým minimálně půl roku počítal. Pravděpodobně nepředpokládal, že Česko (a prakticky celý svět) zasáhne virová pandemie, ale připouštěl si, že ekonomický růst musí jednoho dne výrazně zpomalit. Od poloviny loňského roku proto ve firmě najeli na proces zefektivňování a redukování. Měnili portfolio, míchali s interní fungováním a sekali další, boční projekty.